badgerandblade er en fin side, tester og forum osv.
Jeg har ikke rukket annet enn å konstatere det at originalbladet som følger med Merkur-høvelen ikke fungerer like bra for meg som Israeli Personna Super +. De er hakket stivere, og fordrer derfor at man virkelig har funnet riktig vinkel og teknikk med høvelen. For de som har stivt skjegg, kraftig skjeggvekst (blir mørk i ansiktet i løpet av en arbeidsdag osv) og har hud som "tåler" litt julign, så kan slike blader være veien å gå. Greenberg på shaveblog beskriver jo også disse japanske megabuck platinum-bladene som noen shavegeeks sverger til. Han synes de voldtar ansiktet hans, mens noen mener de må til. Israeli Personna Super + er omtrent helt passe for
meg, men kan godt prøve noen andre på sikt. Erfaringen må vel heller bli noe sånt som at mens man i starten skal lære latheringteknikk, lære å bruke høvel riktig, tilvenne ansiktet for stadig oftere barebering osv osv, så kan det være midt i blinken uansett med et passelig mykt blad, for å gjøre tilvenning så skånsomt som mulig. Jeg minner om at 100 stk pluss- blader koster ca 130 kroner, det samme som 10 Gillette-blader? Så, man har jo blader i nesten to år, og man kan evt handle flere ulike for å teste.
Greenberg mener +-bladene er best sammen med akkurat den Merkur-høvelen han anbefaler, men ikke nødvendigvis med alle andre høvler.
http://shaveblog.com/?s=blades
interman: Helt enig med dine erfaringer med Nancy Boy. Litt tørr følelse av det hele, føler at det blir litt mindre "glid" under skummet sammenlignet med Proraso. For gi kremene litt tid for sammenligning. Mener å huske at omholt ikke var 100% fortjust i rose-varianten av Taylors, mulig jeg husker feil. Det blir uansett veldig opp til hver enkelt dette. Det viktigste er fortsatt imo en skikkelig grevling-børste, og en skikkelig høvel, da er mye gjort.