Bacalao

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg trenger øyeblikkelig hjelp.
Om 3 timer skal jeg servere bacalao, og jeg er ikke i stand til å finne en "normal" oppskrift på nettet.
Fisken ligger i vann, og alle ingredienser er på plass, men det var denne oppskriften da.
Hjelp.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Pilsern skrev:
jeg hadde suksess med denne http://www.lassedahl.com/b/20020628_1
- enkel og god

mvh
Kan bekrefte at dette er en god oppskrift!
Ikke så langt unna min egen ;)

Jeg hadde god suksess med å blande inn soltørkede tomater (hakkede i olje fra glass)
Det satte en ekstra spiss på det hele.
Syntes også at en liten knivsodd med cayenne pepper setter en liten piff på hele retten. (Er glad i sterk mat)
En liten tanke her er at mye av den cayennepepperen du får kjøpt i dagligvarebutikkene faktisk ikke er så sterk allikevel.
Har ofte måtte bruke en tesje i stedet for en knivsodd ;)
Samme gjelder ofte den ferske chilien som man får i Norske butikker. (aner ikke hvorfor, men det bare har vært slik)
Internasjonale butikker er et lite tips her.

Ellers så er jo alt krydder en smakssak.

Lykke til med matlagingen!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Takk for oppskriftene. Jeg begynner å øyne et lite håp om at jeg kan overleve dette.

Soltørkede tomater må selvsagt med, og all chili er innkjøpt i thai-butikk. De vet hva de holder på med. ;D
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Tabasco. 8)

Personling synes jeg det er selvskrevet tilbehør, men så liker jeg maten litt hot også da.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den klassiske feilen er å ha potetene saman med resten. Dette er for folk som berre har ei gryte. Har du to gryter, ville eg hatt potetene ved sida av.

Brukar du heil chilipepar, er denne lett å sjå og plukke vekk for dei som ikkje likar å knaske krut.

Orkar ikkje skrive oppskrifta vi brukar her i huset....okei då:

Hakk 1 kg lauk og 4 fedd kvitlauk, to glas hermetisk papirika (Eg brukar Lidl-utgåva, slå av krafta) to boksar hermetiske tomatar hakka (med litt kraft) 3 ss tomatpuré og 3 dl GOD olivienolje. Fire-fem tørre spanske pepar/Chilipepar. Ha alt opp i eldfast form, og la koke opp på 250 grader. Når det kokar, sett temperaturen til 200 grader og la stå i 40 minutt. Legg så i 1,5 kg utvatna, skinn- og beinfri fisk og lat koke vidare i nye 40 min. POTETER SERVERAST VED SIDA AV. Mandelpoteter er best, nyskrella (dvs kokte med skalet på, og deretter skrella).
Skulle halde til 8 svoltne entusiastar.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Tusen takk alle saman. No står gryta og putrar på ovnen, om ein time samlast vi rundt bordet. Og Arve, potetene ligg lagvis i same gryta som resten. (Eg såg innlegget ditt for seint)Men eg lovar å prøve Bacalao ala Arve ved neste høve. ;)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.111
Antall liker
1.119
Sted
'
Audiophile-Arve skrev:
Den klassiske feilen er å ha potetene saman med resten. Dette er for folk som berre har ei gryte. Har du to gryter, ville eg hatt potetene ved sida av.
Jeg tror at veldig mange fra bacalaoens hovedstad i Norge, Kristiansund, er uenig med deg i akkurat det. :) Spør du en Kristiansunder skal bacalaoen tilbredes lagvis (løk, poteter, fisk, etc) i kasserollen. http://tradisjonsfisk.ivest.no/Pdf/bacalao.pdf

Jan E.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
jane skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Den klassiske feilen er å ha potetene saman med resten. Dette er for folk som berre har ei gryte. Har du to gryter, ville eg hatt potetene ved sida av.
Jeg tror at veldig mange fra bacalaoens hovedstad i Norge, Kristiansund, er uenig med deg i akkurat det. :) Spør du en Kristiansunder skal bacalaoen tilbredes lagvis (løk, poteter, fisk, etc) i kasserollen. http://tradisjonsfisk.ivest.no/Pdf/bacalao.pdf

Jan E.
En trenger ikke å komme fra Kristiansund for å støtte deg i dette ;)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Vel, nå er det overstått, og det ble en ubetinget suksess. Jeg nyter heltestatus for øyeblikket, men jeg vet ikke hvor lenge det varer.
Det ble denne: http://www.lassedahl.com/b/20020628_1

Plusset på med litt ekstra olje, og chili fra thaibutikken.

Til drikke valgte jeg en Esporao Reserva 2004. En portugisisk kjempevin.
Fantastisk.

Takk til Pilsern.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.407
Antall liker
6.120
Sted
Holmestrand
i e fra molle og støtte naboan i at bacalao lages med poteten oppi.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Potenene skjæres i gode skiver og man rører ikke i gryten. Ingen grøt og potene er gjennomsauset og knallgode.

Men det er mange andre måter å bruke klippfisk på enn en klassisk norsk-spansk variant. Litt spennende å se hva de gjør i baskerland, der de er nokså ny og finner på mange oppskrifter. Masse godt fra Portugal og Italia. Gode matbutikker har ofte hefter med oppskrifter rundt forskjellige råvarer. Det er ofte dem vi ser i når vi skal lage noe, selv om vi har en hyllemeter eller så med matlitteratur.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
jane skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Den klassiske feilen er å ha potetene saman med resten. Dette er for folk som berre har ei gryte. Har du to gryter, ville eg hatt potetene ved sida av.
Jeg tror at veldig mange fra bacalaoens hovedstad i Norge, Kristiansund, er uenig med deg i akkurat det. :) Spør du en Kristiansunder skal bacalaoen tilbredes lagvis (løk, poteter, fisk, etc) i kasserollen. http://tradisjonsfisk.ivest.no/Pdf/bacalao.pdf

Jan E.
Pøh!
Dei må berre styre seg. Poenget er at kokeprosessen på potet og fisk er ganske ulik. Tradisjonar er ein ting, kunnskap noko anna. I riktig gamle dagar brukte ein mjøldrøye i brødet også.....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Så i et matprogram om portugisisk mat at en gjerne kokte fisken i melk før den ble brukt i retter. Har ikke prøvd dette selv men det ser interessant ut.

Den største feilen keg har gjort er å trekke fisken for kort tid før bruk. Da blir den tørr og seig og ikke egnet for andre enn grønlandshunder.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Dokke e hælt galne! Alt for mykkje tomat/tomatpuré. Det hålle med 1 boks hakka og hermetiske tomata til ei panne for 4-6 persona. Men Paprika e et must! Bruk gjerne en heil normalt stor fersk paprika i samme panna og sjølvsag alt lagvis.

Til slutt et tips og et supertips for dei som er like utålmodige som meg og har en tendens til å brenne alt mulig i botn:

Supertips: Dekk botnen av panna (kjelen altså for dei som er heilt analfabetar;) med skiva fersk tomat. Denne kan du omtrent la brenne i hælvete utan at det smakar anna enn, ja - i verste fall, brent. Brent fisk smaker rart, brent potet smaker pommes frites og brent løk smaker stekt løk. Ikkje nokke særlig i ei Bacalaopanne

Tips: Stabl i panna på komfyren med varme på, då har du god kontroll i den første fasen, men husk den ferske skiva tomaten og halvparten av den oljen og vatnet du har tenkt å ha oppi. Resten av Olje og vatn har du til varming på sida og slår over når ingrediensane er i. Ditta siste tipset reduserer totaltida og brenning i botten.
Eg pleier å komprimere panna litt før eg gjer den den siste olje, og så har eg ikkje i meir enn til at eg ser at det står godt å vel halveis opp i gryta - dette nivået vil stige og forhåpentligvis dekke omtrent akkurat når ferdig. Er det for mykje væsker gjør det heile greia meir smaklaus.
Legg gjerne litt potet heilt øverst også, når denne er kokt er resten kokt.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.407
Antall liker
6.120
Sted
Holmestrand
Hmm, nå fikk jeg lyst på bacalao.... Klokka er 7:50, reiser til Rena for å sykle Birken om en time, så det blir vel med lysta.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
815
Antall liker
588
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Bra tips, Tj med tomater i bunnen.
Ellers så er det Piri-Piri som skal brukes som pepper. Tørka spanskpepper. Og husk for all del å vanne ut fisken skikkelig. Klippfisk skal ikke være saltfisk, saltinga er kun konservering. Har altformange ganger fått servert salt baccalao.

hilsen utflytta nostalisk kristiansunder ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
Ta potetene ved sida av. Resten skal koke akkurat like lenge. Meiner du noko anna, har du garantert ikkje prøvd dette.
Når ein kokar på svak varme, og unngår å røre i gryta, framstår potetene som faste og svært smaksrike.

Litt av heltestatusen heng framleis att i heimen. 8)

I dag blir det matlaging i båten, eit eller anna på indrefiletfronten trur eg, med tilhøyrande vin. Mykje vin håper eg.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Audiophile-Arve skrev:
Ta potetene ved sida av. Resten skal koke akkurat like lenge. Meiner du noko anna, har du garantert ikkje prøvd dette.
Ha-hm, og fårikål kokes i tre gryter? ;) Og lapskaus i sju? ;D
Har prøvd begge variantene av bacalao, alt i 12-literen er nok best (syns jeg)
Smak er som hifi, kan diskuteres i det uendelige:)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Ta potetene ved sida av. Resten skal koke akkurat like lenge. Meiner du noko anna, har du garantert ikkje prøvd dette.
Når ein kokar på svak varme, og unngår å røre i gryta, framstår potetene som faste og svært smaksrike.

Litt av heltestatusen heng framleis att i heimen. 8)

I dag blir det matlaging i båten, eit eller anna på indrefiletfronten trur eg, med tilhøyrande vin. Mykje vin håper eg.
Ein skal sjølvsagt ikkje røre i gryta, bare ta eit godt tak i hangen og rotere den litt brått fram og tilbake på plata slik at ein ser at maten er laus oppi
 
E

espenj2005

Gjest
Som fagutøver synes jeg at Bacalao er best når man gjør det enkelt. Allt i en gryte er det enkleste men velger man mandelpoteter ved siden(bra tips Arve..) er det sikkert bra å ha nok væske i gryten slik at det ikke blir for tørt og salt. Jeg vender alltid tilbake til den minimalistiske versjonen med tomatpuré og krossade tomater på bx, løk, godt med fersk hvitløk, fersk chili etter smak(synes den skal "rive" litt), rød eller gul paprika(for guds skyld ikke grønn), potet i skiver(med skall på høsten), "high-end" produsert klippfisk, oliven og MYE olivenolje. Når det er ferdig heller jeg over mer olivenolje av beste kvalitet.
Minst mulig røring, kun roter/sjekk at det ikke er gått i bunnen. Dette gjelder også risengrynsgrøt, ris, ertestuing med mere. Rører mann i disse grytene frigjør man proteiner og stivelse fra råvarene som synker rett til bunnen, tar fyr og brenner som helvete :eek:
Mvh Espen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Såg i ein bacalaoartikkel i Dagbladet (?) eit råd om å forkoke potetene 12 minutt før dei leggast i den lagvise, tradisjonelle metoden. Det kan sjølvsagt vere fornuftig om ein på liv og død må ha ting i ei gryte, og likevel berge retten.

Når det gjeld ingrediensar, må eg seie meg einig i at olivenolja er avgjerande. Eg tykkjer det er litt blærete å vere oljesnobb andre stadar enn på salat, og rett på maten, slik eg ser mine portugisiske naboar brukar si heimelagde olivenolje (om lag slik vi brukte smelta smør på koketorsken heime). Men det er faktisk stor skilnad på kva smaksoppleving ulik oljekvalitet har også i bacalaoen.
Eg er også einig i dette med basis-varianten. Men prøv tipset mitt med dei tyrkiske, hermetiske paprikaane du får på Lidl. Svært rimeleg, og med ein frisk smak som faktisk overgår det eg har prøvd av ferskvare...
Men gul paprika har eg ikkje prøvd. Vert ikkje det litt for rund smak, då? (Grøn? Nei, berre tanken- grøn paprika er kart etter mi meining)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eg er også einig i dette med basis-varianten. Men prøv tipset mitt med dei tyrkiske, hermetiske paprikaane du får på Lidl. Svært rimeleg, og med ein frisk smak som faktisk overgår det eg har prøvd av ferskvare...
Men gul paprika har eg ikkje prøvd. Vert ikkje det litt for rund smak, då? (Grøn? Nei, berre tanken- grøn paprika er kart etter mi meining)
Har også kjøpt noen meget gode paprika på glass fra Lidl. De er grillet og flådd før de er nedlagt og de er ikke oppskjært eller stimlet. Frisk og fin smak. Jeg kan godt tenke meg at disse er gode i en slik fiskegryte.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
841
Antall liker
319
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Pøh!
Dei må berre styre seg. Poenget er at kokeprosessen på potet og fisk er ganske ulik. Tradisjonar er ein ting, kunnskap noko anna. I riktig gamle dagar brukte ein mjøldrøye i brødet også.....
Det er forskjell på "kokeprosessen" på FERSK fisk (skal kun trekkes i 12-15 min.) og klippfisk.
Vår Bacalao guru i Kristiansund bruker 48 timer!!!
Var det noen som sa noe om kokeprosess :D
www.mamut.com/homepages/Norway/2/11/moldevinklubb/newsdet6.htm
Bacalaoen jeg lager er i 1 gryte og det er ingen som har klaget på att det IKKE er bacalao. :D
Jeg kommer fra Kristiansund og har fått servert Bacalao fra private og restauranter her i byen og ALDRI fått servert poteter ved siden av.
Kan hende att det lages/serveres på en annen måte utenbys/utlandet.
Noen som har lyst på en prøvesmaking?
Dere er hjertelig velkommen til Kristiansund. :D

Sonicfrontiers
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
sonicfrontiers skrev:
Pøh!
Dei må berre styre seg. Poenget er at kokeprosessen på potet og fisk er ganske ulik. Tradisjonar er ein ting, kunnskap noko anna. I riktig gamle dagar brukte ein mjøldrøye i brødet også.....
Det er forskjell på "kokeprosessen" på FERSK fisk (skal kun trekkes i 12-15 min.) og klippfisk.
Vår Bacalao guru i Kristiansund bruker 48 timer!!!
Var det noen som sa noe om kokeprosess :D
www.mamut.com/homepages/Norway/2/11/moldevinklubb/newsdet6.htm
Bacalaoen jeg lager er i 1 gryte og det er ingen som har klaget på att det IKKE er bacalao. :D
Jeg kommer fra Kristiansund og har fått servert Bacalao fra private og restauranter her i byen og ALDRI fått servert poteter ved siden av.
Kan hende att det lages/serveres på en annen måte utenbys/utlandet.
Noen som har lyst på en prøvesmaking?
Dere er hjertelig velkommen til Kristiansund. :D

Sonicfrontiers
Ulik smak og behag må ein jau rekne med. Men det er viktig å smake før ein meiner noko om smaken....akkurat som på hifi. I Portugal tippar eg det finnest om lag 3-400 måtar å lage denne typen bacalao-gryte på, og iallfall eit par tusen oppskrifter på torsk (bacalao er "torsk" på portugisisk, må vite, så det er massevis av variantar, dei fleste med klippfisk. Tørrfisk er ukjent der, og fersk torsk så å seie fråverande pga fæl pris og lite tradisjon med sånt. Tok med meg frosen torsk på flyet, og kunne servere fersk, "kokt" torsk (1 dl salt i 1,2 liter kokevatn, samt ein dråpe eddik), slik vi alltid brukte det i min bardomsheim, med gulrot og smelta smør til (og så lagde vi ein portugisisk salat i tillegg). Det fall veldig i smak, men dei skifta altså ut smøret med olivenolje.

Elles har eg vore med på å få servert potetene ved sida av i Ålesund, så det er ikkje mi eiga oppdaging.

Eg skal prøve å oppsøkje deg neste gong eg er så langt nord. Så får du signalisere om du trekk sørover forbi Stadten....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg er også einig i dette med basis-varianten. Men prøv tipset mitt med dei tyrkiske, hermetiske paprikaane du får på Lidl. Svært rimeleg, og med ein frisk smak som faktisk overgår det eg har prøvd av ferskvare...
Men gul paprika har eg ikkje prøvd. Vert ikkje det litt for rund smak, då? (Grøn? Nei, berre tanken- grøn paprika er kart etter mi meining)
Har også kjøpt noen meget gode paprika på glass fra Lidl. De er grillet og flådd før de er nedlagt og de er ikke oppskjært eller stimlet. Frisk og fin smak. Jeg kan godt tenke meg at disse er gode i en slik fiskegryte.
Akkurat desse, ja. Kjøp nokre glas neste gong du er innom....
 
E

espenj2005

Gjest
Tørrfisk er Fantastisk erstatning for klippfisk i bacalaogryte. Vann den ut i 12-14 dager(slange i balja med sakte rennende vann) og monter bacalaoen som vanlig. Blir ikke så salt men den tørka smaken fra fisken smaker utrolig godt. Konsistensen på tørr vs klipp er ganske lik men tørrfisken blir hos meg litt fastere når det hele er ferdig.
Tro meg: det trenger ikke smake bedre enn dette.... :D
Hmmm Lutefisk, når skal vi snakke om lutefisk?
Mvh Espen
 
G

Gjestemedlem

Gjest
TannoyGrf skrev:
Hmmm Lutefisk, når skal vi snakke om lutefisk?
Mvh Espen
Kanskje det med hell kan kombineres? Lutefisk istedet for klippfisk i baccalao kan jo være spennende hvis den tilsettes på slutten av kokeprosessen.

Har heller ikke prøvd å lage plukkfisk av lutefisk. Men det og høres jo også interessant ut. Kanskje med litt innslag av selerirot og jordskokk?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
TannoyGrf skrev:
Hmmm Lutefisk, når skal vi snakke om lutefisk?
Mvh Espen
Kanskje det med hell kan kombineres? Lutefisk istedet for klippfisk i baccalao kan jo være spennende hvi den tilsettes på slutten av kokeprosessen.

Har heller ikke prød å lage plukkfisk av lutefisk. Men det og høres jo også interessant ut. Kanskje med litt innslag av selerirot og jordskokk?
Deff, no har eg ikkje for vane å stille med fordomar, men dette eksperimentet må du nok rekne med å gjere åleine, iallfall fyrste gongen....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
TannoyGrf skrev:
Hmmm Lutefisk, når skal vi snakke om lutefisk?
Mvh Espen
Kanskje det med hell kan kombineres? Lutefisk istedet for klippfisk i baccalao kan jo være spennende hvi den tilsettes på slutten av kokeprosessen.

Har heller ikke prød å lage plukkfisk av lutefisk. Men det og høres jo også interessant ut. Kanskje med litt innslag av selerirot og jordskokk?
Deff, no har eg ikkje for vane å stille med fordomar, men dette eksperimentet må du nok rekne med å gjere åleine, iallfall fyrste gongen....
fra Wikipedia:

"Hvorfor og når man begynte å behandle tørket fisk med lut vet man ikke, men det er en gammel tradisjon. En teori går ut på at et lager med tørrfisk brant opp etter et lynnedslag. Tørrfisken ble liggende igjen i asken som ble våt i det påfølgende regnet, og aske er alkalisk. Den gangen spiste man mat som bare var uspiselig og ikke forgiftet, og fisken ble antakelig dermed vasket grundig i rent vann for å få bort den verste sotmengden. Dermed er lutefisken født."

Hvis man tar i betrakting hvordan lutefisken ser ut til å ha blitt oppfunnet er vel mine oppkriftsideer allerede klar for 'Den rutede kokeboken'... :)

Skal poste forskningsresultater hvis jeg utførere eksperimentet.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Bacalao:
Fordelen med å koke poteter ved siden av, er at man kan lage en kjempeporsjon av bacalaogryta, og fryse ned restene i porsjoner. Da er det letter å varme opp igjen uten poteter, og heller servere nykokte poteter ved siden av.

Lutefisk:
Det smaker jo ingenting....det er det jo bare tilbehøret som er godt :)

bjørn
 
E

espenj2005

Gjest
Lutefisk:
Det smaker jo ingenting....det er det jo bare tilbehøret som er godt :)

bjørn
[/quote]

Lutefisken blir jo hypet hvert år i sesong hvor diverse kjendiser står frem som "hardcore" lutefiskelskere-Pøh!
man trenger ikke like det.
Jobbet i Oslo noen år(er fra NN) og det overrasket meg hvor mye lutet fisken var, hvor mye utvannet, for mye gelékonsistens etter min smak. Smaker lite og opplevelsen blir mer rettet mot konseptet konsistens.
Og så et smørgåsbord av garnityr de måtte ha for å skli ned konsistensen med. Nei, gikk av jobb med dårlig samvittighet og med følelsen av å gjort gjentatte forbrytelser hver kveld(opp til 185 stykker...)
Men det er jo forskjellige meninger om hvordan det skal være og hvor mye garnityr man skal ha til og det må jo respekteres. Selv liker jeg det som med bacalao, minimalistisk og topp kvalitet på det som serveres.
Mvh Espen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Langt på veg einig om lutafisk. Det består av svært lite smak, og berre konsistens. Og når denne i tillegg vert om lag som aspic, er det ikkje særleg moro å betale i dyre domar for gugge som ein skal henge garnityret på.... Fiskekonsistens er minimumskravet, tykkjer eg.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Fra mørekysten og nordover er det tradisjon hos mange med gammalsei, eller rødsei.
Dette er sei som er salta i minimum et par år. Virkelig snaddermat.

Gammalsei: flekket og vaska sei, salta i stamp i minimum to år.

Rødsei: flekket, men IKKE vaska, blodranda skal fortsatt sitte på, setter farge og smak, salta i stamp i minimum to år.

Disse kan også erstatte klippfisken i bacalao. Har gjort dette flere ganger med godt resultat.
 
Topp Bunn