Alt til hus og bolig Behandling av servant i heltre

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.959
Torget vurderinger
1
Som ofte ellers når man har praktiske spørsmål det ikke er så lett å finne svar på, er det alltid verdt et forsøk på OT. Jeg skulle teste en servant i heltre eik og resultatet bla så bra at jeg tenkte å forsøke dette. Det er snakk om en servant på et lite WC som ikke er så mye i bruk, dvs vasken blir ikke fylt opp til stadighet.

Jeg er spent på holdbarheten i dette, men har kommet så langt at jeg er villig til å teste. Jeg lurer på hva som vil være mest hensiktsmessige overflatebehandling. Olje? Lakk? Annet? Jeg tenker at olje vil være bra. Da vil det også være relativt enkelt å mette med ytterligere lag senere.

IMG_0347.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.780
En eller annen slags epoxylakk slik at treverket blir helt forseglet?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.817
Er det egentlig nødvendig å gjøre noe i det hele? Eikefat har jo vært brukt til å lagre drikkevarer i århundrer og de er selvsagt ikke oljet, lakket eller noesomhelst , men potte tette er de uansett. Nå skal slike fat være fulle til enhver tid, det er en vesentlig forskjell fra en vask som stort sett står uten vann og følgelig får tid til å tørke opp.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.197
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er en viss forskjell på et fat hvor stavene står i spenn og fatet trutner seg tett. Her er det limt, så det spørs hva det er limt med....Epoxy virker besnærende, men fuktighet diffunderer gjennom treverk og kan gi slipp fra undersida... Tror kanskje jeg støtter bruken av den Osmo hardvoksen.... Forresten - hva sier produsenten av vasken??

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.959
Torget vurderinger
1
Takker for engasjement! Jeg har en del erfaring med osmo og tenker at det er et godt alternativ. Og produsenten av vasken er undertegnede, derfor spørsmålet om hva man gjør nå...

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.959
Torget vurderinger
1

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.959
Torget vurderinger
1
Vet ikke hvilket lim det er i selve platen, den har jeg ikke laget selv. Jeg måtte imidlertid lime 2 plater oppå hverandre for å få nødvendig dybde og da brukte jeg vanlig trelim for utendørs bruk.

Topp Bunn