B&W+Electrocomaniet?

MariusSætra

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2009
Innlegg
54
Antall liker
0
Hei.

Noen som har erfaringer og tanker rundt kombinasjonen B&W høyttalere og Electrocompaniet forsterkeri?

Mitt oppsett:
B&W cm7
Hegel HD10 DAC
Naim NAIT XS mkII

Vil en ECI 3 eller en ECI-1 passe inn i dette? ECI-5 er utelukket grunnet pris.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om ikke annet, så var det masse snakk om at EC Nemo var bygget for å drive B&W Nautilus da de kom, og at B&W selv, masse studioer osv. benyttet denne kombinasjonen. (Nautilus og Nemo... Get it?)

...Så lydsignaturene i de to burde vel i teorien passe hverandre. Om det er overførbart til de mindre modellene fra begge, vet jeg dessverre fint lite om.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.512
Antall liker
11.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hatt B&W tidligere (en helt annen modell) og de trengte en forsterker som "strammet" opp bassen. Dette gjorde absolutt ikke EC. Mulig cm7 er enklere her? Lydsignaturmessig vil jeg anta er veldig bra match.
 

MariusSætra

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2009
Innlegg
54
Antall liker
0
Takk for svar!

CM7'ene er vel kjent for å være litt vanskelige å få til nedover i frekvensområdet så vidt meg bekjent. Men det høres ut som om EC kan være et godt alternativ. Etter at jeg flyttet til et mindre lytterom, som egentlig er litt for lite, så kommer bassen frem uansett. Det jeg ønsker meg er litt mindre "rett-i-trynet" fremførelse ala Naim og mer varme, ro og fylde. XS'en er en super forsterker, men jeg fornemmer at jeg egentlig liker den litt feite EC-lyden bedre:) Matcher EC lyden mine CM7 er jo saken biff!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.576
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Nautilus og Nemo, har jeg hørt en gang i flere timer.. Butikken måtte jage oss ut da dei sku stenge. ;D
 

Flaggstangen

Medlem
Ble medlem
14.04.2008
Innlegg
29
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har hatt kombinasjonen Ec og B&W i mange år ( AW 100, EC1 mm og CDM7se) og det matcher meget bra. Nok krefter i AW 100 hvertfall, og cm7 er ikke så ulike mine CDM.
Får du tak i en pent brukt ECI 1 burde cm7 spille meget bra. Disse eldre Abe konstuksjonene spiller med varme og klarhet. Vet ikke om cm7 er like kilen på plaseringen for bassgjengivelse som CDM.

Lykke til!
Flaggstangen
 

mmmpils

Medlem
Ble medlem
16.04.2010
Innlegg
33
Antall liker
0
MariusSætra skrev:
Hei.

Noen som har erfaringer og tanker rundt kombinasjonen B&W høyttalere og Electrocompaniet forsterkeri?

Mitt oppsett:
B&W cm7
Hegel HD10 DAC
Naim NAIT XS mkII

Vil en ECI 3 eller en ECI-1 passe inn i dette? ECI-5 er utelukket grunnet pris.
Har forsøkt ECI-3 mot CM7 og syntes personlig det manglet en del i toppregistret, men var relativt fornøyd med bunnen.
Det jeg kan si er at den råeste komboen jeg har hatt med CM7 er Cambridge sin toppmodell innen integrerte forsterkere, menlig 840a versjon 2.

Smaken vil alltid være som baken, men jeg har funnet min kombinasjon som funker mer en ekstremt for meg. Vil også forsøke en XTZ 10" sub etterhvert. Dette skal være en meget god match.

Men lykke til men kjøpet:)
Ikke meningen å villede deg på veien, men tenkte kanskje det var morsomt å høre andre sine tanker rundt produktene.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.113
Antall liker
2.340
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt 2xAW120 (balansert brokoblet) med B&W N803. Fungerte dessverre ikke på langt nær som forventet, EC slet veldig med å få liv i de noe tungdrevne bassene. Både Krell integrert og DP A1b/C1b fungerte langt bedre for meg.

Du får en Krell KAV 300i(L) relativt billig på bruktbørsen om dagen, kan lett anbefale disse.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
mmmpils skrev:
MariusSætra skrev:
Hei.

Noen som har erfaringer og tanker rundt kombinasjonen B&W høyttalere og Electrocompaniet forsterkeri?

Mitt oppsett:
B&W cm7
Hegel HD10 DAC
Naim NAIT XS mkII

Vil en ECI 3 eller en ECI-1 passe inn i dette? ECI-5 er utelukket grunnet pris.
Har forsøkt ECI-3 mot CM7 og syntes personlig det manglet en del i toppregistret, men var relativt fornøyd med bunnen.
Det jeg kan si er at den råeste komboen jeg har hatt med CM7 er Cambridge sin toppmodell innen integrerte forsterkere, menlig 840a versjon 2.

Smaken vil alltid være som baken, men jeg har funnet min kombinasjon som funker mer en ekstremt for meg. Vil også forsøke en XTZ 10" sub etterhvert. Dette skal være en meget god match.

Men lykke til men kjøpet:)
Ikke meningen å villede deg på veien, men tenkte kanskje det var morsomt å høre andre sine tanker rundt produktene.
Hehehe, ikke si at 840 A v2 er kremkombo med CM7 da :))) Jeg ramlet ned på Marantz PM15S1 grunnet et topp kjøp på brukten. Den spiller også supert på Cm7, men mistenker at jeg muligens ville gått opp enda mer i lydkvaliet med den nevnte Cambridgen?
 

mmmpils

Medlem
Ble medlem
16.04.2010
Innlegg
33
Antall liker
0
The Edge skrev:
mmmpils skrev:
MariusSætra skrev:
Hei.

Noen som har erfaringer og tanker rundt kombinasjonen B&W høyttalere og Electrocompaniet forsterkeri?

Mitt oppsett:
B&W cm7
Hegel HD10 DAC
Naim NAIT XS mkII

Vil en ECI 3 eller en ECI-1 passe inn i dette? ECI-5 er utelukket grunnet pris.
Har forsøkt ECI-3 mot CM7 og syntes personlig det manglet en del i toppregistret, men var relativt fornøyd med bunnen.
Det jeg kan si er at den råeste komboen jeg har hatt med CM7 er Cambridge sin toppmodell innen integrerte forsterkere, menlig 840a versjon 2.

Smaken vil alltid være som baken, men jeg har funnet min kombinasjon som funker mer en ekstremt for meg. Vil også forsøke en XTZ 10" sub etterhvert. Dette skal være en meget god match.

Men lykke til men kjøpet:)
Ikke meningen å villede deg på veien, men tenkte kanskje det var morsomt å høre andre sine tanker rundt produktene.
Hehehe, ikke si at 840 A v2 er kremkombo med CM7 da :))) Jeg ramlet ned på Marantz PM15S1 grunnet et topp kjøp på brukten. Den spiller også supert på Cm7, men mistenker at jeg muligens ville gått opp enda mer i lydkvaliet med den nevnte Cambridgen?
Hehe;) jeg mener jo selvsagt at dette en den råeste komboen jeg har hørt i denne prisklassen.:)
Har aldri forsøkt CM7 sammens med amper i 100000,- kroners klassen. Men etter mine ører og bedømme(å di er pirkette og meget velldreid;)) så er CM7 mot 840Av2 sammens med CDspiller i samme serie en ren nytelse! Du har friheten til å skru oppover til du ikke vil mer(eller til forsterkeren registrer støy/forvrengninger). Da denne 840'en har en slags limiterfunksjon.

Selve limiter ideèn har jeg ALDRI likt! PGA det første jeg tenker da er redusert lydkvalitet.
Men kan med hånda på hjerte si at dette ikke er tilfelle i Cambridge Azur 840av2:)
Løp å kjøp, men di er vanskelige å oppdrive nå om dagene har jeg sett.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Hehe, artig å høre :) Jeg er såpass fornøyd med Marantz PM15S1 at jeg nok ikke bytter ut den med det første. Dette er jo en forsterker som ligger på rundt 15 000 kr nypris.

Men du har helt rett i at 840A v2 er svært vanskelig å få tak i. Hifi klubben har også i lange perioder vært utsolgt for denne i sin nettbutikk.

Men hører rykter enkelte steder om at det kommer noe nytt fra Cambridge med tiden, og da kunne en eventuell integrert toppmodell fra en ny serie være interessant :) Kanskje de greier å toppe 840A v2, hehe.
 

mmmpils

Medlem
Ble medlem
16.04.2010
Innlegg
33
Antall liker
0
The Edge skrev:
Hehe, artig å høre :) Jeg er såpass fornøyd med Marantz PM15S1 at jeg nok ikke bytter ut den med det første. Dette er jo en forsterker som ligger på rundt 15 000 kr nypris.

Men du har helt rett i at 840A v2 er svært vanskelig å få tak i. Hifi klubben har også i lange perioder vært utsolgt for denne i sin nettbutikk.

Men hører rykter enkelte steder om at det kommer noe nytt fra Cambridge med tiden, og da kunne en eventuell integrert toppmodell fra en ny serie være interessant :) Kanskje de greier å toppe 840A v2, hehe.
Ja har hørt det samme:)
Men personlig så må det være store, meget store, forbedringer for at jeg skal bytte.
Men di har en fin å god historikk med utsøkte produkter, så absolutt verdt å følge med på hva som kommer.

kanskje et dumt spm men hvordan lyder marantz'en? har du hørt cm7'er på 840a'en? sammenligning?
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
mmmpils skrev:
The Edge skrev:
Hehe, artig å høre :) Jeg er såpass fornøyd med Marantz PM15S1 at jeg nok ikke bytter ut den med det første. Dette er jo en forsterker som ligger på rundt 15 000 kr nypris.

Men du har helt rett i at 840A v2 er svært vanskelig å få tak i. Hifi klubben har også i lange perioder vært utsolgt for denne i sin nettbutikk.

Men hører rykter enkelte steder om at det kommer noe nytt fra Cambridge med tiden, og da kunne en eventuell integrert toppmodell fra en ny serie være interessant :) Kanskje de greier å toppe 840A v2, hehe.
Ja har hørt det samme:)
Men personlig så må det være store, meget store, forbedringer for at jeg skal bytte.
Men di har en fin å god historikk med utsøkte produkter, så absolutt verdt å følge med på hva som kommer.

kanskje et dumt spm men hvordan lyder marantz'en? har du hørt cm7'er på 840a'en? sammenligning?
Helt enig. Cambridge har virkelig slått seg opp stort de siste årene, med bunnsolid kvalitet i alt fra blu-ray spillere til integrerte forsterkere. Imponerende hvordan de får toppmottagelser i alle tester nærmest. Så absolutt spennende å følge med fremover ja :)

Marantz PM15S1 syns jeg kler CM7 meget godt, og jeg er som du sikkert har forstått kjempefornøyd. Har aldri før spilt så mye musikk som jeg har gjort i sommer. Denne forsterkeren har 90 watt i 2 kanaler, og en meget solid strømforsyning. Jeg opplever at den spiller varmt, oppløst og med en nydelig vokalgjengivelse spesielt. Jeg var noe bekymret for at det skulle ble slightly for lite krefter i Marantz forsterkeren, da CM7 som kjent er krevende høyttalere. Men de bekymringene har vært uten grunn :)

Har hørt 840 A v2 på CM 7 ute i butikk, under en lyttesesjon hos Hifiklubben. Ikke på langt nær nok til at jeg fikk lyttet nøye og gjort meg de store inntrykkene. Men jeg opplever at 840 A spiller hakket mer nøytralt sammenlignet med noe mer varme i Marantz sin signatur. I tillegg merket jeg at 840 A har noe mer krefter, og den formelig oste spilleglede på CM7 :) :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt Cambridge på en del av B&W sine modeller. Effekttrinnene til Cambridge er veldig gode til prisen. Det er rett og slett veldig synd at ikke Cambridge har hatt tid til å komme med nye varianter av de ennå etter at EU-kravet til stand-by forbruk av strøm ble satt i livet.

Hadde jeg hatt CM-serien selv ville jeg absolutt vurdert den integrerte fra 8-serien eller helst pre-effekt (med CM9 - pre-effekt*2). Aberet er at bassen er rask at det kan bli for mye av det gode om man hører mye på reggae (dette har blitt kommentert tidligere på forumet her).

Marantz passer også veldig bra til B&W. Jeg har selv hatt et par av cd-spillerne til Marantz som har vært veldig gode til prisen.
 

frode.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.02.2005
Innlegg
61
Antall liker
6
Sted
Namsos
hei!
Jeg har prøvd ec med ganske mange høyttalere av b&w, og jeg synes det spiller godt sammen.
Det man bør passe seg for, er vel øvre mellomtone, som på kevlarelementet kan bli litt pågående.
det spiller over ett veldig stort frekvens område, og avslører elektronikken veldig.
jeg har snart eid alle høytt i nautilus serien(805 nautilus, 803 nautilus, flere par 802 nautilus og eier nå b&w 800), og brukt ec nemo på dem alle.

alle disse høyttalerne har mye av den samme lydsignaturen over seg, og min oppfatning er at hvis du får en av dem til å spille bra, så får du til dem alle....DA utelukker jeg bassgjengivelse!!!

jeg anbefaler en god rør cd spiller, eller en god rørpre sammen med ec og b&w.
selv har jeg havnet på audioresearch cd og pre

bassgjengivelsen i rommet, vil vel sannsynligvis være ett problem med andre høyttalere også, hvis de har noen lunde samme frekvensgang, og lydtrykk...... og har ikke med bare b&w å gjøre..
 

soatj

Medlem
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
For de historisk interesserte. Jeg bruke B & W legendariske DM 2 (fra 1978??) sammen med EC 25W. Meget bra lyd, men mangelen på nedre grensefrekvens i hele kjeden fikk saueullen (grå) til å hoppe ut av bassrefleksporten når vi spilte høyt. Lydmessig var det naturlig og fint, med god ecvne til å spille høyt til rock og dans også. Men ikke så veldig mye perspektiv og dybde...
 

MariusSætra

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2009
Innlegg
54
Antall liker
0
Takk for alle innspill:)

Henter vel 'sterkeren om et par dager, så da faller dommen:)

Mvh Marius
 

Errevs

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
12
Antall liker
0
Skjønner ikke helt det å bytte ut en Nait XS mot en ECI 1/3 hvis ikke det utelukkende er økonomiske årsaker..

Har selv prøvd Cambridge 840 (slitsom i øvre register), ECI4 (duk foran diskanten), NAD M3 (kjedelig), Denon PMA2010 (altfor aggr. i toppen) på B&W 805D, men Nait XS har knust alle sammen i mine ører, myk i toppen (ingen spisse s'er), detaljert, attack i bunn, aldri slitsom, masser av krefter.

Beste forsterkeren jeg har prøvd til prisen, nå bruker jeg teddycap også, så blir litt dyrere enn 15k veil.
 

MariusSætra

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2009
Innlegg
54
Antall liker
0
Errevs:

Jeg kan godt forstå din undring :) Jeg har vært i besittelse av Nait XSen i to år nå. Den låter forrykende godt til prisen! Overgangen skyldes enkelt og greit personlige preferanser. Etter noen dager med min nye ECI-1 (98 mod) ser jeg at Naim'en på mange parametre er "bedre" enn ECIen. Den har fastere bass, tightere lydbilde og bedre dynamikk. Men jeg liker simpelthen den litt mørke EC lyden bedre:) Naimen ble for innpåsliten og frempå for meg.

Etter noen dager med ECIen synes jeg forøvrig denne har et større og bedre definert rom samt noe mer microdetaljer (faktisk).

Men HIFI er jo smak og behag, er det ikke? ;D
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg har akkurat skaffet meg et par B&W Preference 5, og en strøken ECI-1, altså to produkter fra samme periode, midt på nittitallet. B&W-høytalerne har faktisk de samme elementene som langt dyrere B&W 804 Matrix. Et riktig røverkjøp til 500 kroner!

Jeg er svært fornøyd med resultatet så langt. Mellomtone og soundstage er førsteklassisk. Friskt og oversiktlig.

Diskanten er jeg også fornøyd med. (Måtte sette inn et par nye diskanter i høytalerne, da de gamle ikke virket som de skulle.)

Jeg kan ikke si at jeg er misfornøyd med bassen heller. Men nå er ikke jeg en av de største bass-råtassene heller. I mine ører er bass-gjengivelsen stram og ren.

Konklusjonen er at B&W og EC er en god match, iallfall i mitt oppsett. Dette var også en kombinasjon HIFIklubben anbefalte for snart 20 år siden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gratulerer.

B&W+EC er vel kjent for å ofte passe godt sammen.

Som sagt: Nemo og Nautilus, f.eks. :)
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
998
Antall liker
31
Sted
Bodø
EC og B&W kan fort bli ett sjansespill..
Har selv vært borti liknende kombinasjoner, og det ble trygt, men dødt.
Opplever også EC for å være litt krevende i bassområdet, og lurer på om det er lite med ECI3?
En her nevner noe om krell, noe som kanskje høres ut som en bedre match?
Men, det er dine ører og jeg anbefaler deg å se muligheten for ett lån før du kjøper.
Sjelden jeg anbefaler NAD, men har alltid opplevd litt ivrige tilnærming i nedre mellomtone som en fin match med nevnte.
 
Topp Bunn