Bassen min!

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Litt off topic men:

Det værste jeg noen gang har vært borti var en ny
Electrocompaniet ECI-3.
Den var helt ekstrem på Gain under innspillings perioden.
Varierte noe helt forjævlig.
Trengte også en god times oppvarming med relativt høyt volum
før ting åpnet seg opp, ennå den den var spilt inn.
Gainet økte vel omtrent med 50% sånn gradvis oppover
når den begynte å bli varm. Satte den på 1 times spilling før lytting.
Vet ikke åssen utg. transistorer osv den innehar, men det var helt ekstremt.

Det kan tenkes som Roda nevner at den forandrer seg under innspilling.
Spørs jo hvor mange timer den har gått.
Dette er jo kvalitet av høy klasse.
Typisk ved "innspilling" at sånn kan forekomme da.
Mulig det endrer seg igjen etter at den har gått en del timer til.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det kan være innspillingsrelatert...for øvrig har jeg min forsterker stående på heile tida. Skrur bare ned volumknotten, og der står'n - alltid god og lunken!

Håper "fenomenet" retter på seg!

;D mvh. VaW

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
DEtte var da mystiske greier Steinar....

Har du målt spenningen i stikkontakten din ? hvis ikke kan du jo gjøre det , med ett enkelt voltmeter.

Du fikk vel høyttalere og amp samtidig , gjorde du ikke , det er vel ca ett drøyt år siden( når jeg henta uno ene hos deg )

Håper det ordner seg.

Mvh Espen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ssm skrev:
DEtte var da mystiske greier Steinar....

Har du målt spenningen i stikkontakten din ? hvis ikke kan du jo gjøre det , med ett enkelt voltmeter.

Du fikk vel høyttalere og amp samtidig , gjorde du ikke , det er vel ca ett drøyt år siden( når jeg henta uno ene hos deg )

Håper det ordner seg.

Mvh Espen
It stems on a prick det, Espen. Ca ett år siden. Og anlegget har oppført seg eksemplarisk helt til for et par uker siden.

Jeg har også tenkt på spenningen, men hvor er voltmetere når du trenger dem? Mitt er på utlån men jeg må se å få det tilbake snøggast råd.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Master!
Apprentice!
Heartborne, 7th Seeker
Warrior!
Disciple!
In me the Wishmaster
...

Mitt ønske... RE-STRAM ALLE BOLTER/SKRUER PÅ HØYTTALEREN... D28 skal ha slike specs tilgjengelige fra produsent.

En momenttrekker er ikke dumt, slik at alt har samme "stramming". Det finnes utallige modeller. Og ikke stram til for mye heller!
Stram som om du setter på ett hjul på en bil...
Når man får høyttalere i hus bør man re-stramme alt av bolter en 2-3 ganger det første året iallefall, og så minst en gang årlig.

Har man gjordt dette, vet man iallefall at den siden er iorden og man kan lete videre etter bassen..

Her er bilde av en Precision instruments modell: 0 - 24 ft/lb (0 - 33Nm)1% nøyaktighet...
(Precision Instruments DS1F384CZHMC)

Typisk skal man trekke til ca 6- 10 ft/lb eller da 8 til 14Nm... Det er ikke mye det, egentlig.

Jeg bare legger til om det trengs: Trekk også til høyttalerterminalene slik at de har samme "grep" om spadene eller hva det er på dem.
Dette "kan" også være ett element i feilsøking...

Grunnen til at jeg trekker frem dette er at dette har skjedd siste mnd, da man sikkert har begynt å bruke varmovner mer i huset.
Og luften blir som følge litt tørrere... alt dette tilsier at bolter kan sitte litt løsere i treverk...

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Du verden hva folk vet! Men det stemmer jo bra, det med oppvarming - gulvvarmen i kjellerstua har stått på en tid nå. Dette skal undersøkes. Takk for tipset!

A

AK27

Gjest
Prøv andre høyttalerkabler, opplevde brudd i WW kablene mine. Byggekvaliteten virker å være laber (i alle fall på modellen jeg har). Er kanskje verdt et forsøk?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
R.Solhaug skrev:
Snudd noen nettstikk?

Mvh. RS
Intet skal være uprøvd, og det inkluderer snuing av stikk. Men hvordan tester man det igjen? Jeg hadde en gang en beskrivelse fra den godeste Leif Ernstsen, men den er dessverre ikke lenger blant meg. Var det ikke noe med at komponentene skal kobles fra hverandre, og så skulle man måle hvilken stilling av stikket som ga minst utslag på et meter? Jeg har komponentene mine koblet til en slik en: http://www.audiopower.com/newsite/pp2.html
som i sin tur går inn i en egen 16A kurs. Hvis noen kan hjelpe meg med en veiledning om hvordan jeg skal gå fram hadde det vært fint.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg venter fremdeles på å få igjen multimetret mitt fra han som har lånt det, men i mellomtiden setter jeg opp en oversikt over ting som foregår/har foregått i det siste:
- Mindre bass i anlegget
- Dreieskiven på modelljernbaneanlegget går ikke rundt
- Den elektriske kaffekvernen på kjøkkenet får litt pustevansker ca halvveis i kverningen, for så å ta seg opp
- Vår paraboldekoder fra har sluttet å virke. Canal Digital sier etter å ha hørt min beskrivelse av hva som kommer
opp i displayet, at årsaken er feil på strømforsyningen
Alle apparatene er koblet til ulike kurser.
I tillegg opplever vi av og til at lyset blunker.
Jeg er klar over at vi nå bruker mer strøm enn i sommerhalvåret, men det har vi nå gjort i seks vintre, og aldri opplevd noe sånt.
Så nå lurer jeg på i hvilken grad folket her tror dette kan skyldes spenningen? Eller er det kun et sammentreff at disse tingene sammenfaller i tid?

Og så skulle jeg ønske noen kunne forklare meg fremgangsmåten ved måling av polaritet, som nevnt i mitt innlegg over.

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Det her med å vende et nettstikk i en ac-kontakt forstår jeg ikke... Kan noen vær så snill å utdype?

R

RoDa

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Jeg venter fremdeles på å få igjen multimetret mitt fra han som har lånt det, men i mellomtiden setter jeg opp en oversikt over ting som foregår/har foregått i det siste:
- Mindre bass i anlegget
- Den elektriske kaffekvernen på kjøkkenet får litt pustevansker ca halvveis i kverningen, for så å ta seg opp
- Vår paraboldekoder fra har sluttet å virke. Canal Digital sier etter å ha hørt min beskrivelse av hva som kommer
Jeg er klar over at vi nå bruker mer strøm enn i sommerhalvåret, men det har vi nå gjort i seks vintre, og aldri opplevd noe sånt.
Så nå lurer jeg på i hvilken grad folket her tror dette kan skyldes spenningen? Eller er det kun et sammentreff at disse tingene sammenfaller i tid?

Og så skulle jeg ønske noen kunne forklare meg fremgangsmåten ved måling av polaritet, som nevnt i mitt innlegg over.

Who you gonna call?

Denne gjengen...

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
495
Torget vurderinger
2
Steinar_Lund skrev:
- Mindre bass i anlegget

Det va nu en lang rekke av problemer,kan jo ikkje være tilfeldig alt det der ::) Kontakt elektriker!

mvh Filip

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
RoDa skrev:
Steinar_Lund skrev:
- Mindre bass i anlegget

Who you gonna call?

Denne gjengen...

Tror kanskje det må litt sterkere lut til...

Eller...

Forresten neppe det siste..

Vedlegg

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Antall liker
0
Steinar_Lund skrev:
R.Solhaug skrev:
Snudd noen nettstikk?

Mvh. RS
Intet skal være uprøvd, og det inkluderer snuing av stikk. Men hvordan tester man det igjen? Jeg hadde en gang en beskrivelse fra den godeste Leif Ernstsen, men den er dessverre ikke lenger blant meg. Var det ikke noe med at komponentene skal kobles fra hverandre, og så skulle man måle hvilken stilling av stikket som ga minst utslag på et meter? Jeg har komponentene mine koblet til en slik en: http://www.audiopower.com/newsite/pp2.html
som i sin tur går inn i en egen 16A kurs. Hvis noen kan hjelpe meg med en veiledning om hvordan jeg skal gå fram hadde det vært fint.
Høres ut som du har lav nettspenning, ikke uvanlig på vintertid, spesielt hvis man bor i enden av gaten. (enden av strømkabelen).

Fant forøvrig en "bruksanvisning" for å snu nettstikkene;

Vedlegg

Topp Bunn