Bachs fiolinsonater og cellosuiter

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg ønsker meg disse to verkene spilt på originalinstrumenter, men hvilke bør jeg velge? På fiolinsiden har jeg alltid hatt litt sans for Viktoria Mullova, men er innspillingen hennes av sonatene strengt tatt "autentisk"? Og er den i det hele tatt anbefalelsesverdig?
Jeg er takknemlig for alle gode råd. Til nå har ikke "ettinstruments-verker" vært satsningsområde hos meg, men jeg har tenkt å rette litt på dette nå.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.852
Antall liker
4.162
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mullova er flink hun, men det er som du sier.
Favoritten blant originalinstrumentfiolinsonaterogpartitaer er for øyeblikket for meg Rachel Podger:

Du trår heller ikke feil med Lucy van Dael på Naxos (det må være van Dael, de har en til som jeg synes er mye dårligere): Hun er sprøere i klangen enn Podger.

Cello; jeg synes å vite at Paolo Beschi spiller på originalinstrument, og det er jo kjempebra:
 

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.277
Antall liker
24.856
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Beschi ja. Den er ennå ikke i hus. Ut og handle!

(Podgers var mitt første sett, og det er virkelig praktfullt.)
 

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
Litt off-topic,kanskje,vil jeg anbefale denne versjonen av Bachs fiolin og cello-verk...

...for oss som ikke kan få nok versjoner av disse mesterverkene.
Dette er en griselekker plate,til en griselekker pris.(13 pund på Amazon.uk,4 CD'er)
Arrangementer? Javisst! Men absolutt i Bachs ånd (Han transkriberte selv bl.annet Cellosuite nr.5 &
E-dur partitaen for barokk-lutt)
Nigel North er en meget dyktig musiker,og Linn er flinke til å fixe god lyd!
Balsam for sjel og anlegg.
 

Vedlegg

Topp Bunn