BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan jeg jo velge denne framfor å gå til sengs igjen. :cool:

Men jeg tror jeg velger meg sengen en time til fram til jeg må stå opp.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.147
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Joda, det er mange som ikke liker den. En årsak er nok at den oppgis til optimistiske 20 watt, noe den er langtfra kapabel å gi. Ti watt er nok mer riktig, og ikke særlig sterke ti watt heller med den veggvorten. Dessuten har jeg nok ikke bestilt den med det rette chipsettet, det skulle vært en TA2024 i den for at det skulle være en av de som har fått god omtale rundt omkring. Denne har også fått god omtale hos åpenbart ikke så avanserte lydinteresserte på nettet, så den bør holde til det enkle den skal bli satt til å gjøre, spille på svært lettdrevne høyttalere på et gjesterom fram til noe bedre i vintage-klassen dukker opp i "nabolaget" for småpenger. Får jo lett tak i en helt grei japse til 200 kroner, eventuelt 400 med anstendige høyttalere, hvis man bare er litt tålmodig. Vet det står et par anlegg nede på bruktbutikken her i byen, men jeg vet de helst vil selge dem komplett og da blir det til hvilken pris. Får ta en tur innom og prate med han som er ansvarlig for tekniske ting der nede, det er en menighet som driver den og med to åpningsdager i uken er det likevel litt tombola om riktig person er tilstede slik at det kan diskuteres litt pris.
    Jeg har en Sansui A-80 som er syk på ene kanalen om det er av interesse?. Jeg kjøpte den bare på grunn av at det fulgte med kvittering i fra OHC. Kvitteringen er i fra den perioden jeg jobbet der og er skrevet ut av Kato Kyvik. En forsterker i fra 1981 med orginal kvittering er ikke så ofte man kommer over.

O

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.787
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt at du trakk fram SYV fra glemselelen.
    Et band jeg aldri fikk med meg eksisterte.

Men Nattens vampyr; Nosferatu, som brukes i videoen du har satt inn, -han kjenner jeg godt!
    På 80 tallet gikk vi på filmklubb og så filmer som Nosferatu, Dr. Mabuses testamente og Caligaris kabinett.

I rollen som Vampyen, Grev Orlov, den eminente Max Schreck (!)
    Han var så dyktig i rollen som vampyr at han fikk det heftet ved seg at at han faktisk var vampyr.
    Har han hybel i krypten?:cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte litt, men fant sengen for en liten powernap før jeg måtte opp igjen. Helt grei løsning.

Filmklubb har man sittet i styret for her også, og alle de kjente tyske ekspresjonistfilmene fra mellomkrigstiden ble sett i løpet av relativt kort tid i ungdommen. Og ja, Max Schreck har hybel i ei gammel, støvete kiste i kryptens mørkeste avkrok.

Har dere forresten sett den strengt dokumentariske Shadow of the Vampire, om min gamle venn Max og de han jobbet med i gamle dager? :cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det var da svært så vovet også..hehehe.. De er fine, de marigalene:rolleyes: Trodde jeg hadde Bachs Canonic Variations på en Maxell her, men der tok jeg feil. Den var blank, den,,

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hukommelsen ryker når vi blir eldre. Bare til å bli vant med det, Auditor. Du har bare såvidt begynt. :rolleyes:

Joda, det er mange som ikke liker den. En årsak er nok at den oppgis til optimistiske 20 watt, noe den er langtfra kapabel å gi. Ti watt er nok mer riktig, og ikke særlig sterke ti watt heller med den veggvorten. Dessuten har jeg nok ikke bestilt den med det rette chipsettet, det skulle vært en TA2024 i den for at det skulle være en av de som har fått god omtale rundt omkring. Denne har også fått god omtale hos åpenbart ikke så avanserte lydinteresserte på nettet, så den bør holde til det enkle den skal bli satt til å gjøre, spille på svært lettdrevne høyttalere på et gjesterom fram til noe bedre i vintage-klassen dukker opp i "nabolaget" for småpenger. Får jo lett tak i en helt grei japse til 200 kroner, eventuelt 400 med anstendige høyttalere, hvis man bare er litt tålmodig. Vet det står et par anlegg nede på bruktbutikken her i byen, men jeg vet de helst vil selge dem komplett og da blir det til hvilken pris. Får ta en tur innom og prate med han som er ansvarlig for tekniske ting der nede, det er en menighet som driver den og med to åpningsdager i uken er det likevel litt tombola om riktig person er tilstede slik at det kan diskuteres litt pris.
    Jeg har en Sansui A-80 som er syk på ene kanalen om det er av interesse?. Jeg kjøpte den bare på grunn av at det fulgte med kvittering i fra OHC. Kvitteringen er i fra den perioden jeg jobbet der og er skrevet ut av Kato Kyvik. En forsterker i fra 1981 med orginal kvittering er ikke så ofte man kommer over.

O
    Det tar vi på privaten snart. Kan jo være aktuelt. :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.117
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan jeg jo velge denne framfor å gå til sengs igjen. :cool:

Men jeg tror jeg velger meg sengen en time til fram til jeg må stå opp.
    Høyner med denne:

Mvh

Edit: For at det ikke skal misforstås: Jeg elsker dette her! Svinger som bare fy f...n, og ingen kan vel påstå at disse gutta ikke kan spille....

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.117
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mariachi Los Camperos er faktisk et nordamerikansk band, med base i Los Angeles.

Jeg vet jo at slik musikk ikke er helt comme il faut her inne, men jeg har et forhold til sjangeren. Mitt sarte barnesinn ble utsatt for denslags musikk allerede i førskolealder, og her inne har jeg forsøkt å få frem at det er en synd og en skam å neglisjere et helt kontinent musikkmessig.

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det første radioprogrammet jeg selv fikk velge navn til het Grenseløs musikk, og slik skal også tråden min være. Men nå er jeg redd at Crusty kan ha pådratt seg hikke av den finkulturelle mariachi-en, så sterkere medisin må til. Jeg lovet i går å komme tilbake til legendariske The Swamp Babies, for etter at impulse hadde omtalt det å gå på dypdykk i samlingen gjorde jeg det samme. Jeg måtte dykke, og endte opp med denne artige CD-en som Cato Langnes stakk i hånda på meg da jeg besøkte ham på Institutt for akustisk forskning. Tredje mann i gruppen som møttes den dagen var forøvrig Simon D, espege. Hvis du skulle dumpe innom tråden igjen.

På den tiden hadde jeg ikke vinylsnurre, så det var svært velkomment. Vinylutgivelser av Bergens-rock fra den tiden lå trygt forvart i krypten, uten avspillingsmuligheter. Jeg hadde heller ikke begynt med strømming på den tiden, hadde ingen av Swamp Babies' kz-er, så jeg hadde rett og slett ikke hørt dem på lenge. Og det var som manna fra himmelen og Prozac på den gråeste dag. Rock'n'roll i sin reneste og mest uforfalskede form. Gitarene sitter som mitraljøser i skyttergravene og det tas ingen krigsfanger, her tures det fram som på larveføtter.

Jeg husker fortsatt den lørdagen, tror jeg det var, vi satt ved vinduet på Café Opera. En eller annen jeg kjenner kom inn og plukket oss ut for å være statister i en videoinnspilling for Swamp Babies i glasshytten på Verftet, før det ble det Kulturhuset USF vi kjenner i dag. Vi er altså fortsatt på åttitallet. Selv var jeg ikledd frakk og en fransk lerrethatt i Fedora-design. Syntes vel jeg så sånn passe gloomy og dark ut, og det sikret meg i alle fall en plass i gruppen som ble statister i denne legendariske happeningen. The Swamp Babies var Da Shit da, og når jeg nå har lyttet til dem i kveld må jeg bare innrømme at de fortsatt er Da Shit. Kanskje det mest kompromissløst beste rockebandet ever i Norge.

Bak et svært barskt ytre skjulte det seg både flinke og greie gutter. Joda, litt rock'n'roll var det definitivt, men bergensere flest forbinder Abs med den smilende skalla mannen som selger dem blomster fra blomsterbutikken utenfor Bystasjonen. Bergensere flest, ja, men de med svartere sjel har fått med seg Slut Machine og St. Satan. Mer enn dette trenger jeg ikke skrive her i posten, det står så greit beskrevet i denne bloggposten.

Når det gjelder tilgjengelighet så finnes den ikke på den siden av bruktmarkedet jeg har kikket, og ifølge en artikkel i Ballade ble restopplaget stjålet i 2008. Sammen med restopplaget av Autostradajazz, til sammen 60 CD-er. Kanskje disse kommer til å dryppe ut en etter en hvis en tyv med litt strategisk sans var på ferde? Men det gjør jo ikke så fryktelig mye siden platen er tilgjengelig på alle strømmetjenester og iTunes. Noe av det fine med vår digitale tidsalder er at musikk som har gått ut av fysisk sirkulasjon fortsatt er tilgjengelig for nye lyttere.

Tidal
    Spotify

WIN_20170216_07_27_19_Pro.jpg

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    Har postet spørsmålet i "Når blir alle feil fikset?" tråden. Håper på respons fra Ugh:).

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Goodie, bildefunksjonen funker igjen! ;D
    Godmorgen
    Dette stemmer ikke hos meg.
    Men kan du dele med oss hvilken observasjon/erfaring du baserte det på?

Bill.mrk. "Nerd, alt er av interesse"
    Er ikke bildet i #1975 synlig for dere? Det la seg helt normalt inn for meg, og jeg har ikke redigert noe som helst i posten sett bort fra at det manglet et par ord i en ufullstendig setning.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende! Kanskje det skyldes modusen jeg bruker til posting? Har valgt standard editor slik beskrevet i denne posten fra et annet sted på forumet. Da ser ting litt mer rotete ut under konstruksjon av posten men alle funksjoner er i alle fall normale. Istedenfor å se smiley ser man koden til valgte smiley, og også andre elementer sees som kode og ikke objekt. Men når det postes blir det helt normalt. En liten test:

commie beatles web.jpg

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    image.jpg

Tar meg den frihet å prøve med opplasting her etter å ha endret innstillinger som anbefalt.

Slik ser en katt ut kl 0630 når den ikke får komme inn pga at far skal på jobb ;)

Edit: Og endringen fungerte :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fant det ut helt tilfeldig fordi jeg av andre grunner hadde valgt å gå over til standard editor, så dette var gledelig. Da kan dere trygt gå tilbake til post #1975 og nyte de fantastiske The Swamp Babies' råtøffe rock. :cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hukommelsen er helt topp, den. Jeg kan slå hvem som helst i Memory..hehe..Det var ei feilmerking, intet annet..:rolleyes: Dessuten: Jeg hadde ikke kaffe for hånden, og det kan slå ut den beste.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig forsterker også, takk for at du pynter opp tråden min. :D
    Venter nå på at espege skal dukke opp igjen og prøve på nytt med sitt bilde.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    prøver med standard editor:
    OK?

esp
    Nope, det er ikke synlig. Hvilken plattform bruker du? Her er det Win10 og Chrome.
    Faen og – synlig her… samme problem som før altså – litt anstrengende når man ikke selv ser om det funker eller ei. Bruker Epple/mekk + Safari.

e

Sist redigert:

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Saturday Night Fever

@ forrige bilde: Litt internt dette, men du ser gjerne at det står Petter/Ivar (oppned) på kassetten nederst til høyre? Det er faktisk en teip med opptak fra forløperen til SYV. Øvde en stund i kjelleren her – tidlig nittitall. Gitar, bass og trommemaskin (som undertegnede var ansvarlig for å programmere). Husker ikke helt hva de endte opp med å kalle prosjektet – muligens Maggotbrain. Spilte kun én enkelt konsert på Garage. Rimelig obskurt altså.

Men OK, nok mimring – her er bildet jeg egentlig mente å poste (gravd frem i samme opprydningsaksjon som Travolta/BeeGees):

R0026797.jpg

Lust In The Blood Red Dust

esp

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la merke til den tapen, og skulle spørre deg om dette dreide seg om nettopp de to. Men så glemte jeg hele greia. Korttidsminne og den greia der. :rolleyes: Den tapen der kunne jeg godt tenkt meg, selv om Swamp Babies er godt dekket i dobbeltdisken. Har noe med kassettmediet å gjøre. Det er mye jeg ikke angrer på av ting jeg solgte, jeg har aldri solgt noe uten at jeg har fått betalt det jeg vil ha for det. Men jeg sørger litt over at kz-samlingen ble stjålet fra lagring på Verftet i 1995. Mye obskurt og kult forsvant der, blant annet en sjelden demotape av Carl Perkins fra 1985. :'(

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dagens drypp fra krypten dreier seg fortsatt om norsk musikk. Og denne gang vender jeg tilbake til gamle venner igjen, denne gang Nils Økland og Sigbjørn Apeland som sammen med Øyvind Skarbø utgjør trioen 1982. Nils og Sigbjørn er fra samme distrikt som meg, og vi går 30+ år tilbake i tid sammen. For Sigbjørns vedkommende har vi vært venner siden han var organist i Ølen kirke, like etter han var ferdig utdannet. Og kirkeorganist er han fortsatt ved siden av alle de interessante biprosjektene, men det er i Bergen. Økland måtte jeg til Bergen for å bli kjent med, selv om jeg var venner av lillebror Torbjørn, på den tiden var Nils rektor på Ole Bull Akademiet på Voss.

Med albumet Chromola, som nettopp kom ut, feiret de tiårsjubileum for sin første konsert. Her er det pumpeorgel, hardingfele og trommer i en jazza forening med en atmosfærisk sound. Jeg tror dette albumet kommer til å gå rett hjem hos mange her på sentralen, og heldigvis for dere (og meg) ligger albumet på strømmetjenester. Selv måtte jeg ty til Tidal for å høre det, men regner med at dette er en utgivelse som finner veien til krypten i fysisk format snart.

"Åpningskuttet alene skulle være nok til å slå pusten ut av selv den mest innbitte jazzskeptiker, der hardingfele, pumpeorgel og trommer strekker seg majestetisk mot himmelen, som fjellsidene i en vestlandsk fjord" skreve Dagbladets Kim Klev i sin anmeldelse og trillet terningkast fem. Er selvfølgelig mulig å kjøpe på vinyl, bildet er lånt fra Big Dippers side.

1982 chromola.jpg

Vel bekomme. Håper dere har en fin start på den nye uka. :)

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.986
    Sted
    Bartistan
    Chromola - Åpningssporet er fleskefett.
    Dette er ikke 5-om-dagen mat for skranglete fanter, så etter 3 retter havna den i kjøleskapet ( = lagra som favoritt) så jeg kan forsyne meg med restene seinere :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn