Det var kjedelig at det ble førstegangsopplevelsen. Men ja, det tar en uke eller to før huden er tilvent, akkurat som ved overgang til maskin feks. Det er viktig å:
* være ren og våt i ansiktet før man påfører krem
* å løfte og strekke huden der man skal skjære
* å la kniven bare gli lett over
* barbere
med groretningen på skjegget
Så gir man seg der, til man gradvis får en bedre og bedre barbering. Jeg hadde litt av de bittesmå kuttene i starten jeg og, det kommer seg fort.
Se forøvrig Greenbergs og andres demo på youtube, de stresser aller mest forsiktighet. Her har man et utrolig skarpt verktøy, og derfor trenger man ikke å dra til. I tillegg skjærer disse høvlene pent
over huden der de finner skjegg, de skraper ikke av det ytterste av huden slik vanlige høvler gjør. De er avhengig av et fuktig og jevnt lag med skum for å få et "filter" mellom seg å huden som overflaten sklir på, slik at man ikke kutter seg. Det skal gli lett og man skal ikke trenge å bruke annet enn vekten på høvelen. Vær oppmerksom på at høvelen er veldig god på å dra med seg alt av overflødig skum, derfor må man ikke dra over en gang til før man har vætet ansiktet og skummet på nytt, meget viktig det der.
Et godt skum gjør underverker, f.eks er Body Shops krukker med skum mye bedre enn butikkskum, eller feks Proraso eller Fitjar såper til barbering.
Lykke til!
Steinar_Lund skrev:
Jeg har nå prøvd vidunderet, og én ting kan jeg si: Aldri før i mitt syndige liv har jeg blødd så mye etter barbering! Kona ble reint fælen da hun tittet inn på badet for å se hvordan detn gikk.
Takk og lov for Maha's råd om ikke å øve press på høvelen!
Dette krever nok tilvenning, både for å la huden bli vant til denne høvelen, og ikke minst, finne den innstillingen på høvelen som passer best for meg. På det punktet syndet jeg nok før jeg satte i gang.
Men glattbarbert ble jeg!