Barbering med høvel

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
På dette forumet vet folk mye rart. I mange år har jeg brukt barberhøvel, mest disse Gillette-greiene med gud vet hvor mange blad. Disse er jo svindyre. Det finnes fremdeles slike høvler med blader som kan brukes på begge sider (a la Wilkinson Sword etc). Disse bladene er mye billigere i innkjøp, og så vidt jeg kan se er de mye mer økonomisk i bruk. Det burde ikke ta så lang tid før utgiftene til høvel er innspart. Men blir resultatet like bra som med disse Gillette-høvlene? Er det noen som har sammenlignet.
Barberkniv får jeg ikke lov til.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Steinar_Lund skrev:
På dette forumet vet folk mye rart. I mange år har jeg brukt barberhøvel, mest disse Gillette-greiene med gud vet hvor mange blad. Disse er jo svindyre. Det finnes fremdeles slike høvler med blader som kan brukes på begge sider (a la Wilkinson Sword etc). Disse bladene er mye billigere i innkjøp, og så vidt jeg kan se er de mye mer økonomisk i bruk. Det burde ikke ta så lang tid før utgiftene til høvel er innspart. Men blir resultatet like bra som med disse Gillette-høvlene? Er det noen som har sammenlignet.
Forsøkt Wilkinson Sword for noen (dvs mange) år siden. Ikke noe for meg. Gilette har havnet i oppgraderingskarusellen og har rotet seg bort i alt for mange blad, motorisert vibrator og annet nonsens. Dette koster penger. Gamlere utgaver synes jeg er bedre. Benytter siste Gilette as we speak men uten å slå på vibratoren - DEN kan jeg ikke merke har noen effekt. Synes nåtidens Gilette er svært gode, noe de bør være siden ET barberblad (som ikke lenger er kun ET) koster skjorta.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg bruker engangshøvler (de holder ca 5 barberinger). Skjegget mitt er slik at det setter seg mellom dobbeltbladene og da virker ikke bladene. Jeg får best resultat med engangs. Jeg tar finpussen med obbeltblad, den skjærer litt grundigere.

Denne økningen i antall blader ser jeg på som salgsargumenter uten særlig virkelig verdi.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg for min del sverger fortsatt til min gamle Gilette Sensor Excel med 2-bladers moduler. Har forsøkt høvler med flere blader, og de fungerer sikkert bra for dem med ansikt som et parkettgulv, men jeg synes altså den smalere profilen med færre blader fungerer bedre i konkave konturer i ansiktet, som under nesa og mellom underleppa og haken. Dessuten har jeg tendenser til sensitiv hud, og blir mindre irritert av to blader i forhold til mange flere. Jeg synes også det er enklere å holde bladene rene mellom barberingene med to blader. Med flere blader blir avstanden mellom bladene så liten at hår og grums fester seg mer gjenstridig og er vanskeligere å skylle bort.

Vet ikke hvor lenge de kommer til å fortsette å produsere Sensor-bladene, men jeg har fortsatt et lite lager, og bytter ikke før høvelen bryter helt sammen eller jeg går tom for blader og ikke får kjøpt flere.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.963
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Gillette MACH-3
hårene sitter ikke fast mellom bladene som på Sensor og noen av de eldre.
det eneste jeg savner er at selve håndtaket skulle vært i metall som på den gamle contour høvelen min
hater plastikk!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
toriamos skrev:
Steinar_Lund skrev:
Forsøkt Wilkinson Sword for noen (dvs mange) år siden. Ikke noe for meg. Gilette har havnet i oppgraderingskarusellen og har rotet seg bort i alt for mange blad, motorisert vibrator og annet nonsens. Dette koster penger. Gamlere utgaver synes jeg er bedre. Benytter siste Gilette as we speak men uten å slå på vibratoren - DEN kan jeg ikke merke har noen effekt. Synes nåtidens Gilette er svært gode, noe de bør være siden ET barberblad (som ikke lenger er kun ET) koster skjorta.
Ikke for å bli personlig, men med henblikk på brukernavnet ditt; Hvor barberer du deg hen? ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Først takk til MaHa for henvisning til tråden om high-end barbering. Der ble det nevnt endel nettsider som jeg skal undersøke. Ellers vil jeg støtte anbefalingene av Fitjar Såpekokeri. De barbersåpene de har der er kjempefine. Jeg har sammenlignet med Crabtree & Evelyn, og Fitjarsåpene gir betydelig glattere barbering med mindre innsats. Etter min erfaring er clou'et å klemme ut overflødig vann fra barberkosten før man begynner å arbeide med såpen.

N

nb

Gjest
Det er et lurespørsmål. Man går jo selvsagt til den lokale barbereren! Har dog kun gjort dette en gang selv på ferie i Asia, men duverden så bra resultatet ble.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
LMC skrev:
Gillette MACH-3
hårene sitter ikke fast mellom bladene som på Sensor og noen av de eldre.
det eneste jeg savner er at selve håndtaket skulle vært i metall som på den gamle contour høvelen min
hater plastikk!
Sensor er ikke perfekt, men når det gjelder multibladshøvlene så irriterer de, og jeg opplevde også at man måtte slite mer for å holde høvelen ren. Men det er vel noe så kjedelig som preferanser og ulike forutsetninger og erfaringer som gjelder her også. ;)

Minner også om denne klassiske tråden:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9662.0.html

Og denne annonsen:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hehe. Riktignok er dette off-topic, men jeg hadde ingen idé om at dette temaet var så kjært på et hifi-forum.

Etter "en totalvurdering" (blæh!) er jeg kommet til at jeg nok lar skjegget gro...

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det må jeg si.. High End shaving.. Har faktisk ikke tenkt så mye på hva jeg bruker til å barbere meg med.. Dette må jaggu endres. Er litt for glad i livet til å forsøke barberkniv men god gammeldags høvel med klassisk barbersåpe og barberkost skal det bli. Ante ikke at man fikk tak i sånt lenger - faen ta Rema og andre konsumentkjeder, de sløver oss ned med plast og suppeposer.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Steinar_Lund skrev:
toriamos skrev:
Steinar_Lund skrev:
Ikke for å bli personlig, men med henblikk på brukernavnet ditt; Hvor barberer du deg hen? ;)
Som du kan spørre - tøysegutten! Jeg inrømmer at jeg overser stumpen nå om vinteren siden jeg er så frossen av meg. Da lar jeg det gro både her og der. Men til sommeren liker jeg å være glatt og litt lyserosa over det hele.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Som nevnt i den andre tråden; ikke undervurder en skikkelig børste. Greenberg anbefaler å begynne med den. Det er jo faktisk også den dyreste enkeltinvesteringen, men den holder også i evigheter. Pass bare på å ha et stativ til den, slik at den tørker opp-ned, da varer den og røyter ikke.
Proraso er en skikkelig krem, og er temmelig drøy. I tillegg til å være billigst :)
Nancy Boy (fantastisk navn) er visst flotte saker, men selges ikke utenfor Usa/Canada. Har fått en bekjent i Usa heldigvis til å sende meg et par, så jeg gleder meg til å teste.
Jeg har holdt meg til de tingene Greenberg anbefaler, man får både billigere og dyrere, men det er en fin start. Det neste blir Trumpers skin food, en olje til å bruke før/etter barbering. Se forøvrig handlelisten jeg lagde til en kollega ;D

Blog: http://shaveblog.com/?p=227

Høvel: http://www.classicshaving.com/catalog/item/522941/284057.htm

Blader: http://www.encure.com/storepage/blades.htm

Krem: http://www.classicshaving.com/catalog/item/522960/381257.htm

Børste: http://www.classicshaving.com/catalog/item/800550/422194.htm

"Olje" til bruk både før og etter hvis man vil, men først og fremst til etter barbering: http://www.gentlemans-shop.com/acatalog/trumper-limes-skin-food.html#a168

Alternativ krem, dyr og annet nettsted, denne lager visstnok den beste "lather" av dem alle : http://www.nancyboy.com/home.php?cat=263

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ehem... I min bunnløse enfoldighet trodde jeg at Tori Amos var en kvinne av det motsatte kjønn! Hun er da det til daglig, er hun ikke det da? ???

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
En kvinne av det motsatte kjønn???

Hva er det? Mann eller kvinne?

T

Thomas1

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Ehem... I min bunnløse enfoldighet trodde jeg at Tori Amos var en kvinne av det motsatte kjønn! Hun er da det til daglig, er hun ikke det da? ???
Da misforsto jeg...Jeg trodde du spurte fordi Toriamos kan rime litt på sårianus... ;D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Thomas1 skrev:
Steinar_Lund skrev:
Da misforsto jeg...Jeg trodde du spurte fordi Toriamos kan rime litt på sårianus... ;D
Hehe. Joda med "litt" velvilje kan jeg se det. ;D ;D Minner meg litt om herrene Ås og Sørås som ble ropt opp på en flyplass "over there". Man kan tenke seg hvordan navnene deres ble uttalt

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Gjest skrev:
En kvinne av det motsatte kjønn???

Hva er det? Mann eller kvinne?
Hvis du ikke vet det, finnes det sikkert hjelp å få. ;)
Neida, det var en gang en eller annen som lanserte uttrykket "a woman of the opposite sex", men jeg kan ikke i farten huske hvem det var. Men jeg syntes det var et litt artig uttrykk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her går det i eingongshøvel, all den tid eg gløymde att toalettmappa då eg var på besøk med nevøen min i Bergen....
Høvel er topp når ein skal ta nakkehåra. Dei reiser seg så forbaska ofte etter at eg fekk den nye platespelaren i hus....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vel, nå har jeg fått Merkur Vision 2000 i hus. Jeg gleder meg til å prøve den, og hvis jeg overlever, skal jeg melde tilbake hva jeg synes.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Tips: Ha et godt lag skum i ansiktet, skum gjerne opp i vått ansikt med børste. Litt søl, men som det skummer. Hold høvelen nesten linjerett, og IKKE bruk krefter. La vekten på høvelen gjøre jobben.
Er det Merkur blader? Synes selv de er litt stive kontra Pluss-bladene

Steinar_Lund skrev:
Vel, nå har jeg fått Merkur Vision 2000 i hus. Jeg gleder meg til å prøve den, og hvis jeg overlever, skal jeg melde tilbake hva jeg synes.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Steinar_Lund skrev:
Siden du selv inrømmer din enfoldighet trenger du egentlig ikke dette, men likevel:
Tori Amos VS toriamos
Ser du forskjellen? Kan det tenkes at jeg f.eks heter Tor Iamoskowsky? Er det eventuelt mulig at mitt nick er en forkortelse for Tor Ivar Anton Mostervik? Finnes det tusen andre muligheter?
Forøvrig er Tori Amos en kvinna av SAMME kjønn - som seg selv..
Når dette er sagt, sikkert til stor interesse for tusener av mennesker, jeg bruker toriamos som nick fordi jeg liker Tori Amos. Litt på samme måte som du sikkert liker Steinar Lund - hvem nå det måtte være.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
MaHa skrev:
Tips: Ha et godt lag skum i ansiktet, skum gjerne opp i vått ansikt med børste. Litt søl, men som det skummer. Hold høvelen nesten linjerett, og IKKE bruk krefter. La vekten på høvelen gjøre jobben.
Er det Merkur blader? Synes selv de er litt stive kontra Pluss-bladene

Steinar_Lund skrev:
Takk for svar. Ja det er Merkurblader. Barbersåpe har jeg kontroll på - det har jeg brukt i mange år. Men takk for tipset om bruken av høvelen. Kan forresten de Pluss-bladene du nevner brukes på denne høvelen?
I første omgang skal jeg sammenligne høvel og blader med de hersens Gillette Mach 3 Turbo som jeg har brukt til nå.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
pluss blader som du ser i tidligere linker i denne tråden er som skreddersydd for tyngden på merkurhøvler

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
roffe skrev:
Jeg for min del sverger fortsatt til min gamle Gilette Sensor Excel med 2-bladers moduler. Har forsøkt høvler med flere blader, og de fungerer sikkert bra for dem med ansikt som et parkettgulv, men jeg synes altså den smalere profilen med færre blader fungerer bedre i konkave konturer i ansiktet, som under nesa og mellom underleppa og haken. Dessuten har jeg tendenser til sensitiv hud, og blir mindre irritert av to blader i forhold til mange flere. Jeg synes også det er enklere å holde bladene rene mellom barberingene med to blader. Med flere blader blir avstanden mellom bladene så liten at hår og grums fester seg mer gjenstridig og er vanskeligere å skylle bort.

Vet ikke hvor lenge de kommer til å fortsette å produsere Sensor-bladene, men jeg har fortsatt et lite lager, og bytter ikke før høvelen bryter helt sammen eller jeg går tom for blader og ikke får kjøpt flere.
Støtter deg til det fulle!
Det går sikkert greit med mange slags høvler om man barberer seg hver dag, men det gidder ikke jeg og da synes jeg GSE 2 bladers er best. Syns også den er lettere å å trimme rette kanter rundt koteletter m.m.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Samtlige jeg har lest om, hørt om eller kjenner personlig, vitner om en helt annen opplevelse med disse Safety Razorne. Ikke irritert hud, mye bedre barbering osv osv. Samtlige anser butikkhøvler av alle slag som leketøy etter dette ;)

TJ skrev:
roffe skrev:

Støtter deg til det fulle!
Det går sikkert greit med mange slags høvler om man barberer seg hver dag, men det gidder ikke jeg og da synes jeg GSE 2 bladers er best. Syns også den er lettere å å trimme rette kanter rundt koteletter m.m.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har nå prøvd vidunderet, og én ting kan jeg si: Aldri før i mitt syndige liv har jeg blødd så mye etter barbering! Kona ble reint fælen da hun tittet inn på badet for å se hvordan detn gikk.
Takk og lov for Maha's råd om ikke å øve press på høvelen!
Dette krever nok tilvenning, både for å la huden bli vant til denne høvelen, og ikke minst, finne den innstillingen på høvelen som passer best for meg. På det punktet syndet jeg nok før jeg satte i gang.
Men glattbarbert ble jeg! :D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
En viktig ting: Vask og skyll ansiktet grundig først. Etterpå påføres barberkrem. Da går barberingen glatt og skarpt, med få kutt.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Det var kjedelig at det ble førstegangsopplevelsen. Men ja, det tar en uke eller to før huden er tilvent, akkurat som ved overgang til maskin feks. Det er viktig å:
* være ren og våt i ansiktet før man påfører krem
* å løfte og strekke huden der man skal skjære
* å la kniven bare gli lett over
* barbere med groretningen på skjegget
Så gir man seg der, til man gradvis får en bedre og bedre barbering. Jeg hadde litt av de bittesmå kuttene i starten jeg og, det kommer seg fort.

Se forøvrig Greenbergs og andres demo på youtube, de stresser aller mest forsiktighet. Her har man et utrolig skarpt verktøy, og derfor trenger man ikke å dra til. I tillegg skjærer disse høvlene pent over huden der de finner skjegg, de skraper ikke av det ytterste av huden slik vanlige høvler gjør. De er avhengig av et fuktig og jevnt lag med skum for å få et "filter" mellom seg å huden som overflaten sklir på, slik at man ikke kutter seg. Det skal gli lett og man skal ikke trenge å bruke annet enn vekten på høvelen. Vær oppmerksom på at høvelen er veldig god på å dra med seg alt av overflødig skum, derfor må man ikke dra over en gang til før man har vætet ansiktet og skummet på nytt, meget viktig det der.

Et godt skum gjør underverker, f.eks er Body Shops krukker med skum mye bedre enn butikkskum, eller feks Proraso eller Fitjar såper til barbering.

Lykke til!

Steinar_Lund skrev:
Jeg har nå prøvd vidunderet, og én ting kan jeg si: Aldri før i mitt syndige liv har jeg blødd så mye etter barbering! Kona ble reint fælen da hun tittet inn på badet for å se hvordan detn gikk.
Dette krever nok tilvenning, både for å la huden bli vant til denne høvelen, og ikke minst, finne den innstillingen på høvelen som passer best for meg. På det punktet syndet jeg nok før jeg satte i gang.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Etter å ha sett litt her inne om barbering, lurte jeg på en ting.

Jeg hører til Gilette generasjonen og således har jeg aldri brukt barberkrem, men bare skum, så åssen bruker en sånn krem? Har kjøpt en sak fra Body shop, og en kost. Skal det noe vann til?

Ellers lurte jeg litt på å kjøpe meg en sånn Merkur sak og blader, for det koster bare det dobbelte av hva nye bladet til
Gilette Fusion høvelen min, og varer nok mye mye lengre......

Mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg lager skum av nærmeste stykke såpe. Fungerer fint for meg.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
MaHa skrev:
Det var kjedelig at det ble førstegangsopplevelsen. Men ja, det tar en uke eller to før huden er tilvent, akkurat som ved overgang til maskin feks. Det er viktig å:
* være ren og våt i ansiktet før man påfører krem
* å løfte og strekke huden der man skal skjære
* å la kniven bare gli lett over
* barbere med groretningen på skjegget
Så gir man seg der, til man gradvis får en bedre og bedre barbering. Jeg hadde litt av de bittesmå kuttene i starten jeg og, det kommer seg fort.

Se forøvrig Greenbergs og andres demo på youtube, de stresser aller mest forsiktighet. Her har man et utrolig skarpt verktøy, og derfor trenger man ikke å dra til. I tillegg skjærer disse høvlene pent over huden der de finner skjegg, de skraper ikke av det ytterste av huden slik vanlige høvler gjør. De er avhengig av et fuktig og jevnt lag med skum for å få et "filter" mellom seg å huden som overflaten sklir på, slik at man ikke kutter seg. Det skal gli lett og man skal ikke trenge å bruke annet enn vekten på høvelen. Vær oppmerksom på at høvelen er veldig god på å dra med seg alt av overflødig skum, derfor må man ikke dra over en gang til før man har vætet ansiktet og skummet på nytt, meget viktig det der.

Et godt skum gjør underverker, f.eks er Body Shops krukker med skum mye bedre enn butikkskum, eller feks Proraso eller Fitjar såper til barbering.

Lykke til!

Steinar_Lund skrev:
Takk for gode tips. Jeg var forberedt på at det ville bli både kutt og sår sånn til å begynne med, så det var ingen bombe. Men én ting vet jeg; begrepet "sår hals" har fått en ny og dypere mening! ;)
Ser fram til at huden min og jeg har blitt mer vant til denne høvelen.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Gillette er jo bare fantastisk svinedyrt ;)

Vær våt i ansiktet, legg litt krem her og der i ansiktet, skum opp med våt børste, barber og vær glad :)

Alas skrev:
Etter å ha sett litt her inne om barbering, lurte jeg på en ting.

Jeg hører til Gilette generasjonen og således har jeg aldri brukt barberkrem, men bare skum, så åssen bruker en sånn krem? Har kjøpt en sak fra Body shop, og en kost. Skal det noe vann til?

Ellers lurte jeg litt på å kjøpe meg en sånn Merkur sak og blader, for det koster bare det dobbelte av hva nye bladet til
Gilette Fusion høvelen min, og varer nok mye mye lengre......

Mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.394
Sted
Holmestrand
MaHa skrev:
Gillette er jo bare fantastisk svinedyrt ;)
Helt klart!
Var i Tyskland forrige uke og anskaffet derfor et "Erbe 6490 Rasierapparat". Joda, det er det vi på godt norsk kaller en høvel. Ladet opp med Merkur Super, og gikk i gang. Norsk såpe og tysk vann var ingen god kombinasjon, men glatt ble det. noe overfladiske småkutt, litt sår på halsen pga for hardt trykk, men en fantastisk barbering. Man føler seg barbert!
Når man på toppen av det hele kan sparke storkapitalen på leggen ved å boikotte produktene deres så er alt ting bare moro!

Topp Bunn