HAREPUSEN
avtrådt 010924
Min erfaring er at en ren balansert oppbyggning gir deg ett lydmessig løft imo , med noen forbeholdHar en Moon 280D dac/streamer og en nyankommet Moon 340i. Moon 340i er uten opsjoner (RIIA og DAC-kort), noe som jeg heller ikke ville ha. 280 D har imidlertid balansert ut og det er mulighet til å installere balanserte innganger på 340 (egen modul som kan installeres). Spørsmålet er om balanserte innganger er et poeng. Siden balanserte innganger ikke er i forsterkeren fra før, er det altså ikke bare å prøve seg frem....
Da jeg har planlagt en oppgradering på signalkabelsiden, hadde det vært greit å ta avgjørelsen om balansert vs ubalansert før jeg går til anskaffelse av signalkabel. Har ikke selv erfaring med «balansert drift» fra før. Noen som har input/erfaringer med om balasert er å foretrekke og om jeg bør gå for det?
Noen enheter allike vel bruker enkel signal føring og som en option bruker de en simple ic til å balansere signalet , som ikke er optimalt
Noen bufferer / diffentialtrinn eller preamps kan gjøre begge typer signaler altså har nesten 20-30 dB lavere forvrengning i balansert kontra SE .Det geniale med balansering er og evnen til å bryte opp jord sløyfer, og kanselerer dessuten støy bedre .Det viktige er at den har strøm reserver dvs lav utgang impedanse De best egnede er discrete kretsløp som ikke err begrenset av strøm eller spenning i forhold til op amps som har max +-12 feks .Selv om det har jeg hørt gode opamper men de koster penger og sitter som regel ikke i kommersiellt utstyr
Men til sist er det øret som teller , lytt på begge og ta avgjørelsen .Selv er jeg gått 100 % balansert og vet ikke hva støy er så lenge balansering er gjennonført alle ledd