Barbering med høvel

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Hmm, dette blir spennende.

Lå en pakke i postkassen når jeg kom hjem idag, et stk Merkur HD 34C, ti stkm Merkur Super, en sånn blodstillerstift og et børstestativ.

Krem og børste har jeg, sett noen innføringsvideoer på Youtube og, så nå går jeg snart igang. Med skrekkblandet fryd.....

Ønsk meg lykke til.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Lykke til!

PS! Nøkkelordet er nok fuktighet; går hud og/eller krem tørr, så kan det gå litt galt. Ikke vær redd for litt vannsøl i starten. Ikke bruk krefter, barber heller to ganger frem til huden er tilvent bladet, noe som kan være noen ganger med de bladene.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Fant noen fine guider som sagt, der ble det sagt at en ide var å bare bruke høvelen i drag nedover de første ukene. To ganger maks. Så kunne en kanskje plusse på med et drag oppover. Så jobbe opp selvtillit og evner derfra.

Fuktighet er nok viktig ja, har funnet ut hvordan en lager greit med skum så det hjelper jo på.

Mvh

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Da var det gjort og jeg klarte meg uten å skjære meg. Kanskje jeg var litt for forsiktig, er ikke helt baby-bottom enda, men det får komme senere.

Det var faktisk veldig spesielt å barbere seg slik. Mye mer forsiktig, mer skjerpet og behageligere på mange måter.

Tok tre drag nedover og et forsiktig oppover. Men jeg kjenner jeg har noen hår som vokser litt sidelengs som jeg ikke får tak på med bare de to bevegelsene, så det blir nok noen drag på tvers av ansiktet med tid og stunder.

Mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Greia er å strekke huden veldig godt for så å la høvelen gli ganske lett over. Også på de steden der det vokser litt hit og dit. Etter noen repetisjoner får man en glattere barebering og huden er mer tilvent. Da passer det å eksperimentere litt med å dra mot groretningen. Vær oppmerksom på at når du føler at bladet er litt sløvere og dårligere, ja så er det som regel nettopp det, det er ikke du som har gjort det dårligere. Dette kan være alt fra fire til ti barberinger. Bytt ofte, det koster jo fortsatt bare litt over en krone pr blad.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg opplevde en litt pussig ting med den nye høvelen. Da jeg under selve barberingen kjente etter med fingeren på notorisk vanskelige steder, virket det som jeg var mye glattere den tiden jeg brukte Gillette Mach3 Turbo. Jeg følte meg nærmest litt skuffet. Men da barberingen var vel overstått og jeg hadde skylt og tørket ansiktet, kjentes det vel så glatt ut som i Gillette-epoken, og det etter kun én "med-skjeggs"barbering. Placebo? Tror ikke det.

O

omholt

Gjest
Jeg var heller ikke fornøyd de første gangene og syntes Mach power var vel så bra. Etter og ha funnet blader som passer til min hud og riktig teknikk, så har dette snudd på hodet. Å barbere i groretningen er veldig viktig.

O

OivindJ

Gjest
omholt skrev:
Jeg var heller ikke fornøyd de første gangene og syntes Mach power var vel så bra. Etter og ha funnet blader som passer til min hud og riktig teknikk, så har dette snudd på hodet. Å barbere i groretningen er veldig viktig.
Dette gjelder tydeligvis såpa også. Crabtree sin tørket på et blunk og ble tørr, seig og ubrukelig synes jeg. Den lille klossen (barbersåpe) fra "Soape" butikkene ser jeg på som mange ganger bedre. (våtere/glattere, lengere)

Sikker mye billigere og, uten at jeg vet det (Fikk bl.a den, til Jul).
(Knuser uansett alt som kommer i "sprayflaske")

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hvorfor ikke prøve en nyere barbermaskin?

Det har undertegnede gjort, og synes at resultatet både blir bedre, og mere skånsomt for huden!

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Steinar_Lund skrev:
Jeg opplevde en litt pussig ting med den nye høvelen. Da jeg under selve barberingen kjente etter med fingeren på notorisk vanskelige steder, virket det som jeg var mye glattere den tiden jeg brukte Gillette Mach3 Turbo. Jeg følte meg nærmest litt skuffet. Men da barberingen var vel overstått og jeg hadde skylt og tørket ansiktet, kjentes det vel så glatt ut som i Gillette-epoken, og det etter kun én "med-skjeggs"barbering. Placebo? Tror ikke det.
Jeg klarer meg aldri med bare en "runde". Jeg går med skjegget først, så fra siden, og så imot. For å gå imot må jeg riktig nok ha nettop dusjet for å myke opp skjegget.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Tror de fleste av oss barber-tullinger har opplevd dette. Svaret er vel at ved bruk av en ok kost og riktig teknikk, så løfter man skjegget litt opp slik at det blir skåret over huden, istedet for å skrape av det ytterste laget med hud som man gjør på tradisjonelt vis. Når skjegget så "trekker" seg tilbake, sitter man igjen med glatt hud.

Har også opplevd forskjeller på hvor mye vann de ulike kremene trenger, Proraso har også en tendens til å tørkes ut litt fort. Igår fikk jeg to ulike bokser med barberkremen som innehar verdens flotteste navn; Nancy Boy Repleneshing og Signature Shave Cream. Bakpå boksen står det følgende: "Tested on boyfriends, not animals" ;D
Drøyere i bruk enn Proraso, krevde mindre av den for å skumme opp, og den var lettere å få til å skumme skikkelig. Men, om den alt i alt er noe spesielt bedre enn Proraso vet jeg ikke, dette blir mye en smaksak. Proraso er jo den mest klassiske av de alle, litt gammeldags lukt, ser ut som den har ligget på lager siden de harde 30-åra, og har denne fantastiske, kjølende effekten fra Eucalyptus. Den er derimot mer vrien å få til et skikkelig skum av.

Steinar_Lund skrev:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Se der fikk jeg en forklaring. Tusen takk! At dette skjer, tyder jo på at kosten og teknikken er OK. ;D

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Enig m.t.p. Nancy Boy. De er helt greie, men for min del ble de tørre i ansiktet etter kortere tid enn med kremer fra f.eks. Taylors of London. Jeg har en del annet stæsj fra Nancy Boy også, og det er gjennomgående bra kvalitet. Synd det er så vanskelig å få tak i det nå...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Maha, du vet tydeligvis masse om dette. Hvordan vil du karakterisere disse Super Platinum bladene du anbefalte for litt siden. Er det de grommeste bladene til den høvelen jeg har kjøpt, eller er det noen som er enda bedre?

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Ble veldig nysgjerrig på "alternativ" barbering flere sider tilbake i denne tråden.
Barbering er plutselig blitt noe en gleder seg til, en Mercur høvel og Proraso krem startet jeg med, fantastisk!
Alt fra Gillette er til bruks kun andre steder på kroppen... Barbermaskin kan aldri bli bra.

Jeg lurer også som Steinar på bladene, har lest at andre blader kan være ennå bedre enn merkur sine.. venter på svar fra eksperten ;D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hehe. Ja, det er rart med det; når man først har gitt seg i kast med dette, ønsker man gjerne å ha det aller beste. Forøvrig synes jeg at Høvdingen snart bør fikse et eget barberings-hjørne ;). Jeg ante ikke at det var så stor interesse for dette temaet.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
barbershop.no har eget forum da.... dog ikke så mange brukere...hehe

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.719
Sted
Hus
Det viktigste er å barbere kjæresten, og siden det er 99,99% menn her, så gjelder det å finne gode objekter ;D Inn til barten, og borte vart den :D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
badgerandblade er en fin side, tester og forum osv.

Jeg har ikke rukket annet enn å konstatere det at originalbladet som følger med Merkur-høvelen ikke fungerer like bra for meg som Israeli Personna Super +. De er hakket stivere, og fordrer derfor at man virkelig har funnet riktig vinkel og teknikk med høvelen. For de som har stivt skjegg, kraftig skjeggvekst (blir mørk i ansiktet i løpet av en arbeidsdag osv) og har hud som "tåler" litt julign, så kan slike blader være veien å gå. Greenberg på shaveblog beskriver jo også disse japanske megabuck platinum-bladene som noen shavegeeks sverger til. Han synes de voldtar ansiktet hans, mens noen mener de må til. Israeli Personna Super + er omtrent helt passe for meg, men kan godt prøve noen andre på sikt. Erfaringen må vel heller bli noe sånt som at mens man i starten skal lære latheringteknikk, lære å bruke høvel riktig, tilvenne ansiktet for stadig oftere barebering osv osv, så kan det være midt i blinken uansett med et passelig mykt blad, for å gjøre tilvenning så skånsomt som mulig. Jeg minner om at 100 stk pluss- blader koster ca 130 kroner, det samme som 10 Gillette-blader? Så, man har jo blader i nesten to år, og man kan evt handle flere ulike for å teste.

Greenberg mener +-bladene er best sammen med akkurat den Merkur-høvelen han anbefaler, men ikke nødvendigvis med alle andre høvler.
http://shaveblog.com/?s=blades

interman: Helt enig med dine erfaringer med Nancy Boy. Litt tørr følelse av det hele, føler at det blir litt mindre "glid" under skummet sammenlignet med Proraso. For gi kremene litt tid for sammenligning. Mener å huske at omholt ikke var 100% fortjust i rose-varianten av Taylors, mulig jeg husker feil. Det blir uansett veldig opp til hver enkelt dette. Det viktigste er fortsatt imo en skikkelig grevling-børste, og en skikkelig høvel, da er mye gjort.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Denne Corey Greenberg - er det den samme som skrev/skriver i Stereophile? Jeg syntes også jeg så navnet J. Gordon Holt fare forbi da jeg var innom Shaveblog som snarest.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Er litt usikker på det, ta en rask google.

Steinar_Lund skrev:
Denne Corey Greenberg - er det den samme som skrev/skriver i Stereophile? Jeg syntes også jeg så navnet J. Gordon Holt fare forbi da jeg var innom Shaveblog som snarest.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Man skal ikke glemme betydningen av en god after shave balm eller krem. Trumpers Skin Food med sitrus/lime er vel veldig populær, den er litt oljeaktig og brukes også mye før barebering for å myke opp. Samme med Truefitt & Hill, de har noen bra. Selv bruker jeg en tube fra Body Shop, en musk sak eller noe slikt. Alkoholfri og veldig god. En fin avslutning etter en god barbering. Gel-varianter funker ikke like bra, og er gjerne klissete lenge etter påføring.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.295
Sted
Holmestrand
MaHa skrev:
Lykke til!

PS! Nøkkelordet er nok fuktighet; går hud og/eller krem tørr, så kan det gå litt galt. Ikke vær redd for litt vannsøl i starten. Ikke bruk krefter, barber heller to ganger frem til huden er tilvent bladet, noe som kan være noen ganger med de bladene.
Jeg har faktisk barbert meg tørt. Det går, men krever en sikker hånd, det lugger og blir ikke like bra, men det går.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Det lar seg gjøre å intimbarbere med pinsett også, men jeg gjør det ikke ;)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.972
Etter noen ukers trening har jeg begynt å bli komfortabel med barberkniven fra Jagger, men det skal innrømmes at denne bare brukes om kvelden for annen gangs barbering om så påkreves, eller i helgene. Er litt for mye B-menneske til at jeg tar sjansen om morgenen før jeg er skikkelig i vater.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Ingenting galt med det, bortsett fra at mange synes det ikke funker.
Toalettjobben holder man vel unna ansiktspleien ???

Alfred skrev:
Hva er galt med å bruke maskin? Fungerer også greit samtidig med at man sitter på toalettet (to ting på en gang). Men dere er kanskje arbeidsledige?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
94
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Det er viktig å skifte blader på barbermaskinen. Med nye blader syns jeg en god maskin gjør gjobben vel så bra som en høvel.

Fonzie

Medlem
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
1
plinius skrev:
Det er viktig å skifte blader på barbermaskinen. Med nye blader syns jeg en god maskin gjør gjobben vel så bra som en høvel.
Jeg har vært igjennom både div Philips og Braun maskiner. For å fjerne alt på halsen gikk jeg over med gilette 2-5 (?) blader. Etter en grundig shave med dette utstyret har man fort vekk fjernet 1 mm har huden og etterlatt mengder av bakterier. Ikke alle er plaget av det, lucky you.. For all del, det er svært tidsbesparende med maskin.

Men, med ordentlig høvel, skum, børste, ansiktsvask osv osv, det er en helt annen opplevelse, prossess og rutine på flere områder. Foruten at det meste av skjegg blir høvlet bort med ett drag, irritasjon er så godt som fraværende, så er det deilig å ta en pust i bakken å gjøre noe "dill dall" i blant. Jeg er positivt overrasket over hvor mye bedre the old way er, enn en 5-bladers gilette høvel..

Når det gjelder do-høvling, vel.. Dusj, ok, do, nei.. Det fører nok bare til skit-shaving ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Noen innlegg er fjernet grunnet form og innhold.

bjornh, moderator

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Var en raring som skrev det går ann å barbere seg med maskin evnt engangshøvler, avgjørelsen til moderator støttes 100% :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Han skrev vel også at vi kanskje var arbeidsløse som brukte så mye tid på dette. Trodde arbeidsløse ofte var skjeggete og langhåret, jeg? Uttrykket klipp deg og... gjelder vel sikkert skjegg og? :)

GnR3 skrev:
Var en raring som skrev det går ann å barbere seg med maskin evnt engangshøvler, avgjørelsen til moderator støttes 100% :)

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Tiden han brukte på å lese og kommentere en lang tråd som omhandler et emne han ikke er interessert i, kunne han brukt til å barbere seg og fått zen på kjøpet. ;)

Topp Bunn