Hei,
jeg har to ML Dynamo sub'er (stereo) og det er bass i fullt monn selv også ved lave volumer.
2 basser flytter mer luft enn 1 + at faktisk mellomtonen blir bedre av dette også (og da viktig at du har 2 sub'er for stereo-effekt .....ellers biller jeg meg inn at du går glipp av ganske mye!!!)
Du må også ikke gjøre den "kardinalfeilen" at du benytter en ny uinnspilt sub under testing og kun setter av "ei helg". Da kan jeg "garantere" at du ikke får dette til - du kan ha flaks - men min erfaring er at det trengs laaaaang tid og tålmodighet før du får integrert bassene i lydbildet.
Problemet er at sub'er kan (vil alltid?) bruke VELDIG lang tid på å spilles inn....hundrevis av timer. I manualen for Dynamo står det ca 50 timer "før kritisk lytting", nå har jeg vel kanskje spilt rundt 150 timer og de forandrer seg ennå.... til det bedre (heldigvis).
Det det var en periode det ble mer og mer "romling" - så da ble det hyppige justeringer -og frustrasjoner !
Ei stund måtte jeg stadig vekk skru delefrekvensen nedover, men så måtte jeg skru den oppover igjen mot 60 Hz (tilbake til utgangpunktet!). I tillegg måtte nivået også justeres nedover, men nå er det på vei oppover igjen. Bassene er flyttet fremover, bakover side-lengs osv osv.... Virker som den beste plassen er på "innsiden" av hovedhøyttalerne (ML Clarity elektrostater) - da er integreringen best - ihvertfall så langt....
Innbiller meg at bassopphenget mykner over tiden under innspilling. Det gledelige er at det virker faktisk som om mellomtonen forbedres nesten like mye som bassen ved bruk av sub'er... Merkelige greier, men fryyyyktelig moro ;D
Generelt sett, 2 stk "billige" basser spiller bedre og integreres enklere enn 1 stk "dyr" bass. Dynamo koster ikke mer enn ca 6000 kr pr stk, er meget små, flott finish, kan benyttes enten som front- eller down-firing og spiller MEGET bra.
Etter det jeg har hørt kan også sub'er være kilne mht power-kabler.... det har jeg ikke testet ut skikkelig selv, det står på programmet, MEN ikke før bassene har "satt seg"...
Som dere forstår, så begynte jeg ALTFOR TIDLIG med å teste/justere bassene mine... burde bare latt det anlegget spille hele dagen (mens jeg var på jobb!) da hadde dette nok gått glattere og med langt mindre frustrasjoner... 8)
Okkesom, lykke til med bedre bass i stua di, samme hur du løser det... jeg har funnet min måte og er happy med den... anbefales på det sterkeste.
Jeg angrer på at jeg ikke anskaffet sub'er mye tidligere (men det er kanskje også først de siste årene sub'er er blitt virkelig gode!!??) Jeg hørte i 20 år på "advarsler" fra hifi-politiet om all "elendigheten" sub'er fører til.... dette er bare TULL !! Du MÅ ha sub'er - og separat sub er kanskje også bedre enn en hovedhøyttaler med integreret sub-element fordi dette setter hele høyttaleren i vibrasjoner som kan være meget uheldig for resultatet....
- Brum