permorten skrev:
hei
Leste tråden din, hadde det vært en ide og fosøke seg på en hornløsning som kunne nærme seg 100 hz, i tillegg til de planlagte.
Ville nesten trodd at du ville få ett stort sprang i lydkvalitet ved å gå fra horn til 15" ved 400 hz ?
mvh
per morten
Horn har vært/er vurdert. Skal man derimot nå 100hz med et horn av type LeCleach profil, så snakker vi vel omtrent 2 meter i diameter. Et tractrix horn med cut-off på ca 125hz blir omtrent 95cm avhengig av hvordan man konstruerer i Hornresp.
Det heter seg at man helst (i teorien) skal dele en oktav eller 1.4 ganger frekvensen til cut-off for å få best ladning, og da bør det deles på mellom 200-250hz.
På Inlowsound (en Diy'er med egen hjemmeside) er det konstruert et konisk horn med cut-off på 80hz. Han bruker en 15" i dette (JBL 2240), og dette sparker visstnok som hesten.
Det hadde passet ypperlig, også i forhold til at jeg skal bruke dette systemet på film hvor deling på 80hz er vanlig mot subber.
Drawbacket er at det er vanskeligere å få til et konisk i forhold til beregning og bakkammer (ifølge ekspertisen på DiyAudio), samt at det estetisk sett er firkantet. Høres litt rart ut med tanke på at lydkvaliteten bør stå øverst, men jeg kjenner en liten lykke når jeg sitter og ser på runde horn. Jeg får ikke den følelsen med firkantede. Nå skal det sies at jeg allerede har 2 stk 15" som kan testes i et slikt oppsett, og vanskelig er det heller ikke å bygge, så ja, flere ting skal eksperimenteres med.
Jeg har et par 18" subber (JBL 2245H) på hver seg 360L kasser, så det sparker bra der nede også, men vil ikke dele disse for høyt.
Så litt av grunnen til at jeg vil ha et system som spiller fra 30-350hz, er at det da blir et kapabelt annlegg som kan brukes på musikk, uten å måtte bruke sub.