Balibomberne henrettes

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
BBking skrev:
Personlig er jeg mot all henrettelse. Enten det skjer med Koranen/Bibelen i hånd eller nasjonens lovbok i hånd. Begge deler setter mennesker inn i rollen som Gud. At et drap er mer "rettferdig" enn et annet. Begge deler vitner om blodtørst og hevnlyst.
Den som ønsker å detronisere en tyrann, må se til at han i prosessen ikke selv blir en.
Å drepe en "hellig kriger", kan medføre at vedkommende blir en martyr, og dermed ildner opp flere til samme dåd.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Hvorfor kaster de egentlig bort tiden på en rekke ankesaker vel vitende om at det er en masse jomfruer som venter dem i paradiset ???

Skjønner ingenting. Men så er jeg ikke religiøs heller.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.382
Antall liker
4.051
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
BBking.

Jeg lurer på en sak.

Hvorfor er du her på sentralen? Du vet at det hovedsaklig er et forum om hifi? Allikevel har du kun 37 innlegg som ikke er i offtopic hjørnet.

Jeg lurer.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
C. Alshus skrev:
BBking.

Jeg lurer på en sak.

Hvorfor er du her på sentralen? Du vet at det hovedsaklig er et forum om hifi? Allikevel har du kun 37 innlegg som ikke er i offtopic hjørnet.

Jeg lurer.
Bry deg ikke om ham, hr Alshus, det finnes mange bddre ting å tenke på. Veldig mange. Enkelte typer bør man for sin egen og andres del helst snu ryggen til.

Honkey
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.158
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Forsåvidt synes jeg ikke synd på de - bare så dumt at de tror de skal til paradis og at de blir martyrer...

Egentlig så skulle kulene hatt hulrom med svinefett i og de burde blitt begravd med en død gris - da ble det nok ikke så interessant for dem - da kommer de ikke til paradis...

Johan-Kr
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Honkey-Chateau skrev:
C. Alshus skrev:
BBking.

Jeg lurer på en sak.

Hvorfor er du her på sentralen? Du vet at det hovedsaklig er et forum om hifi? Allikevel har du kun 37 innlegg som ikke er i offtopic hjørnet.

Jeg lurer.
Bry deg ikke om ham, hr Alshus, det finnes mange bddre ting å tenke på. Veldig mange. Enkelte typer bør man for sin egen og andres del helst snu ryggen til.

Honkey
Hva? - Trodde ikke at Off-topic-innlegg telte. For et tulleforum.
For øvrig er BBkings oppgave å provosere, noe han er god til. At han gidder dette, kan man jo undres over.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Fenalaar skrev:
Egentlig så skulle kulene hatt hulrom med svinefett i og de burde blitt begravd med en død gris - da ble det nok ikke så interessant for dem - da kommer de ikke til paradis...
Hvor har du det fra?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Vet nå ikke jeg, men dødsstraff er feil etter min mening. For det første kan man ta feil, og hvis man så tar livet av feil person er det i grunnen litt vanskelig å bare si "unnskyld". Dessuten gjør det rettstaten like primitiv som den forbryteren man ønsker å straffe. Og til slutt for dem som ønsker hevn over forbryteren: Det må da være mer "straff/hevn" i å holde vedkommende innelåst resten av livet! Da får i allefall forbryteren god tid til å tenke over det gale han har gjort. Men jeg mener altså at livsvarig skal vare livet ut! 17-18 år er ikke livsvarig!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.842
Antall liker
4.041
Torget vurderinger
1
"202 personer, de aller fleste utenlandske turister, ble drept da tre kraftige bomber eksploderte på tre populære nattklubber på den indonesiske øya i oktober 2002".

-Et massedrap av verste sort. 202 uskyldige og intetanende mennesker ble drept i disse 3 nattklubbene i fredstid. De som ikke døde umiddelbart må ha lidd en torturaktig død av brannskader, sprengte kropsdeler etc. etc. Nøye planlagt og gjennomført med fullt overlegg.

EDIT: Spørsmålet er om henrettelse er for mildt. Finnes det ikke noe hardere straff? (Kjenner ikke saken utover denne tråden. Forutsetter at man har pågrepet riktige gjerningsmenn).

Nei forresten. Dette blir helt galt. Vi må slutte med disse gammeltestamentlige "øye for øye" greiene. Verden har jo utviklet seg, må vite. Her har vi sansynligvis 3 vilfarne unge menn, som kan være offer for religiøs hyptnose. Sprengladningene kan også ha godt av ved et uhell. Det har skjedd før. Regimet i Indonesia er heller ikke å stole på. Rettssaken var sansynligvis summarisk og urettferdig.

Norge bør nå kjenne sin rolle som verdens fredsambassadør og opprette et behandlingssenter for internasjonale terrorister. Det skal være fordomsfritt og akseptere terrorister av alle slag og kulturer. Behandlingssenteret bør oppkalles til minne etter Inger Louise Valle.

Etter noe tids terapi og omskolering, så kan ofrene (ja, gjerningsmennene altså) tilbakeføres samfunnet. Det ville være uheldig for Norges anseelse å returnere disse tilbake til respektive land. Så norsk opphold og statsborgerskap hører med. Såpass takhøyde bør det være i det norske sosialdemokrati.

Envidere bør det opprettes en kontaktring mellom gjerningsmennene og de mange tusener av pårørende, for å bygge ned hat og hevntanker. Jeg håper de mange ildsjeler her på Sentralen kunne komme med innspill på hvordan dette skal organiseres og gjennomføres. Kanskje får vi Nobels Fredspris for initiativet?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
toriamos skrev:
Hva? - Trodde ikke at Off-topic-innlegg telte. For et tulleforum.
Det gjorde det tidligere, men så begynte det å dukke opp tråder som ordassosiasjonsleken og andre innholdsløse tråder, og da stoppet man telleverket på OT. Men hvis du trykker på navnet til et medlem og deretter velger 'Vis generell statistikk for medlemmet', så får man en oversikt over medlemet man har postet.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
At staten henretter noen har jeg ikke noe sans for.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Gjestemedlem skrev:
wotg skrev:
At staten henretter noen har jeg ikke noe sans for.
Du mener at henrettelser er en industri som burde privatiseres?
Nei jeg mener det er minst like mye mord når staten dreper noen, og kan derfor ikke rettferdigjøres selv om den tiltalte har gjort grusomme ting.
 
S

Slubbert

Gjest
"The people cannot delegate to government the power to do anything which would be unlawful for them to do themselves." - John Locke
 
Ø

ØivindJ

Gjest
pedal skrev:
Kanskje får vi Nobels Fredspris for initiativet?
Bullseye Pedal. Nå kan du definitivt regnes som en av de, stadig flere, opplyste. Gratulerer så mye ;)

Et tilleggsforslag: ¨
Dersom en brøkdel av disse noen gang kommer seg ut i arbeid og firmaet de jobber i går konkurs, så må den tidligere eieren betale erstatning for den enorme emosjonelle belastningen dette medfører disse stakkarsene.

Aller helst fengselstraff for den dårlige driften av eget firma, og har han tatt ut noe som helst i lønn(i et firma som senere gikk konkurs), bør dette betales tilbake i form av skatter og avgifter (etter avtjent fengselsstraff).
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
pedal skrev:
"202 personer, de aller fleste utenlandske turister, ble drept da tre kraftige bomber eksploderte på tre populære nattklubber på den indonesiske øya i oktober 2002".


Norge bør nå kjenne sin rolle som verdens fredsambassadør og opprette et behandlingssenter for internasjonale terrorister. Det skal være fordomsfritt og akseptere terrorister av alle slag og kulturer. Behandlingssenteret bør oppkalles til minne etter Inger Louise Valle.

Etter noe tids terapi og omskolering, så kan ofrene (ja, gjerningsmennene altså) tilbakeføres samfunnet. Det ville være uheldig for Norges anseelse å returnere disse tilbake til respektive land. Så norsk opphold og statsborgerskap hører med. Såpass takhøyde bør det være i det norske sosialdemokrati.
;D Glimrende forslag pedal, og så bør de tvangsfores med øl og brennevin slik at de får annet å tenke på enn religion, for det er vel det som er bakgrunnen for
slikt faenskap. RELIGION...

en studie jeg har gjort viser at 98,6 % av alle terrorister aldri har drukket alkohol. sier sitt.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.842
Antall liker
4.041
Torget vurderinger
1
Glimrende initiativ. Alkohol er i høyeste grad kultur. Her kan den utveksles til fremme for fred, toleranse og nestekjærlighet. Det er sjenerøst av Boffe-Tor å dele sin suksessoppskrift med omverden. Den norske flatfylla kan være den magiske ingrediensen som får disse villfarne terroristene inn på ny kurs. Som Sentralens utsendte rockeekspert kan Boffe-Tor også prøve å snakke Yusuf Islam til rette. Det er bare et tidsspørsmål før han blir tauet inn, da hans seneste utgivelser av mange lyttere blir stemplet som den reneste terror.

Nå føler jeg vi er på sporet av noe som kan bli stort!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Mens vi diskuterer om hvorvidt dødsstraff for mordet på 202 uskyldig sivile er en passende straff eller ikke, er det andre som ikke tviler.

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,24554151-663,00.html

They're holy warriors, that's how I respond, they're holy warriors,'' said Sir Muhammad Royhan Syihabuddin Ar-Rohmi, a slight 18-year-old.

His friend Nawawi, also 18, leaned forward in agreement: "They are like us, they wanted to do good deeds
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Når det er snakk om fanatisk religøs vold og drap, så har vel ikke dødsstraff akkurat noe avskrekkende virkning vil jeg tro.

Så selv om jeg har forståelse for ønsket om å regaer på sterkest mulig måte mot slike handlinger, så er jeg usikker på om det å skyte dem er det mest hensiksmessige man kan finne på.

Jeg er ikke noen tilhenger av dødsstraff. Mest fordi jeg ikke tror det har noen effekt, så det er mye bedre med kontinuerlig ydmyking over lange lange tidsperioder.

Men skal man først bruke slike virkemidler kan man jo gjøre det mest mulig effektivt: Å bli bundet og kastet til sulteforede griser, som blir kringkastet live på TV kan jo være en ide. Noen som husker Brick Top fra Snatch? Han hadde noen fine betraktninger omkring dette.

 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
pedal skrev:
[...] opprette et behandlingssenter for internasjonale terrorister. [...]
Du vet bedre enn å fremstille dette som det eneste alternativet til dødsstraff, pedal.

Det går an å sette disse folka i et helt vanlig fengsel, og la dem bli der en laaaaang stund.

Fengsel er forresten ikke et hvilket som helst 'oversett' alternativ. Det er det eneste sannsynlige og rimelige alternativet.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
C. Alshus skrev:
BBking.

Jeg lurer på en sak.

Hvorfor er du her på sentralen? Du vet at det hovedsaklig er et forum om hifi? Allikevel har du kun 37 innlegg som ikke er i offtopic hjørnet.

Jeg lurer.
Takk for interessen. Kjøper og selger litt brukt utstyr i ny og ne. Liker en god meningsutveksling om ting som er viktigere enn hi-fi.


[/quote]
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.842
Antall liker
4.041
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Mens vi diskuterer om hvorvidt dødsstraff for mordet på 202 uskyldig sivile er en passende straff eller ikke, er det andre som ikke tviler.
http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,24554151-663,00.html
Australia er geografisk tettere på tilstandene i Indonesia. Mange aussies som ferdes der på ferie og forretning. Kanskje er de også representert blant de drepte. Trist sak.

Her i lille Norge har vi det imidlertid velsignet fredelig, og verden er på trygg avstand. Det er lett å predikere fred og nestekjærlighet når man selv ikke har problemene på kroppen.

Zomby_Woof skrev:
Du vet bedre enn å fremstille dette som det eneste alternativet til dødsstraff, pedal.
Det meste jeg skriver her på OT må leses med et smil. Bortsett fra Cuvee Anna og sjakk, da. Man kødder ikke med sjakk.

Kanskje jeg skulle begynne å slenge på en smiley eller tre, hver gang jeg prøver å være morsom. Men det blir som en komiker som må forklare poenget. Det blir taperstempel med en gang. Æsj, nå har jeg snakket bort poenget. Ja, ja. Må vel bare innse nederlaget. Blir aldri noen komiker av meg. Sukk.
[Sett inn smiley etter ønske HER]
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Den er go', pedal. Det var vel egentlig det jeg trodde også. Ellers er det vanskelig å ta en fleip her inne. Noen mener jo de mest utrolige ting.

;) Passer denne?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.842
Antall liker
4.041
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Ellers er det vanskelig å ta en fleip her inne. Noen mener jo de mest utrolige ting.
Sant nok. Forøvrig har jeg mye glede av å lese innleggene her på OT. Flere bidragsytere som skriver med vidd og visdom. Faktisk.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
Personlig reagerer jeg sterkt på alle forbrytelser som innebærer tap av menneskeliv. Terrorhandlinger, massedrap og denslags som fører til tap av mange liv gir tilsvarende sterkere reaksjon. Det er det definitive, uopprettelige, ved et drap som er årsaken til dette.
Uten å knytte det til noen religiøs overbevisning tror jeg de fleste vil oppfatte livet som "hellig" i en eller annen betydning av ordet.
IMO gjelder dette livet til gjerningsmannen også. Ja, handlingen er kanskje (eller helt sikkert..) utilgivelig, men livets "hellighet" har forrang.
Dødsstraff er like definitivt uopprettelig som drap. Dessuten har en muligheten for justismord.

Mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det største problemet med dødsstraff er vel at man da sier at det er helt greit å ta livet av folk som virkemiddel for å oppnå det man ønsker, bare omstendighetene er derfinert som riktige. Det har ofte en eskalernde effekt på bruken av slike virkemidler. Jeg har dog ingen personlig sympati for slike ugjerningsmenn, og det finnes jo tilfeller det jeg tar meg selv i å tenke at "hm. han der kan de godt brenne levende på Torgalmenningen", men hva man oppnår med det er jo en annen ting.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Slubbert skrev:
"The people cannot delegate to government the power to do anything which would be unlawful for them to do themselves." - John Locke
Så siden jeg ikke har lov til å sperre noen inne om de har gjort noe galt kan ikke staten gjøre det heller? Ikke si det til noen, kommer til å bli en masse bråk når de finner det ut.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.158
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
hm. han der kan de godt brenne levende på Torgalmenningen
Sånt kan man jo ikke gjøre - tenk på alle CO2-utslippene! ;D

Johan-Kr
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Tubesnake skrev:
Enhver henrettelse er en dag for tidlig.
Gleder meg ikke spesiell men, tross alt.....2 drittsekker mindre i en verden det er flertall av dem.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
MusikkGal skrev:
Tubesnake skrev:
Enhver henrettelse er en dag for tidlig.
Gleder meg ikke spesiell men, tross alt.....2 drittsekker mindre i en verden det er flertall av dem.
Så bare du synes noen er en drittsekk så synes du det greit å avlive dem? Gjelder det samme dersom noen synes du er en drittsekk?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fenalaar skrev:
Gjestemedlem skrev:
hm. han der kan de godt brenne levende på Torgalmenningen
Sånt kan man jo ikke gjøre - tenk på alle CO2-utslippene! ;D

Johan-Kr
Hey, det er jo skikt vi kjøper kvoter for jo.. .

En ordning som forøvrig vi kunne utvidet til flere områder. Hvis vi brenner en skurk på Torgalmenninen kan vi samtidig betale Kina noen kroner for å la 3 Falun Gong kultister leve. Så da blir jo summen av det hele bare fryd og gammen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Hvis vi brenner en skurk på Torgalmenninen kan vi samtidig betale Kina noen kroner for å la 3 Falun Gong kultister leve. Så da blir jo summen av det hele bare fryd og gammen.
Én bergenser tilsvarer 3 falungong-tullinger. Og jeg som skal til BERGEN SNART. :eek: :eek:
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Tubesnake skrev:
MusikkGal skrev:
Tubesnake skrev:
Enhver henrettelse er en dag for tidlig.
Gleder meg ikke spesiell men, tross alt.....2 drittsekker mindre i en verden det er flertall av dem.
Så bare du synes noen er en drittsekk så synes du det greit å avlive dem? Gjelder det samme dersom noen synes du er en drittsekk?

Jeg sier drittsekker for å si det mild fordi de mennesker som dreper andre fortjener andre navn som "murder" " son of a bitch" " bastard" etc etc etc så ikke lat som du er naiv fordi du vet hva jeg mener og ja , det mener jeg: to eller flere ( vet ikke hvor mange var dem) mennesker som har ingenting å gjøre blant de fleste, jeg blåser om de selv er ofre fordi de er hjernevasket ( hjerneskade skulle jeg si) så de har all rettighetter til å drepe anbdre som mener annerdeles? beste sted for dem er " paradiset" punktum.
 
Topp Bunn