Bassduell...

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Jeg var klar over at Sony lager gode produkter og etter noen kommentarer på forumet var jeg klar for å prøve ut disse i en høyst subjektiv duell.
Utstyrslisten er som følger: Eldre FS pc med Foobar. USB ut til en Centrance DACport kl A dac/forsterker.
Har tidligere hatt Grado GS-1000 som ble byttet i Beyer Dynamic DT-770pro, begge gode bassformidlere.
Konkurenten er Sony XB-700. Prismessig er Sony'n nå langt billigere en ved lansering, da den lå tett opptil 770pro. Vi snakker om 12-14 hundringser. Nå får du disse for 500.-+.
Sony'n er meget lettdreven med en imp. på kun 24ohm.
770pro har imp på 80ohm, så her blir det jo forskjell i lydstyrke.
Musikken er assorterte flac ripper med god bassgjengivelse.

Så har vi kommet frem til der jeg gjør en kort historie enda kortere:

Sony'n har en meget fremtredende mellombass "and thats it". Resten av lyden er slørete, stereoseparasjonen er også dårlig.
Kan med et nødskrik overleve elektronisk musikk, men jeg synes at Beyer er meget bedre også på dette området.
+ til Sony for meget komfortable klokker, men det hjelper dessverre ikke, men 24ohm gjør at du kan spille relativt høyt fra mobiltelefon etc.
Hvis jeg må kaste terningen så håper jeg den ikke lander på noe høyere enn en toer.

Angående BD770pro, så tror jeg disse blir værende i min besittelse i all overskuelig fremtid.
- til BD for litt dårlig stemmegjengivelse/mellomtone.
Terningen bør vise 5 med et + etter

Konklusjon: Dette ble som å høre et high-end anlegg mot Elkjøps 5000.- anlegg.
Og selvom Sony har satt ned prisen med nesten 60%, så er ikke dette i nærheten av hva jeg forventer av et par klokker som ser ut som og føles som kvalitetsklokker.
Men målgruppen er vel kanskje ikke 40-åringer med hifi-delirium?
For poden med iphone=ok, for oss andre: styr langt unna disse!

Har også et par Sennheiser RS-140. Og dette trådløse settet overgår også Sony på nesten alle punkter.

NB. Det ble sagt i en tråd her på HFS, at XB700 gruser DR. Dre Monster Beats, så da kommer jeg definitivt ikke til å teste disse!
DSCN1226.jpg
 
Sist redigert:

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Skjønner ikke helt lanseringen av disse? Hadde de hatt en litt lavere basspukkel, så kunne de vært litt mer int.
Men, har flere timer med disse nå! Og dette duger ikke i det hele tatt....
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hvis det hadde stått Fence Audio på de, ja da hadde puslespillet løst seg
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Nu skal d bemerkes at jeg, etter 100vis av timer foran Snell Reference A, har blitt belemret med en dårligere hørsel!
Men, føler selv at jeg er ganske kompetent til å skille klinten fra hveten!
Anyway, dette er og blir en subjektiv test....
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
827
Sted
Bergen
Hei.Hvis en ser på eskene til de rimeligere headset fra de forskjellige produsenter så står det ofte designed in feks.usa,made in China.
Klipsch-Sennheiser-Bose-Beats- AKG-Sony , osv allt er produsert i Kina.Mest sansynlig på samme fabrikk.Dette kan jo umulig bli særlig spennende??
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
836
Antall liker
1.275
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Jeg har også Sony XB-700. De er helt klart ikke lagd for å analysere ihjel musikk, men de er noen reale koseklokker du aldri blir sliten i øra av.
...hadde helt klart ikke ropt nei til et par Audezeklokker, men enn så lenge er jeg meget fornøyd med Sony'ene.

Skulle jeg lagt en terning på bordet, så ville jeg lagt den med fire sorte prikker opp :)
 
T

Tittentei

Gjest
DAChild, takk for testen. Vi har jo diskutert lyden i disse før, og for referanse, så hører jeg mye på elektronisk musikk. XB700 er ofte plugget rett i laptopen ved siden av senga, og der bruker jeg dem til youtube o.l. Det hender óg at jeg bruker XB700 på hovedriggen, men har funnet at de yter bedre med Grace Design m903 enn Woo Audio WA6-SE. Jeg har pleid å dra frem Beats i samme ordlag som XB-serien, fordi de retter seg mot samme publikum. Bassglade mennesker som hører mye på pop, rap, elektronika.

Jeg fremhoder at i denne prisklassen, og for denne typen bruk, så er dette de beste hodetelefonene man kan få tak i. Beats koster rundt 1500-4000 kroner, disse koster 500-600 kroner. Ellers synes jeg det er bra at du skriver denne testen, og artig at vi synes det er så stor forskjell, men jeg tror ikke mine 32 ohms DT770 kan sammenliknes med dine på 80 ohm.

Jeg har også Sony XB-700. De er helt klart ikke lagd for å analysere ihjel musikk, men de er noen reale koseklokker du aldri blir sliten i øra av.
...hadde helt klart ikke ropt nei til et par Audezeklokker, men enn så lenge er jeg meget fornøyd med Sony'ene.

Skulle jeg lagt en terning på bordet, så ville jeg lagt den med fire sorte prikker opp :)
Du har jo vært hos meg og prøvd Grado PS 1000, Audeze LCD-2 r.1, Audeze LCD-2 r.2, Denon AH-D7000, Denon AH-D2000, Sennheiser HD 650, Beyerdynamic DT770 (som du kjøpte til meg), Sony MDR-XB1000, Sony MDR-XB700 og Sony MDR-XB500, så kanskje du kan si noe om det.

Du gikk jo og kjøpte deg et par XB700 etter å ha hørt dem her hos meg, så jeg synes du skal sette terningkastet ditt litt i relasjon til andre ting.
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Og for de som måtte lure, så er dette min anmeldelse av hodetelefonene

Omtale av Sonys XB (extra bass/extreme bass) hodetelefoner

Sony har en egen serie med hodetelefoner som er tiltet mot baseheads som foretrekker mye bass. Serien har 4 hodetelefoner i forskjellige størrelser, men selv om de er i samme serie, så er de likevel veldig forskjellige. De fire modellene heter Sony MDR-XB300, Sony MDR-XB500, Sony MDR-XB700 og Sony MDR-XB1000. Som selverklært basehead var selvfølgelig disse hodetelefonene noe jeg måtte prøve. Tross at jeg har langt dyrere utstyr, faktisk hodetelefoner som koster 10-20 ganger så mye som flere av disse modellene, så sitter jeg støtt å hører på elektronika, dubstep, techno, trance, pop etc på XB700.

Prisene i omtalen er hentet fra prisguiden, så gå inn dit og søk på hver av modellene for å finne den til enhver tid riktige prisen. Kjøp på nettet, for disse er overpriset hos Lefdal etc.

Sony MDR-XB300
(219 kr) er den minste av disse og dette er en on ear hodetelefon, hvilket betyr at den hviler på øret. Jeg har ikke hatt gleden av å prøve denne, men jeg har derimot prøvd resten av serien. Grunnen til at jeg ikke har prøvd XB300, er fordi jeg foretrekker over ear hodetelefoner, altså hodetelefoner som omslutter sanseorganet


Sony MDR-XB500 (373 kr) er den første over ear hodetelefonen i serien, og denne har svært fremtredende mellomtonebass. Den er lettdreven og egner seg utmerket med portable enheter som mp3-spillere og mobiltelefoner, men den kommer ikke med mikrofon, så det er hovedsakelig en hodetelefon for musikk. Den mangler mye oppover i frekvensspekteret og blir derfor opplevd som veldig basstung og bassfokusert. Jeg har hørt den opp mot Beats by Dr Dre Solo HD som også kan sies å være en basstung hodetelefon, men XB500 kunser soloene en lang gang til en brøkdel av prisen.

Sony MDR-XB700 (536 kr) dette er the cream of the crop og min favoritt i denne serien, også denne en over ear hodetelefon. De frekvensene man savner med XB500 leveres svært godt av XB700. Disse er også effektive og drives godt med portable musikkavspillere. Med mer av de høyere frekvensene nedtones bassen noe, og de virker derfor ikke like basstunge som lillebroren XB500. De har blitt omtalt som skrikende, men dette er jeg ikke enig i. De kan oppleves som skarpe i forhold til de andre hodetelefonene i serien, ja, men ingenting i forhold til det jeg karakteriserer som skrikete. Jeg kan ikke fordra skrikete lyd, men disse sjenerer ikke meg. Jeg har hørt XB700 opp mot både Beats Studio og Beats Pro (som jeg tidligere har eid), og begge må vike førsteplassen for disse – igjen til en brøkdel av prisen.

Sony MDR-XB1000 (1 726 kr) markedsføres som over ear hodetelefoner, men det er fristende å kalle dem over head hodetelefoner, for disse er noen gigantiske traktorhjul. De egner seg ikke med portable enheter, og bør ampes med hodetelefonforsterker. Videre er de ganske vanskelige å få tak i av ukjente grunner, men jeg var heldig å plukke opp et importert par som var til salgs her på bruktbørsen. Forventningene var mer definert bass og generelt sett bedre lydkvalitet enn jeg allerede hadde i XB700. Dette fant jeg imidlertid ikke. Disse hodetelefonene kan sies å være the odd ball out i serien, for de likner ingenting på sine to lillebrødre, XB500 og XB700. De gir mer et inntrykk av at man er på diskotek, og veldig mye av de høyere frekvensene absorberes av de astronomiske hodeputene, slik at lyden virker veldig ... absorbert? Det høres nesten som om man hører på musikk gjennom en ropert, med andre ord ikke så bra. De er imidlertid ekstremt morsomme til tider, og de kan spille veldig høyt.

Konklusjon
Kort sagt så kan verdien i serien best ekstraheres med XB500 og XB700. Byggekvaliteten er veldig god til prisen, og lydkvaliteten knuser langt dyrere bassmonstere som Beats. Komfårmessig, så er XB500, XB700 og XB1000 muligens mer behagelige enn noen andre hodetelefoner jeg har prøvd. Jeg sovner støtt med XB700 på, og de er en fryd å sove med. Har nesten vurdert å levere tilbake putene til Jysk, for selv prinsessa ville ikke merket erta gjennom disse.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Impedansematch vs. impedansemismatch.

Det er godt mulig at dette er et resultat av impedansematch vs. impedansemismatch.

CEntrance DACport har utgangsimpedanse 10 ohm og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse 80 ohm og høyere

Sony MDR-XB700 har inngangsimpedanse 24 ohm og og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse 3 ohm og mindre.

beyerdynamic DT 770 PRO har derimot inngangsimpedanse 80 ohm og bør derfor passe med CEntrance DACport.

Dette kan også passe Tittenteis observasjoner ang. Sony MDR-XB700 med Grace Design m903 (1,2 ohm) vs. Woo Audio ((rimelig) høy utgangsimpedanse).
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
836
Antall liker
1.275
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Jeg har også Sony XB-700. De er helt klart ikke lagd for å analysere ihjel musikk, men de er noen reale koseklokker du aldri blir sliten i øra av.
...hadde helt klart ikke ropt nei til et par Audezeklokker, men enn så lenge er jeg meget fornøyd med Sony'ene.

Skulle jeg lagt en terning på bordet, så ville jeg lagt den med fire sorte prikker opp :)
Du har jo vært hos meg og prøvd Grado PS 1000, Audeze LCD-2 r.1, Denon AH-D7000, Denon AH-D2000, Sennheiser HD 650, Beyerdynamic DT770 (som du kjøpte til meg), Sony MDR-XB1000, Sony MDR-XB700 og Sony MDR-XB500, så kanskje du kan si noe om det.

Du gikk jo og kjøpte deg et par XB700 etter å ha hørt dem her hos meg, så jeg synes du skal sette terningkastet ditt litt i relasjon til andre ting.
Om jeg skal gi terningkast på hodetelefonene jeg har hørt hos deg så blir det som følger :

Audeze LCD-2 rev.1 Terningkast 6 - Helt klart de beste hodetelefonene jeg har hørt
Denon AH-D7000 Terningkast 5
Sennheiser HD 650 Terningkast 5
Sony MDR-XB700 Terningkast 4
Grado PS 1000 Terningkast 2 - 2 er sjukt lavt, men for meg så var disse som kniver i ørene, men det er sikkert noen som liker det også.
Beyerdynamic DT770 Terningkast 2 - "

Skulle som sagt ikke takket nei til Audeze, men headfi er ikke der jeg velger å legge pengene, så jeg kjøpte meg et par Sony XB700 da jeg syntes de var mer enn gode nok til mitt bruk.

Til prisen synes jeg Sony XB700 er en soleklar sekser på terningen.
 
T

Tittentei

Gjest
Det er godt mulig at dette er et resultat av impedansematch vs. impedansemismatch.

CEntrance DACport har utgangsimpedanse 10 ohm og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse 80 ohm og høyere

Sony MDR-XB700 har inngangsimpedanse 24 ohm og og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse 3 ohm og mindre.

beyerdynamic DT 770 PRO har derimot inngangsimpedanse 80 ohm og bør derfor passe med CEntrance DACport.

Dette kan også passe Tittenteis observasjoner ang. Sony MDR-XB700 med Grace Design m903 (1,2 ohm) vs. Woo Audio ((rimelig) høy utgangsimpedanse).
Det er slettes ikke umulig, og det hører også med til historien at DT770pro 80 ohm ikke nødvendigvis er direkte sammenliknbar med DT770 32 ohm. Hvis økonomien tillater det, så skal jeg prøve å plukke opp et brukt par med DT770 med høyere impedanse og se hvordan de sammenlikner, men det blir lenge til, for nå har jeg nettopp kjøpt Beyerdynamic T1 og lommeboken er tom.

For meg fremstår DT770 som lys og direkte. Jeg tenker ikke engang på denne når det er snakk om gode bassgjengivere. Da tenker jeg først og fremst på Denon AH-D[2|7]000, Sennheiser HD 650 og Audeze LCD-2 [r1|r2] i det høyere sjiktet, og XB700 i det lavere.

Jeg har puttet DT770ene mine i alt av hull, men resultatet er likt.
 
Sist redigert:

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hei.Hvis en ser på eskene til de rimeligere headset fra de forskjellige produsenter så står det ofte designed in feks.usa,made in China.
Klipsch-Sennheiser-Bose-Beats- AKG-Sony , osv allt er produsert i Kina.Mest sansynlig på samme fabrikk.Dette kan jo umulig bli særlig spennende??
Ok, men hvilke produkter blir IKKE laget i kina i disse dager?
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Jeg har også Sony XB-700. De er helt klart ikke lagd for å analysere ihjel musikk, men de er noen reale koseklokker du aldri blir sliten i øra av.
...hadde helt klart ikke ropt nei til et par Audezeklokker, men enn så lenge er jeg meget fornøyd med Sony'ene.

Skulle jeg lagt en terning på bordet, så ville jeg lagt den med fire sorte prikker opp :)
Koseklokker er godt sagt! Her har alle andre produsenter noe å lære!
Sony Er meget behagelige....
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Det er godt mulig at dette er et resultat av impedansematch vs. impedansemismatch.

CEntrance DACport har utgangsimpedanse 10 ohm og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse 80 ohm og høyere

Sony MDR-XB700 har inngangsimpedanse 24 ohm og og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse 3 ohm og mindre.

beyerdynamic DT 770 PRO har derimot inngangsimpedanse 80 ohm og bør derfor passe med CEntrance DACport.

Dette kan også passe Tittenteis observasjoner ang. Sony MDR-XB700 med Grace Design m903 (1,2 ohm) vs. Woo Audio ((rimelig) høy utgangsimpedanse).
Takk for innspill. Må bemerke her at jeg også hørte begge gjennom dedikert htlf utg, og dermed uten Centrance Dacport. Resultatet ble forøvrig det samme.
 
T

Tittentei

Gjest
Bare for å mase mer om dette.

Har fått bekreftet fra flere personer at den basstunge DT770 er 80 ohm og oppover, mens mine consumer DT770 på 32 ohm ikke er sammenliknbare.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Det er godt mulig at dette er et resultat av impedansematch vs. impedansemismatch.

CEntrance DACport har utgangsimpedanse 10 ohm og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse 80 ohm og høyere

Sony MDR-XB700 har inngangsimpedanse 24 ohm og og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse 3 ohm og mindre.

beyerdynamic DT 770 PRO har derimot inngangsimpedanse 80 ohm og bør derfor passe med CEntrance DACport.

Dette kan også passe Tittenteis observasjoner ang. Sony MDR-XB700 med Grace Design m903 (1,2 ohm) vs. Woo Audio ((rimelig) høy utgangsimpedanse).
Det er slettes ikke umulig, og det hører også med til historien at DT770pro 80 ohm ikke nødvendigvis er direkte sammenliknbar med DT770 32 ohm. Hvis økonomien tillater det, så skal jeg prøve å plukke opp et brukt par med DT770 med høyere impedanse og se hvordan de sammenlikner, men det blir lenge til, for nå har jeg nettopp kjøpt Beyerdynamic T1 og lommeboken er tom.

For meg fremstår DT770 som lys og direkte. Jeg tenker ikke engang på denne når det er snakk om gode bassgjengivere. Da tenker jeg først og fremst på Denon AH-D[2|7]000, Sennheiser HD 650 og Audeze LCD-2 [r1|r2] i det høyere sjiktet, og XB700 i det lavere.

Jeg har puttet DT770ene mine i alt av hull, men resultatet er likt.
Å beskrive DT770pro som lys? Ikke god bassgengivelse?
Da er vi dessverre på to forskjellige planeter, men respekterer uansett ditt syn. Vi har jo alle forskjellig smak....
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Bare for å mase mer om dette.

Har fått bekreftet fra flere personer at den basstunge DT770 er 80 ohm og oppover, mens mine consumer DT770 på 32 ohm ikke er sammenliknbare.
Hehe, her er det nok ikke store forskjellen, sett bort i fra lydstyrke...
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Jeg har også Sony XB-700. De er helt klart ikke lagd for å analysere ihjel musikk, men de er noen reale koseklokker du aldri blir sliten i øra av.
...hadde helt klart ikke ropt nei til et par Audezeklokker, men enn så lenge er jeg meget fornøyd med Sony'ene.

Skulle jeg lagt en terning på bordet, så ville jeg lagt den med fire sorte prikker opp :)
Du har jo vært hos meg og prøvd Grado PS 1000, Audeze LCD-2 r.1, Denon AH-D7000, Denon AH-D2000, Sennheiser HD 650, Beyerdynamic DT770 (som du kjøpte til meg), Sony MDR-XB1000, Sony MDR-XB700 og Sony MDR-XB500, så kanskje du kan si noe om det.

Du gikk jo og kjøpte deg et par XB700 etter å ha hørt dem her hos meg, så jeg synes du skal sette terningkastet ditt litt i relasjon til andre ting.
Om jeg skal gi terningkast på hodetelefonene jeg har hørt hos deg så blir det som følger :

Audeze LCD-2 rev.1 Terningkast 6 - Helt klart de beste hodetelefonene jeg har hørt
Denon AH-D7000 Terningkast 5
Sennheiser HD 650 Terningkast 5
Sony MDR-XB700 Terningkast 4
Grado PS 1000 Terningkast 2 - 2 er sjukt lavt, men for meg så var disse som kniver i ørene, men det er sikkert noen som liker det også.
Beyerdynamic DT770 Terningkast 2 - "

Skulle som sagt ikke takket nei til Audeze, men headfi er ikke der jeg velger å legge pengene, så jeg kjøpte meg et par Sony XB700 da jeg syntes de var mer enn gode nok til mitt bruk.

Til prisen synes jeg Sony XB700 er en soleklar sekser på terningen.
Til prisen? Jeg definerer utifra lyd og ikke pris. Til prisen vil jeg si de er greie til direkte bruk i mobiltlf, mp3sp ogl...
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Men som Tittentei beskriver i sin tråd:
Hører du på elektronisk/jazz musikk uten vokale innslag, så kan dette føles greit for noen...
FYLDIG bass kombinert med ultrabehagelige klokker slår jo sjelden feil el?
 
T

Tittentei

Gjest
DAChild; jeg respekterer deg også, og jeg tar meg aldri nær av at noen er uenig med meg om lydmessige karakteristika. Det du skriver gjør meg bare veldig nysgjerrig på hvordan dine DT770 låter (gir meg ikke!). Du ser jo at vi er ganske enige når det kommer til XB700 og musikken jeg skisserer som passende, så hvorfor skulle vi være så delte når det kommer til DT770? Det henger ikke sammen.

Har du prøvd HD 650 fra Sennheiser? Hvordan synes du de er i forhold til DT770'ene dine?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvilket produkt?

Det er godt mulig at dette er et resultat av impedansematch vs. impedansemismatch.

CEntrance DACport har utgangsimpedanse 10 ohm og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse 80 ohm og høyere

Sony MDR-XB700 har inngangsimpedanse 24 ohm og og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse 3 ohm og mindre.

beyerdynamic DT 770 PRO har derimot inngangsimpedanse 80 ohm og bør derfor passe med CEntrance DACport.

Dette kan også passe Tittenteis observasjoner ang. Sony MDR-XB700 med Grace Design m903 (1,2 ohm) vs. Woo Audio ((rimelig) høy utgangsimpedanse).
Takk for innspill. Må bemerke her at jeg også hørte begge gjennom dedikert htlf utg, og dermed uten Centrance Dacport. Resultatet ble forøvrig det samme.
Hvilket produkt befant "dedikert htlf utg" seg på/i (firmanavn + modell, gjerne med lenke til spesifikasjoner)?
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Men Sony mangler så mye detaljer ift Beyer, at konkuransen var som en eliteutøver mot en mosjonist;)
Angående bass: Sony har mye bass i et begrenset frekvensområde, DT770 har fyldig, men meget definert bass i hele bassfrekvensområdet!
DT770 pro er et kvalitetsprodukt både på lyd og kvalitet, og selv om disse er billigere enn andre BDtlf, så anbefaler jeg de som lytter til musikk og ikke anlegget, til å gi disse en sjanse! Tror ikke du ser deg tilbake....
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Det er godt mulig at dette er et resultat av impedansematch vs. impedansemismatch.

CEntrance DACport har utgangsimpedanse 10 ohm og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse 80 ohm og høyere

Sony MDR-XB700 har inngangsimpedanse 24 ohm og og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse 3 ohm og mindre.

beyerdynamic DT 770 PRO har derimot inngangsimpedanse 80 ohm og bør derfor passe med CEntrance DACport.

Dette kan også passe Tittenteis observasjoner ang. Sony MDR-XB700 med Grace Design m903 (1,2 ohm) vs. Woo Audio ((rimelig) høy utgangsimpedanse).
Takk for innspill. Må bemerke her at jeg også hørte begge gjennom dedikert htlf utg, og dermed uten Centrance Dacport. Resultatet ble forøvrig det samme.
Hvilket produkt befant "dedikert htlf utg" seg på/i (firmanavn + modell, gjerne med lenke til spesifikasjoner)?
Med dedikert htlfutg mente jeg en standard utg på en nyere HPpc!
 
T

Tittentei

Gjest
Men Sony mangler så mye detaljer ift Beyer, at konkuransen var som en eliteutøver mot en mosjonist;)
Angående bass: Sony har mye bass i et begrenset frekvensområde, DT770 har fyldig, men meget definert bass i hele bassfrekvensområdet!
DT770 pro er et kvalitetsprodukt både på lyd og kvalitet, og selv om disse er billigere enn andre BDtlf, så anbefaler jeg de som lytter til musikk og ikke anlegget, til å gi disse en sjanse! Tror ikke du ser deg tilbake....
Hei,
Jeg har avtalt et bytte av mine 32 ohm som ligger på brukten nå, mot et par 80 ohm. Kommer tilbake igjen og sier hvordan jeg oppfatter 80 kontra 32. Hvis jeg ikke hører forskjell på dem, så skal jeg bøye meg i støvet.

Er helt enig i at XB-serien ikke har den definerte og harmoniske bassen som man finner i andre (mer raffinerte) hodetelefoner. Det er jo en slags "morohodetelefon". Sinnsykt behagelige er de også. Sovner med dem på stort sett hver kveld, hehehe.

Man får mange gode hodetelefoner til lave priser. Har også stort hell med Asus Xonar Essence One hodetelefonforsterker og DAC til 3000 kroner om dagen. :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Impedansematch vs. impedansemismatch

Det er godt mulig at dette er et resultat av impedansematch vs. impedansemismatch.

CEntrance DACport har utgangsimpedanse 10 ohm og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse 80 ohm og høyere

Sony MDR-XB700 har inngangsimpedanse 24 ohm og og er dermed fortrinnsvis egnet for hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse 3 ohm og mindre.

beyerdynamic DT 770 PRO har derimot inngangsimpedanse 80 ohm og bør derfor passe med CEntrance DACport.

Dette kan også passe Tittenteis observasjoner ang. Sony MDR-XB700 med Grace Design m903 (1,2 ohm) vs. Woo Audio ((rimelig) høy utgangsimpedanse).
Takk for innspill. Må bemerke her at jeg også hørte begge gjennom dedikert htlf utg, og dermed uten Centrance Dacport. Resultatet ble forøvrig det samme.
Hvilket produkt befant "dedikert htlf utg" seg på/i (firmanavn + modell, gjerne med lenke til spesifikasjoner)?
Med dedikert htlfutg mente jeg en standard utg på en nyere HPpc!
Da vet vi sannsynligvis lite om PC-hodetelefonutgangens utgangsimpedanse. Det er (vel) sjelden PC-firmaer oppgir slikt(?)

Det er derimot ikke uvanlig at hodetelefonutgangens utgangsimpedanse er ganske høy i slike sammenhenger fordi dette visstnok forenkler problematikken for produsenten.

Det er dermed langt fra usannsynkig at du i begge tilfeller har benyttet hodetelefonutganger med (relativt) høy utgangsimpedanse.
 
Topp Bunn