Bedritne Provokatører

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Men å trykke karrikaturtegninger for å om mulig provosere frem en akson er greit ?
Igjen en misforståelse av terminologien her. Provokasjon i forstand av å fremkalle en straffbar handling som ellers ikke ville ha blitt begått, er slett ikke det samme som at noen bruker sine egne preferanser eller oppfatninger til å rettferdiggjøre ulovlige hadlinger.

Det er defor provokasjon å prøve å selge tyvegods til noen, for deretter å anmelde dem for heleri. Det er derimot ikke provokasjon å gå på gaten uten bikini eller burka, selv om noen skulle finne på å bruke dette som begrunnelse for egne straffbnare handlinger mot personen.

I det første tilfelle organiseres og isenesettes det en kriminell handling, i det andre tilfelle gjør man det ikke, selv noen kan føle seg provosert av slik oppførsel er det hav av forskjell på dette.

Fremdeles uklart?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det blir bare mer og mer uklart for meg.
Har jeg ikke lov å parkere bilen min ulåst heller lenger?
Det var nytt for meg.

Det er mange som mener at om en kvinne går lettkledd, eller går alene ute nattestid så er hun selv delvis ansvarlig om hun utsettes for noe. Hun provoserer selv frem et angrep, dette har noen løst elegant ved å kreve at kvinner skal gå tildekket fra topp til tå. Etter mitt syn er det mye det samme som skjer her, man legger skylden på de som "provoserer" og ikke på de som faktisk bryter loven.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.078
Torget vurderinger
1
Salg av alkohol til mindreårige er forbudt med god grunn. Ungdomsfyll er en uting. Skal mine barn drikke før de fyller 18 (noe jeg selv gjorde ;D) så skal jeg vite om det/ha et minimum av kontroll over hva som skjer.

Dagligvarebransjen styres av de store kjedene. Som setter bort driften til franchisetagere. Som ansetter lavtlønnede unge mennesker, hvorav noen knapt snakker norsk/er vant med norske forhold. Internrutinene svikter. Øl selges over disk uten kontroll.

Hvis denne tråden skal handle om prinsipper, så synes jeg det er positivt at noen setter fokus på dette samfunnsproblemet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Det blir bare mer og mer uklart for meg.
Men kjære venn, du er da en kvinne så det er da helt normalt! ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten skrev:
Har jeg ikke lov å parkere bilen min ulåst heller lenger?
Det var nytt for meg.
Er fortsatt ikke jurist men jeg mener å huske fra dengangen jeg tok "lappen", som faktisk ikke var en "lapp" men en liten grønn bok, at det var en regel som påla fører av motorvogn å se til at den ikke kunne kjøres av andre enn de som skulle ha anledning til det. I.E. se til at den ikke kan stjeles "lett", - ta med nøkkel og lås døra! Så når du en kald ( den er jo ikke det, det er bare inbilling fordi du er vestlending uten erfaring med minusgrader ) formiddag går fra bilen med motoren i gang utenfor Posten gjør du noe ulovlig. :-*

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
rico skrev:
14 år gamle fundamentalistspirer som provoserer frem ølsalg til mindreårige, det begynner ofte slik, hva blir det neste?
De går sikkert over til noe sterkere!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Psyklisten skrev:
Hva er problemet herà? jeg kjøpte øl når jeg var 14-15 og jeg drakk det også. ............................................................................................ La dem drekke hjemme, da blir det ikke så spennende med sterkere saker senere.
Forskingen viser at du tar feil der, de vil drikke mer enn de som ikke får noe hjemme når de er 14-15 år.

T

Thomas1

Gjest
Spiralis skrev:
rico skrev:
14 år gamle fundamentalistspirer som provoserer frem ølsalg til mindreårige, det begynner ofte slik, hva blir det neste?
De går sikkert over til noe sterkere!
Det neste nå er å prøve å lure Posten med underfrankerte brev....Ååhhh de jævla provokatørene altså. Skal de aldri lære?!!! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Det er selvsagt et stort problem at 13-14-åringer så lett får tak i alkohol, var faktisk på foreldremøte med dette som tema i går, og det viser seg at svært mange av ungene i denne alderen sier at de har drukket alkohol. Da er det jo greit å belyse dette på en effektiv måte også da etter mitt syn, og hvordan gjøre dette bedre enn på denne måten?
Det er beviselig en helt klar sammenheng mellom debuttalder og seinere forbruk av alkohol, jo lenger de venter jo mindre drikker de også seinere i livet. Og de som får alkohol av sine foreldre drikker også mer enn de som ikke får det. Dette er ikke noe å diskutere, dette er det mange og grundige undersøkelser på.
Og det du sier her er at foreldrene har og MÅ TA ansvaret for at disse "små" ikke får tak i alkohol. Selvsagt skal ikke handelsmann Deph selge øl til dem. Men det er ditt og mitt ansvar som foreldre å sørge for at våre 13-15 åringer IKKE prøver å "teste ut" om Deph er en kjeltring som pusher øl til mindreårige.

Men selvsagt har du rett. :-* ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Er det ulovlig å prøve å kjøpe øl når man er mindreårig?
Ja i høyeste grad ulovlig!! :mad:

Komponenten skrev:
Det er så vidt jeg vet ikke ulovlig å sjenke en mindreårig, som privatperson. Ble litt overrasket da jeg leste dette nylig der en mann hadde sjenket mindreårige og forgrepet seg på dem, sjenkingen kunne han visst ikka tas for.
Er nok ikke lov det heller! Grunnen til at han ikke ble tiltalt var at overgrepet er et så mye alvorligere lovbruddd en sjenking at han får "strafferabatt" ved at han kun blir tiltalt etter de alvorligste paragrafene. Etter min mening burde han tiltales ettter alle tilgjegelige paragrafer for så å bli idømt straff for hvert lovbrudd for seg. Straffen bør sones fortløpende, slik at han begynte på ny tid når han var ferdig med første dommen. Vi har alt for få ( ingen!! ) dommer av typen 3645 år i fengsel i dette landet. :(

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:

Komponenten skrev:
Det er så vidt jeg vet ikke ulovlig å sjenke en mindreårig, som privatperson. Ble litt overrasket da jeg leste dette nylig der en mann hadde sjenket mindreårige og forgrepet seg på dem, sjenkingen kunne han visst ikka tas for.
Er nok ikke lov det heller! Grunnen til at han ikke ble tiltalt var at overgrepet er et så mye alvorligere lovbruddd en sjenking at han får "strafferabatt" ved at han kun blir tiltalt etter de alvorligste paragrafene. Etter min mening burde han tiltales ettter alle tilgjegelige paragrafer for så å bli idømt straff for hvert lovbrudd for seg. Straffen bør sones fortløpende, slik at han begynte på ny tid når han var ferdig med første dommen. Vi har alt for få ( ingen!! ) dommer av typen 3645 år i fengsel i dette landet. :(
Er du sikker på dette?

Sånn som jeg leste den saken så hadde retten problemer med å finne noe å ta han for, fordi det ikke var ulovlig å sjenke en mindreårig, og fordi hun ikke husket hva som hadde skjedd, fordi hun var for full...

Det er ikke lov å selge til noen under 18, men jeg tror faktisk ikke det straffbart å kjøpe, så lenge man ikke bruker falsk legitimasjon. Det er selger som har ansvaret for at handel ikke skjer.

Når det gjelder bilen så tenkte jeg ikke på at den var i gang, men at den ikke var låst. Låser den sjelden jeg, men tar jo med meg nøkkelen...
Litt flinkere nå som vi har sentrallås...

Det er selvsagt også foreldrenes ansvar at ungene ikke får tilgang på alkohol, det å få av foreldrene er ingen garanti for at man vet hva de drikker, det anbefales helt klart ikke, de som får det drikker faktisk ofte mer enn andre..

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
Nei her tar du feil. Det er ikke ulovlig for mindreårige hverken å kjøpe eller drikke øl.

Komponenten skrev:

Det er fult lov å skjenke mindreårige. Men det er ikke lov å selge øl til dem eller å kjøpe øl til dem. Men har du en datter på 17 er det ingeting i veien for at du gir henne et glass vodka til barne TV.

Topp Bunn