Diverse b&o sliter eller hva?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.513
Antall liker
106.578
Torget vurderinger
23
Vel, av alle de fem B & O produktene jeg har eid så har samtlige gått føyka ALT for tidlig, og ved et par anledninger tilnærmet meningsløse å reparere sett ut fra kost/nytte/pris perspektiv. Good riddance i så fall, for mitt vedkommende - bra design men mye rart kvalitetsmessig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.259
Antall liker
6.618
Problemet for BO er at godt design har blitt vanlig.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.513
Antall liker
106.578
Torget vurderinger
23
Her er mitt favoritt B & O design; Beomaster 8000. er det noen som har en strøken slik så"doneres" den til meg, takk!


Beomaster_8000_04.jpg
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
B&O har vel patent på endel teknologi (ICE)?

God design blitt mer vanlig ja slik som BT skriver, men husk at god design ikke er synonymt med god kvalitet.
Også på kvalitetfronten har jeg inntrykk av at B&O har vært litt både og.

B&O har imidlertid endel emosjonell verdi i markedet da, "jeg husker min første beomaster.." osv.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Og allerede før jeg var ferdig med posten over kom bildet av en beomaster 8000 :)
 

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2007
Innlegg
134
Antall liker
43
Sted
Torshov
Torget vurderinger
6
B&O var vel også et av få merker som hevet prisene under/etter finanskrisen. En bekjent av meg som var en svært god kunde av B&O fikk nok når det skjedde.
 
Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.343
Antall liker
35.335
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
B&O har alltid vært for dyrt i forhold til ytelse. Som nevnt er ikke designet like enestående i dag som tidligere.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Her er mitt favoritt B & O design; Beomaster 8000. er det noen som har en strøken slik så"doneres" den til meg, takk!


Vis vedlegget 175910
Har ikke Vreden en slik med tilhørende komponenter? Husker veldig godt den tiden Budal Radio i Kopervik hadde et slik anlegg stående på hedersplassen i rommet ned mot verkstedet. Mener Vreden betalte 3 eller 4000 for hele røkla.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.513
Antall liker
106.578
Torget vurderinger
23
Skulle ikke forundre meg... Vredens er vel sleipere enn ål i snørr når det gjelder å handle..:cool:
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er Roberten som endte opp med det komplette Beosystem 8000 anlegget, riktignok etter tips fra meg om å tilby 4.000
Kjempekjøp - bare PU i hans Beogram 8000 går for mer på markedet. Akkurat det anlegget var et kompromissløst bud fra B&O på det beste som var mulig dengang.

Nå er det gått noen år og jeg kan løfte på sløret. Den NDA jeg i sin tid signerte kan umulig gjelde lenger. B&O var dypt dysfunksjonelt dengang jeg ble engasjert som rådgiver for dem, i 2005. En rekke feilbeslutninger hadde gjort at virksomheten var altfor spredt i sine aktiviteter, uten fokus og uten noe kjernebudskap.
Vi fokuserte på deres B1-butikker - over 800 verden over. Altså butikker som kun inneholdt B&O produkter, og som var ræva kjedelige å besøke. Dengang hadde Apple kun 140 "own stores," og fortsatt har B&O langt flere enn Apple. Men sistnevntes er fylt med folk og B&Os er fortsatt ræva kjedelige. Vedkommende som var ansvarlig for B&Os butikker sluttet der og begynte hos Loewe, der han realiserte store deler av butikkonseptet vi hadde utviklet sammen.

Ny sjef kom til B&O, men han fikk aldri fart på tingene, til det var virksomheten kjørt for langt ut i hengemyra av Ballegaard Sørensen. Tue Mantoni, som er sjef nå, har forsøkt å rense opp og fokusere på kjernevirksomheter, samt at han har omfavnet det å bruke Apple-komponenter som kilder, noe de var sterkt i mot i 2005. ("Pack your Mac, go back!" fikk jeg beskjed om etter en presentasjon der vi hadde vist dem hva som var mulig med Apple, og hva som snart ville komme av tilleggstjenester. Jeg syns utrolig synd på dem som dengang kjøpte Beosound 5, eller enda verre: BeoMedia.)

Mantoni har ønsket å fokusere på audiosiden, men det kommer vel sent, og virksomheten har ikke overskuddsressurser til å kunne drive R&D.
Utrolig synd, det var noen ytterst kapable ingeniører som drev audio og video i Struer, og de hadde tilgang til utviklingsredskaper lokalt som få audiovirksomheter disponerer. Men det kom så forvirrede beskjeder fra ledelsen at det aldri ble tydelig for markedet hva de egentlig skulle holde på med.

Da jeg avsluttet mitt engasjement ble det besluttet å satse på "emerging economies" i Midt-Østen og Asia, men disse har hatt store problemer i årene etter finanskrisen, og veksten man forventet har uteblitt, samtidig som B&O ikke har den "brand cachet" som er nødvendig for å virkelig melke dette 'overflatisk luksus' markedet.

Too fucking bad, hele greia. Mange fantastiske produkter som kom derfra, gjennom årene, men det ble rotet vekk da de satset på bling fremfor substans. BeoLab 5 var siste statement produkt fra Struer, men fordi det ble igangsatt av Ballegaard Sørensens forgjenger la han aldri tyngde bak lanseringen, og de akustiske linsene ble aldri presentert rett som den revolusjonen de var dengang.

Av øvrige produkter utover 2000-tallet er det mye som er under-spec'et og som simpelthen ikke holder. Mens man kan kjøpe platespillere fra 70-tallet og tidligere som altså fungerer strålende. (Jeg har et Beosystem 6500 som har vært komplett problemfritt, og som stammer fra tidlig 80-tall.) Den kvaliteten tar de seg ikke lenger råd til, samtidig som digitalutviklingen gjør ting avlegs lynkjapt i våre dager.

Mantoni støttekjøper aksjer i dag ... Mantoni køber B&O-aktier efter kursklø


 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
min favoritt var en av de dyrere tangential spillerne som vi sagde av ytterste delen av armrøret på monterte headshell og en Grado Siggy 4 el.5
spilte som bare den.....
mvh
Leif
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er Roberten som endte opp med det komplette Beosystem 8000 anlegget, riktignok etter tips fra meg om å tilby 4.000

Aha, mente at du ikke fall hadde et ord med i laget. Roberten var heldig med det kjøpet der. Husker det anlegget kostet 30 storlaks rundt 1981.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er Roberten som endte opp med det komplette Beosystem 8000 anlegget, riktignok etter tips fra meg om å tilby 4.000

Aha, mente at du ikke fall hadde et ord med i laget. Roberten var heldig med det kjøpet der. Husker det anlegget kostet 30 storlaks rundt 1981.
Tror jeg startet en tråd om Kupp på Finn da jeg så anlegget kom i salg.
Det har vært noen små skatter fra B&O på Finn, som folk selger uten å vite hva de har. Enkelte av de passive høyttalerne B&O sendte ut på markedet har element og utførelse som gjør dem ettertraktede selv i dag, og en del andre enheter er også gullfugler å kikke etter.
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
ICE-teknologien er basert på Radionette sin oppfinnelse av Switch Mode Power Supply, som en lite smart mann ga bort til Philips. B&O er stappet med deler og løsninger som Philips har utviklet. En god del TV-apparat er Philipschassis som B&O har kjøpt og mekket om slik at de passer i boksene deres. Billedrøra var i alle år fra Philips. Høyttalerne deres har vært Seas eller Philips. B&O har i flere år hermet, jukset og stjålet æren til andre produsenter bare for å tjene fett med gryn på ting alle andre stort sett lager minst like bra likevel. Samsung har i dag minst like gode TV-apparat som B&O, men i de rette kretser er ikke Samsung "fint nok". Men B&O har laget bra fjernsynsapparat, gode platespillere og en god del toppers høyytalere med flott design. Greia er bare at de har priset tinga langt over støvleskaftet, og resultatet ser man jo nå. Tandberg dreit seg ut på samme måte på 1970-tallet da de prøvde å virke "gudelige". ALT de hadde i katalogene sine, enten det var en møkkaradio som Sølvsuper 12 eller de faktisk gode Studio Monitor var best i universet. Så dukket Pioneer og Akai opp på det norske markedet............ Ikke alltid like bra lyd som en Tandberg, men et Akai kassettdeck hadde lydhoder man måtte bruke fil på for å slite ut. Kassettbåndet klarte det i allefall aldri! Og designen til Pioneer.. Ahh.. :)
Der er B&O gode, men prisene er som sagt helt på trynet!
 
V

vredensgnag

Gjest
Mye sludder der, Mulelid ... fra ICE og ut. Philips komponenter har det ikke vært i B&O på evigheter. Men selskapet gikk fra å bedrive egenutvikling som i mange tilfeller lå i forkant av hva som var å finne ellers, til å i større og større grad satse på innpakking av eksternt utviklede komponenter, og da ble det vanskeligere å vise at man lå i forkant (mildt sagt. Derfor var satsingen på akustiske linser og BL5 unik, i forhold til det meste som kom fra B&O, men man fulgte ikke opp dette slik at merket kunne ta en påstått førerposisjon.)

Automotive er eneste område der B&O nå er i en klar førerposisjon; men de satser ellers på eksepsjonelle DSP-løsninger for in-wall audio i hjemmet, med inspirasjon fra nettopp automotive. På CES har man lansert en forenklet versjon - mens man har prototypetestet løsninger med et sinnsykt antall høyttalere for totalgjengivelser, med motorstyring av driverretninger, o.a.

Selskapets største problem er at de nå jakter bling og overflatisk luksus, uten å sørge for å være der for sine etablerte kjernekunder i markeder som kjenner merket. Kina-satsingen og satsingen i andre BRIK-land har gått rett til helvete.
http://www.business.dk/detailhandel/bo-i-opgoer-med-kinesisk-partner

Ellers har TBS (Torben Ballegaard Sørensen) innrømmet at det som reddet B&O da selskapet var i krise på tidlig 2000-tall var Masterlink, som etablerte kunder hadde installert og var stengt inne ved hjelp av. Det var vanskelig å hoppe av til andre AV-løsninger - men B&O holdt fast på et mekket Masterlink som ikke evnet å matche hva digitale/trådløse løsninger var i stand til, så lenge at kjernekundene ble misfornøyde og hoppet av likevel.

http://en.wikipedia.org/wiki/ICEpower
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For ikke så mange år siden brukte TVene til B&O Panasonic plasma paneler. Den infoen fikk jeg fra noen jobber hos B&O. Usikker på om de forbedret f.eks bildeprosessoren (noe Loewe gjør), men selve panelet var i alle fall standard Panasonic.

Selv om mange produkter hos B&O har vært overpriset og rettet mot luksus markedet, så er Belolab 5 høyttalerne er hederlig unntak. De må man si var billige sammenlignet med annen hifi. En fireveis høyttaler med øvre basselement og 15" i bunn. Innebygget romkorreksjon til bassen. Aktiv med forsterker til hvert element. De største ICE modulene til begge bassene på 1000W hver (i 4 ohm, tror jeg). Godt over gjennomsnittet polarrespons. Var det 110-115k et slikt par kostet? Bare høyttalere alene med noenlunde samme kvalitet skal man slite å finne. Selvfølgelig litt avhengig av hvilke type spredning som passer rommet/smak. De skilte jo seg litt ut med meget vid spredning horisontalt.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Beosystem8000.jpg


Veslemors husalter ...

Full pakke med høytt også fra B&O.
Finfin Beocord 9000 er også med i pakken.
Hatt systemet på service endel ganger, oppe i Trondheimsveien v/Carl Berner. Ikke så dyrt egentlig.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.513
Antall liker
106.578
Torget vurderinger
23
Nice! På tide å sel.. ehh..bytte ut? :rolleyes:
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Vis vedlegget 176043

Veslemors husalter ...

Full pakke med høytt også fra B&O.
Finfin Beocord 9000 er også med i pakken.
Hatt systemet på service endel ganger, oppe i Trondheimsveien v/Carl Berner. Ikke så dyrt egentlig.

Er det noen som vet om et verksted som kan ta på seg å få anlegget til å spille igjen? Det har stått nedpakket i flere år, og nå vil fruen få det opp i stuen igjen.
Har prøvd Dalen, men de vil ikke ta i det.

Så: alle hint og linker mottas med bøyd hode og evige takksigelser!

Cheers!
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.777
Antall liker
23.826
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Re:Elektro klarer de umulige tingene, som f.eks. armautomatikken på Thorens TD 126.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.016
Antall liker
1.349
Sted
Nadadouro, Portugal
B&O hadde demo på den lokale kro da Beomaster 8000 og de andre kom ut, de spilte ABBA "Super Trouper", husker det som var det i siste uke....spørsmålene var samme som nå, hvorfor ikke to innganger for platespiller og hvorfor ikke muligt med andre pickups...
Beocord 9000 er en av de beste spillere overhodet men er du lei den Sender du den bare til meg jo!
 
Sist redigert:
Topp Bunn