Det er Roberten som endte opp med det komplette Beosystem 8000 anlegget, riktignok etter tips fra meg om å tilby 4.000
Kjempekjøp - bare PU i hans Beogram 8000 går for mer på markedet. Akkurat det anlegget var et kompromissløst bud fra B&O på det beste som var mulig dengang.
Nå er det gått noen år og jeg kan løfte på sløret. Den NDA jeg i sin tid signerte kan umulig gjelde lenger. B&O var dypt dysfunksjonelt dengang jeg ble engasjert som rådgiver for dem, i 2005. En rekke feilbeslutninger hadde gjort at virksomheten var altfor spredt i sine aktiviteter, uten fokus og uten noe kjernebudskap.
Vi fokuserte på deres B1-butikker - over 800 verden over. Altså butikker som kun inneholdt B&O produkter, og som var ræva kjedelige å besøke. Dengang hadde Apple kun 140 "own stores," og fortsatt har B&O langt flere enn Apple. Men sistnevntes er fylt med folk og B&Os er fortsatt ræva kjedelige. Vedkommende som var ansvarlig for B&Os butikker sluttet der og begynte hos Loewe, der han realiserte store deler av butikkonseptet vi hadde utviklet sammen.
Ny sjef kom til B&O, men han fikk aldri fart på tingene, til det var virksomheten kjørt for langt ut i hengemyra av Ballegaard Sørensen. Tue Mantoni, som er sjef nå, har forsøkt å rense opp og fokusere på kjernevirksomheter, samt at han har omfavnet det å bruke Apple-komponenter som kilder, noe de var sterkt i mot i 2005. ("Pack your Mac, go back!" fikk jeg beskjed om etter en presentasjon der vi hadde vist dem hva som var mulig med Apple, og hva som snart ville komme av tilleggstjenester. Jeg syns utrolig synd på dem som dengang kjøpte Beosound 5, eller enda verre: BeoMedia.)
Mantoni har ønsket å fokusere på audiosiden, men det kommer vel sent, og virksomheten har ikke overskuddsressurser til å kunne drive R&D.
Utrolig synd, det var noen ytterst kapable ingeniører som drev audio og video i Struer, og de hadde tilgang til utviklingsredskaper lokalt som få audiovirksomheter disponerer. Men det kom så forvirrede beskjeder fra ledelsen at det aldri ble tydelig for markedet hva de egentlig skulle holde på med.
Da jeg avsluttet mitt engasjement ble det besluttet å satse på "emerging economies" i Midt-Østen og Asia, men disse har hatt store problemer i årene etter finanskrisen, og veksten man forventet har uteblitt, samtidig som B&O ikke har den "brand cachet" som er nødvendig for å virkelig melke dette 'overflatisk luksus' markedet.
Too fucking bad, hele greia. Mange fantastiske produkter som kom derfra, gjennom årene, men det ble rotet vekk da de satset på bling fremfor substans. BeoLab 5 var siste statement produkt fra Struer, men fordi det ble igangsatt av Ballegaard Sørensens forgjenger la han aldri tyngde bak lanseringen, og de akustiske linsene ble aldri presentert rett som den revolusjonen de var dengang.
Av øvrige produkter utover 2000-tallet er det mye som er under-spec'et og som simpelthen ikke holder. Mens man kan kjøpe platespillere fra 70-tallet og tidligere som altså fungerer strålende. (Jeg har et Beosystem 6500 som har vært komplett problemfritt, og som stammer fra tidlig 80-tall.) Den kvaliteten tar de seg ikke lenger råd til, samtidig som digitalutviklingen gjør ting avlegs lynkjapt i våre dager.
Mantoni støttekjøper aksjer i dag ...
Mantoni køber B&O-aktier efter kursklø