Batterilader

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Jeg er ikke noen ekspert innen dette fagfeltet, men har selv dårlig erfaring med slike løsninger.
Jeg har kjørt litt 1:10 elektrotouring og har av denne grunn hatt ganske mange batteriladere av ulik type og kvalitet. Det er noen batteriladere som har en funksjon for innkjøring av elektromotor (innkjøring etter at kommunatorn er dreid) og drift av dreiebenk. Jeg tipper at en slik ville egne seg bedre enn denne, med heller ikke dette er noen virkelig god løsning - eller spesielt billig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Jeg er ute etter en lader jeg kan koble til batteriet til en DC-motor ( for platespiller ) og deretter glemme...

Duger denne?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage?filename=6940613_jan07.pe&lang=no

art. nummer:  69-406-13  
For å lade 12V blybatterier så duger laderen som ELFA har på tilbud, i forhold til DC motoren din så vil den oppføre seg som en fyllesyk spenningsregulator som ligger litt over 12V (dvs nærmere 13-14V). Hva er prosjektet ditt? Hva er målet? Hva er tenkingen? Etc så kanskje det går an å gi noen bedre tips og ideer mv.

mvh
KJ
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.161
Antall liker
3.295
Torget vurderinger
2
http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/audio/DCbrushed.html


dette er prosjektet, jeg er sikker på at Mark Kelly som har laget kretsen har sine oppfatninger, han kjenner ikke tilbudskatalogen til Elfa så godt...men her skal det være spenningsregulering nok. eller?

Jeg tenkte også på DDDACen min som visstnok kan kjøres på batteri..
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/audio/DCbrushed.html


dette er prosjektet,  jeg er sikker på at Mark Kelly som har laget kretsen har sine oppfatninger, han kjenner ikke tilbudskatalogen til Elfa så godt...men her skal det være spenningsregulering nok. eller?

Jeg tenkte også på DDDACen min som visstnok kan kjøres på batteri..
OK, skjønner, trur eg.
Dersom det skal være noe poeng i å kjøre den motorkontrolleren du visert fra et bateri 12 V blybatteri så bør ladere til blybateriet kobles fra. Med laderen permanent tilkoblet, så vil du sannsynligvis gaske enkelt kunne lage en vesentlig bedre strømforsyning som henter strømen rett i fra veggen. Som sagt laderen i seg selv oppfører seg som en litt fyllesyk spenningsregulator, og vanlige 12V blybatterier har ofte ikke lav nok indre motstand til å undertrykke laderens unoter.

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Batteriladere er laget for å lade batterier. Ikke noe annet. Det du trenger er en regulert spenning. Det kan du enten få fra et batteri (ikke helt korrekt å kalle den spenningen regulert.....) eller en strømforsyning som er regulert. Du kan selvfølgelig bruke den nevnte laderen til å lade batteriet, men det gir trolig ikke noe godt resultat dersom du lader samtidig som du spiller.
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Bruk en bryter som kutter ladestrømmen når motoren starters. Eller?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.161
Antall liker
3.295
Torget vurderinger
2
Bruk en bryter som kutter ladestrømmen når motoren starters. Eller?
Joda, motorkontrolleren anbefales koblet opp med denne bryteren, det jueg ubevisst har lurt på er om det finnes en lader som autoamtisk avbryter ladingen ved fulladet batteri, men jeg skjønner det vil være vanskelig å få den fra å lade under spilling, så det blir nok med bryter ja...
Takk for engasjementet.
 
Topp Bunn