Alt til hus og bolig Bambus

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Hei.Er det noen som har personlig erfaring med bambus?Skal legge nytt gulv og dette virker som ett pent og slitesterkt treslag.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Har lagt noen gulv av bambus og de tåler sikkelig juling, et veldig smart valg av gulv.
 
R

Roysen

Gjest
Hei.Er det noen som har personlig erfaring med bambus?Skal legge nytt gulv og dette virker som ett pent og slitesterkt treslag.
Ja, vi har nettopp lagt karamellisert bambus i loftstua.

Mvh
Roysen
 

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Takker for svar.Er karamellisert bambus det samme som carbonized bambus?Hva vil det si?

Mvh.Nils
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Både ved karamellisering og ved karbonisering av bambus varmebehandles bambusen slik at sukkeret i bambusstilken får en mørkere farge. Karbonisering gir en mørkere variant, men innebærer også redusert hardhet og slitestyrke. Karamellisering er en mildere varmebehandling - sukkeret i bambusstilken blir karamellfarget - men bambusen beholder i det store og hele sin slitestyrke. Karbonisert bambus er mindre egnet for bruk som gulvbelegg - men kan utmerket brukes der hvor slitestyrke ikke er noe stort poeng, f.eks. som veggpanel.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Finnes sikkert i flere kvaliteter, men har kjennskap til bambusbelegg på en arbeidsplass, og for mine øyne ser det verre ut enn den kjipeste laminat (dette er ikke karamellisert). Tydelige skjøter, korte bord (1m), og tydelig krymping etter legging. Blir fort slitt, har nå blitt behandlet med bonevoks, ble litt bedre å se på, men nå blankt og kunstig i utseende. Om jeg ville ha et slitesterkt gulv, hadde jeg 100 ganger heller valgt en nyere og etter hvert helt ok utseende laminat. Bambus er bare bambus, for å si det sånn.

Honkey
 
R

Roysen

Gjest
Høres ut som dere har fått tak i noe dårlig kvalitetet der, Honkey. Ta en tur på restaurant Ocean Art i Oslo og sjekk ut deres nydelige gulv i karamelisert Bambus. Samme type som jeg har lagt hjemme.

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sånne mengder bambus at det skygger for sola?
(Evig takk til DumDum Boys.)

Jeg synes bambusgulv er pene. Og så liker jeg følelsen mot fotbladene.
 

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Mener jeg leste att bambus er ca.dobbelt så slitesterkt som eik.Syntes vanlig bambus blir for lyst.Karamelisert eller carbonized har en mye penere farge i mine øyne.Den typen jeg har tenkt å kjøpe heter carbonized bambusfloor vertical.Er jo litt rart om de averterer og selger den som gulvbelegg hvis den ikke er slitesterk nok til dette.Har bare sett den på bilder men den virker ikke så veldig mørk.Kanskje den er karamellisert?Tenkte å importere selv.Hvis det blir vellykket med bra kvalitet så får jeg en del til overs som jeg tenkte å avertere her på sentralen.
 

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
107
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Har brukt laminat på ett soverom for en del år siden.Aldri mer.Iskaldt å gå på (rommet lå mot yttervegg med betongsåle)Akkurat som å gå på en glassplate.Det finnes sikkert mange bedre typer i dag men da er prisene deretter.
 
Topp Bunn