Badestranda vår!

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.198
Antall liker
2.744
Torget vurderinger
16
Pink_Panther skrev:
Enig i mye av det du sier, HC, men det er et lite problem med å få tak i mange frivillige til å være der en uke av gangen. De fleste er i jobb. Selv bor jeg også i nærheten men har ikke nubbsjangs til å tilbringe en uke langs Bamblestrendene.
Hvor er staten spør du. Det finnes ikke tusenvis av mennesker ansatt i staten som bare sitter å venter på å bli tilkalt i en slik situasjon. Dette er en jobb som næringslivet og det offentlige må gå sammen om. Næringslivet ved å fristille arbeidskraft og staten ved å betale for det.
Også enig i din honnør til de frivillige organisasjonene som nå er langs strendene, men husk at de tjener store penger på jobben.
Litt tankevekkende den artikkelen om fuglevasking i dagens TA

Når jeg litt flåsete sier "hvor er staten" så er det ikke fordi jeg tror det finnes tusenvis av statsansatte som kan settes inn men fordi jeg savner en plan for opprydning. Det er ikke så mye som skal til, man behøver ikke blande næringslivet inn og lage messe store planer og avtaler, kun verve folk til opprydding. Jeg fikk beskjed fra HV om å møte på 2 dagers varsel, det var ikke alle som kunne ta seg fri men de fleste stillte opp. Dette er ikke rocket science, hverken verving av mannskaper, organisering av arbeidet eller det å utføre det faktiske arbeidet. Miljøverndepartementet burde lett klare organiseringen av dette med et lite team.

Hvis man betalte godt (200,- pr time eller mer) vil man enkelt få tak i studenter og sesongarbeidere (polakker, latviere osv.). Ved å legge noen hundre tusen kroner i en vervekampanje så er jeg sikker på at det ville være en meget smal sak å få tak i 2000 mennesker. Man kunne tilby kontrakter ned i f.eks 2 dager.

Jeg tror forøverig ikke at hjelpeorganisasjonene tjener så fett på dette, de frivillige i WWF fikk ca. 150,- kr. timen for jobben. Med tanke på de langsiktige konsekvensene som man her snakker om bør staten kunne være rausere enn som så men betalingen.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.429
Antall liker
9.849
HV har ikke stort å gjøre i denne saken ang. organisering. De er totalt uegnet til å organisere annet enn skarpskyting og bivuakk. ;D
Ang. at frivillige organisasjoner tjener godt så mener jeg den støtten organisasjonen får fra staten, ikke hva de frivillige får.
Det har vært mye klager på at det tok lang tid før noe ble gjort etter ulykken. Jeg tror ikke så mange vet hva det vil si å begynne å legge ut lenser i ruskevær, eller hvor mye lenser og annet utstyr som skal til. Det er en krevende jobb og det trengs mange, veldig mange lenser. De som har vært og er der har til nå gjort en kjempeinnsats.
Det var et stort oljeutslipp i Brevik for noen år siden, men da var man utrolig heldig med værforholdene slik at skadene ble små.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.198
Antall liker
2.744
Torget vurderinger
16
Pink_Panther skrev:
HV har ikke stort å gjøre i denne saken ang. organisering. De er totalt uegnet til å organisere annet enn skarpskyting og bivuakk. ;D
He he, etter mange år i HV så er jeg den siste du behøver overbevise om Heimevernets manglende organisatoriske evner men her var det så enkelt at selv HV klarte rimelig effektiv organisering av styrkene. Opplæring for dette arbeidet er minimal, organiseringen består i hovedsak av å velge området som skal renses opp og transportere mannskap og utstyr dit.

Pink_Panther skrev:
Ang. at frivillige organisasjoner tjener godt så mener jeg den støtten organisasjonen får fra staten, ikke hva de frivillige får.
Det har vært mye klager på at det tok lang tid før noe ble gjort etter ulykken. Jeg tror ikke så mange vet hva det vil si å begynne å legge ut lenser i ruskevær, eller hvor mye lenser og annet utstyr som skal til. Det er en krevende jobb og det trengs mange, veldig mange lenser.
Det var et stort oljeutslipp i Brevik for noen år siden, men da var man utrolig heldig med værforholdene slik at skadene ble små.
Jeg vet ikke nok om arbeidet med å legge ut lenser og om hva som skjedde/ikke skjedde umiddelbart etter katastrofen til å komme med hverken kritikk eller ros på det området. Det jeg snakker om er den manuelle oppryddningen etter at strendene er griset til. Det eneste man trenger av utstyr er: engangsdress, hansker, gummistøvler, ei bøtte og bark. Resten er nitidig arbeide hvor mange hender er stikkord.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Grunneier bør naturligvis sørge for oppryddingen. Regningen må gå til skipets rederi dersom havariet skyldtes uaktsomhet.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.198
Antall liker
2.744
Torget vurderinger
16
BBking skrev:
Grunneier bør naturligvis sørge for oppryddingen. Regningen må gå til skipets rederi dersom havariet skyldtes uaktsomhet.
Hvordan foreslår du at grunneier går frem for å få inn penger fra et kinesisk rederi som seiler under bekvemlighetsflag (Panama) ?
 
Topp Bunn