Balansert kabling fra platespiller

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
niklasthedolphin skrev:
...
Sådan en kunstig skabt balancering midt i signalvejen kalder man normalt for pseudobalanceret.

Fuldt balanceret drift er balanceret fra allerførste signalkilde.

"dolph"
Semantikk ... pseudbalansert benevner ofte en oppkobling med et jordreferert (ubalansert) signal som sendes til en balansert/differensiell inngang, slik at jord i avsender enden termineres via en mostand som er lik utgangsimpedansen til signalet på avsender siden. Termineringsmotstanden til jord føres pr kabel (twisted pair sammen med signalet) til den inverterende innganen på mottaker siden. Denne koblingen oppnår de samme fordelene som et balansert/differensielt signal med balansert kildeimpedans (evt. med flytende jord) i forhold til en balansert inngangs formål - dvs undertrykking av common mode (innstrålt støy). Common mode-undertrykkingen avhenger av hvor godt balansert imepdansene er (foruten av inngangstrinnets grunnlegende egenskaper). Edit: jf. innleggene til Rhesus.

mvh
KJ

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
nul er linien mellem plus og minus i et vekselstrømsforløb!
lyd er netop vekselstrøm,så nulpunktet passeres i takt med frekvensen,hvilket betyder nul er naturlig hvilestilling for en pickup der ikke er sænket ned i rillen (no signal!) - hvilket igen = er hvilestilling for højtaleren.

dette kan udnyttes i pushpullforstærkere hvor man dermed kan undgå fasesplitteren,der essentielt kun skal dele signalet op i 2 halvperioder,nemlig plus og minus til hver sit forstærkende element.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
lydmannen skrev:
De linkene du har ( som du omtaler som flere personer) er alle fra samme person, fra "Jensen transformator" de lager forøvrig særdeles gode trafoer. Artiklene er vel egentlig ment som en måte å si at balansering vha transformator er bedre enn elektronisk balansering, med feks opamp, noe jeg forøvrig er helt enig i. En av fordelene ved bruk av trafo er at null referansen kan være flytende, mao ikke eksisterende. Det er derfor fullt mulig å sende et balansert signal på 2 tråder, men da må signalene på de 2 trådene være i motfase, hvis ikke er det ikke balansert...punktum.
Har du ingen referanse spiller det ingen rolle 'hvilken' av lederene signalet ligger på, det ligger et signal mellom lederene, det er alt.

Mulig det ikke var godt formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener.
Jeg har ellers en følelse av at vi snakker litt forbi hverandre, jeg vet utmerket godt hva et balanser signal er og det vet helt sikker du også.
Det virker desverre som om alle tråder her inne ender opp i krangel og feiltolkninger av innlegg, jeg syns det er synd, det hadde vært morsomt å diskutere forskjellige temaer med oppegående mennesker uten at det endte i flisespikkeri.

Når det gjelder dynamiske mikrofoner (som en annen nevner ) så er det riktig at de i utgangspunktet er balanserte, men det forutsetter at du bruker 3 ledere, 2 til signal i motfase (diff) og en til skjerm. Det er selfølgelig mulig å kutte skjermen og fremdeles ha et balansert signal. Det samme gjelder for DI-boxer (for de som ikke vet hva en DI box er så er det en boks med enten en trafo (gjerne Jensen) eller en elektronisk krets som gjør om signalet fra ubalanser høyohm til balansret lavohm )

Når det gjelder balansert pickup så kan jeg ikke helt se hva det skulle tjene til og hva fordelene er.
Som du skriver, så er en dynamisk mikrofon balansert, og det spiller ingen rolle om det er koblet skjerm til eller ei, den er balansert uansett. Det samme gjelder for en pickup. Du vil også få de samme fordelene som ved balanserte mikrofoner.

L

lydmannen

Gjest
Vi er vel egentlig enige, men bruker forskjellige ord. En ting er ihvertfall sikkert at det er differransen mellom signalene på de 2 trådene som leder signalet som avgjør om signalet er balanser eller ikke, hvis den ene lederen kobles til jord så er det ikke balansert. Som jeg har poengtert tidligere så kan referansen (midtpunktet) være flytende, det er jo en av de største fordelene med balansert signaloverføring, man slipper da jordsløyfer osv. selv om alle dingsene er jordet.
Dette oppnåes best ved bruk av trafo, da har man et galvanisk skille og ingen direkte kobling mellom "dingsene".

Nok om det, jeg tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på flisespikkeri og feiltolkninger, så jeg velger å slette profilen og heller diskutere på andre forum.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
For de som har lyst å prøve, så kan man bruke 2 single-ended RIAA-trinn, og spesiallagde DIN til RCA-kabler, RCA til XLR-kabler. Altså et stereotrinn til hver kanal. Man må selvsagt rewire armen for dette, og justere loading resistans/kapasitans på RIAA-trinnene.

Som KJ skriver : "Common mode-undertrykkingen avhenger av hvor godt balansert imepdansene er (foruten av inngangstrinnets grunnlegende egenskaper.)" Til dette er det viktig å legge til SYMMETRISK KABLING.
D.v.s bruke "balanserte" kabler med 2 ledere til hver fase og felles jord (ikke 2 adskilte vanlige kabler) fra tonearmen. Man må selfølgelig splitte opp kablene i enden til RCA pluggene men man bør holde det symmetrisk så lenge som mulig.

Selv AJ VDH går svært god for denne løsningen, men for å få fullt utbytte så man man selvsagt kjøre fullbalansert frem til høyttalerne.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Man skrev:
... men for å få fullt utbytte så man man selvsagt kjøre fullbalansert frem til høyttalerne.
Jeg undres over hvor denne myten kommer i fra. Fordelene med balansert/differensiell signaltransmisjon realiseres i inngangstrinnet på det apparaturet som tilsluttes og uttrykkes i common-mode-rejection-ratio aka CMRR. Fullbalansert helt fram til HT impliserer forøvrig en forsterker med balansert/brokoblet utgangstrinn ...

mvh
KJ

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Jeg er tilbøyelig til å være mye enig når det gjelder en sluttforsterker hvis utgangstrinn er "godt nok". Men det betyr ikke at det er det lille ekstra å hente når man kjører balansert ut til høyttalerkontaktene.

Men her skal signalet gjennom RIAA-trinn, Preamp, og så tilslutt i en effektforsterker.
Ved å holde signalet balansert hele veien gjennom, vil man også undertrykke CMRR fra PSU og lignende i hvert ledd.
(Vi får bare se bort ifra at det et eller annet sted i verden finnes en integrert forsterker med innebygget differensiert inngangstrinn til phono, passiv preamp, og differensiert inngangstrinn til forsterkerdelen)

Topp Bunn