Base, Plint og tallerken, hvilke materialer har de beste egenskapene (mener du)?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
audiy skrev:
Med den dimensjonen som er på di plate høyrest det ut som ein fornuftig tanke å bruke ho som base. På den DPS spelaren er motoren plassert på ei steinplate for å isolere frå det andre. Men dersom lager og armbase skal monterast i eit anna materiale vil vel dette materiale og konstrukson bli meir avgjerande for lyden enn skiferplata? Har sjølv prøvd med ein brakett i 8 mm aluminium til lager og arm. Han var montert i eitt punkt på plintet. Det blei ikkje særleg. Det blei "sang".

Sigurd
Det avhenger jo en del av koblingen mellom materialene, ettpunktskobling er i denne sammenheng nesten ingen kobling, foruten egenskapene i materialene i seg selv.

mvh
KJ

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Nei, det blir vel meir som avkobling å rekne. Hjalp litt når eg fekk kobla endane i braketten mot MDF-plintet. Det heile var eit forsøk på å prøve ut Origin Live sitt opplegg med semiflytande subchassis oppå plintet. (Det rette namnet skulle då heller vere superchassis dersom super er over og sub er under).

Sigurd

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
I mitt tilfelle kommer det til å bli temmelig fast kobling mellom stein og aluminium ettersom motor og senterlager er for en enhet å regne. Å feste armbrett med bolter har jeg også tenkt å gjøre. Men ennå gjenstår en smule tankearbeid. Tror jeg blir nødt til å lage et stort hull (145mm diameter) i senter uansett. Ellers havner tallerkenen så sykt høyt over skiferplata, det tiltaler meg lite.

mvh Trond Kjetil

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det der ser ut til å bli en flott spiller Trond Kjetil!
Blir spennende å følge utviklingen på denne. Regner med at det blir en tråd av det her, eller på DIY etter hvert?
Har du vært inne på tanken med noen "fete" føtter, eller blir det "bare" spikes? ;D
Skulle så gjerne ha satt i gang med noe på mitt prosjekt også, men foreløpig krever den nye jobben så mye av meg både dag og kveldstid, at jeg ikke får tid til annet. Har fått 4 "nye" LP'er i posten i løpet av uka, men har ikke engang fått satt på anlegget :'(,
Men, det er nok bare en overgangsperiode. (håper jeg)
Uansett, lykke til videre med prosjektet ditt!

mvh
Lars

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
I mitt tilfelle kommer det til å bli temmelig fast kobling mellom stein og aluminium ettersom motor og senterlager er for en enhet å regne. Å feste armbrett med bolter har jeg også tenkt å gjøre. Men ennå gjenstår en smule tankearbeid. Tror jeg blir nødt til å lage et stort hull (145mm diameter) i senter uansett. Ellers havner tallerkenen så sykt høyt over skiferplata, det tiltaler meg lite.

mvh Trond Kjetil
Fordelen med klebersten kontra skifer er at det er mye enklere å bearbeide. Du kan sage og bore omtrent som i tre. Det er dessuten helt dødt. De fleste forhandlere av stein kan levere. 4 - 5 cm tykkelse er ikke noe problem.

mvh

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Interessant! Kva med styrke? Stivt og dødt er vel det optimale. Dersom kleber har bedre demping, men er mjukare, vil ein då vere like langt? Kva med overflate? Går det an å få bra finish?

Sigurd

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
audiy skrev:
Interessant! Kva med styrke? Stivt og dødt er vel det optimale. Dersom kleber har bedre demping, men er mjukare, vil ein då vere like langt? Kva med overflate? Går det an å få bra finish?

Sigurd
Jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert om dempning, men når man slår på en skiferplate, så gir den lyd fra seg (avhengig av type, tykkelse osv). Det gjør ikke kleber.

Faktum er at vi har med stein å gjøre det er mye stivere og tyngre enn acryl og mdf. Mht styrke så er det annerledes enn skifer, - det deler seg ikke (nå er det store forskjeller på skifer avhenging av hvilken type en velger å bruke), men kleber brekker noe lettere fordi det er mykere. Men som plint burde det ikke være noe som helst problem.

Det er enklere å få en glatt overflate på kleber fordi den kan slipes m fint smergelpapir og deretter poleres. Ref kleberstensovner.

mvh

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Spørst om eg ikkje må innom eit steinfirma igjen og sondere.

Sigurd

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hagto skrev:
Hei Lars!
Inspirasjon?
He he, ligner jo litt på det vi (BryLar) begynte på for et par år siden. Selv om vi ikke kom lengre enn til å lage en halv prototype i mdf ;D

Tankene mine begynner å svirre litt i retning av å mixe forskjellige materialer, for å dempe forskjellige resonanser.
Har en ok spiller pr.dags dato, så det får ta den tiden det tar.

Går det bra der nede i sør?

Mvh
Lars

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Liknet kanskje litt på den dere begynte på ja. Denne ble vel kanskje litt for enkel, men synes den så ok ut å bygge, og synes den var ganske pen.

Går bra her nede, men litt lite aktivitet for tiden. Lei av alt regnet, og alle disse mørke dagene. Ser ut til at det virker inn på alle.
Ellers blir det mer og mer vinyl som gjelder hos de fleste her nede. Nå har nesten alle fått seg vinylspiller. Er noe eget med de sorte skivene. Synes selv enda at det er litt styr, men liker lyden adskillig bedre enn i cd så man får vel holde ut ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hagto skrev:
Ellers blir det mer og mer vinyl som gjelder hos de fleste her nede. Nå har nesten alle fått seg vinylspiller. Er noe eget med de sorte skivene. Synes selv enda at det er litt styr, men liker lyden adskillig bedre enn i cd så man får vel holde ut ;)
Ja, det er det sorte gull som gjelder her også. Bestillte i dag en box med Creedence, 8 stk 180 g'ere.

Men Hagto, synes å huske at du luktet litt på den japanske spilleren hvor det var to tallerkner som gikk hver sin vei?
Eller husker jeg helt feil?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
sclalars skrev:
Hagto skrev:
Ja, det er det sorte gull som gjelder her også. Bestillte i dag en box med Creedence, 8 stk 180 g'ere.

Men Hagto, synes å huske at du luktet litt på den japanske spilleren hvor det var to tallerkner som gikk hver sin vei?
Eller husker jeg helt feil?
Hadde lyst på den fra 47 labs men av og til så vil tilfeldigheter at det blir annerledes. Hadde to kamerater som ville bytte ut/selge til en meget fordelaktig pris, og derfor så havnet jeg ut med de to under. Følger prosjektet ditt med spenning!

Vedlegg

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Eg har anna oppleving om skifer og granitt. Ein kompis har fått laga både skifer- og granitt-tallerken til å erstatte glasstallerkenen på Rega. Granitt-tallerkenen sang meir enn skifer og var ikkje nokon suksess i mitt oppsett. Trur eg prøvde både med og uten filt. Det blei noko heilt anna med heimelaga tallerken av mange lag acryl limt med kontaktlim.

Sigurd

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.476
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
audiy skrev:
Eg har anna oppleving om skifer og granitt. Ein kompis har fått laga både skifer- og granitt-tallerken til å erstatte glasstallerkenen på Rega. Granitt-tallerkenen sang meir enn skifer og var ikkje nokon suksess i mitt oppsett. Trur eg prøvde både med og uten filt. Det blei noko heilt anna med heimelaga tallerken av mange lag acryl limt med kontaktlim.

Sigurd
Eg har prøvd plater av skifer og granitt, men ikkje som tallerkenmateriale. Muleg granitten syng mest når det er snakk om platetallerkentjukkleik?
Men kleber syng ikkje, det er endå dauare enn bly.

S

slowmotion

Gjest
Er det noen som har hatt kontakt med firmaer som tilpasser klebersten?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Tror også granitt synger mer enn skifer, men jeg har ikke gjort noen direkte sammenligning. Skifer i god kvalitet er greit tilgjengelig for meg. Granitt koster mer å hente, det samme med kleberstein. Når det er sagt, er nok en CLD-konstruksjon med flere lag med forskjellig tetthet et sikkert utgangspunkt for et plint. Den berømmelige monstertråden "Da thread" fra Audiogon om plintkonstruksjon til Lenco drivverk tok jo utgangspunkt i nettopp det.

mvh
Trond Kjetil

S

slowmotion

Gjest
Fordelen med skifer skal jo nettop være at det er bygget opp av lag på lag....

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Ei utfordring for DIY-base/plint er tårn, føter o.l. dersom det er ein vesentleg del av conseptet. Ikkje alle har dreiebenk tilgjengeleg. I så måte er dps-typen som er vist tidlegare i tråden enklare å få til. Der vil både div. materiale i sandwichen og føter vere skjult. Ein kan då gå for det som er best teknisk og lydmessig uten å måtte tenke så mykje på det estetiske.

Sigurd

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Granitt er stort sett granitt, men det er en mengde ulike typer skifer som nok opfører seg noe ulikt. Ellers har jeg bestilt kleber etter mål i fra Sigvartsen i Oslo. Bearbeiding som boring, saging og filing ordner du selv.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Dette må vi få høyre meir om.

Sigurd

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
audiy skrev:
Dette må vi få høyre meir om.

Sigurd
Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet ditt før nå, men har vært opptatt med andre ting i senere tid. For å gjøre det helt klart så har jeg ikke benyttet kleber til plint, men til andre prosjekter hvor jeg hadde behov for, nettopp å sage, bore, file og slipe. Erfaringen min er at dette går veldig greit. Kleber er tungt, men relativt mykt å bearbeide, omrtent som aluminium eller litt mykere, uten at du har aluminiumens seighet. Prøver du å bøye det vil det brekke.

Får si at jeg har vært inne p tanken selv om å benytte kleber som plint, mne det ble aldri noe av vinyl-selvbyggerprosjektet mitt.

mvh

Topp Bunn