Base, Plint og tallerken, hvilke materialer har de beste egenskapene (mener du)?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei alle vinyl entusiaster!

Har lest gjennom mange tråder i vinyl avdelingen, og ganske ofte kommer det opp forskjellige meninger om hva slags materialer det skal/bør være i delene på platespillere.

Hva mener du utgjør forskjellene i f.eks aluminium, akryl, stål og trebaserte baser, plinth og tallerkner, som kan påvirke lyden i negativ/positiv retning?

Fyr løs!

mvh
Lars

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
Hei alle vinyl entusiaster!

Har lest gjennom mange tråder i vinyl avdelingen, og ganske ofte kommer det opp forskjellige meninger om hva slags materialer det skal/bør være i delene på platespillere.

Hva mener du utgjør forskjellene i f.eks aluminium, akryl, stål og trebaserte baser, plinth og tallerkner, som kan påvirke lyden i negativ/positiv retning?

Fyr løs!

mvh
Lars
Utfordringene og kompromissene handler kanskje i første rekke om to ting:
1) størst mulig stivhet i geometrien mellom plate og PU, dvs gitt størst mulig bevegelighet i toneramens bevegelige akser.
2) resonanskontroll - dvs unngå for en hver pris resonanser og «fleksing» i det hørbare området.

Kombinasjoner av materialer kan ofte får fram de beste egenskapene i hvert av materialene - og dermed den fornødne kombinasjon av stor stivhet og stor «indre demping» av resonant energi. Derutover så må man ikke glemme å gjøre det beste ut av materialenes estetiske kvaliteter ...

mvh
KJ

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Har en forkjærlighet for akryl spillere (av utseende) men er selfølgelig usikker på hvordan de oppfører seg resonanse messig. Men som du påpeker KJ, så kan vel en kombi av materialer forbedre egenskapene. Bør den da være en slags sandwich konstruksjon, eller skal den ligge lagvis? Så også i en tråd her at armbasen ikke burde være i akryl, men i messing? (tror jeg det var) Hva er det som gjør akrylen negativ i så henseende?

mvh
Lars

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Sandwich konstruksjoner bestående av cork, stål, finer, mdf i forskjellige konfigurationer.

Et av de beste plinth jeg noen gang har vært borte i var laget av 6 stk vanlige 19mm mdf plater limt/presset/skrudd sammen med et lim som aldrig herder, den typen plinth kan konkurere med allt........ samme pokker om selv Nasa har vært inne i bildet med materialer som koster mere enn min vekt i gull (det ække få kilo vi snakker om ;D) .

Yndlings spilleren min har en lignende konstruksjon og den overgår allt annet jeg har hørt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
En måte å lage en smørbrødkonstruksjon av plinth på som jeg har grublet litt over innimellom, er som følger:

1) starte med et stivt materiale øverst - des stivere des bedre - hvor tallerkenleie og arm monteres. denne plata trenger strengt tatt ikke være større enn at leie og arm kan monteres med riktig avstand.
2) «smørbrødet» bygges så opp med gradvis mykere materialer nedover - utfordringen er å lime/sammenføye de ulike materialene med et lim som passer mellom hver overgang fra den ene til det andre.
3) dersom man har behov for ei stivere bundplate kan smørbrødet repeteres i omvendt rekkefølge fra det mykeste laget og ned.

Grunnideen med et slikt smørbrød er å unngå skarpe overganger i «mekanisk» impedans, og dermed prøve å få til en effektiv overføring av energi fra stive materialer til mer «lossy» materialer.

mvh
KJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
a) Ikke vær så redd for resonanser; SME har et par "superdempede" spillere, og de lyder..dødt...
b) Bruk "natur" materialer; mindre problemer med statisk opplading enn all den hersens akrylen...
c)

Arne K

S

slowmotion

Gjest
Det snakkes mye om "mekanisk impedans" osv når det gjelder platespillere,
overføring av energi, det påståes av noen at tunge plint lagrer energi,
at døde plint dreper lyden, at lette, stive plint er tingen,
mens andre igjen mener at tunge, døde plint er det eneste rette,
det snakkes om å lede energien med "mekaniske dioder" osv....
Noen vil ha stiv kobling mellom PU, arm og plint,
andre mener bløt avkobling er bedre....

Det er bare å velge sin yndlingsteori....

Vi leser om platespillerprodusentenes svevende
teorier og hifijournalistenes ende mer høytflyvende teorier om hvordan
ting forholder seg. Og ingen blir egentlig klokere.

Så det er bare å prøve seg frem, lytte, og etter mange forsøk og mange år finner man
kanskje fram til noe som passer sin egen smak....og sine egne teorier....

Det som virker i en platespiller-arm-PU kombinasjon er kanskje ikke så
vellykket i en annen. Det er snakk om et system...

Og det er mange stier til toppen av fjellet....

God morgen, ja .... ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.476
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Problemet med slike spørsmål er at det er svært få som har relevante erfaringar til å svare på dei.
Eg har prøvd ulike tallerkar på nokre drivverk (VPI og Rega), og ulike tjukkleikar av akryl (Clearaudio), men det vert for lite erfaringsgrunnlag til å meine noko bastant. Eg sit likevel igjen med inntrykk av at:

Glas har ein del eigenskapar som gjer at det påverkar lyden negativt. Glastallerkane til Rega treng filtmatte eller anna "mellomlegg". Du får sterk forringing av lyden om du legg vinylen rett på glaset, også med platestrammar.

Akryltallerkar vert betre dess tyngre dei er, men ein ting som tyder på at akryl som materiale ikkje berre er perfekt, sjølv om det skal ligge tett opp til vinylen sånn mekanisk. Dette er mi erfaring med skilnaden på "supertallerken" til VPI samanlikna med standard. Den dyre, tunge spesialtallerkenen verkar som eit laminert opplegg, med materiale som forbetrar visse sider av lydattgjevinga, spesielt rillestøyen. Men dette gjeld berre ein Aries-spelar eg prøvde A/B-testing på, og dessutan mi erfaring med SSM, som er mangelfull då eg ikkje har prøvd akrylversjonen på eigen spelar. Eg opplever likevel kombinasjonen platekrans/tung tallerken som ganske så suveren.
MDF-tallerk fungerer forbausande bra klangmessig, men spelaren eg har prøvd med dette var så lite påkosta elles, og kanskje materialet attpåtil så lett, at timing og dynamikk vart kjedeleg.

Når det gjeld kabinettet, er det tydeleg at her ligg store potensiale forbetringar. Eg bygde i mi tid om ein Technics SL 1000 om ved å legge ei fjerde plate (i panserstål) inn i lamineringa. Dette auka vekta til over 50 kg, og forbetra lyden. Eg har også fylt opp tomrom inne i ymse lette kabinett med ymse masse (mellom anna den klistrande "gugga" som eigentleg skal brukast til å lage hinne på platene for å reinse dei. Kjempegodt dempemateriale, og billegare enn silikon), med brukbart resultat. Men sjølv har eg for lite erfaringar til å meine mykje bastant. Eg har lagt merke til at somme hevdar at den fyrste VPI HR-X toppmodellen som var i massivt aluminium vart hevda å vere ein betre spelar enn dei som har kome seinare. Det er interessant... (Har ikkje høyrt denne sjølv)
Elles må eg nemne at dei ulike VPI-spelarane (og til dels Clearaudio) har ulike kvalitetar ut frå modell. Det er ikkje slik at Aries høyrest ut som ein "betre" Scout/Scoutmaster, men absolutt annleis. Solution er ein heilt anna (og faktisk betre) spelar enn Champion som er merkeleg lik (iallfall i basismodell). Dette til trass av at dei er laga av same konstruktørar, som skulle ha relativt konstante mål og preferansar.
Så eg kan nok ikkje hjelpe her, berre oppfordre folk om å eksperimentere og stole på eigne erfaringar...

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
God morgen til deg også ja!
Dere har vel sikkert begynt å skjønne hvorfor jeg fisker etter svar? Skal selvfølgelig snart begynne å lage meg en platespiller. (igjen ::) )
Begynner i ny jobb etter nyttår, som CNC operatør i en plast avdeling, og da er det viktig å legge en slagplan skjønner dere.
Har kjøpt meg en MG1 tangentialarm som skal brukes til prosjektet, og vil selvfølgelig ha en base/plinth som yter denne rettferdighet.
Hyggelig med mange gode innspill folkens. Takker til dere som allerede har svart!
Keep it coming ;D

mvh
Lars

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Til MG-1 vil jeg anbefale deg på det varmeste og lage et lignende plinth av mitt eget, kontakt "Toonz" her på sentralen så får du korrekt oppskrift, det er han som har laget mitt plinth og det er veldig bra lydmessig.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
Til MG-1 vil jeg anbefale deg på det varmeste og lage et lignende plinth av mitt eget, kontakt "Toonz" her på sentralen så får du korrekt oppskrift, det er han som har laget mitt plinth og det er veldig bra lydmessig.
Takker, Rudi!
Er forresten veldig fornøyd med DP 57'en jeg kjøpte av deg,og har ikke lyst til å ødelegge den til diy prosjekt, så derfor må jeg lage et eget. Må jo ha noe å spille på i mellomtiden også. Kjøpte en Benz H2 til den og syntes det var en fin match.

Lars

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Der var det liv i prosjektet igjen, ja. Eller er det eit anna? Uansett, henger meg gjerne på her for innspel om plint. Har acryl-tallerken og lager frå Scheu liggande klar, men er usikker på kva retning eg skal gå. Som det er nemnt er det vel heile systemet som gir sluttresuktatet. Om eit materiale er bra til tallerken, er det ikkje dermed sagt at det beste er å bruke same i plint og/eller base. Skal lageret monterast rett i plintet eller skal det monterast i ein minst mogeleg felles brakett med armbordet og kunne bli delvis avkobla frå ein base? Det er mange vegar å gå her. Acryl ser ut til å vere eit sikkert val, men kanskje ikkje det beste fo DIY. Kva med edle treslag som i Teres sine? http://www.teresaudio.com/ Er også interessant om det finnest gode løysingar som ikkje er å sjå på ferdigprodukt fordi det ikkje passar i produksjon, men som kan gå an i DIY.

Sigurd

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Her ligger jeg tynt ann se, med min supertynne erfaring runt evne. :) Gidder ikke legge ut om ting jeg har hørt om, eller lest om på nettet. Men jeg har testet både tung solid alu tallerken og MDF tallerken på en og samme spiller. Ja, hva skal jeg si? Natt og dag.. Gjorde ikke annet med spillern en å løfte av den ene tallerkenen og sette på den andre. Alt ble flere hakk bedre med Alu, spesielt bassen og den superluftige toppen. Begge talerknene var i 19mm materiale..

mvh....

mj

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
6bm8 skrev:
Her ligger jeg tynt ann se, med min supertynne erfaring runt evne. :) Gidder ikke legge ut om ting jeg har hørt om, eller lest om på nettet. Men jeg har testet både tung solid alu tallerken og MDF tallerken på en og samme spiller. Ja, hva skal jeg si? Natt og dag.. Gjorde ikke annet med spillern en å løfte av den ene tallerkenen og sette på den andre. Alt ble flere hakk bedre med Alu, spesielt bassen og den superluftige toppen. Begge talerknene var i 19mm materiale..

mvh....

mj
Hmm, interessant! Du har vel ikke en formening om hvordan akryl står seg mot aluminium også? Ser at veldig mange produsenter bruker tykk akryl. 80-100mm.
Kanskje bare for utseende's skyld? Eller har det gode egenskaper?
Aluminium av den størrelsen blir kanskje temmelig kostbart også.

Takk for svar. Suger til meg all info jeg kan prøve å lure ut av dere ;)

Skulle gjerne ha hatt litt info også, om forskjellige føtter/spikes av litt dimensjon som både ser tøfft ut, og er praktisk til platespillere.

Og lager, noen forslag der? Scheu har et ser jeg , med keramisk kule. Andre gode/bedre?

Mvh
Lars

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
sclalars skrev:
Begynner i ny jobb etter nyttår, som CNC operatør i en plast avdeling, og da er det viktig å legge en slagplan skjønner dere.
Heldiggris!
Var i kontakt med Crisma Plastic/Forus Industri i dag. 40mm plexi til plinth vil komme på ca 2K. Evt arbeid vil komme på 550kr + moms pr. time. Men plexi går å frese til dei former ein ynsker for ein amatør så vidt eg har forstått. Verre er det kanskje med skifer som eg også har forhøyrt meg om i dag. Då blir det vel vanskeleg med runde former. Pris for eit plinth i 40mm slipt skifer vil visst komme på rundt 1K har eg fått opplyst. Skifer skal visst ha gode eigenskapar som plinth fordi det har ein struktur som gjer det stivt samtidig som det har ei viss demping.

Sigurd

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
I hi-fi+ nr 55 er det presentert to platespelarar som er interessante frå DIY-synspunkt. Den eine er Townshend Rock V som viser seg å bruke Rega-deler både til den spesielle arma og til tallerken-arrangement. Det er brukt Rega lager/subtallerken og glasstallerken. PÅ denne ei 4mm lag dempemateriale og så akryltallerken oppå. www.townshendaudio.net
Den andre er DPS3 (Der plattenspieler). Willi Bauer i München skal vere inspirert både av Well Tempered og Pink Triangle. Denne ser spennende ut for DIY. Han har ei oppbygning som gjer at det går an å få eit proft resultat både estetisk og teknisk. Han er tradisjonell rektangulær (180x450x350mm). Det gjer det enklare. Det er i hovudsak 4 lag. På toppen ei svart acrylplate ca 15mm? der lager og armbase er montert. Elles er det ingen fleire skruar. Neste lag er ein sandwich av fleire lag trefiber og dempelag. På toppen av denne sandwichen er eit lag kork som både dempar acrylplata og gjer at denne ikkje glir. Denne tre-sandwichen kviler på 3 dempeføter som igjen kviler på ei granittplate. Denne kviler så på ei dempeplate mot underlaget. Motoren står på granittplata og stikk opp gjennom hol i platene over slik at det ikkje er kontakt. Det heile ser enkelt og elegant ut. Alle laga har same yttermål. Tre-laget som har størst høgde, har ytterside av tre etter ynske. Dette er med å gi det heile eit tradisjonelt ytre. Det spørst om eg ikkje går for eit slikt konsept.
www.bauer-audio.de

Sigurd

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Et rundt skjørebrett i "rubberwood" ?

Tom-Erik

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
I artikkelen om DPS3 som det er referert til ovanfor står det fylgjande synspunkt om acryltallerken: "Acrylic platters ar also extremely stiff and have a relatively high resonant frequency, something which the heavily damped bearing on the dps attempts to control or at least ameliorate. Acrylic platters of yore have often produced a highly dynamic and exciting sound but one cant't help feel that this is due to resonance within the material being transmitted through the vinyl into the stylus." I dps3 med sin kombinasjon av lager, clamp, plint og tallerken har ein tatt vare på dei positive eigenskapane (speed) med acryl utan å få med resonansproblema. Konklusjonen er at dette er ikkje berre den beste acryl-tallerken-spelar anmeldaren har høyrt, men ein av dei beste han har høyrt.

Sigurd

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Vi kan jo legge ut et bilde av den!
Flott spiller, men jeg har lyst til å lage noe litt mer spektakulært.

mvh
Lars

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Forstår det med slik tilgang på verkty, materiale og kompetanse.

Sigurd

K

kbwh

Gjest
En vinyltallerken med vakumsug ville vel gjøre alle plater like (kjempe)tunge. Tanken virker god synes jeg, hehe.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
..., men jeg har lyst til å lage noe litt mer spektakulært.
...
Hmmm ... spektakulært ? ... jeg har noen ville ideer om et evt. framtidig DIY spilerprosjekt.

Her er noen sitkkord:

- Rigg/«oljeplattform» i «spiderkonstruksjon» med tre ekstruderte aluminiumsrør til bein.
- Flytende oppheng ala SME, dog i tre punkter kontra fire.
- Ekstra «resonansmasse/-subchassis» under det flytende chasisset - «tuned mass damping».
- Direktedrevet med 3-fase AC-motorstyring, DIY-motor montert direkte i platetallerkenen.

mvh
KJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
KJ skrev:
-----------
- Direktedrevet med 3-fase AC-motorstyring, DIY-motor montert direkte i platetallerkenen.

mvh
KJ
Good luck!

Arne K

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
KJ skrev:
-----------

mvh
KJ
Good luck!

Arne K
Den tid, den sorg ... ellers takk.

mvh
KJ

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
sclalars skrev:
..., men jeg har lyst til å lage noe litt mer spektakulært.
...
Hmmm ... spektakulært ? ... jeg har noen ville ideer om et evt. framtidig DIY spilerprosjekt.

Her er noen sitkkord:

- Rigg/«oljeplattform» i «spiderkonstruksjon» med tre ekstruderte aluminiumsrør til bein.
- Flytende oppheng ala SME, dog i tre punkter kontra fire.
- Ekstra «resonansmasse/-subchassis» under det flytende chasisset - «tuned mass damping».

mvh
KJ
Skisse, eller tegning? Åpen for alle forslag ;D
Hørtes unektelig spennende ut. Men, det må også være gjennomførbart. Fort gjort å gå sko'a seg her :)
Det med 3 fase er vel litt spesielt?

Her er en liten tegning av tankene jeg har vært innom. Plinth og tallerken hengende i bena med forholdsvis kraftige strikker. Lyrte også litt på å bruke magneter i motfas mellom plinth og tallerken.
Det blir nok en del tenkearbeid ennå. Er en stund til jeg er i mål.

mvh
Lars

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Tøff den Basis-inspirerte der! Skulle akkurat til å nemne at dersom det skal vere spektakulært og acryl skal vere viktig ingrediens, så er det vel aktuelt å kikke på Basis og Clearaudio etter idéar. Eit spørsmål: Dersom plintet skal henge i strikk, vil det ikkje bli vel lealaust i horisontalplanet? Trur det i alle fall må ha noko demping i horisontalplanet.

Sigurd

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
...
Skisse, eller tegning? Åpen for alle forslag ;D
Tegneferdighetene mine er litt så som så, og jeg er ikke i besittelse av et 3D tegneprogram som jeg synes er brukelig.

Foreløpig «eksisterer» prosjektet kun i mit lille hode. «Riggen» bygges opp av tre 1m lange ekstruderte aluminiumsrør beregnet til oppbygging av «industrielle møbler» og liknende inredningssystemer. Rørenne avstives med noen topp/bunnplater og hyller etter behov. Evt. kan det også festes rackskinner til disse rørene for montering av 19" elektronikkbokser. Disse aluminiumsrørene har 12mm senterhull som kan brukes til å skru inn noen lange bolter eller gjengestenger som blir fundamentet for det flytende opphenget, og festepunkt for topp/bunnplater. Hulrommene i rørene fulles med noe passende tung og seig masse. I toppen av boltene/gjengestengene monteres O-ringer i passende antall og kvalitet for å holde oppe den «flyende» massen. Første subbchassis er til montering av tallerken og arm, Jeg ser for meg at dette lages i tykk kryssfiner, mens birten til arm og tallerken lages i en forholdsvis stiv aluminiumslegering (evt ytterligere forsterket med innstøping av karbonrør. Subchasisset avbalanseres slik at tyngdepunktet ligger i aksen til senterleiet (dvs inkl arm). Fra subchassiset monteres en «tuned mass» via et passende antall O-ringer. Tuningen av resonansfrekvensene har kan bli litt krevende, men prinsippet er at «tuned mass» skal ha samme resonansfrkevens ift. subchassiste som hele molevitten (subchassis + tuned mass») har ift. resten av riggen. etc. etc. etc (håper noe av dette er tilnærmelsesvis forståelig).

Hørtes unektelig spennende ut. Men, det må også være gjennomførbart. Fort gjort å gå sko'a seg her :)
Det med 3 fase er vel litt spesielt?
Det er absolutt en fordel om det er gjennomførbart. Dersom prosjektet noen sinnne skulle bli en realitet, så ser jeg for meg en «trinnvis framrykking», hvor 3 fase direktedrevet AC motor antagelig står til slutt ... på den andre siden så er det denne biten jeg er mest interessert i å finne ut av ...

mvh
KJ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Tror faktisk at du og jeg, KJ, har ett og annet å diskutere hva angår platespillerdrift. 3 fas vekselstrømsmotorer er helt klart noe som interesserer meg, ikke nødvendigvis direktedrift, men likevel ;)

Jeg har et DIY prosjekt på gang basert på en EDS1000 motor, den er faktisk 3-fas i grunnprinsippet, med hall-generatorer og annet kjekt, og roterer med 33 1/3 eller 45 omdreininger pr minutt. Plintbasen er en skiferplate, 4 cm tykk, tallerkenen er 40mm akryl og for tiden driver jeg og tenker ut resten..

Men: Jeg har også andre ideer som involverer 3-fas motorer. De må gjerne rotere fortere enn tallerkenen. Her snakker vi ikke om traktorer ;)

mvh Trond Kjetil

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
Tror faktisk at du og jeg, KJ, har ett og annet å diskutere hva angår platespillerdrift. 3 fas vekselstrømsmotorer er helt klart noe som interesserer meg, ikke nødvendigvis direktedrift, men likevel ;)
...
I teorien så er det mulig å lage en 3 fase AC motor uten «torque ripple», og dermed med rimelig vibrasjonsfri gange, derfor er den også potensielt sett velegnet til direktedrift av tallerken.

Jeg har et DIY prosjekt på gang basert på en EDS1000 motor, den er faktisk 3-fas i grunnprinsippet, med hall-generatorer og annet kjekt, og roterer med 33 1/3 eller 45 omdreininger pr minutt. Plintbasen er en skiferplate, 4 cm tykk, tallerkenen er 40mm akryl og for tiden driver jeg og tenker ut resten..

...
Jeg har ikke helt fått sansen for kommuterte DC motorer (er det ikke det de heter?) det er noe med å gå rundt grøten, dessuten er det skjeldent drivelektronikken er designet mht minimering av støy. Prosjektet dit høres spennende ut - egen tråd med bilder?

mvh
KJ

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Trond Kjetil skrev:
Plintbasen er en skiferplate, 4 cm tykk, tallerkenen er 40mm akryl og for tiden driver jeg og tenker ut resten..
mvh Trond Kjetil
Kunne du skrive litt meir om korleis skiferplata er tenkt brukt, tekniske utfordringar med utforming, hol, kobling/avkobling mot underlaget m.m.?
Veit du noko om korleis skifer er lydmessig? Ser at Scheu kan levere plint i skifer, men finn ikkje noko om korleis dette lyder i forhold til acryl f.eks. Fekk nyleg eit prisoverslag på å få laga eit plint i 4mm slipt skifer i same stil som Scheu. Det ville ikkje bli så dyrt som eg hadde tenkt meg, truleg under 2K. Dermed held eg døra på gløtt for skifer framleis sjølv om eg mest hellar til eit konsept som dps 3.

Sigurd

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.476
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
audiy skrev:
Trond Kjetil skrev:
Plintbasen er en skiferplate, 4 cm tykk, tallerkenen er 40mm akryl og for tiden driver jeg og tenker ut resten..
mvh Trond Kjetil
Kunne du skrive litt meir om korleis skiferplata er tenkt brukt, tekniske utfordringar med utforming, hol, kobling/avkobling mot underlaget m.m.?
Veit du noko om korleis skifer er lydmessig? Ser at Scheu kan levere plint i skifer, men finn ikkje noko om korleis dette lyder i forhold til acryl f.eks. Fekk nyleg eit prisoverslag på å få laga eit plint i 4mm slipt skifer i same stil som Scheu. Det ville ikkje bli så dyrt som eg hadde tenkt meg, truleg under 2K. Dermed held eg døra på gløtt for skifer framleis sjølv om eg mest hellar til eit konsept som dps 3.

Sigurd
Skifer er sikkert ganske bra, men kva med å bruke kleber? Må nok gjerast noko med overflata - eitt av dei aller mjukaste steinslaga, men nettopp difor fullstendig daudt. Dyrt, kanskje? Likevel, om målet er å lage det best tenkjelege, og du planlegg stein, anten homogent eller laminert, ville eg gjort forsøk med dette materialet.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Kanskje verdt å utforske det. Får høyre med firma som driv med peis o.l. Trur ikkje kleberstein er i det vanlege sortimentet hos dei som driv med stein.

Sigurd

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
93
Sted
Vestlandet
Hva med å dreie en fet plate av akryl, for så seinere å bore mange hull av en eller annen diameter i bunnen som man kunne plassere "rør" med rustfritt stål eller kanskje bly nedi for resonanskontroll og tyngde.
Hvis man var nøyaktig, kunne man kanskje få til en platetallerken som var rimelig avbalansert også?
Eg berre tenkte... ???

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Skifer er temmelig dødt det også. Samtidig kan det poleres og skinne temmelig fint:

Dette er skiferplata mi, slik den ser ut i dag. Altaskifter, dette.
Et bilde til: med tallerken på:

Nå ligger den på toppen av racket mitt (har identisk størrelse som hyllene i racket). Jeg hadde opprinnelig tenkt å få laget hull i skiferplata stor nok til motoren, men har etterhvert kommet til at jeg vil bygge opp, og montere motoren i en sirkelrund aluminiumsplate. Da trenger jeg bare å bore hull for bolter, det kan jeg klare selv. Vanskelig å finne noen som kan lage større hull her jeg bor. Armbrett tenkte jeg også å montere fast i skiferplata. Alt blir med andre ord fast koblet til skiferplata.

mvh Trond Kjetil

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Jøsss så spennende Trond Ketil.

Skjønner at jeg skal mase på deg når mine drivverk er i hus over helga. ;D

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Trond Kjetil skrev:
Et bilde til: med tallerken på:

Nå ligger den på toppen av racket mitt (har identisk størrelse som hyllene i racket). Jeg hadde opprinnelig tenkt å få laget hull i skiferplata stor nok til motoren, men har etterhvert kommet til at jeg vil bygge opp, og montere motoren i en sirkelrund aluminiumsplate. Da trenger jeg bare å bore hull for bolter, det kan jeg klare selv. Vanskelig å finne noen som kan lage større hull her jeg bor. Armbrett tenkte jeg også å montere fast i skiferplata. Alt blir med andre ord fast koblet til skiferplata.

mvh Trond Kjetil

Det så bra ut!

Hvor har du fått fatt i den talerken? Er det BIX? Hvilket lager har du tenkt å bruke?

mvh
Svein Erik

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
SvErD skrev:
Det så bra ut!

Hvor har du fått fatt i den talerken? Er det BIX? Hvilket lager har du tenkt å bruke?

mvh
Svein Erik
Tallerkenen er BIX, ja. Lager? Jo: EDS1000. Det må det bli. Senterspindel: Selvdreiet (av en kollega ;D)

mvh Trond Kjetil

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Såg fin ut den plata. Han eg snakka med på ein steinverkstad sa at små hol var vanskeligast. Då ville det vanlegvis bli rive ut litt når borret gjekk gjennom. Det var visst bedre med større diameter. Då blir det brukt anna teknikk. Bua former ville koste 660,- pr m.

Sigurd

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
audiy skrev:
Såg fin ut den plata. Han eg snakka med på ein steinverkstad sa at små hol var vanskeligast. Då ville det vanlegvis bli rive ut litt når borret gjekk gjennom. Det var visst bedre med større diameter. Då blir det brukt anna teknikk. Bua former ville koste 660,- pr m.

Sigurd
I den grad hulltaking i steinen er et probelm, så kan man jo alltids bruke en base til lager og arm i et annet materiale (f.eks. tre eller aluminium) og i passe størrelse/utforming, som igjen monteres oppå steinen på en egnet måte, lim eller krafitge bolter. Dersom basen boltes fast så har man også større frihetsgrader mht. senere modifikasjoner og endringer (f.eks. ny arm).

mvh
KJ

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Med den dimensjonen som er på di plate høyrest det ut som ein fornuftig tanke å bruke ho som base. På den DPS spelaren er motoren plassert på ei steinplate for å isolere frå det andre. Men dersom lager og armbase skal monterast i eit anna materiale vil vel dette materiale og konstrukson bli meir avgjerande for lyden enn skiferplata? Har sjølv prøvd med ein brakett i 8 mm aluminium til lager og arm. Han var montert i eitt punkt på plintet. Det blei ikkje særleg. Det blei "sang".

Sigurd

Topp Bunn