Bass elementer til Hawthorne silver iris 15".

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Da har jeg endelig bestillt basselementer til høytalerne mine. ;D
Det ble ikke hawthorne's egne basser, men disse fra PE:
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=295-455

Har brukt høytalerne sammen med to AV basskasser (m' audax elementer). Der coaxene har stått oppå disse i en forholdsvis liten rund baffel.
Har funnet ut att jeg har en veldig dipp ettsted i nedre mellomtone(?).
Håper dette vil bedre seg når de kommer i en bredere/større baffel.

Må si jeg har ett love/hate forhold til disse høytalerne. Avogtil spiller de konserter med ett trøkk og en sjel som mangler sidestykke, mens andre ganger blir de rett og slett for innpåtrengende.
Men allt i allt kommer jeg nok alltid til å ha de stående til bruk når det skal spilles live, høyyt! 8)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Men kan disse elementene måle seg med Audax'ene i AV bassen da?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Det gjenstår å se. ;)
AV bassene spiller jo i en bassreflekskasse, mens høytalerne er i åpen baffel. Det virker som de avogtil kan ha "samarbeidsproblemer", i den forstand att av bassene kan virke litt "trege" i avsatsen, mens fulltonene spretter frem i rasende tempo. (hmm, kanskje litt dårlig forklart dette men..)
Jeg håper på en mer homogen gjengivelse når jeg nå får bassen også i åpen baffel.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, jeg oppdaget forskjellen da jeg googlet Hawthorne. Du får poste noen bilder av framdriften da.

T

theStig

Gjest
Tregheten skyldes nok mest det at du har et hull i nedre mellomtone, som du selv sier. Noe sånt låter alltid tregt, uansett hvor "kjapp" bass man har.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
theStig skrev:
Tregheten skyldes nok mest det at du har et hull i nedre mellomtone, som du selv sier. Noe sånt låter alltid tregt, uansett hvor "kjapp" bass man har.
Ok.
Tror du denne dippen kan skyldes for liten baffel? Altså att noen frekvenser trenger litt "støtte" fra baffelen rundt?
Pr. idag har jeg vel ca. 2" baffel rundt elementet.

el_mariachi, Det kommer nok en lengre bildetråd om anlegget etterhvert som ting faller på plass:)

T

theStig

Gjest
Hvordan deler du sub'en nå?

Tipper at baffelen din gjør at responsen stuper som Vøringsfossen under 500 Hz.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Jeg lar fulltonene gå uten noen deling. Bassene deler jeg oppover på ca. 80Hz.
Hmm, helt oppe ved 500hz altså? Care to explain?

mvh.

T

theStig

Gjest
Jaerbu skrev:
Jeg lar fulltonene gå uten noen deling. Bassene deler jeg oppover på ca. 80Hz.
Hmm, helt oppe ved 500hz altså? Care to explain?

mvh.
500 Hz er en vill gjetning basert på indisier..... ;)

Det skjer flere ting samtidig som påvirker dette. For det første får du avrulling pga. akustisk kortslutning fra baksiden av baffelen. Smal baffel gjør at denne starter tidlig. For det andre får du et baffle-step (pga endring av den akustisk belastningen baffelet gir) på 6 dB over 3-400 Hz. Bølgelengden ved 400 Hz er 0,85 meter. Et baffel på halvparten i bredde (0,425m) vil gi baffle-step fra 400 Hz. I sum gjør disse to effektene at responsen faller av temmelig mye, og temmelig tidlig. Som om ikke det var nok, så pleier alle høyttalere å ha en stigende respons mot høye frekvenser pga. økende beaming (redusert spredning).

Selv i lukket kasse så vil en typisk høyttaler montert i en smal baffel fritt fra gulvet stige 8-10 dB fra 100 Hz til 2 kHz. Med en smal åpen baffel vil dette bli enda mer.

Jeg ville prøvd å dele subwooferen ved 250 Hz, og kanskje med 6 dB filter. Da vil du i det minste få svar på hvorvidt du mangler mye i midbass/nedre mellomtone. Er det hull i responsen her, så låter det tynt og seigt, uansett hvor mye og dyp bass du har.

B

bendis

Gjest
heh. at de ruller av ved 500hz i en "smal" baffel stemmer iallefall ikke.
modellen "solo" de selger selv er ikke akkurat bred.

her er designeren av delefilteret sin baffel, etter å ha prøvd alle mulige størrelser:

ymse:

kjøpte de selv for å teste.. og føler det samme som deg, noen ganger er de fantastisk, andre på grensen til grusom ::) tror de gir noen gode peaker oppover. og 15tommeren er neppe laget for å kunne levere 2.5khz rent. produsenten anbefaler 1.6. men de måtte gi den 2.5 for å kunne bruke den nye billige kompresjonsdriveren fra samme leverandør.

hva angår bass syns jeg ikke det mangler noe der.. over 50hz altså

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Her kan du laste ned eit program som du kan simulere kva effekt baffelen vil gi: http://www.tolvan.com/edge/

Trur ikkje du kan simulere sirkulære bafflar med dette programmet, men synast å minns at ein sirkulær baffel er det som gir størst berg- og dalbane. Trur du vil kunne gjere det litt betre om du setter den på ei rektangulær plate(ikkje kvadratisk) litt asymmetrisk plassert.

Generelt kan det jo også seiast at i tillegg må du ha inn ein kompensasjon for dalande effektivitet og også "puppen" i følsomhet som kjem over denne, når du lar element stå i åpen baffel.

T

theStig

Gjest
bendis skrev:
heh. at de ruller av ved 500hz i en "smal" baffel stemmer iallefall ikke.
modellen "solo" de selger selv er ikke akkurat bred.
Målinger??

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Dette kan neppe spille på bare wire ?
Kommer vel ikke rundt et 50-60 hz / 5 db lowpassfilter her ?
(spole m/bypass motstand) ??

T

theStig

Gjest
Dette Edge programmet var kult. Kikka på en 15" i et 500x800 baffel, sånn ca. som det på bildet over med de to gutta på.

Responsen på selve baffelet raser av under 300 Hz. I tilegg får vi en stigning oppover i selve elementet. Så at det er bass til 50 Hz stiller jeg meg en smule tvilende til....

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Hmm, den målingen der så ikke direkte pen ut da. Men det er kanskje ikke så "half bad" iforhold til andre inroom målinger?

Jeg kommer til å starte med en 66 cm bred baffel, ca. metern lang. Har tenkt å bruke Ikeas benkeplate i bjørk.

Etter hva dere har skrevet skulle en ikke tro dette elementet kunne spille slik det gjør. Hva er trikset? Det er i utgangspunktet ett customisert eminence element. Hva kan de ha gjort for å få ut bass selv uten baffel (omtrent)?

B

bendis

Gjest
"Good solid response down to 50hz, and then it rolls off pretty quickly
-5dB at 45hz
-10dB at 40hz
-14dB at 35.5hz, etc."

"This is almost exactly what I get in my room. I also agree with your height analysis. Without a separate bass driver the SI Coaxial sounds a bit thin when mounted high up. Sounds more natural at a low mounting height when solo. This doesn't mean it sounds bad higher up, just a bit thinner"

både delefilter ansvarlig og flere kunder prater om 50hz..så da stemmer det nok.

trikset er vel høy Q og lignende som booster lave frekvenser. i bassreflex hadde dette sansynligvis spilt ganske "boomy"

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
I hvertfall bra med bass hjemme hos meg :D, går antageligvis ikke så mye under 50, men all bassen over er helt konge. Driver selv å vurderer de orginale Augiene. Får se om det blir et lite jule prosjekt.

T

theStig

Gjest
I stand corrected.... :-\
Ser jo av målingene at det spiller til 50 Hz -10 dB ca. Det er jo ganske interessant at det går an i et så lite baffel! Antagelig får man mye hjelp av at driveren har et høyt Q?

Ellers ser målingene svært grisete ut. Er de tatt med sinus så har målemetoden mye av skylda for det. Hadde vært interessant å se en ekkofri MLS måling fra 200 og opp f.eks. Noen som har noe sånt?

B

bendis

Gjest
specs er
Le: 0.07
Re: 5.77 Ohms
Qt: 0.91
Vas: 243.9 liters
XMax: 3.45mm
Fs: 41.8Hz

hvordan måler man riktig egentlig?
trenger jeg komplett behringer box osv. eller er det nok med en pc mikrofon og et program?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Har idag bestillt Ett par 15" Augie's fra hawthorne. Kommer nok heller til å bruke disse, da de har en høyere qt (0,95) og derfor litt mer nivå i bassen(?) en Dayton elementene.

B

bendis

Gjest
sikkert smart med samme type design, de ligner jo veldig på coaxene..
men har du ikke allerede kjøpt de andre da?

må få høre hvordan Augie fungerer når du får de :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Feriepenger, kombinert med lav dollarkurs vettu. :)

Skal nok la høre fra meg ja.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Gratulerer. Det blir sikkert en killer kombinasjon. Hørte Silver Irisene hos Einis. De hadde overraskende bra nivå nedover i en kvadratisk baffel (70*70cm eller lign). Veldig snert og fart i de høyttalerene. (http://www.alternativaudio.no/forum/viewtopic.php?t=1754)
Hva betalte du for Augiene alt i alt?

Mvh
Bjørn

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
hei.
Jeg betalte 443$. moms kommer i tillegg. Så ca. 1600 pr. stk allt i allt.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei

Har du fått bassene enda?

Bj

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Jepp. Men de ligger trygt forvart i eskene sine foreløbig.

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei Jaerbu,

Om jeg ikke husker feil så hadde du Hammer S-12, stemmer?

Det hadde vært fint hvis du ha rmuligheten til å skrive noen ord om hvordan Hawthorne audio 15" låter i forhold til Hammer. Beskriv gjerne med og uten Augie. Vær så snil da ;D

Mhv. josi

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Ok da. ;D
Tjah, for det første har jeg ikke hørt hawthornene med augiene enda. Men skulle jeg valgt mellom Hawthornene (alene) Og Hammerne tror jeg faktisk jeg hadde gått for hammerne. Hvorfor? Vettafaen. hehe.
Diskanten i hammerne var lysår bedre en hawthornene iallefall. Resten er jeg mer i tvil om. Faktisk så er diskantene i hawthornene så dårlige att om jeg ikke klarer å tweake de til ett noenlunde magisk nivå, så driter jeg i hele høytalerne.

B

bendis

Gjest
bassene i Hammer spiller tross alt 8khz, så det er isåfall ikke diskantelementet det kommer ann på.

faktum at 15tommerene deler 1000hz høyere enn anbefalt fra produsenten tror jeg er årsaken til "masingen" og ikke kompresjonsdriveren alene.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Har sett drøssevis av drivere i diverse sjapper. Det skulle vel være mulig å finne noen som ikke låter som ett 80 talls bilstereo? Har du noen tips der?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
bassene i Hammer spiller tross alt 8khz, så det er isåfall ikke diskantelementet det kommer ann på.

faktum at 15tommerene deler 1000hz høyere enn anbefalt fra produsenten tror jeg er årsaken til "masingen" og ikke kompresjonsdriveren alene.
Det høres ganske voldsomt ut. Jeg har lest at delefrekvensen ligger på rundt 3.5kHz. Uansett, en bedre driver og lavere delefrekvens, hadde sikkert ikke skadet.

Frode

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takk Jaerbu for din kommentar om Hammer vs. Hawthorne. Jeg ble skeptisk til Hawthorne etter dette :-\

Får håpe Augie-elementene fungerer bedre enn diskantene på Hawthorne. Er du sikker på at de er skikkelig innspilt ???

Diskantene til Bastanis Promotheus virker lovende og air-force versjonen har fått mye skryt.

Kanskje et godt prosjekt vil være diskanter og fulltone fra Promotheus og Augie bassene, alt i åpen baffel med elektronisk deling mellom fulltone og basser? Tror jeg sender en mail til Bastani og sjekker priser ;D

- josi

B

bendis

Gjest
der sa du comboen faktisk ;D

hammer og silver iris bruker samme serie eminence beta bass. om diskanten var bedre og delte f.eks ved 1.5khz kunne det blitt en ganske habil høyttaler. men det koster også, bare diskanten i standard versjonen til Prometheus er verdt mer enn en hel silver iris.

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei igjen,

Her er hva Bastani svarte:

"It is possible to purchase a Prometheus or Atlas baffle- kit only, the price is EUR.1.000,00 for the Prometheus "Standard" baffle- kit, EUR.1.500,00 for the Prometheus "Airforce" baffle- kit ("Gemini"- tweeters) and EUR.2.200,00 for the Atlas baffle- kit."

Blir litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg :-\. Får tenke litt på alternativer. Hawthorne kommer forresten snart med en "sterling silver versjon". Han skriver:

MY best guess is approximately 8 weeks out still and price is looking to be around 1200.00 per pair for the 15" coaxials units. This will include
Cast 15" mid/woofer
Radian comp.tweeter.
Boutique grade passive crossover.
Looking at Mundorf Silver/oil cap
Alpha core foil inductors and Mills resisters all point-2-point wired here in house and mounted to a nice Bamboo plinth. Silver lead out wires made especially for these By MAC (My Audio Cables).

Blir spennende og høre hva Jaerbu får ut av Hawthorne Augie. Håper du kommer med nyheter, så snart du har fått gitt dem litt "juling" ::).

- josi

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Er spent selv også ;). Kan si att jeg har da startet innspillingen av de. Skrudde dem inn i baffelen til Irisene og satte de på gulvet ved siden av 2.5 clonene. Der har de stått og spillt litt til og fra i ca.14 dager. Denne baffelen er en rund plate, ca.2" bredere en elementet, så det helt store skyvet har selvfølgeligt uteblitt, men de har fått sin del bank ja!
Så når jeg nå kommer hjem fra havet blir det baffel snekkring...Og det skulle ikke forundre meg om det kanskje blir en liten oppgradering på diskantdriversiden også. ;)

B

bendis

Gjest
$1200 for sterling silver, nei da hadde jeg heller satset på prometheus

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2