Basstårn, 8x 12" til å supplementere mine linjekilder?

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Etter en impulsrunde på Torget og nesten napp på 4stk Peerless SLS 830669 som er noen forholdssvis enkle 12"-ere (?) bli gnisten litt tenkt på å endelig realisere basstårn til mine linjekilder. At 3,5"-erene ville sette pris på å bli avlastet den tyngste jobben i bunn er jeg helt sikker på 😅

Noen bilder for å vise rom (bruker ikke diffusor bak lerret enda, ei heller så mye demping som vist), dagens system samt respons i lytteposisjon. Kan dra på ganske godt allerede men mye vil ha mer og alt det der... 🥰 Ønsker solid fundament i bassen og absolutt en taktil opplevelse, men skjønner at dette ikke er noe ULF-system - noe som heller ikke er ambisjonen. Det kan et par 18 eller 21" ta seg av en gang i fremtiden...

Må ha noen prosjekter innimellom og nå ser det ut som at høst/vinter kan tillate mer sponproduksjon og jeg tenker to søyler med 4x12" i hver, lukket kasse som sklir inn under lyskassene i rommet. Det gir en ganske diskre plassering om de kan stå såpass tett på bakvegg. Bygging etc er for meg ganske enkelt, men teorien bak matching av anlegg/komponenter kan jeg for lite om.
Må handle inn både elementer og forsterkeri, og jeg kan ikke plukke fra øvre hylle på noen av delene så budsjett blir holdt godt nede, kanskje ned i 15k komplett for all hardware.
Har MiniDSP2x4HD som kan ta seg av delefilter/DSP.

Men er dette det optimale elementet å basere seg på, er det noen andre som har andre forslag i tilsvarende prisleie?
Ser at anbefalt volum for lukket kasse er 68lL (F3=51hz) som kanskje blir noe omfangsrikt...men effektivitet er høy på nesten 90dB. Linjekildene mine er godt oppå 90-tallet så 4x per bassøylet gir meg omtrent samme systemeffektivitet.

Tidlig brainstorming her, i et felt jeg ikke kan så mye om enda - så alle input tas vel i mot o_O
 

Vedlegg

Topp Bunn