Bang&Olufsen butikken i Bergen er en av de få stedene som selger HiFi i byen, som jeg ikke har vært innom før nylig.
De hadde Beolab 20 og 90 koblet opp, når jeg omsider fikk forvillet meg inn der.
Designet har alltid tiltalt meg med B&O, men jeg har liksom aldri tatt de på alvor før nå nylig.
Først fikk jeg høre på Beolab 20, og lyden fra disse små kjeglene var over all forventning, og var slett ikke det jeg forventet av disse små høyttalerne.
De var på mange områder bedre enn det jeg hadde hjemme, som koster mye mer.
Veldig homogen, og behagelig lyd, uten å miste nerven og detaljene i musikken.
I tillegg var det et trøkk i bassen som mange kan misunne dem.
Dette fra en liten kjegle som er under 90cm.
Så fikk jeg høre på deres nyeste og største høyttaler Beolab 90.
Jeg ble så paff av lyden og levde meg så inn at jeg ikke kan sette ord på det.
Dette var helt vannvittig bra.
Et trøkk og livefølelse har jeg kun hørt på konsert.
Dette er kort sagt det beste jeg har hørt av stereo-oppsett noensinne med klar margin.
Dessverre koster de 660000 selv om det er inkludert forsterkere og dac.
Jeg tenkte at Beolab 5 ville være en plass mellom de to høyttalerne, og fant et par til salgs pent brukt.
Impulsiv som jeg er, tok jeg sats og kjørte fra Bergen til Kristiansand for å kjøpe nye høyttalere, uten ha hørt Beolab 5.
En kort lytteseanse hos selger bekreftet det jeg hadde tenkt; at de er noe mellom BL20 og BL90.
Jeg har noen utfordringer, da jeg bor i et et moderne hus med mye glass og harde flater, og har ikke vært helt fornøyd med lyden. i mitt oppsett.
Dette bedret seg kraftig, da jeg fikk koblet opp BL5.
Disse har romkorreksjon i bassen, og jeg mistenker at det hjelper hos meg.
I tillegg sprer de lyden bedre i rommet enn jeg er vant til.
Så er de "små", og spiller som om det var virkelig store høyttalere.
Jeg er nå veldig fornøyd med lyden, og håper det blir lenge til jeg trenger å bytte igjen.
Til slutt vil jeg takke Ulf B, som har veiledet meg gjennom hele prosessen med kjøp av nye høyttalere, og kommet med mange gode tips og erfaringer.