Det er ikke helt riktig.... de fleste loudness kretsene ble laget ved å tappe volumpot.meteret sånn et sted rundt 40%, så etterhvert som man passerte tappepunktet fikk loudness filtrene stadig mindre virkningLoudness-knappen på forsterkere i fordums tid lagde vel en kjent smil-kurve med eq. Boost i bunn og topp. Flott på lave volum-settinger.
Problemet var jo at denne kurven hele tiden lå inne, så med økt volum så ble det bare tull.
Fikk fort et dårlig rykte, fortjent kan man jo lett si.
problemstilling i denne tråden er motsatt. Hvorfor må man guffe på for at anlegget skal våkne til liv?Betre lyd på lavt volum kan vere så enkelt som at vegger ol ikkje spela so mykje med. Blir altså ryddigere.
Har et lite oppsett her nå, som står i en nesten tom stue. Låter helt ok opp til et visst nivå. Over det så starter det å låte både hardt og rotete.
Ja, netop. Den gamle loudness funktion fungerede ret godt. Men den signalerede åbenbart low-fi og forsvandt. På gamle B&O radioer var loudness funktionen ikke med en knap, men altid indkobletDet er ikke helt riktig.... de fleste loudness kretsene ble laget ved å tappe volumpot.meteret sånn et sted rundt 40%, så etterhvert som man passerte tappepunktet fikk loudness filtrene stadig mindre virkning
De har vel ikke bas under nogen nogen forholdQuad elektrostater syns jeg ga god lytte glede på moderat nivå.
Rogers ls3/5 også.
Begge fokuserer hovedsakelig på mellom tone og ikke ekstremene i bass og diskant
Samme herHos meg låter det nesten best på lave nivåer. Mindre utfordringer med akustikken, kanskje. Jeg har klasse a forsterker. Tror disse er veldig gode på lavt volum.
Ikke helt min erfaring, men som du sier de fleste og da fantes det jo sikkert varianter som var annerledes laget. Eller så kom jeg aldri langt nok opp i volum i gamle dager.Det er ikke helt riktig.... de fleste loudness kretsene ble laget ved å tappe volumpot.meteret sånn et sted rundt 40%, så etterhvert som man passerte tappepunktet fikk loudness filtrene stadig mindre virkning
Har du lyttet på store dipoler ? : )Ikke helt min erfaring, men som du sier de fleste og da fantes det jo sikkert varianter som var annerledes laget. Eller så kom jeg aldri langt nok opp i volum i gamle dager.
Anyways.
Gitt at vi vet at hørselen til de aller fleste oppfatter bass/diskant dårligere ved lavere volum:
I de anlegg folket har idag som spiller suvenrent på lave volumer, hva om man går glipp av en fantastisk bedre lyd med en moderne adaptiv loudness funksjon?
Tenk om anlegget spilte like bra på lavt volum som det gjør når man drar på og det "virkelig våkner til liv".![]()
Yamaha er et forbilde slik sett.Med god nok DSP kan man siker automatisere det Yamaha har hatt manuell--analogt så lenge jeg kan huske.
Vis vedlegget 943401
Selvsagt, man må tilpasse seg kunden.Amerikanerne kjørte jo eq for at musikken skulle låte best/ mest tiltalende på bilstereo.
Det var tross alt der flest amerikanere hørte musikk.