Bass elementer til Hawthorne silver iris 15".

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hva med "Ciare CH250 full range driver suitable for high efficiency open baffle". Diy HiFi Supply tilbyr denne med en ekstra magnet (lavere Qts) for $110 for paret. Latterlig pris ;D for en 10 tommers fulltone. Har noen erfaringer med dem?

Nå er jeg på skikkelig bærtur :eek: i forhold til trådens opprinnelige tema, legger derfor ut dette i en ny tråd.

- josi

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
josi skrev:
"It is possible to purchase a Prometheus or Atlas baffle- kit only, the price is EUR.1.000,00 for the Prometheus "Standard" baffle- kit, EUR.1.500,00 for the Prometheus "Airforce" baffle- kit ("Gemini"- tweeters) and EUR.2.200,00 for the Atlas baffle- kit."

- josi
Hei Josi

Tweeteren i standardkitet er den samme som i Airforce modellen. Forskjellen er at bakkammeret er fjernet på Airforce'n. Det kan du lett ordne selv. Jeg kan vise deg det om du eventuellt lander på den.

Jeg har tidligere lyttet litt til Chiaren du nevner. Den er slett ikke verst, men litt tynn i lyden. Det var uten ekstra magnet, så den med ekstra magnet er mest sannsynlig bedre. Men den er ikke i klasse med hawthorne og bastanis.

Mvh
Bjørn

B

bendis

Gjest
Frode skrev:
bendis skrev:
$1200 for sterling silver, nei da hadde jeg heller satset på prometheus
Hvorfor?

Frode
tja..
15tommerene fra hawthorne er laget for å gi en god del bass, kontra bastanis hvor de er mer konstruert som mellomtoner og med noen uvanlige modd.
er kanskje bare mine fordommer om hva som er mulig av mellomtone fra et slikt system. ::)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
Frode skrev:
bendis skrev:
$1200 for sterling silver, nei da hadde jeg heller satset på prometheus
Hvorfor?

Frode
tja..
15tommerene fra hawthorne er laget for å gi en god del bass, kontra bastanis hvor de er mer konstruert som mellomtoner og med noen uvanlige modd.
er kanskje bare mine fordommer om hva som er mulig av mellomtone fra et slikt system. ::)
Siden det står "cast 15" mid/woofer", må det vel være snakk om et nytt element. Dermed er det vel umulig å si noe om hvordan det vil låte. Uansett er begge interessante kit.

Frode

B

bendis

Gjest
cast betyr støpt ramme, istedenfor stemplet.
tviler ikke på at de spiller ringer rundt likt priset ferdigvare, men det er likevel en 2veis med 15" opprinnelig designet som bass. vanskelig å slippe unna fysikken til et så stort areal. inngår i hifibegrepet "luftig mellomtone" tror jeg. kan ta feil.. ::)

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei Bjørn,

Du skriver: "Men den er ikke i klasse med hawthorne og bastanis."
Av dette slutter min lynkjappe ::) tenkeboks at du har hørt begge, dvs. både Hawthorne (Silver Iris) og Bastanis (Prometheus?).

Siden disse to er mine favoritter til nytt prosjekt (Chiaren er skrinlagt), så hadde det vært yderst interessant ;) med noen ord fra deg om forskjeller og likheter mellom disse to. Vær så snill ;D

Oppfatter du forresten Hawthorne diskanten så dårlig som Jaerbu opplever den?

Hilsen josi

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
josi skrev:
Hei Bjørn,

Du skriver: "Men den er ikke i klasse med hawthorne og bastanis."
Av dette slutter min lynkjappe ::) tenkeboks at du har hørt begge, dvs. både Hawthorne (Silver Iris) og Bastanis (Prometheus?).

Siden disse to er mine favoritter til nytt prosjekt (Chiaren er skrinlagt), så hadde det vært yderst interessant ;) med noen ord fra deg om forskjeller og likheter mellom disse to. Vær så snill ;D

Oppfatter du forresten Hawthorne diskanten så dårlig som Jaerbu opplever den?

Hilsen josi

Hei Josi

Jeg har hørt Hawthorne SI hos Bendis en ettermiddag. Den spiller veldig klart og åpent i mellomtonen, og en fast fin bass. Den går overaskende dypt og man har ikke det behovet for ekstra subbass som hos prometheus. Det eneste ankepunktet var som diskanten som nevnes her. Om det er enheten i seg selv eller delefilteret vet jeg ikke, men den integrerte ikke så bra som den burde. Hawthornene var ikke helt innspillt, og har sikkert blitt enda bedre siden jeg var der.
Prometheus har jeg hatt siste 5 år. Har enda ikke noe behov for å bytte. Har eksperimentert med forskjellige bassløsninger og er enda ikke ferdig, men resten er statisk (etter å oppgradert fra Beyma til Airforcediskanten). Det er en høyttaler som vokser med oppgavene, og man trenger ikke jage etter nye høyttalere ettersom man oppgraderer på elektronikksiden.
Spillestilen på de to du nevner, er nok mere lik enn ulik. Tatt i betraktning at det er forskjellig rom og elektronikk, vil jeg ikke beskrive det mere enn at de spiller det som du føder de med. De er åpne, klare og avslørende. En god kilde og en god rørforsterker så er du i gang :)
Men med en romslig baffel, vil du kunne leve uten ekstra bass med Silver Iris.

Mvh
Bjørn

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei igjen, Bjørn.

Tusen takk for at du delte dine erfaringer. Nyttig med gode innspill når mulighetene for og prøvelytte DIY løsninger er begrensede.

Hva slags forsterker kjører du på mellomtonene/diskantene dine og hva bruker du som deling + forsterker til bassene?

Mvh josi

B

bendis

Gjest
blir nok prometheus next.. slipper sånt filtertull! ;) hadde det ikke vært for en kommende mekanikerregning på 15-20k :-\ får vente litt.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
josi skrev:
Hei igjen, Bjørn.

Tusen takk for at du delte dine erfaringer. Nyttig med gode innspill når mulighetene for og prøvelytte DIY løsninger er begrensede.

Hva slags forsterker kjører du på mellomtonene/diskantene dine og hva bruker du som deling + forsterker til bassene?

Mvh josi
Hei Josi

Bare hyggelig å kunne hjelpe.
For å drive mellomtone/diskant bruker jeg en 845 røramp (Music Angel) Den har fått nye NOS inngangs- og driverrør. Koplingskondensatorene er også oppgradert. Spiller utrolig bra (til prisen) og passer høyttaleren veldig godt. Bassene drives av en The End Millenium. Jeg bruker en sterkt modifisert Behringer DCX2496 som delefilter. Kort sagt har denne fått oppgradert power, ny klokke (med batteridrift), nytt spdif inngangstrinn og nytt passivt utgangstrinn. En 6 kanals preamp fra Selectronics etterfølger behringeren. Som kilde bruker jeg en lett modifisert Squeezebox.
Jeg har også god erfaring med forskjellige klasse D forsterkere på denne høyttaleren. Spiller anstendig selv om forsterkerene ikke koster mer enn en høvding eller to. Prometheus er en såpass lett forsterkerlast at man får kurrant resultat selv med få watt. Men 12 tommerene, tross oppgitt høy virkningsgrad, krever litt av forsterkeren dersom du ikke deler de nedover. Med 20watt har jeg ikke hatt problemer. Jeg deler de rundt 60 hz, så avlastes både forsterkeren og elementene for unødvendig arbeid. Subbene deler jeg litt høyere (ca 80 hz)

Mvh
Bj

Topp Bunn