Balansert CD spiller 15-20 k

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
889
Som indikert i min profil er jeg eier av en Hegel CDP2A CD spiller. Selv om dette er en høyst respektabel signalkilde ønsker jeg nå å ta et steg opp på trappen til det forgjettede Hifi nirvana. Vil en signalkilde i den antydede prisklasse gi et løft i lydkvalitet i forhold til min nåværende som i utgangspunktet kostet ca 13 k for noen år tilbake.

I tillegg ønsker jeg altså helst en fullbalansert spiller. Det kan sikkert føres ørten diskusjoner om fordelen balansert/ubalansert, men siden mine to andre komponenter har den egenskapen av å være fullbalanserte ønsker jeg helst å ivareta tradisjonen.

Det naturlige valg ville antageligvis være storebror CDP4A. Har noen erfaringer som tilsier at denne er av kvalitetsmessig såpass mye bedre art enn lilebroren at den vil gi meg et hørbart løft i lytteopplevelse?

En annen kandidat hos samme forhandler er Primare CD 31. Jeg vet ikke om dette er merker som blir litt for "mainstream" for folket her på Hifisentralen eller om noen har kjennskap til disse?

Jeg er på utkikk etter produkter med en lydsignatur som i størst grad fremstår som troverdig. Dette er vel også den rette oversettelsen av begrepet fidelity. Og alle som i en viss tidsperiode har drevet med Hifi, og foretatt stadige oppgraderiger vet vel at det som kjennetegner denne hobbyen ikke er følelsen av å bli imponert, men følelsen av å få en innsikt i noe man trodde man helt ut forsto før. Den litt rare følelsen man får etter å ha foretatt en oppgradering for så å finne ut at det man f.eks trodde var "trøkk" i fra et spesielt instrument plutselig løser seg opp og blir til en bedre innsikt i instrumentets oppførsel i tre dimensjoner.

Vil en oppgradering i den nevnte prisklasse gi meg en tilsvarende opplevelse, eller snakker vi her om større pengebeløp i omsetning? Jeg har vurdert Electrocompaniet EMC-1 UP, selv om denne ligger på smertegrensen av min økonomiske kapasitet. Det er óg en fordel å kunne lytte til produktet før kjøp, hos en forhandler i rimelig nærhet av Norges nest største by.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg ville ha brukt pengene på en DAC, jeg. For eksempel Benchmark eller RME, bare for å ha nevnt to i en overkommelig prisklasse, og som i hvert fall får Primares toppspiller til å rødme av skam.

Det finnes helt sikkert andre DAC'er også som ikke koster skjorta, men med noe slikt får du topp lyd, og også mulighet til å kjøre balansert, som du ønsker. Du nevner EC's CD-spiller, og bare til orientering: EC har også en utmerket DAC som sikkert kan gjøre jobben hos deg.
 

runem

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
5
Antall liker
0
Du kan jo vurdere den nye ECC-1 fra Electrocompaniet, den er innenfor prisen du nevnte.
Dette er etter mine ører meget tett på en EMC1. Uten den fantastisk kule toppmatingen og den låter bittelitt lysere en EMC1-up men på ingen måte skarpt. Eltek selger denne spilleren til ca. 17000,- ;D
 

thenok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
78
Antall liker
0
Det stod for min del i mellom EMC-1UP og ECC-1. Pris var egentlig ikke noe tema. Hadde fra tidligere ECD-1 i mitt oppsett som jeg var utrolig fornøyd med. Det sies at forskjellen mellom EMC-1UP og ECD-1 er liten eller ingen om drivverket er greit, men har ikke hørt disse sammenlignet. Snakket med flere forhandlere som mente at EMP-1 var en klart bedre spiller enn EMC-1UP. Sjekket så med EC hva som var forskjellen mellom EMP-1 og ECC-1. Fikk til svar at DAC modulen er den samme, men forskjellen ligger i drivverk, digitaldel og strømforsyning. Valget falt så på ECC-1 da jeg ikke har kunnet hørt forskjell de gangene jeg har testet forskjellige drivverk på min ECD-1. Etter at jeg fikk min ECC-1 har jeg testet den opp mot ECD-1. ECC-1 spiller kanskje en anelse lysere som nevnt tidligere, men dette kan jo være bra i enkelte oppsett.

Fint om andre med lyttererfaring på disse produktene kan komme med sine vurderinger.

T
 
O

omholt

Gjest
Det ligger en Marantz SA11-S1 på bruktbørsen (Emtech). Det er en knall bra spiller. Jeg sammelignet lillebroren SA15 mot EMC-1UP og likte Marantzen bedre. EMC-1UP farget lyden mer på både godt og vondt. Den var en tanke mer undeholdende å lytte til, men synes det ble litt slitsom. Marantz SA15 var mer linær, og jeg synes musikken fløt på en mer behagelig måte.
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,7986.0.html
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Audio Analogue Maestro må du prøve ut, det er sikkert ikke noe problem med hjemlån fra Hifihuset.
Denne spilleren legger ikke sjul på noe og kan for noen bli altfor detaljert, så jeg vil absolutt anbefale et hjemlån!


 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
199
Antall liker
449
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Hei!

Dersom du kan tenke deg å kjøpe brukt så har du også mange andre meget gode cd-spillere i prisklassen 15-20k.
Cary 306/200
Cary 303/300
Wadia 301 (ligger på bruktbørsen)
Accuphase 55/65

Dette er alle spillere som har en nypris på 40-55k, og som sannsynligvis vil gi et stort lydmessig løft for deg.
Jeg har forøvrig selv en Cary 306/200 m/volumkontroll som jeg evt. skal selge.

Jeg foreslår at du bruker litt tid på å sjekke ut hva som finnes, benytter anledningen til å høre på noen aktuelle, og etter hvert tar en beslutning på hva du vil kjøpe. Du vil sikkert få flere gode tips her på forumet.

Anders
 

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
164
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Jeg har akkurat "løst" samme "problem som du nevner ved å kjøpe en brukt Accuphase DP 55V (ligger godt innenfor den pris du oppgir). Etter mine preferanser var det definitivt et løft - oppløsning, soundstage o.l. Men jeg synes og CDP2A absolutt er en god spiller med godt driv og rytme.

Lykke til med valget!

Mvh JE
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
OldBoy skrev:
EC har også en utmerket DAC som sikkert kan gjøre jobben hos deg.
Det er vel delte meninger om denne. Ikke alle, også de som i utgangspunktet har en forkjærlighet for EC, liker DAC'en like godt. Jeg registrerer også at dette er et produkt som ofte blir fort videresolgt av mange.
 

oyvindranger

Fersking
Ble medlem
31.10.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Kan jo lett anbefale Burmester 992 som jeg er utrolig fornøyd med. Ligger noen ute på bruktbørsen innimellom som i aller høyeste grad er verdt pengene. Den nye modellen er sikkert enda bedre, men da blir jo prisen fort 29000,-
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Ketil skrev:
Som indikert i min profil er jeg eier av en Hegel CDP2A CD spiller. Selv om dette er en høyst respektabel signalkilde ønsker jeg nå å ta et steg opp på trappen til det forgjettede Hifi nirvana. Vil en signalkilde i den antydede prisklasse gi et løft i lydkvalitet i forhold til min nåværende som i utgangspunktet kostet ca 13 k for noen år tilbake.
Jeg tror ikke det er spesielt mye å hente på å bytte spiller. Skulle tro at spilleren du har passer bra sammen med resten.

Jeg ville heller sett på muligheten med seperat DAC og der er jo en del gode alternativer nevnt. Er jo også mye bra som kan kjøpes i byggesett om du er litt handy.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
889
Balansert CD spiller 15-20

Takker for svar !

Ser at mange anbefaler separat DAC, og siden jeg antar at drivverket i Hegel spilleren er av bedre kvalitet er kanskje dette den mest fornuftige veien å gå. Storebror CDP4A har samme drivverk, så her vil jeg i tilfelle betale for den mer avanserte DAC'en i CDP4A, og i tilfelle litt færre bokser i anlegget i forhold til separat DAC. ECD-1 skal jo sammen med et godt drivverk yte like bra som EMC-1 UP, men jeg har óg sett de som ikke er like imponert over denne, litt usikker her.

Litt i tvil om ECC-1 vil gi et stort nok kvalitetsløft i forhold til CDP2A, mer en annen lydsignatur antar jeg.

Nå er det jo igang en utvikling der CD nærmest blir sett på som gammeldags, og de nye diskbaserte mediene som SACD har heller ikke slått an. Det er vel bare å se i øynene at det som driver utviklingen ikke er lydkvalitet, men brukervennlighet og tilgjengelighet. Altså mp3 filer over nettet.

Så er vel spørsmålet om de som i fremtiden vil distribuere musikk over nettet vil tilgodese de audiofile med mulighet for å laste ned i et ekstra høyoppløselig format, og at DAC'en vil overta CD spillerens posisjon i Hifi anlegget.
 

JRA

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Balansert CD spiller 15-20

Ketil skrev:
Takker for svar !

Ser at mange anbefaler separat DAC, og siden jeg antar at drivverket i Hegel spilleren er av bedre kvalitet er kanskje dette den mest fornuftige veien å gå. Storebror CDP4A har samme drivverk, så her vil jeg i tilfelle betale for den mer avanserte DAC'en i CDP4A, og i tilfelle litt færre bokser i anlegget i forhold til separat DAC. ECD-1 skal jo sammen med et godt drivverk yte like bra som EMC-1 UP, men jeg har óg sett de som ikke er like imponert over denne, litt usikker her.

Litt i tvil om ECC-1 vil gi et stort nok kvalitetsløft i forhold til CDP2A, mer en annen lydsignatur antar jeg.

Nå er det jo igang en utvikling der CD nærmest blir sett på som gammeldags, og de nye diskbaserte mediene som SACD har heller ikke slått an. Det er vel bare å se i øynene at det som driver utviklingen ikke er lydkvalitet, men brukervennlighet og tilgjengelighet. Altså mp3 filer over nettet.

Så er vel spørsmålet om de som i fremtiden vil distribuere musikk over nettet vil tilgodese de audiofile med mulighet for å laste ned i et ekstra høyoppløselig format, og at DAC'en vil overta CD spillerens posisjon i Hifi anlegget.
J HAVE A DREAM, som Martin Luther King, sagde, at internet markedet over tar, og cd marked bliver special tilrette lagt for brug i bil stereon, den optagels kvalitet som de fleste nye udgivelser af musik har ikke kvalitet til anden brug ( Fuldstendig ødelagt af tone døve studio lydteknikere som lider a tinitus) og at platespiller markedet for en relesence og overtar som højkvalitets gengivelse a musik for os audiophile der er villig til at betale for kvalitet.

Mvh. Johnny
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Hm...
Mitt første valg her, ville vært Meridian G06, men den er jo selvfølgelig bare rca plugger på, men er dritbra.
Så nevner jeg helt enkelt Copland CDA 823 til noe lavere pris, den har xlr utganger.
Copland spilleren til ca 20 blank, er utrolig flott. Den ville jeg virkelig fått på hjemlån!!!

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.427
Antall liker
11.294
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har slettet en direkte anbefaling fra en bransjeaktør. Det er i strid med regelverket her på forumet.
 
O

OldBoy

Gjest
Balansert CD spiller 15-20

Ketil skrev:
Nå er det jo igang en utvikling der CD nærmest blir sett på som gammeldags, og de nye diskbaserte mediene som SACD har heller ikke slått an. Det er vel bare å se i øynene at det som driver utviklingen ikke er lydkvalitet, men brukervennlighet og tilgjengelighet. Altså mp3 filer over nettet.

Så er vel spørsmålet om de som i fremtiden vil distribuere musikk over nettet vil tilgodese de audiofile med mulighet for å laste ned i et ekstra høyoppløselig format, og at DAC'en vil overta CD spillerens posisjon i Hifi anlegget.
Såvidt jeg vet, vil en ekstern DAC håndtere alle kurante digitale formater. Dog ikke SACD, som ikke lar seg overføre digitalt. Men mp3, DAB-signaler, pluss naturligvis digitale signaler fra CD-spillere, som neppe blir utdatert med det første, og tokanals DVD-lyd, er ikke noe problem. Med USB i tillegg kan du hente ut musikk på direkten fra PC'en, som jeg gjør akkurat i øyeblikket, med et opptak av "Jazz jorda rundt" durende i bakgrunnen. Med en signalkvalitet på 160 kbps er det faktisk veldig hørverdig.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Jeg kan på det varmeste anbefale BlueNote Koala Tube, fullbalansert med rør i utgangen. Forhandles av PM audio.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
889
OldBoy skrev:
Såvidt jeg vet, vil en ekstern DAC håndtere alle kurante digitale formater. Dog ikke SACD, som ikke lar seg overføre digitalt. Men mp3, DAB-signaler, pluss naturligvis digitale signaler fra CD-spillere, som neppe blir utdatert med det første, og tokanals DVD-lyd, er ikke noe problem. Med USB i tillegg kan du hente ut musikk på direkten fra PC'en, som jeg gjør akkurat i øyeblikket, med et opptak av "Jazz jorda rundt" durende i bakgrunnen. Med en signalkvalitet på 160 kbps er det faktisk veldig hørverdig.
Men hvis det blir slik i fremtiden at diskbaserte medier blir avleggs og all musikkformidling skjer via nedlasting over nettverk, blir jo spørsmålet om man vil gjøre den tilgjengelig også i et audiofilt format. En signalkvalitet på 160 kbps er greit nok, men neppe noe man trenger å investere store pengesummer i anlegg for å oppleve i sin fulle prakt. For de som vil distribuere musikk for nedlasting burde det ikke være noen ulempe å gjøre et høyoppløselig format tilgjengelig.

Ivaols skrev:
Jeg kan på det varmeste anbefale BlueNote Koala Tube, fullbalansert med rør i utgangen. Forhandles av PM audio.
Jeg har fått tilbud om en ny Bluenote Stibbert Tube mk3 til god pris. Dette blir vel storebroren til Koala Tube. Ganske nytt merke for meg, men ut fra det jeg leser på nettet er dette produkter som ser ut til å passe det jeg er på utkikk etter; En litt varmere lydkarakter uten å gå på akkord med oppløsning.

Ballin_On_a_Budget skrev:
støtter forslaget om copland sin spiller, meget solide og vellydende saker..

mener jeg så på OHC sine hjemmesider at de solgte ut en http://www.burmester.de/english/productlines/cd-player-992-details.html demo modell til 17 K eller noe, er ikke det verdt å sjekke ut ?
Copland sine produkter skal sjekkes ut så sant jeg finner noen forhandlere her i Bergen. Det er jo alltid det som er problemet; alle de lydmessig interessante produktene og så må man ta til takke med diverse center og klubb butikker med heller labert utvalg med mer musikalsk spennende ting.
 
Topp Bunn