Begynner å bli lei av PC audio avspillingsprogrammer

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.517
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
72
Begynner å bli lei av PC audio avspillingsprogrammer som ikke snakker sammen med drivere etc... og som leverer ulik lyd i tillegg. Da er jeg vel tilbake til streamere. Er Roon eneste fornuftige løsning?

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.475
All tid man tenker kjøpe ferdig streamer er vel pr i dag den mest atraktive egenskapen ved Roon det faktum at den støtter et stort antall streamere ut av boksen.
Av moderne komersielle streamere som støtter open source alternativet Lyrion Music Server er det meg bekjent kun Wiim som kan fungere som ekte LMS endpoint uten at server er konfigurert til å emulerer andre protokoller som Airplay, Chromecast, UPnP/DNLA.

Når det gjelder streaming fra de mest vanlige aktørene har LMS uoffesielle plugger som håndterer dette rimelig bra.
God EQ og evt delefilter kan implmeneteres via 3.part programvare som CamillaDSP. Men sånn for brukervennlighet vinner nok Roon overlegent på implementering av EQ. Men prisen på en lisens er i dag 11.770,- inkl mva. og LMS har de siste årene spist seg inn på hva som tidligere solgte brukere til Roon ved å få på plass både artistinfo og steike flott brukerflate som oppdateres ukentlig.

Ved siste telling var vi nesten LMS 600 brukere i Norge. Noen av oss tøyser i denne tråden:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.295
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Da er jeg vel tilbake til streamere. Er Roon eneste fornuftige løsning?
Roon er sikkert fine saker, men for min del ser jeg ikke hva jeg skal med det. Jeg har ørten tusen filer liggende på PC og bruker Serviio til å strømme til en Cambridge CXN V2. Funker helt glimrende og har gjort det i mange år. Jeg bruker bare folder-strukturen på PCen til å finne det jeg vil spille, men du kan bruke Serviios egen MediaBrowser om du absolutt må ha et grafisk grensesnitt al'a Plex og Roon. Serviio er gratis i utgangspunktet om du vil teste den, mens Pro-versjonen trengs for MediaBrowser og annen ekstra funksjonalitet. Den koster $25 for et livstidsabonnement.

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
777
Har brukt/ bruker Innous Zenith mk 3 som server og som Roon Core (Innous servere har dette som standard) med Roon nå på 5 året. Null trøbbel, dønn stabilt. Mener at Innous har noe mindre kostbare modeller med samme funksjonalitet også. Det lydmessig med Roon vs andre plattformer interesserer meg ikke da Roon for meg er helt strålende.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.475
Det som kanskje skiller Roon og LMS fra mange andre systemer er evnen til sømløst integrere lokalt innhold sammen med strømmeplattformene. F.eks. kan LMS konfigureres til å favorisere lokale filer fremfor Tidal når man spiller gjennom kaltalogen til en artist og hoppe sømløst mellom begge fra spillelisten.

Et annet eksempel er når jeg spiller av en låt via LMS connectoren til Spotify kan jeg fortsatt slå opp artist/låtinfo i Materia Skin brukerflaten til LMS.

Både Roon og LMS er som standard bitperfekt om man dekativer volumkontrollen. For LMS er det end-point som normalt er ansvarlig for volumkontrol. Hvor det er systemavhening hvor kontroll havner. For en headless linux spiller vil det være ALSA som prosesserer med 32-bit som den kan sende videre til USB med samme format.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.295
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg vet jo ikke hva som er viktig for trådstarter, kun hva han skriver. For min del er mest mulig integrasjon av kilder en ikke-sak; jeg er fullstendig fornøyd med å bruke Serviio til lokalt innhold og dedikerte apper til online strømming. Hvorvidt Serviio er bit perfect har jeg egentlig ingen formening om, men alt den gjør er å sende filer til DACen i streameren uten å gjøre noe med dem, så jeg kan vanskelig tro noe annet. Noen volum-funksjonalitet har den uansett ikke.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.606
Sted
Under stjernene
Livstids abonnement på Roon siden mars 2017 , så den er i praksis gratis i dag (499 dollar).
Ser meg ikke tilbake.
(Det gjelder forsåvidt også Roon Nucleus+)

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.517
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
72
I praksis så kostet programmet det dette kostet og du kan vel ikke selge det heller, vel?

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JMM

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.051
Sted
Porsgrunn
Brukte Sense som er Innuos sitt eget program en tid, og det funket veldig bra. Byttet over til Roon igjen når jeg oppgraderte programvaren i MSB og jeg ikke greide å starte filen i Sense. Siden så har Innuos sluppet versjon 2 og nå 3, så nå er det på høy tid å bytte over igjen for å teste selv om jeg har kjøpt Roon.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.517
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
72
Har brukt/ bruker Innous Zenith mk 3 som server og som Roon Core (Innous servere har dette som standard) med Roon nå på 5 året. Null trøbbel, dønn stabilt. Mener at Innous har noe mindre kostbare modeller med samme funksjonalitet også. Det lydmessig med Roon vs andre plattformer interesserer meg ikke da Roon for meg er helt strålende.
😀 Selg den Zenith’en til meg og kjøp deg oppover innen samme merke! Var ikke det en bra ide? 🫢

Topp Bunn