Masse avstivninger sv kabinettet mener jeg betyr mindre enn veggflater konstruert for å være dempende i seg selv. Det er konstruert subber så stive, men av for tynt materiale, så de «hopper» bortover gulvet. Passe tykke dobble vegger iboende et mellomsjikt beregnet for demping av ressonanser/lyd mener jeg er vesentlig bedre enn en haug avstivninger - avstivninger som i seg selv lett kan bidra til svært hørbar «ugreie»
Se eksempelvis Response konstruksjonene til Reidar Persson, med dobble vegger med viskoelastisk lim (fra Swedax, norske representanten tror jeg fortsatt bor i Larvik), uten avstivninger for at hver enkelt flate skal ha sin egen utklingning. Egentlig ganske logiske greier.
Mannskapskabiner i industrien består ofte av relativt tynne metallplater med et viskoelastisk sjikt mellom, for å dempe lyd utenfra.
MDF plater (brukt som ett lag) mener jeg nærmest er en bløff hva «dødhet» angår, men gull for skjæreverktøyet fordi det er bløtt bak den harde (lyd-frembringende) overflaten på begge sider.
Bygget et kabinett en gang, med ytterplage 25 mm MDF, innvendig 4 mm asfaltplate limt til MDF plata, så 28 mm stavlimt eik heltreplate skrudd med «en million» skruer til asfalt/MDF plata - det var dødt det