Forsterkere B&W Cm1 anbefalt forsterker

elyre

Medlem
Ble medlem
01.01.2024
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Heisann, har akkurat kjøpt meg et par B&W Cm1 høytalere. Har et ønske om god lyd for en rimelig penge. Lurer på hvilken forsterker jeg bør gå for, fordel om den kan spille av digitalt fra telefon / app. Noen som kan komme med noen anbefalinger ?
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Gratulerer med fine høyttalere😊 Min erfaring er at de trenger en god og kraftig forsterker skal du få utnyttet mest mulig av potensialet de har - CM1 er ganske tungdrevne. «Orntli» 100 watts forsterker var en fin match. Men du får lyd i de med med feks en brukt NAD D3020, sammen med en Wiim mini/ chromecast audio så vil jeg si du får grei lyd til en rimelig penge😊
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg har selv CM 1 i S2 versjon og som nevnt så er de ganske tunge å drive. Bruker selv en Hegel H80 som jeg synes spiller bra, men som kan fremstå som noe svak til tider. Testet dem på en større Denon og da våknet de veldig til liv - så kanskje en nyere Denon eller Nad av en viss størrelse kan være veien å gå? Alternativt en større Hegel?
 

elyre

Medlem
Ble medlem
01.01.2024
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Kom gjerne med noen spesifikke modeller eller hvor mange watt forsterkeren bør kunne gi :) takk for svar
 

elyre

Medlem
Ble medlem
01.01.2024
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Er på jakt etter en god forsterker til en rimelig penge så får vi se om jeg blir hekta på dette ;) regner med man kan finne en rimelig forsterker med ok lyd for å drive disse i første omgang
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Det handler vel egentlig ikke om watt, men så mye som muligt så klart men det er viktigt at en forsterker kan drive "hva som helst", altså være stabil. Der er haugevis av forsterkere der vil være god match men du må jo ha mulighet for streaming også. Når du snakker musikk fra telefon, er det kablet, bluetooth eller hva har du tenkt her?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hegel spiller bra sammen med B&W høyttalere. Disse høyttalerne fortjener litt kraftige forsterkere med god kontroll. Lyd får en uansett, men låter flatt og kjedelig med for svak forsterker. Hegel H120 eller større blir bra. Ellers kan du prøve Nad c399 som har mulighet for romkoreksjon og deling mellom høyttalere og eventuelt subber.
Til syvende og sist handler det om smak og behag. Snakk med forhandlere og lån hjem/ deponer på aktuelle produkter. Det koster litt med god lyd, men da har du noe i glede deg over i mange år.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
en NAD 375 kan kanskje være en rimelig inngangsport, alternativt en NAD 388 hvor man kan supplere med BluOS innstikkskort?
Ser de stadig på finn til en fornuftig penge.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hva med en nad c275bee kan denne egne seg ?
Hadde CM1 da modellen kom ny. Rotel 50-60w funker fint på disse til normal bruk oger generelt en god match med B&W.
Om du skal se etter ny amp, så kan du se på nye A11 Mk2 som har analoge og digitale innganger og bra Blåtann for enkel streaming.
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.289
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Får du et godt tilbud på, eller prutet ned en Yamaha AX-890 / AX-892 f.eks. Min erfaring at du får god lyd og sparket i gang CM-1 med slik klassisk japansk forsterker. 2x110W og 15kg begynner å ligne noe.
 

elyre

Medlem
Ble medlem
01.01.2024
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Jeg endte opp med en Onkyo TX-NR727, mest pga denne hadde bluetooth og flere tilkoblinger enn Nad forsterkeren som jeg vurderte. Men veldig fornøyd med lyden :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg har Rega elex-r og synes den drar mine Dali høyttalere ganske bra. Savner ingen ting.
Dali er 4ohm og 86db.
 
Topp Bunn