Er det noen som har meninger/ erfaringer om kombinasjon
Base og platespiller?
Lar det seg kombinere?
Base og platespiller?
Lar det seg kombinere?
Kan en ordinær Base mod.2 gjøre jobben eller må det spesialtilpasses?ja det skulle jeg mene! Vet at den lp-spillern som Base-tech har agentur på, Nordic ... consept, eller noe i den duren, kan oppgraderes med en speialtilpasset Base. Burde etter mitt skønn funke minst like bra på en vinyl-rigg som en cd-rigg...
mvh Kai
Og du vil uten videre eliminere bort uheldige resonanser? Tror nok ikke det! Forholdet mellom platespiller og underlag er litt mer innviklet.Så lenge vekten er rett i forhold til den BASE'n du har under, så går nok det fin-fintSå for modell 2, kan spillern være 5-10kg(7.5 opimalt), er den 10-15kg bør du bruke modell 3.. osv...
mvh
Det var en av Geir'ene i Lyd og Bilde som hadde fått oppgradert en Kenwood KD500. Både tallerken/motor og armbasen var modifisert.Mener jeg en gang har sett en slags prototyp på et Base-basert armbord i et blad for noen år siden. Noen som kan huske dette?
Dette bør du begrunne? En platespiller jobber under andre forhold enn en forsterker eller CD-spiller. Derfor er det vanskelig å få en slik base til å fungere optimalt på en platespiller, dette med bakgrunn av vekt.Effekten av BASE som ikke treffer 100% på vekt er vel ikke en annen med platespiller enn den er med andre komponenter??
Hmm, du uttaler deg ikke på bakrunn av egne erfaringer med base og platespillere?Formålet med BASE er å få komponenten oppå til å stå i ro. Når den fungerer optimalt, gjør den det ganske bra etter hva jeg har forstått. Etter hva jeg har forstått kan også en BASE kan virke mot sin hensikt hvis den er feiltilpasset vekten av komponenten. At dette eventuelt skulle være helt greit med en CD-spiller eller en forsterker skjønner jeg ikke.
Forskjellen ligger i at en platespiller i seg selv pr. def er et system med mekanisk resonans, hvor de ulike resonansene har mer eller mindre direkte inflytelse på ytelsen, mens for div. øvrig elektronikk så har mekanisk resonans stort sett kunn indirekte virkninger. Jeg vil anta at problemstillingen er mest aktuell for platespillere med flytende oppheng, en for platespillere uten (gut-feeling, dvs jeg har ikke noen umiddelbar god forklaring på hvorfor).Effekten av BASE som ikke treffer 100% på vekt er vel ikke en annen med platespiller enn den er med andre komponenter??
Jojo. Alt du forteller om har relevans for platespillerens ytelse. Men ingen av de resonnansene som oppstår internt i spilleren vil på noen måte forverres av at spilleren totalt sett står i ro. Et problem som kan ha relevans er endringer forbundet med 'deaktivering av flytende oppheng. De avfjærede delen av chassiet vil da kobles til den delen som normalt er avkoblet med fjærer eller strikk (litt lyst på SME). Dermed vil man få looper gjennom hele spilleren i stedet for den delen som opprinnelig utgjorde konstruktørens valgte loop, med tilhørende egenskaper.Tor ikke du skal henge deg så opp i platetallerken og drivverk, i denne problemstillingen. "Problemet" ligger i koblingen mellom rillene og pick-up. Det er her støyen, fra "sviktende" underlag, forsterkes. Får man en svingning i armen, og da også spiller, vil dette gjøre seg utslag i et ikke hørbart utslag i høytalerelement. Har man vibrasjonsstøy fra lager eller motor må man gripe det onde ved roten, og fjerne denne støyen der den skapes. Man kan teoretisks si at et absorberende underlag vil avdempe vibrasjoner fra motor og lager, men ting er ikke så enkelt.
En platespiller skal ha en avdemping mellom motor og plint, slik at motorstøy ikke plukkes opp av pick-up. Altså ingen direkte forbindelse her. Ideelt sett bør også senterlager avkobles, men dette kan skape en konflikt mellom tonearm og tallerken, og derav rillene i plata. Det beste er å benytte gode lager som ikke støyer![]()
Nei, det skal jeg ikke nekte forJojo. Alt du forteller om har relevans for platespillerens ytelse. Men ingen av de resonnansene som oppstår internt i spilleren vil på noen måte forverres av at spilleren totalt sett står i ro.
Du kan gjøre begge deler - både vegghylle og BASE.
Mvh OMF
Ja, det blir feil å avse en slik løsning helt. Men man kan ikke regne med at man ved å kjøpe en base i forhold til vekt på spiller, vil oppleve nirvana. Har man kunnskap og muligheter kan man helt sikkert oppnå et resultat man kan leve med.Jeg var i ferd med å skrive det samme, OMF..
Jeg husker også vagt en artikkel av KV om BASE på hans Gyrodeck. Men på grunn av endringer i resonnanslooper internt i platespilleren som jeg beskriver over, er det litt vanskelig å gi generelle og forbeholdsløse anbefalinger.
Hei!
Prøv å koble platespilleren til BASE med bluetac!
mvh
OMF
Jeg tror som nevnt ikke på kombinasjonen flytende oppheng og BASE.Selv med flytende oppheng er vegghylle å foretrekke såfremt du ikke har betonggulv. Om Base gjør noe til eller fra i en slik løsning vet jeg ikke, men prøv gjerne begge deler.
Jeg vil heller bruke pengene på plater![]()
Jeg vil heller bruke pengene på plater![]()
Nei! Få deg en vegghylle ;D ;D ;D. Kjøper du på IKEA, har du enda penger til noen gode platerKanskje dette er løsningen!
Takker for alle fornuftige svar
![]()
![]()