Bass-problemer i rekkehus.

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Hei

Bor i rekkehus, med naboer vegg i vegg på begge sider. Finnes det noen enkle og gode tips, bortsett fra å skru ned volumet, for å unngå å plage naboen med altfor mye bass? Noen dempeføtter eller liknende som fungerer bra til sb/høyttalere?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.359
Antall liker
2.777
Torget vurderinger
4
Holfi-puter fra Audioaktøren kan fungere bra (www.audioakt.no) Evt kan du du kjøpe massive slakteblokker og legge Holfi-puter eller Vibrapods fra Høium HiFi under, og sette høytaler/sub oppå blokkene, evt. med spikes.
Poenget er bare å avkoble fra gulvet.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Vil Valhalla dempeføtter gjøre samme nytten, eller er ikke disse noe tess?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.359
Antall liker
2.777
Torget vurderinger
4
Kjenner ikke til Valhalla dempeføtter.

Viktigst, etter min mening, for maksimal avkobling er at man bruker myke materialer mot gulvet, altså myk avkobling. Dette gir minst forplantning av vibrasjoner til gulvet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.704
Torget vurderinger
1
Dipol - spill med 90 graders vinkel mellom naboen og «akseretningen» på lyden. Forøvrig som de andre har svart - avkobling!

mvh
KJ
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
90 grader er ikke lett, da jeg har en svs med nedovervendt element :p

Link til sånne føtter? fant ingen på den som ble postet oppi her..subben veier vel ca 50 kg tror jeg..
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
KJ skrev:
Dipol - spill med 90 graders vinkel mellom naboen og «akseretningen» på lyden. Forøvrig som de andre har svart - avkobling!

mvh
KJ
Hei, har hørt noen rykter om at dipol er den høytalerformen som er minst plagsom for naoene ;)
Derfor ville jeg vurdert å bytte ut subene til en mer nabovennlig dipolverson..
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.209
Antall liker
721
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Desverre så klarer du ikke å stoppe bassbølgene, selv med dipolhøytaler og avkobling til underlaget. Har prøvd det uten hell.
Løsningen ble å flytte anlegget ned i kjelleren og lydisolere rommet i størst mulig grad. Det fungerer !
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.329
Antall liker
24.965
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Helmholzresonator(er).
Jeg har mest overskuddsbass på kontoret, og vurderer å sette en der.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.704
Torget vurderinger
1
tommy_sn skrev:
90 grader er ikke lett, da jeg har en svs med nedovervendt element :p
...
Tradisjonelle subber, dvs lukket eller bassrefleks (herunder slavebass) er helt eller tilnærmet rundstrålende, dvs de sender i praksis like mye akustisk energi i alle retninger. En dipol bass sender i prinsippet ut energi i en definert akseretning, med avtagenede energi utendfor akseretningen, slik at lyd spredningen i tre dimensjoner er omtrent timeglassformet (i to dimensjoenr sier vi 8-tallsformet). 90 grader til siden (over og under + høyre og venstre) for akseretningen er lydenergien utfaset og ideelt sett null. Totalt sett så er den samlede energien fra en dipol bass mye lavere enn for en tradisjonell bass for det samme lydtrykket i lytteposisjon. Se hjemmesidene til Seigfrid Linkwitz for mer om dette. Mindre energi i alle andre retninger enn lytteposisjon tilsier at naboene blir mindre forstyrret av at husalteret tuter på «full guffe».

mvh
KJ
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Valentino skrev:
Helmholzresonator(er).
Jeg har mest overskuddsbass på kontoret, og vurderer å sette en der.
Men vil det minke lekasjen til kringliggende herligheter? Den endrer i-rommet-responsen, men dersom Tommy, som jeg, bor i et eldre rekkehus hvor leilighetene er skilt med lecas oldefar, ja da er skaden skjedd i det bølgen når veggen. Hos meg er eneste egentlige løsning lydisolering. I forbindendelse med ombygging og opppussing har jeg blitt svært sjokkert over hvor mange akustiske bruer det finnes rundt om kring i slike bygg.

Dipolsporet er imidlertid interessant. Skal utredes
Mvh
Sniff
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Dobbelt lag gulvgips på veggene mot naboen vil hjelpe noe. Men du vil fortsatt ha flanketransmisjon.

Enebolig.......
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Løsning nr 2 (uten om dipol), er å bygge et rom i rommet :) Med flytende gulv, vegger, tak og totalt avisolert! Det er viktg at rommet også er lufttett så bassen ikke finner veine ut til naboene.
Løsing nr 3 er hodetelefoner og rumperister..
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.329
Antall liker
24.965
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Valentino skrev:
Helmholzresonator(er).
Jeg har mest overskuddsbass på kontoret, og vurderer å sette en der.
Men vil det minke lekasjen til kringliggende herligheter? Den endrer i-rommet-responsen, men dersom Tommy, som jeg, bor i et eldre rekkehus hvor leilighetene er skilt med lecas oldefar, ja da er skaden skjedd i det bølgen når veggen. Hos meg er eneste egentlige løsning lydisolering. I forbindendelse med ombygging og opppussing har jeg blitt svært sjokkert over hvor mange akustiske bruer det finnes rundt om kring i slike bygg.
Slike bassmumsekasser spiser energi, og det gleder naboene også.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Hva med å slenge på en Behringer for å justere basskurven? Vil det gi noen særlig effekt?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.329
Antall liker
24.965
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det man gjør med en Behringer er først og fremst å dra ned toppene i lytteposisjonen. Du vil få en jevnere bassgang i hele rommet, og vis naboen har likt rom vegg i vegg får han de samme fordelene. Faktisk.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Rekkehus/leilighet + Hifi= Problem

Hifi i kjeller er de beste alternativet for rekkehus.
Sleiven
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Sier seg jo selv at det aldri vil bli optimalt.
Men dempeføtter og en behringer burde vel hjelpe på situasjonen? Eller vil det være så minimalt at det ikke er verdt penga?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
tommy_sn skrev:
Sier seg jo selv at det aldri vil bli optimalt.
Men dempeføtter og en behringer burde vel hjelpe på situasjonen? Eller vil det være så minimalt at det ikke er verdt penga?
Det er enkelt å dempe bassen med Behringer med mange nok dB slik at bassen ikke plager naboene. Du kan til og med kutte den helt ut, men jeg tror ikke du vil bli fornøyd med denne løsnngen.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Tenkte nå mer på at en jevn frekvenskurve vil være mindre plagsom..
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
tommy_sn skrev:
Tenkte nå mer på at en jevn frekvenskurve vil være mindre plagsom..
Det er klart at det er en fordel å fjerne basspeaker på 12 dB, men når du spiller høyt, så hører naboene det uansett ;)
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Valentino skrev:
Helmholzresonator(er).
Jeg har mest overskuddsbass på kontoret, og vurderer å sette en der.
Hva er dette? Bor selv snart i en gammel villaleilighet og er meget nysgjerrig på lydisoleringstips selv om det i mitt tilfelle er snakk om nedover.
Har lagt 2xlag gulvgips, avretningsmasse og nytt parkettgulv med lyddempingsmatte...så får håpe det monner en del i alle fall :p
 

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Innlegg
127
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Torek skrev:
Valentino skrev:
Helmholzresonator(er).
Jeg har mest overskuddsbass på kontoret, og vurderer å sette en der.
Hva er dette? Bor selv snart i en gammel villaleilighet og er meget nysgjerrig på lydisoleringstips selv om det i mitt tilfelle er snakk om nedover.
Har lagt 2xlag gulvgips, avretningsmasse og nytt parkettgulv med lyddempingsmatte...så får håpe det monner en del i alle fall :p
Jeg er på boligjakt selv i disse dager og det blir mest sannsynlig ikke enebolig. Hvordan gikk det med lydisoleringen nedover? Jeg vil gjerne fortsette å bruke stereo'n!

t
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Det har gått bra sålangt, usikker på om det skyldes god isolering eller hyggelig naboer...kanskje en kombinasjon? :)
Det går visst ann å gjøre atskillig mer omfattende tiltak også, om lommeboka tillater det og du kan leve med at det blir litt lavere takhøyde, hehe
 
L

Lydarne

Gjest
Hvis det er underboen der klager kan man hænge sine højtaler op i loftet med kæder (Ps højtalerne skal være tunge), desværre hjælper det jo ikke dig, jeg har iøvrigt selv samme problem som dig, endda også med en underbo.

Jeg kan forstå på de folk jeg har snakket med der har forstand på akustik, at det skal bygges ind i huset fra start hvis det skal være rigtig effektivt.

Og det kan det blive, Københavns hi-fi klub holder til i et øve lokale for musikere og her slipper ikke noget ud og heller ikke noget ind i rummet, ulempen er at rummet virker meget dødt, gå mod et lyddødt rum.

I rummet er der b.la. sat brædder/lægter op med ca 1-2 cm mellemrum på vægene og inden under er der et tykt lag Rockwool.

Dem man skal have fat på skal nok være eksperter i at lave øvelokaler for musikere på skoler og biblioteker.
Som sagt det kan lade sig gøre at lave sådan et rum, spørgsmålet er bare hvordan os almindelige mennesker der har problemet slipper nemmest og biligst fra at lave noget der er effektivt.
 
Topp Bunn