Jeg for min del, verdsetter analog lyd høyere enn digital lyd. Hvis vi går tilbake til 70-tallet, hadde vi den gangen et snevrere utvalg av lyttemuligheter enn det vi har i dag. Vi hadde platespiller, kassettspiller, båndopptaker og radio. Jeg likte, og liker, platespilleren best. Vi hadde også mange lytteopplevelser fra radio, som ble overført til lydbånd og kassett. På den måten lagret vi musikk helt gratis. Men utstyret og økonomien den gangen var ikke like grei på 70-tallet som i dag. Derfor ble lyden litt dårligere når vi "spilte inn". Vi kjøpte billige kassetter og spilte inn på lav hastighet på båndopptakeren - for å få plass til mest mulig musikk på til dels dyre spolebånd.
En enkel måte å høre forskjell på lyd, er å finne frem samme musikk fra en vinylplate, en CD og musikk fra f.eks Tidal. Start alle 3 samtidig og lytt til de forskjellige avspillingene vekselvis. Har du en relativt brukbar platespiller som er skikkelig satt opp, og et OK anlegg som formidler analog lyd på en grei måte, er vinylen best. Dette er i alle fall min mening.
Jeg skjønner godt at de som nylig har skaffet seg platespiller, og ikke er vant med den analoge vinyllyden, kan bli litt skuffet ved første avspilling. De som er vant med digital lyd og til stadighet blir fortalt at vinyl er tingen, må faktisk lære seg å høre på en annen måte. Litt knitring forekommer, men det er etter min mening uvesentlig. Det er grunnlyden, hvis vi kan kalle det for det, som er det viktige.
Går du på konsert er lyden analog. Det kan være rockekonsert, visesang, nattjazz eller et klassisk filharmonisk orkester.
Analog lyd har, etter min mening, mer dybde, mer varme, og er mer ærlig.
En annen fordel med vinyl er at når platen har landet på den fantastiske innretningen, kalt platespiller, PU'en er på plass på vinylen og platecoveret ligger i fanget, hører du faktisk hele platen, uten avbrekk. Og ikke minst : Du har kosen !!!
Jeg har full forståelse for dem som liker digital lyd bedre enn ærlig og analog lyd. Det er i bunn og grunn lytteren som avgjør hva som er best. Og smaken er forskjellig - heldigvis.