Jeg gjør samme vurderinger som deg OMF, gå for standarsversjonen. Eller bedre, luft tankene for Seas og hør hva de har å si.
@Roald, er mye jeg kunne sagt om det resonomentet ditt, men det blir litt på siden av trådens tema. Min post var til PM da jeg selv har kikket litt på gpa sine drivere. De to driverne i sammenlikningen var ikke et tips til trådstarter. De er midbassere/mellomtoner.
denne ser jo ok ut når man tenker på at du ønsker hjørneplasering.Her kommer da en skisse til kasse! Høyden blir ca 40 centimeter!
Hvis man bygger i feks 15 mm plater, doble plater til baffel. og doble plater til bunn og topp.
Så tenkte jeg at man kunne sandfylle evt støpe det som er rødt - for å få en en død og tung kasse.
Eller er det bedre å bare bygge det i tre, og heller doble platetykkelser...?
Trenger ingen finish da 2 av sidene blir stående mot vegg og hele fronten er tenkt dekt av et stort trekk/gitter i samme farge som veggene!
Noen som har anelse om hva man kan forvente å måtte betale for å bygge 12 slike kasser...?
Mvh
OMF
Vis vedlegget 236573
På min subwoofer peger selve enheden direkte imod lytteren på Modifix anledning. Ikke bare i den rigtige retning.Mine foreslåtte søyler vil peke 45 grader inn i rommet - som vil bli rett på lytteren. Det vil også være en søyle som går fra gulv til tak.Selve enheden peger direkte imod lytteren. Det vil du ikke kunne gøre, hvis du placerer en masse enheder i et hjørne.
Du skal kende din lytteplacering. Også i ørehøjde. Subben skal pege direkte på dig. Forpladen skal så have en vinkel, der er anpasset til dig. Det modvirker også stående bølger i kassen.
Mvh
OMF
Hei!denne ser jo ok ut når man tenker på at du ønsker hjørneplasering.Her kommer da en skisse til kasse! Høyden blir ca 40 centimeter!
Hvis man bygger i feks 15 mm plater, doble plater til baffel. og doble plater til bunn og topp.
Så tenkte jeg at man kunne sandfylle evt støpe det som er rødt - for å få en en død og tung kasse.
Eller er det bedre å bare bygge det i tre, og heller doble platetykkelser...?
Trenger ingen finish da 2 av sidene blir stående mot vegg og hele fronten er tenkt dekt av et stort trekk/gitter i samme farge som veggene!
Noen som har anelse om hva man kan forvente å måtte betale for å bygge 12 slike kasser...?
Mvh
OMF
Vis vedlegget 236573
Kan du ikke da lage en i hvert hjørne som har plass til alle elementene.
det blir langt billigere å lage to og ikke 12.
men dette gjør jo att du ikke får flyttet de individuellt.
tykke materialer skulle jo være å annbefale, da dette blir stivere, men alt er jo en vurdering.
med ikke rette vinkler kansellerer man vel noe også.
Steinar.
Nei, det er alle oss andre som aldri får ut finger’n, og trur vi kan klare oss med mindre, som er de gæ’ne. Selvbedrag er den verste form for bedrag.Faen - skal du ha tolv kasser med 2 drivere i hver?
Ærrugæern?
BB
Det er flere grunner til det!Når jeg ser kompetansenivået her, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du ikke går for custom made by professional.
104 svar og du vet ikke engang hvilket materiale du skal bruke....
Jeg tror det viktigste i et godt «smørbrød» er å velge materialer med ulik stivhet og egendemping. I utgangspunktet ville jeg hat tatt mål av at sammenlimingen/koblingen ikke bør være unødig fleksibel, for å unngå at materialene/platene «lever sitt eget liv» som de ville ha gjort uten «smørbrød-konstruksjon». Kryssfiner og MDF kan være litt for like til at det blir en vesentlig gevinst. En måte å tenke «smørbrødkonstruksjon» er «mekanisk impedans», og et mål med «smørbrødet» kan være å kombinere ulik mekanisk impedans i ulike materialer. Dersom du bruker kryssfiner ytterst, så ville jeg har valgt et «mykere» materiale enn MDF innenfor, f.eks. vanlige sponplater, kanskje supplert med porøse trefiberplater på innsiden der igjen.Hvis man skal lage en "sandwitch" - hvillke to relativt lett tilgjengelige materialer bør man velge..? Kan man benytte Kryssfiner og MDF, med et eller annet fleksibelt lim i mellom...?
...
Sjekket prisen hos noen som leverte og plater på 1 x 2 meter koster ca 400,-+ mva for 2 mm og 600,-+ mva for 3 mm!Rune sa det absolutt dødeste var 18mm plywood limt sammen med 2mm alu
mvh
Leif
Finish betyr i grunnn fint lite, da jeg har tenkt å dekke hele søylen med et frontdeksel med duk.Kommer i alle fall ann på finish hva man velger av materiale, men flest muligheter er det med MDF ytterst. To lag av kryssfiner setter større begrensninger og det må velges finish i selve materiale slik jeg har forstått det. Kan bruke spon innerst også som er billigere, men kryssfiner er stivere om det skulle bety noe. Så kryssfiner innerst og MDF ytterst er det jeg trolig ville ha valgt hvis man skal finere utsiden. Så kjøre på bitumen/asfaltmatter på innsiden i tillegg til porøs materiale om bassene skal gå høyt frekvens. Sistnevnte har jo litt betydning i forhold kassestørrelsen. Ikke mye plass til demping inni med mindre lukkete kasser.
vi kjøpte ferdig kappede, valsede og kurvede plater til subhorna og det var gjort på en formiddag og latterlig billigSjekket prisen hos noen som leverte og plater på 1 x 2 meter koster ca 400,-+ mva for 2 mm og 600,-+ mva for 3 mm!Rune sa det absolutt dødeste var 18mm plywood limt sammen med 2mm alu
mvh
Leif
Så det er jo ikke hinsides dyrt. Men det er jo noe mer krevende å jobbe med og kappe vil jeg tro!
Mvh
OMF