Diverse Bedre lyd på lavere lydnivå.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.649
Torget vurderinger
1
Lette elementer som er stivet av hjelper gjerne også på lavt volume.
Dali bruker trefibermix med papp, Canton bruker keramisk coating, flere bruker carbon.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.031
ATC bruker tunge membraner med demping og oppheng. Med ditto store magneter. En egenskap som gjør dem så atraktive her hjemme er nettopp at de i liten grad endrer karakter ved ulike SPL. Hvor deres manglede bass selvsagt er til hjelp for akkurat dette parameteret.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.387
Sted
Ytterst i havgapet...
Loudness-knappen på forsterkere i fordums tid lagde vel en kjent smil-kurve med eq. Boost i bunn og topp. Flott på lave volum-settinger.
Problemet var jo at denne kurven hele tiden lå inne, så med økt volum så ble det bare tull.
Fikk fort et dårlig rykte, fortjent kan man jo lett si.
Det er ikke helt riktig.... de fleste loudness kretsene ble laget ved å tappe volumpot.meteret sånn et sted rundt 40%, så etterhvert som man passerte tappepunktet fikk loudness filtrene stadig mindre virkning

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Jeg har litt motsatt erfaring mtp høyttalere. De gangene jeg har hatt effektive høyttalere har de virket litt endimensjonale ved lavt volum. Det vil si mest mellomtone med lite dynamikk.
Samme forsterker med tungdrevne høyttalere har gitt større spekter på lavt volum.

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
681
Sted
Brøttum
Har igjen å høre noe som helst, samme om det har høy eller lav følsomhet, en haug av elementer eller få elementer som kan spille overbevisende luftig og fint under 70-75dB .... Det strekker seg fra egne basstårn (16* 10" med 2* 900w) og til JBL 2360 med berylliumdrivere og generell følsomhet rundt 100dB. Hjemmekinoen med linjekilder (48* 3 1/2") og tolv 18" er vel det jeg har hørt som spiller best på forholdsvis lave volumer (men dette vet jo pHyred alt om). Han har et veldig oppløst anlegg vil jeg si, det er luftig og fint, men trenger nok som alt annet 70-75dB for å våkne.
Det er mulig det går an å tune seg frem til noe som spiller bedre på lave volum, nå låter vel kinoen min bedre enn forrige gang du var her og jeg kan tune litt mer for musikk hvis det er ønskelig før du (pHyred) tar deg en tur til. Bare å sende på en PM så finner vi en dag som passer. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.518
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har dei siste åra funne ut at det er fordelaktig å lytte ved moderat lydstyrke, sjølv om mbl likar seg veldig godt når det guffast på. Fordelar ved å moderere seg
- klarer å konsentrere meg over eit lengre tidsrom
- vekkjer ikkje resonansar i særleg grad
- skader ikkje høyrselen
Men det er gøy å gje på litt frå tid til anna...

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.020
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Masse membranareal, høy følsomhet, godt behandlet rom.
Så en snill bruk av DSP, jeg kan spille veldig lavt og fortsatt ha driven i musikken.
Nei jeg har ingen slik tullete loudness funksjon i mitt system.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.077
Torget vurderinger
1
Forøvrig er (ekte) linjekilder det mest effektive på lavt volum. Mindre tap (enn typisk punktkilde-høyttaler) fra høyttaler til lytteposisjon.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Betre lyd på lavt volum kan vere så enkelt som at vegger ol ikkje spela so mykje med. Blir altså ryddigere.

Har et lite oppsett her nå, som står i en nesten tom stue. Låter helt ok opp til et visst nivå. Over det så starter det å låte både hardt og rotete.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
11.131
Sted
Oslo
Quad elektrostater syns jeg ga god lytte glede på moderat nivå.
Rogers ls3/5 også.
Begge fokuserer hovedsakelig på mellom tone og ikke ekstremene i bass og diskant

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
222
Torget vurderinger
1
Hos meg låter det nesten best på lave nivåer. Mindre utfordringer med akustikken, kanskje. Jeg har klasse a forsterker. Tror disse er veldig gode på lavt volum.

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
30
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Betre lyd på lavt volum kan vere så enkelt som at vegger ol ikkje spela so mykje med. Blir altså ryddigere.

Har et lite oppsett her nå, som står i en nesten tom stue. Låter helt ok opp til et visst nivå. Over det så starter det å låte både hardt og rotete.
problemstilling i denne tråden er motsatt. Hvorfor må man guffe på for at anlegget skal våkne til liv?

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
30
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
har tenkt litt mer . Mine høytalere er 3 veis med diskant og en 6.5" mellomtone og 10" bass. Jeg har også et par subwoofere.
For en stund tilbake byttet jeg diskant fra seas t25 til t29 cressendo. Dettte byttet hjalp på lav nivå lytting . ble mer punch og dynamikk i nedre diskant. mulig en liten dedikert liten mellomtone kan gjøre dette enda bedre, særlig ved lave lydnivåer. flere tar jo til ordet for at de konstruksjonene som låter godt ved lave nivåer har fokus på mellomtone.
problemet mitt med å dra på er at det skaper akustiske problemer og lager et stort , men litt trangt lydbildet. Rommet mitt er desverre ikke optimalt med 19.5 m2 og L formet.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
226
Det er ikke helt riktig.... de fleste loudness kretsene ble laget ved å tappe volumpot.meteret sånn et sted rundt 40%, så etterhvert som man passerte tappepunktet fikk loudness filtrene stadig mindre virkning
Ja, netop. Den gamle loudness funktion fungerede ret godt. Men den signalerede åbenbart low-fi og forsvandt. På gamle B&O radioer var loudness funktionen ikke med en knap, men altid indkoblet :)

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
226
Quad elektrostater syns jeg ga god lytte glede på moderat nivå.
Rogers ls3/5 også.
Begge fokuserer hovedsakelig på mellom tone og ikke ekstremene i bass og diskant
De har vel ikke bas under nogen nogen forhold :LOL:

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
226
Det store spørgsmål er faktisk, hvorfor folk ikke ønsker en loudness funktion på deres forstærker? Den kan jo typisk kobles ud, hvis den ikke skal være aktiv altid.

Der er tilsyneladende mange der gerne vil lytte til musik ved lave niveauer.

Rent snopperi?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.714
For mellomtone og diskant tenker jeg redusert rombidrag og høy oppløsning er noe av det viktigste for lavt volum. Og for bass blir tilstrekkelig med nivå og jevn respons vesentlig.

Selvsagt mye annet som spiller inn også, men synes nok disse faktorene bidrar aller mest.

Tradisjonelle elementer og konstruksjoner faller her litt igjennom for mellomtone og diskant. Man må gjerne over på kompresjonsdriver/horn, planar/ribbon/elektrostat eller CBT linjekilde for høyere oppløsning og innsikt i kildemateriale.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.194
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hos meg låter det nesten best på lave nivåer. Mindre utfordringer med akustikken, kanskje. Jeg har klasse a forsterker. Tror disse er veldig gode på lavt volum.
Samme her :) Er faktisk litt imponert hvor bra det spiller på lavt volum

mvh

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.029
Sted
Horten
Ikke helt min erfaring, men som du sier de fleste og da fantes det jo sikkert varianter som var annerledes laget. Eller så kom jeg aldri langt nok opp i volum i gamle dager. 🤔

Anyways.
Gitt at vi vet at hørselen til de aller fleste oppfatter bass/diskant dårligere ved lavere volum:
I de anlegg folket har idag som spiller suvenrent på lave volumer, hva om man går glipp av en fantastisk bedre lyd med en moderne adaptiv loudness funksjon?
Tenk om anlegget spilte like bra på lavt volum som det gjør når man drar på og det "virkelig våkner til liv". :cool:

Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Men altså loudness og EQ på lave lydnivåer – er jo greit nok at det får tonaliteten på plass, men noen realisme blir det jo ikke. Med mindre man innbiller seg at man lytter til noen som spiller 50 meter unna eller noe.

---

Tenkte på't: Ulike kilder på nettet sier at miksing og mastring gjerne skjer ved 75–85 dB (alt etter preferanser og romstørrelse). Er det også en grunn til at lytting i det området føles «riktig» (for meg i alle fall)?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
11.131
Sted
Oslo
Amerikanerne kjørte jo eq for at musikken skulle låte best/ mest tiltalende på bilstereo.
Det var tross alt der flest amerikanere hørte musikk.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ikke helt min erfaring, men som du sier de fleste og da fantes det jo sikkert varianter som var annerledes laget. Eller så kom jeg aldri langt nok opp i volum i gamle dager. 🤔

Anyways.
Gitt at vi vet at hørselen til de aller fleste oppfatter bass/diskant dårligere ved lavere volum:
I de anlegg folket har idag som spiller suvenrent på lave volumer, hva om man går glipp av en fantastisk bedre lyd med en moderne adaptiv loudness funksjon?
Tenk om anlegget spilte like bra på lavt volum som det gjør når man drar på og det "virkelig våkner til liv". :cool:
Har du lyttet på store dipoler ? : )

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.020
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg undres.
Men alle de oppsett jeg har hørt som har mengder av kapasitet har over hode ikke problemer med å spille lavt og engasjert. Ingen ting blir borte eller flatt. Hva kommer dette av. Ingen har noen "høyt" knapp de kan bruke.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har alldri likt det av tone / filters tilfører musikken ,

Min erfaring ; Når det gjelder tungdrevne HT er det ofte om at de er særs inneffektive , noen av de større har i tillegg komplexe filter loads som krever muscle . Selv har jeg blitt overrasket over hva en brokoblet amp gjør med små sko bokser HT 85 dB issh . 1 høyer spenning sving , 2 øket gain kompenserer mye for lave drifts effekten og får det sparket de trenger .
Om du liker litt farving allike vel finnes det noen rør preeer som gir vidundelig jobb på en naturlig måte " imo , helt uten loadness
For andre komplexe loads imo ,,, ikke undervurder klA om du ellers er fornøyd med dine HT og du har normal stereo 2channel .

Selv har jeg holdt på så lenge at jeg er kommet til en slags veis ende ,, og de store " dipolene er bare magiske , nå helt sikkert ferdig innkjørt , LOw level som full power

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.029
Sted
Horten
Amerikanerne kjørte jo eq for at musikken skulle låte best/ mest tiltalende på bilstereo.
Det var tross alt der flest amerikanere hørte musikk.
Selvsagt, man må tilpasse seg kunden.
Men jeg tror nok at denne eq ble lagt på i studio før lyden raste ut i eteren, og kilden var standard. (Ev tilpasset i en egen utgave ala radio-edit)

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.387
Sted
Ytterst i havgapet...
Første gen. loudness war var Orban-prosessorene som omtrent alle radiostasjoner dro i gang med, sånn rundt 1990....
For øvrig, - lytting på moderat nivå er nå vel en smakssak, og med stor sannsynlighet mer vanlig enn full guffe... så får nå andre krangle om hvorvist det er riktig eller ikke... :cool:

Sist redigert:
Topp Bunn