Som Rune S skriver så er det noe med musikaliteten som er totalt annerledes med Alnico. Jeg opplevde det i aller høyste grad på et sett fulltoner, hvor Alnico -versjonen var forskjellen på "meget" bra" og "sykt bra, trodde ikke det var mulig".... Jeg tror det er en kombinasjon av at Alnico-magneten har en bedre belastningssignatur for forsterkeren (ikke så mye dritt tilbake i loopen) og at de andre komponentene i elementet nærmest automatisk er bedre. Du lager vel ikke et element med Alnico-magnet dersom det andre ikke er på stell, for å si det sånn.
TAD TL-1603 er jo den "moderne" versjonen med Ferrit (og en god del billigere) mens TL-1601A jo er klassikeren. Forskjellen er i det store og hele magnetsystemet.
Samme gjelder for Altec, i alle utgaver. Ikke uten grunn at kjennere betaler tre-fire ganger prisen for vintage Alnico-elementer i forhold til DØNN LIKE nye med Ferrit.
Det er ikke så store utslag såkalt utladninger av Alnico-magneter egentlig gir, det er f.eks. målt 10% reduksjon på vintage og/eller elementer som har vært utsatt for slag eller ekstrem overbelastning på temperatur. Dessuten er de enkle å remagnetisere.
Alnico-elementer, det være seg bass- mellomtonedrivere eller diskanter vil være tilnærmet "evigvarende" i hifibruk, sett i forhold til PA/klubb-bruk hvor det bankes inn tett oppunder makseffekten i timesvis hver dag, med varmkjøring og fysisk belastning i tillegg. Hjemme i stua kommer en normalt aldri opp i slike situasjoner, og ihvertfall ikke kontinuerlig over år.
Field-coilens beste egenskap sammenlignet med permanent magnet er at en har et "stivt" powersupply som pøser på med strøm uansett belastning. Ingen magnet som går i metning i perioder med større belastning etc. Har hørt begge varianter på samme basselementer og horndrivere, og lydmessig så kan jeg vel egentlig ikke konsekvent si at det ene er bedre enn det andre, bare anderledes. Men da skal det sies at det er i markedet også nye konstruksjoner tilgjengelig med field-coil, og ikke bare refurbished utstyr. Det kan godt være at disse gjør en bedre jobb p.g.a. at det er benyttet bedre teknologi, materialer osv. enn ved de gamle drivere, og følgelig blir sluttresultatet bedre.
Det skal også sies at det finnes en kontingent med entusiaster som mener at field-coils ikke er bedre enn Alnico, bare et markedsmessig jippo og "vintage" hysteri a la keiserens nye klær.