Bare lurer..vinyl vs cd

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg vet ikke om jeg er den eneste som har gjort denne erfaringen, men jeg har i alle fall vanskelig for å få vinyl og digitalt til å låte optimalt begge deler på samme oppsett. Løsningen for meg har vært å ha to anlegg - ett for digital og ett for analog avspilling. En mellomløsning kan være å ha to preamper med ulike egenskaper og klangkarakter.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.875
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
selv med en rimelig tapemaskin, hører man at kilden avgjør slaget
masse bass, dynamikk og oppløsning som mastres bort på vei til både vinyl og cd
hadde ikke gidet å begynne med vinyl i dag
hadde gått rett på tape
mvh
Leif

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
741
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Det snakkes for mye om det å sette opp snurren.
Er man entusiast men fersk på vinyloppsett og har en nogenlunde tilnærming til både logikk og mekanikk har man ved hjelp av Google stilt seg på plass eller hvertfall godt innafor i løpet av noen kvelder.
Har man hjelp av en kyndig, no probs.
Angående pris, jeg kjøper lite nytt men det meste på børsen her og da har jeg havnet på et oppsett som ville ha kostet nytt 40k (selve spilleren med arm og (pickup-pu ble kjøpt ny)) til en samlet pris på 17k.

Komboen jeg har mener jeg leverer kvalitetslyd et godt stykke opp i sjiktet.
Jeg har hørt et lignende oppsett/pris vs. CD spiller til rundt 30 i samme anlegg og joda, CD lyd er CD lyd og analogt er noe annet.
Av den grunn holder jeg meg til det jeg synes er både enkelt, gir best lyd og totalopplevelse.

Jeg har ikke engang fjernkontroll til volumet! Jeez, hvorfor må alt være så forbasket up to date og lettvint..

:)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke så mye tvil om at digitalt har høyere oppløsning og mindre forvrengning enn vinyl, dvs bedre lydkvalitet. God vinyl tilsvarer ca 12 bits oppløsning, crosstalk mellom kanalene er ganske høyt, og forvrengningen fra elektromekaniske komponenter er definitivt tilstede. CD har 16 bits oppløsning (i praksis en god del mer innenfor audiobåndet ved bruk av noise shaping) og tilfører lite eller ingen forvrengning. Andre digitale formater som 24/96 har enda mye høyere oppløsning. Nesten en teknisk walkover i favør av digitalt.

Problemet er at CD som medium har blitt ødelagt av lydstyrkehysteriet. På nyere utgivelser er ofte lyden så hardt komprimert og toppkuttet for å maksimere volumet at alt sammen er klemt inn i de øverste 7-8 bits og med knallhard oddeordens forvrengning over det hele som følge av kompresjonen. Det låter forferdelig, så man opplever ofte at LPen tross alt låter bedre enn CD-utgivelsen. Men det er til tross for det tekniske formatet, ikke på grunn av. Den videre forskjellen mellom f eks MP3 og CD er minimal sammenlignet med det hærverket mange CD'er utsettes for i mastering. Enda verre, 24/96 "high resolution"-utgaven til dobbel pris er ofte mastret eksakt like grisehøyt og forvrengt som CD-utgaven. Alle ekstra bits og Hertz kastes bare bort. Det er til å gråte av.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.214
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Når vinyl som medium er analogt går det vel ikke an å snakke om bits?
Det er heller ikke så enkelt at man kan sette likhetstegn mellom lav forvrengning og god lyd.
Total feil tilnærming å måle seg til alt.

Ellers er jeg godt på vei enig.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.437
Torget vurderinger
12
Jeg er så glad jeg ikke har valgt kilde, bare supplert med det som faller seg naturlig. Derfor blir det både vinyl, polykarbonat, litt magnetisme og noe silisiumbasert. Og den dagen jeg ikke gidder løfte pompen for å snu en plate legger jeg meg heller ned for å dø.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.898
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er heller ikke så enkelt at man kan sette likhetstegn mellom lav forvrengning og god lyd.
Total feil tilnærming å måle seg til alt.

Ellers er jeg godt på vei enig.
Asbjørn vet nok adskillg mer om dette enn meg, men jeg er temmelig sikker på at man kan regne om bits i dB. Søkte litt, men kom bare opp med dette fra Wiki:

# bitsSNRPossible integer values (per sample)Base ten signed range (per sample)
424.08 dB16−8 to +7
848.16 dB256−128 to +127
1166.22 dB2048−1024 to +1023
1696.33 dB65,536−32,768 to +32,767
20120.41 dB1,048,576−524,288 to +524,287
24144.49 dB16,777,216−8,388,608 to +8,388,607
32192.66 dB4,294,967,296−2,147,483,648 to +2,147,483,647
48288.99 dB281,474,976,710,656−140,737,488,355,328 to +140,737,488,355,327
64385.32 dB18,446,744,073,709,551,616−9,223,372,036,854,775,808 to +9,223,372,036,854,775,807

mvh

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
741
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
@Asbjørn,
Oppløsning på papiret kan ikke leses som et svar på opplevd lydkvalitet allikevel?
Komprimering er til å grine av ja, det er et paradox at musikk ikke er mastret for de som virkelig setter pris på det å få frem realismen i opptaket men heller skviset for å passe i titalls millioner iPods med tilhørende øreplugger.
En liten digresjon. Som alt annet troner dollar over hva det måtte være.

Hva er det så vi ikke kan måle som gir det analoge formatet avspilt på en LP spiller den anerkjennelsen det har når oppløsningen er mindre og støygulvet høyere?

Støygulvet på plater behandlet med respekt og vasket en gang i en rimelig vinylvasker kan være påfallende lavt, like lavt innbiller jeg meg som opplevd støygulv i opptaksrommet. Vil man gjengi noe med realisme enten det er en rolig vokal eller ikke må man skru opp litt, støygulvet som måtte være hvis sjenerende forsvinner med mindre man fokuserer på dette spesifikt alene kontra digital avspilling men da er man over på feil fokus, ikke?

Personlig kan jeg ikke høre mangel på oppløsning fra det analoge formatet sammenlignet med CD.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det går an. Man kan til og med regne på diameteren av vinylmolekylene som danner "trappestegene" langs rillene på en vinylplate og sammenligne med hvor mye plass som finnes til rådighet for hver rille. Det definerer minste tenkelige steg for pickupen og støygulvet på innspillingen. Resultatet er ca 12 bits oppløsning på vinylplaten og kanskje 17-18 bits på metallmasteren som brukes til å presse vinylen. Jeg regnet litt på det her: http://www.hifisentralen.no/forumet...t-og-hifi-en-oppdagelsesferd.html#post1426174

Man kan også måle støygulvet og sammenligne med full utstyring. God vinyl har et maksimalt signal/støy-forhold på rundt 70 dB. Det kan man regne om til bits ved helt enkelt å dele på 6, så 70 dB s/s-forhold tilsvarer 70/6 = 11,7 bits oppløsning. Støygulvet i en stille stue er kanskje 30 dB, og vi kan spille bra høyt med 100 dB i toppene før støygulvet fra vinylen overgår bakgrunnsstøyen. Men med 16-bits CD er støygulvet 96 dB ned (før noise shaping) og på 24-bits digitalfiler er det 144 dB ned.

Man kan vel ikke måle seg til alt, men det hjelper ofte på forståelsen å gjøre noen overslagsberegninger på hvordan ting henger sammen. Det er vanskelig å argumentere for at vinylen skulle være et bedre medium, rent teknisk. Hvordan mediet brukes i praksis er noe annet. Vinylmastering trives definitivt ikke med ihjelkomprimert og toppkuttet musikk. De verste loudnesswarhelvetene lar seg knapt presse i vinyl. Så man gjør en separat master for vinyl med mindre kompresjon. Det burde ikke overraske noen at den låter bedre enn den herpifiserte CD-masteren. Men den låter like bra om den rippes til en digital fil og brennes på en CD også.

http://gottagrooverecords.com/vinyl-mastering/

Sist redigert:

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
315
Sted
Fredrikstad
Hvis man forventer effektivitet, en problemfri hverdag og synes Windows 98ME var fantastisk er det selvsagt at man foretrekker CD.

For oss nevrotikere stadig på jakt etter noe å bekymre oss over er det vanskelig å komme utenom vinyl. Er det en egen master for vinylutgaven? Er det en god pressing? Vil plasten spise opp coveret? Kan jeg gå fra kona alene foran anlegget? Er det i vater? Er plata støvfri? Er jeg edru nok til å karre meg over til benken for å snu platen? Burde jeg hatt ny RIAA? Er Mm/MC bra nok? Går spilleren jevnt? Slapp jeg stiften litt hardt i går? Tør jeg låne bort skiva?

Dette og mange andre gleder venter ved enden av vinylregnbuen!

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.669
Sted
Hus
Sunt å reise seg hvert 20-25 minutt for å snu skiva. Dette slipper en med CD, men gleden er faen meg langt unna det samme. :)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.214
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
@Asbjørn.
Takk for greit og grundig svar.
Mine kunnskaper er meget beskjedne i fht din tekniske viten.

Jeg synes likevel vinyl er best å høre på når alt er i orden.:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.407
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det å lytte til CD vs LP er to ulike ting. Du lyttar på ulike måtar. Og dei to media kan passe meir eller mindre godt til ulike musikkopptak. Å høyre solofiolin har veldig sjarme når det er fullstendig støyfritt i bakgrunnen, medan eksplosiviteten av eit symfoniorkester på full utblåsing er heilt spesiell om du har ein skikkeleg god vinylrigg. Samstundes kan det vere veldig sjenerande med plateknitring på eit tilsvarande vinyleksemplar av same fiolinsonate, og symfoniorkesteret vere litt pistrete når "vinylfarginga" vert erstatta av safemode-CDlyd.
Det som er interessant, er at moderne digitalopptak har meir til felles med dei gode analogopptaka enn dei fyrste digitale. Iallfall når det gjeld klassisk musikk. Såleis er det ikkje noko problem å lytte til korkje digital eller analog. Men eg likar vinyl betre enn dei andre kjeldene (og eg likar bandopptak, men har for lite erfaring med dette...var i studio og spelte inn i 1980, men kunne for lite då)

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
829
Sted
Bergen
Att det kan vere litt støy og knitring når det spilles vinyl gjør meg ingenting.Legger ikke merke til det i det heletatt.
Da et det viktigere att dynamikken i musikken kommer fram.Det er mye viktigere etter mitt syn.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvis man forventer effektivitet, en problemfri hverdag og synes Windows 98ME var fantastisk er det selvsagt at man foretrekker CD.

For oss nevrotikere stadig på jakt etter noe å bekymre oss over er det vanskelig å komme utenom vinyl. Er det en egen master for vinylutgaven? Er det en god pressing? Vil plasten spise opp coveret? Kan jeg gå fra kona alene foran anlegget? Er det i vater? Er plata støvfri? Er jeg edru nok til å karre meg over til benken for å snu platen? Burde jeg hatt ny RIAA? Er Mm/MC bra nok? Går spilleren jevnt? Slapp jeg stiften litt hardt i går? Tør jeg låne bort skiva?

Her er det på sin plass med terapi, ikke en ny RIAA...

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Antall liker
39
Her er all musikk lagret digitalt.Synes allikevel det er gøy at flere og flere folk velger vinyl. At vinylsalget øker kan ikke være pga. enklere tilgang på musikk. Platespiller, pickup, arm og plass til platene osv. Dyrt å kjøpe lp. Platekjøpere er tydeligvis overbevist om bedre lydkvalitet. Vinyl vs. cd. Gamle platepressemaskiner blir startet opp igjen sier jo litt, men nostalgi, kunst, eierglede og lytteglede er nok en årsak mer enn lydkvalitet. God innspillingkvalitet i studio er avgørende. Uansett format lp vs. cd.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.274
Sted
Laksevåg - Bergen
Jeg for min del, verdsetter analog lyd høyere enn digital lyd. Hvis vi går tilbake til 70-tallet, hadde vi den gangen et snevrere utvalg av lyttemuligheter enn det vi har i dag. Vi hadde platespiller, kassettspiller, båndopptaker og radio. Jeg likte, og liker, platespilleren best. Vi hadde også mange lytteopplevelser fra radio, som ble overført til lydbånd og kassett. På den måten lagret vi musikk helt gratis. Men utstyret og økonomien den gangen var ikke like grei på 70-tallet som i dag. Derfor ble lyden litt dårligere når vi "spilte inn". Vi kjøpte billige kassetter og spilte inn på lav hastighet på båndopptakeren - for å få plass til mest mulig musikk på til dels dyre spolebånd.

En enkel måte å høre forskjell på lyd, er å finne frem samme musikk fra en vinylplate, en CD og musikk fra f.eks Tidal. Start alle 3 samtidig og lytt til de forskjellige avspillingene vekselvis. Har du en relativt brukbar platespiller som er skikkelig satt opp, og et OK anlegg som formidler analog lyd på en grei måte, er vinylen best. Dette er i alle fall min mening.

Jeg skjønner godt at de som nylig har skaffet seg platespiller, og ikke er vant med den analoge vinyllyden, kan bli litt skuffet ved første avspilling. De som er vant med digital lyd og til stadighet blir fortalt at vinyl er tingen, må faktisk lære seg å høre på en annen måte. Litt knitring forekommer, men det er etter min mening uvesentlig. Det er grunnlyden, hvis vi kan kalle det for det, som er det viktige.

Går du på konsert er lyden analog. Det kan være rockekonsert, visesang, nattjazz eller et klassisk filharmonisk orkester.

Analog lyd har, etter min mening, mer dybde, mer varme, og er mer ærlig.

En annen fordel med vinyl er at når platen har landet på den fantastiske innretningen, kalt platespiller, PU'en er på plass på vinylen og platecoveret ligger i fanget, hører du faktisk hele platen, uten avbrekk. Og ikke minst : Du har kosen !!!

Jeg har full forståelse for dem som liker digital lyd bedre enn ærlig og analog lyd. Det er i bunn og grunn lytteren som avgjør hva som er best. Og smaken er forskjellig - heldigvis.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70

Her er det på sin plass med terapi, ikke en ny RIAA...
Kan i forbifarten også nevne:
Er oppbevaringstemperaturen innenfor trygge marginer?
Når jeg sliter ut denne plata, får jeg i det hele tatt tak i en ny..?
Er lufta for tørr?

Får vel bestille time hos Dag jeg og.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.584
Jeg hører gjerne på plater ( vinyl ) hele dagen.

Hører på en og annen CD av og til. I bilen. ;)

Sist redigert:

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Jeg vokste opp med radiorør, båndspillere og vinyl. Når CD kom gikk jeg (litt for kjapt) helt og holdent over til det. Siden 2008 har jeg streamet (kun innomhus) med Linn og Lyngdorf utstyr - et meget digitalt anlegg, er kun filter i Lyngdorfen, kablene og høyttalerne som er analoge.

Heldigvis tok jeg vare på de Norske LP'ene mine. Har en unik samling Kjøtt, Cirkus Modern, Holy Toy, De Press, Jan Garbarek, etc. 2010 kjøpte jeg igjen platespiller og RIAA med tanke på de platene, og jeg skal aldri mer leve uten platespiller.

I dag finner jeg vinyl å være meget viktig. Der CD og downloads er komprimert i hjel for å lyde bra på patetiske portable innretninger, kan en LP rip nå og da føre til stor glede, og en dynamic range som ikke er ødelagt. 2015 er er "rekordår" for meg, da jeg har kjøpt og rippet hele 5 LP'er i år. Vinylsamlingen øker sakte men sikkert. Ikke at vinyl er "frelseren", men den dag i dag en nyttig og vellydende faktor. Det er da sagt ut fra erfaring med innkjøp av brukt vinyl, for dagens vinyl tror jeg man skal være forsiktig med, da det virker som kunsten å presse riktig er glemt. Jeg bryr meg ikke lenger om format, det være seg CD, download eller LP. Det som er viktig er at dynamikken er i orden. F.eks har Jethro Tull's "Aqualung" download DR14, og lyder utrolig (Steven Wilson remix). Uhørt til å være digital, ikke sant?

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
"
Heldigvis tok jeg vare på de Norske LP'ene mine. Har en unik samling Kjøtt, Cirkus Modern, Holy Toy, De Press, Jan Garbarek, etc. 2010 kjøpte jeg igjen platespiller og RIAA med tanke på de platene, og jeg skal aldri mer leve uten platespiller."

Hei, er selv uhelbredelig komplettist når det gjelder norske band, inkludert ovennevnte.
Har du eksempler på de unike titlene?

Jørgen

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Jeg er ikke komplettist, men er vel snart der når det gjelder Norske favorittband. Kanskje "unik" ble litt sterkt sagt, men det jeg har er i alle fall Cirkus Modern "Crirkus Modern", "Trøst", Kjøtt "Op.", Holy Toy "Warszawa", "Panzer And Rabbits", "Why Not In Choir?", De Press "Product" og "Lars Hertvig". Første "Hertvig" var en feilpressing som jeg glatt fikk erstattet av Sonet, så jeg har tatt vare på begge. Ja, og så har jeg Jan Garbarek "Vision" og "Eventyr". Beste Garbarek jeg vet om, og har til dags dato ikke funnet de på CD. Har også Beranek "Sound of Danger", "Trigger" (ikke mye å rope hurra for), og Junipher Greene "Forbudte Formiddagstoner". Hele greia Mint Condition.

Jeg laget et separat innlegg om "Warszava", men responsen er ikke det helt store (burde jeg også innsett). Jeg har noen av remasterne på CD, men her er gjort en dårlig jobb da noe er helt nede i DR7 og lyder alt for høytt på ørene. Så på serveren ligger vinyl rips, ikke remasterne.

Raga Rockers er det bedre fatt med på CD, men "Ubermensch" er en katastrofe.

PS: For dere som er interessert i DR info om alt dette, har jeg jobbet hardt for å oppdatere ovennevnte band i den offisielle DR databasen. Jeg har vel snart lagt inn 50 Norske album der.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.794
Torget vurderinger
1
Det siste der er et godt poeng. Mye dynamikk gikk tapt for mye god gammel musikk i overgangen til digitalt pga. den mye omtalte loudnesswar.
Det er mer enn bare loudness war som er ute å går her. Før loudness war var ofte CD utgivelser av eldre plater manipulert slik at eventuell støy og båndsus var borte. Dette fjernet også overtonespekteret og luft fra innspillingene. Men det skjer andre ting i den digitale mastringhen uten at jeg kan sette fingeren på hva. F.eks merker jeg størst forskjell på klassiske innspillinger på vinyl kontra CD; jeg skjønte aldri hva som var så stort med Mercury Living Presence og hvorfor Firebird på Telarc var TAS listet som referanseinnspilling ut fra CD'ene jeg hadde. Da jeg kjøpte samme platene på vinyl fikk jeg en aha-opplevelse.

Jeg er en av dem som har kjøpt store deler av platesamling 2-3 ganger; på vinyl, CD og remastra CD. Dersom du hører klassik musikk og/eller klassisk rock, vet du ikke hva du går glipp av dersom du ikke spiller vinyl. Hører du utelukkende på moderne pop/rock innspillinger fra de siste 15år, trenger du ikke hi-fi i det hele tatt da "alt" har drittlyd og er komprimert ihjel.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.717
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
For meg er vinyl mer enn musikk, det er også et valg om livsstil.

Ikke noe problem med ny musikk, det får også jeg gjennom digital. Det er jo ikke slik at vi ikke får lov til å strømme eller kjøpe CD, vi som bejubler vinylen ??????

Topp Bunn