Bør vi stimmulere til mer faglig debatt?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
Nei nå melder jeg meg ut ;D ;D

Seriøst: Skudd har blitt brukt til å måle impulsresponser før i tiden. Uten at jeg dermed skal påstå at det fungerer spesielt bra.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Bx skrev:
Et "klapp i hendene" eller et skudd med krutt har også rett frekvensgang. Men både dette og tennplugg gir for lite energi til å måle lave frekvenser nøyaktig. Enten det ellers så blåser man hele mikrofonen. Hvit / rosa støy fungerer iofs, men er unøyaktig og kan dessuten ikke brukes til å måle fasegang. Det beste her og er sannsynligvis et logaritmisk sveip.
Et klapp i hendene gir en puls, men den pulsen inneholder også resonanskomponenter som oppstår i hulrommet mellom hendene. I tillegg vil man faktisk her også få en baffel step virkning pga håndens komplekse areal, også refleksjoner. Utfallet er en impuls som har mye energi i et smalt frekvensspekter, samt en del "strø-frekvenser" utover dette.

Et skudd, har ikke kort nok varighet til å kunne trigge frekvenskomponenter langt nok opp med samme styrke hele veien. Skuddet i seg selv er en impuls, men så har du hulromsresonansen og i munningen på våpenet, pluss en del støyende virvelstrømmer som oppstår rett før og rett etter selve sjokkbølgen forlater munningen. Tipper dog at frekvensresponsen kan måles langt over det hørbare.

Mvh.

Vidar

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.994
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nuh er dere på viddene, for ikke å si høyfjellet. Rypejakt til høsten, gutter?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
Det er fint hvis vi får til mer faglig debatt.

Men jeg tviler på at det blir mer faglig debatt av de mange metadiskusjonene som florerer for tiden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.862
Sted
Østfold
Burde ikke den samlede prisen på alle komponenter man har eid opp gjennom tidene erstatte postcounten? Så kan man bytte ut ordet "Innlegg: " med "Kunnskapsnivå: " ?

K

knutinh

Gjest
Nå har Snickers startet en interessant tråd om høyttalere. Hvis deler av energien som legges ned i metadebatter og evige krangler omfordeles til den tråden så hadde vel det vært en god start?

-k

Topp Bunn