Behjelpelig med bassfelle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det var nettopp plassen jeg tenkte på, ved at man da fordeler det utover en vegg. Det blir jo fort en del liter uten at man må skrive ut skilsmissepapirer av den grunn. Men ok, så ble det veiet og funnet for lett i alle fall. Prinsippet har vært lite diskutert her inne i de trådene jeg har fått med meg, derfor kom det på banen.

Det er nettopp det, prisen er ganske drøy på de fellene Atle nevner, pluss at det blir enda et (eller flere) element som stjeler gulvplass.
    Om jeg ikke husker feil så lagde vel Nelson Pass i hine hårde dager en DIY-felle med et rør, en tiny amp og et HT-element i ene enden, noe samme prinsipp som disse fellene kanskje?
    Jeg så forøvrig en tid tilbake her inne en trykkbasert felle i form av støperør hengt oppe ved vegg/tak. Finner den ikke igjen, tror det var noe Tangen hadde satt sammen? Men den vil vel også da være tunet innenfor et relativt begrenset område.
    Hei, hvilke frekvenser tenker du å temme?
    Membranfeller er typisk gode ned til 50 med målbar effekt ned til 20, men fra 40 og ned gir helmholtz bedre effekt.
    Jeg konstruerte noen bredbåndete feller med støperør da jeg hjalp Tralltrall med akustikken. Kanskje det er de du mener?

tralltrallbakvegg.jpg

Disse har ikke kjempegod effekt og er bredbåndet helmholtz, men ble laget som et kinderegg av akustikktiltak med flere funksjoner. Utfordringene med helmholtz er at de slipper lyd ut i rommet synes jeg og de lager en bilyd.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har gode erfaringer med Helmholtz fra Svanø Akustik, og jeg fik de to V-6èr fintrimmet, betød det et løft i lyden.
    Jeg har prøvet at have dem ude af rummet og sat tilbage igen og de gør meget godt. Jeg har aldrig registreret en bilyd!

DSCN0988.jpg

Bøger er godt, men Svanø diffusere er bedre.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    . Utfordringene med helmholtz er at de slipper lyd ut i rommet synes jeg og de lager en bilyd.
    Det kan være at du har hørt helmholtzer som ikke har vært stive nok. Vil jo tenke meg at i likheten som en høyttalerkasse vil jo den resonnere kraftig om det ikke er brukt stivt nok treverk. Tenkte jeg skulle mekke en av sponplater bare for å teste, Men jeg kan jo bygge 2 stk med forskjellige tykkelser på platene og sammenligne om det er av interesse? Sponplater koster jo en slikk og ingenting, og det er jo bare å lime sammen plater og borre noen hull som skal til sålenge du klarer å få kalkulasjonen av frekvens riktig. Om det fungerer bygger jeg nok en endelig konstruksjon i MDF. Men greit å teste med noe billig først.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Hei, hvilke frekvenser tenker du å temme?
    Membranfeller er typisk gode ned til 50 med målbar effekt ned til 20, men fra 40 og ned gir helmholtz bedre effekt.

Jeg konstruerte noen bredbåndete feller med støperør da jeg hjalp Tralltrall med akustikken. Kanskje det er de du mener?
    Disse har ikke kjempegod effekt og er bredbåndet helmholtz, men ble laget som et kinderegg av akustikktiltak med flere funksjoner. Utfordringene med helmholtz er at de slipper lyd ut i rommet synes jeg og de lager en bilyd.
    Hei Atle,

Vet ikke helt hva jeg ender på der, har ikke målt etter noder. Det er litt tankevirksomhet parallelt med testing av aktivt delt OB, plassering, evt ommøblering etc. Vet bare at stuen er et ekkokammer og at jeg har booming et godt stykke ned i frekvens, men har hverken lyst eller reell mulighet til å pøse på med voldsomt plasskrevende tiltak. En Helmholtz-bakvegg så da ut som et mulig alternativ hos meg. Jeg ønsker egentlig ikke dempe så tungt og bredt, vil gjerne ha litt 'liv' i lokalet. Kastet meg inn i tråden her da det virket som om man diskuterte rett ulike løsninger.

Har sett de dere satt opp hos TrallTrall :)
    De jeg dog sikter til var lange rør hengt langs kanten av taket. Ikke så farlig det, gammel tråd.

Jeg har også tenkt på dette med evt egenlyd fra Helmholtz, da det jo mer eller mindre ligner på en resonansekasse. Fest noen strenger på utsiden og vi har en veggmandolin :) Men jeg har tenkt dette vil kunne tas med innvendig demping, de vil jo også da bli en anelse mer bredbåndet.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Anbefaler deg å få tatt en måling i første omgang. Det er mye enklere å komme med forslag til tiltak om du gjør dette. Veldig mye kan også fikses med plassering.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spennende med helmholtz testing Thohaug. Er ikke stivhet på kassa avhengig av hvilken ressonansfrekvens det er på materialet og innvendig i kassa da?

Equilibrium: prøvde litt forskjellig da vi holdt på med rørene. Vi fylte rørene med isolasjon til slutt og tettet i begge ender. Boret hull og målte underveis. Det gikk en grense for hvor mange hull vi kunne bore før rørene gav fra seg egenlyd. Nådde aldri riktig perforering, men de gav en lett bredbåndet demping som jevnet ut etterklangen fint.

He he, veggmandolin hadde vært noe;)
    Ofte er det 80-200hz som boomer, så slike rør passer faktisk fint til den oppgaven. Nesten gratis er det også.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Spennende med helmholtz testing Thohaug. Er ikke stivhet på kassa avhengig av hvilken ressonansfrekvens det er på materialet og innvendig i kassa da?
    Sålenge man får det til å samle seg kun hulrommet til å og dø ut og ikke resonere kassa vil jeg jo tro at det ikke skal ha så mye å si. man kan jo tilpasse volumet etter hvilket type materiale det er. Det er jo ikke spesifikt hvilket type materiale man bygger helmholtz av.

Er jo bare en teori, og er jo ikke dyrt å teste ut akkurat. Om det funker eller ikke er jo det som er interessant. Tror også at kanskje størrelsen på helmholtzen har en del å si også, annet enn for bare effektiviteten. Dette er kun spekuleringer, og helmholtzer er ikke noe jeg har satt meg så voldsomt inn i, så ikke ta det jeg sier for god fisk. Du må gjerne ta del i testingen når jeg får bygget dem. Det blir nok ikke på en stund enda, ettersom jeg har en del andre ting som må prioriteres for øyeblikket.

Om jeg ikke bommer helt så brukte dem vel gamle urner i stein/andre tunge materialer fylt med sand i gamle kirker/templer for lenge siden for å ha bedre akustikk før i tiden. Såvidt meg bekjent er det veldig vanskelig å få slike materialer til å resonnere.

Hos meg har det uansett ikke voldsomt mye å si med mindre det blir veldig høy lyd fra den, ettersom den antagelig blir plassert minimum 3 meter fra der jeg sitter å lytter.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å huske at resonatoren til 8x12TOM flekset veldig mye da han dro på skikkelig?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det kan godt hende Vidar, men kan ikke huske at den ga fra seg noe spesielt mye egenlyd. Husker ikke for å være ærlig. Men jeg mener å huske at han sa at han hadde testet rør, og endte opp med trekasse pga egenlyden til støperøret. Kan godt være jeg tar fullstendig feil her, men hadde vært greit å teste uansett.:)

Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har dere en super enkel oppskrift på en trekasse (mål) og hva slags materiale som bør brukes.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jonas, bare et tips. Skal du bygge en Heimholtz så du få målt rommet ditt slik at kassen kan bygges etter ditt rom. Om ikke så gjør den bare mer skade enn den løser noe.

Du kan ikke sette opp tiltak uten å vite hva du skal angripe, eller hva du ønsker å gjøre. Det jo flere rundt deg i umiddelbar nærhet (fra klubben) som kunne målt rommet ditt og sett på hvilke utfordringer der faktisk er!

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det enkleste å lage er garantert en bredbåndet superchunk. helmholtz og slikt trenger å være veldig nøyaktig, og man blir nesten nødt til å måle seg frem til riktig resultat. Det er ikke gitt at en kalkulator gjør det riktig. Du kan lage noe lignende mine rammer slik som dette: Bare brukt standard 7cm lister og 25cm flexi-a plater.

Vis vedlegget 287323

Anbefaler dog å få målt rommet så du vet hvor det er optimalt og plassere eventuelle feller. Det er umulig for oss å gi deg tips uten å ha noe som helst målinger å se på. Sikkert en fra klubben her som kan komme innom deg en dag å måle. Jeg kan sikkert ture innom en dag jeg, men akkurat nå i helgen er jeg dessverre opptatt.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Har dere en super enkel oppskrift på en trekasse (mål) og hva slags materiale som bør brukes.
    Der er ikke noget som er enkelt her, her er en video som give en enkel indføring i hvad det hele gå ud på Building a new Music Room Part 3 - YouTube

På denne side er der også en del om akustik og beregner til dette mh-audio.nl - Acoustic

Og her Online Acoustic Calculators [English version] - Рекомендации по акустике помещений - Aкустические материалы и Технологии

og her Helmholtz Calculator

Google er din ven

Men du er nødt til at finde ud hvor problemet er, få målt rummet. og resultatet når rum-tuningen er udført

Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jada, men neida. Tråden ble bedre enn forventet, så her er det bare å skyte løs .-)

Har nå startet med å møblere om rommet 180 grader. Frontveggen er en brannvegg med uthevet brannmur i midten som bygger ut 10 cm. Her vurderer jeg å fore ut veggen 25- 35cm.

Retep / thohaug om en av dere er ledige noen timer på søndag, så kunne vi få tatt noen målinger av rommet. Kan hente/levere :)

Anbefaler deg å få tatt en måling i første omgang. Det er mye enklere å komme med forslag til tiltak om du gjør dette. Veldig mye kan også fikses med plassering.
    Helt riktig det, men jeg ville i grunn bare få prinsippet litt belyst. Det er jo Jonas sin tråd :)

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3

Equilibrium: prøvde litt forskjellig da vi holdt på med rørene. Vi fylte rørene med isolasjon til slutt og tettet i begge ender. Boret hull og målte underveis. Det gikk en grense for hvor mange hull vi kunne bore før rørene gav fra seg egenlyd. Nådde aldri riktig perforering, men de gav en lett bredbåndet demping som jevnet ut etterklangen fint.

He he, veggmandolin hadde vært noe;)
    Ofte er det 80-200hz som boomer, så slike rør passer faktisk fint til den oppgaven. Nesten gratis er det også.
    Det føles som om det er i mid/øvre bass ja, men jeg har som sagt ikke målt etter det enda, så det blir jo opplevelsesrelatert. Velger å la rommet vente til jeg er fornøyd med OB'ene.
    Billige, ganske lette å få 'fine' og ikke er de all verdens plasskrevende disse rørene heller, og er man ikke redd for litt plunder så kan man jo bruke de som utgangspunkt for en aktiv felle, alà Shadow:
    Shadow product brochure

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Billige, ganske lette å få 'fine' og ikke er de all verdens plasskrevende disse rørene heller, og er man ikke redd for litt plunder så kan man jo bruke de som utgangspunkt for en aktiv felle, alà Shadow:
    Shadow product brochure
    Nærmeste jeg kan tenke meg i dagens marked må vel være E-Trap'en til Bag end. Har sett litt på den og den kunne vært morsom å teste mtp at er såpass enkel å sette opp. Man trenger heller ikke å forkaste den om man blir nødt til å bytte rom heller. Ulempen må vel være at om du skal temme veldig lave frekvenser bør man kanskje ha fler av dem.

Retep / thohaug om en av dere er ledige noen timer på søndag, så kunne vi få tatt noen målinger av rommet. Kan hente/levere :)

Jeg blir nødt til å sjekke det opp ihvertfall. Er godt mulig jeg har noen timer ledig på søndag. Er lørdag jeg er helt utilgjengelig.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bor i Lørenskog (nord for Oslo), og ønsker å prøve en bassfelle.
    Rommet måler 435cm x 435cm med takhøyde på 215cm.
    Hvorfor ikke heller prøve et tårn?

DSC_9747_48_1024.jpg

ikon_12_tower_4x.jpg

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med tårnbass. Så skaper du en planbølge. Bør helst ha 2 tårn. Og vips så forsvinner mye av trøbbelet (i bassen) om du får justert dette riktig. Jeg tror jeg er ledig på søndag. Fruen får besøk og de skal lage julekort hele helgen. Lørdag passer det mye bedre for min del, da dama bare er glad for at jeg ikke er hjemme under kortlagingen. Da er jeg ledig hele dagen. Om jeg bare skal måle rommet så er det relativt hurtig gjort.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Lørdag er jeg opptatt til ca kl 16 og ledig resten av dagen.
    Søndag er 100% ledig.
    Målinger + se løsninger.

Med tårnbass. Så skaper du en planbølge. Bør helst ha 2 tårn. Og vips så forsvinner mye av trøbbelet (i bassen) om du får justert dette riktig. Jeg tror jeg er ledig på søndag. Fruen får besøk og de skal lage julekort hele helgen. Lørdag passer det mye bedre for min del, da dama bare er glad for at jeg ikke er hjemme under kortlagingen. Da er jeg ledig hele dagen. Om jeg bare skal måle rommet så er det relativt hurtig gjort.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med tårnbass. Så skaper du en planbølge. Bør helst ha 2 tårn. Og vips så forsvinner mye av trøbbelet (i bassen) om du får justert dette riktig.
    Lyst til å backe det opp med målinger? ;)

Det stemmer nemlig ikke særlig godt. Ikke når det gjelder frekvensene under schroeder. Der får man uansett romnoder og resonanser. Det man oppnår med å stacke i høyden er litt bedre vertikal respons siden elementene kommer i forskjellig høyde. Men forbedringen i responsen er som regel liten. Og med større kapasitet og mer dypbass, så vil andre romnoder og resonanser bli forsterket.
    Jeg har forøvrig basstårn selv.

Har også brukt metoden med å sette subwoofere på forskjellige plasser i rommet og fasejustere. Det hjelper definitivt på frekvensresponsen, men tidsdomenet trenger fortsatt bassfeller for gode målinger og som er helt nødvendig for en virkelig god bassgjengivelse totalt sett. Frekvensresponsen kan være paddeflat og bassen fortsatt ikke være spesielt bra.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Dette skjer ikke nødvendigvis med tårn, men det kan skje med korrekt plassering av et array/grid på eller tett på frontveggen i et kvadratisk rom. Poenget er at plasseringen i forhold til sideveggene og tak/gulv er slik at nodene kanselerer hverandre.

Konseptet heter DBA/SBA avhenging om det er aktiv eller passiv versjon og er omtalt en rekke ganger her inne. Double Bass Array – Wikipedia

Det er lagt ut flere målinger av dette flere steder og de ser gjerne ut som en simmulering opp til en frekvens hvor gridet ikke er tett nok til å kanselerre nodene.
    En tråd om dette finner du her hvor en del av bildene dessverre har forsvunnet: Double Bass Array (DBA) - The modern bass concept! - AVS Forum

Et alternativ som er verdt å vurdere om man har et kvadratisk rom og har en annen løsning på mid-bass.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe. Har ikke tårn, og det er mulig jeg har missforstått, eller blander sammen flere ting her. Fått det demonstert to plasser, og det satt dype spor. Tårnbass altså. Og har svært lysst på det selv.

Men men, mente jeg hadde lest og forstått det slik at om man hadde 4 slike tårn, så ville man kunne tidskorigere de slik at de kunne kansellere bort de fleste nodene... Men har lite å backe up dette med Orso. Er som sagt mulig jeg har missforstått.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. DBA blir noe annet enn vanlige basstårn og ser ut til å fungere meget godt. Skulle dog gjerne sett målinger i et litt større område (flere sitteplasser). Noen som har sett det av Double bass array?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Mener å huske at jeg har sett noe målinger på avforum på det. Skal se om jeg finner det igjen. Han har ikke brukt 2 arrayer, men heller sba og dempet bakveggen veldig hardt som egentlig er det samme.

Edit: her er et bilde jeg fant ihvertfall, men kanskje ikke så interessert mtp at det kun er frekvensrespons
    målinger.jpg

Tror det skal være mulig å finne de bildene fra dba tråden på avsforum ved Google bildesøk tror jeg.. Det er et prinsipp jeg selv har stor tro på.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må nesten være vannfall også. Fult mulig å få en jevn respons så lenge man kjører på med nok EQ. Det er bare å se på bruken av Antimode hvor det ved første øyekast ser supert ut, men hvor man både taper headroom og hvor det ikke skjer noe særlig endringer i tidsdomenet foruten resultatet av eventuelt lavere nivå.

Og helst målinger av DBA. Kjenner en som planlegger å bygge det i Norge, så det kan bli spennende.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Disse målingene var uten noe som helst eq. Men skal se om jeg ikke klarer å jakte frem noen vannfall også. Om du kjenner noen som skal bygge dette blir det spennende å få se målinger på dette.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jepp. DBA blir noe annet enn vanlige basstårn og ser ut til å fungere meget godt. Skulle dog gjerne sett målinger i et litt større område (flere sitteplasser). Noen som har sett det av Double bass array?
    Det ligger målinger/simmuleringer av dette i tråden jeg linket til et eller annet sted.
    Etter hva jeg husker virker DBA godt over et veldig stort område. Den passive SBA versjonen viser noe mer variasjon over flere seterader uten at jeg helt vet hvorfor, men fortsatt gode resultater.

Det uheldige er at det krever et kvadratisk rom med solide vegger. Fleksing i veggene eller lekasjer vil virke degraderende på symetrien og dermed kanseleringen av nodene. Og at det i praksis ikke vil egne seg noe særlig over 120hz fordi man ikke får stereobass. Signalet må summeres over hele gridet.

Fant frem et par eksempler:
    http://www.avsforum.com/forum/155-d...y-dba-modern-bass-concept-5.html#post23666158
    http://www.avsforum.com/forum/155-d...-dba-modern-bass-concept-10.html#post24522750
    http://www.avsforum.com/forum/155-d...y-dba-modern-bass-concept-6.html#post23757262

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    At det måler bra i lengderetningen er som forventet siden bakre del skal kansellere i den retningen. Men det som jeg lurer mer er hvordan det måler litt til siden. Det er tross alt det som er mest aktuelt for de fleste av oss. Enten at man flytter hode, legger seg ned og lytter eller har flere sitteplasser til filmbruk. Og her tipper jeg det forandrer seg mer.

SBA viser nok større forskjeller fordi man ikke klarer å dempe de lave bølgelengdene 100%. Størrelsen på både bredde og høyde i rommet vil også her trolig skape forskjellige resultater p.g.a. bølgelengdene blir større enn hva det er plass til av dempemateriale.

Ellers vises jo mye av vannfallmålingene her på en måte som skjuler veldig mye og det er synd. Slik som under i den første og det blir relativt misvisende. Nr.2 blir en langt mer korrekt måte og da ser det plutselig ikke så imponerende ut lenger.
    vannfall.jpg

vannfall nr 2.jpg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Til siden måler det ifølge de som har prøvd helt likt. Nodene kansleres uansett. Selv om du beveger deg sideveis er fortsatt drivernes plassering slik at dette fungerer. Det genereres fortsatt tilnærmet en planbølge i rommet uavhengig av hvor du har ørene dine.

With all three configurations all seats in the same row share the same frequency response. Side and vertical modes are completely cancelled. The density of drivers in the arrays must be high enough, of course. My measurements confirmed the simulations.
    http://www.avsforum.com/content/type/61/id/399453/width/1000/height/1000/flags/LL

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker.

Da ser jeg primært en ufordel foruten plass (tiltak til SBA), budsjett (DBA) og det praktiske ved å lage huller i veggen. Og det er at det blir vanskelig å kombinere med andre gode tiltak på bakveggen og dermed følge en del viktige psykoakustiske prinsipper. Her må tiltakene av øvre frekvensområde plasseres på litt ukarante og begrensete plasser.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet selvsagt ikke, men jeg tror ikke det er noe problem å ha difussorer på bakveggen om det er det du tenker på?

Så lenge tiltakene ikke gjør noe vesentlig i det området konseptet benyttes typisk under 120hz, ser jeg for meg at det går helt fint. Det som kan være et problem er som sagt dører, vinduer, fleksing i vegger, digre sofaer osv.

Enig at en del av grafene har litt lav oppløsning og litt for lite informasjon nedover i støygulvet. Men forskjellen med og uten kanselleringen fra bakvegg er åpenbar.

Det samme gjelder kanselleringen fra sideveggene. REW har en enkel rom simulator innebygget man kan leke med. Der ser du godt effekten av å plassere subbene slik. Så kan du gradvis legge på mer absorbsjon på bakveggen å observere hva som skjer.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det går vel å dempe bakveggen fx med rockwool 40-60cm, og så montere lister eller diffusorer med åpne spalter for å få refleksjon fra bakveggen etter ønske ved høyere frekvenser.

DBA er nok veldig bra, og et problem som er påpekt er at rommet må være riktig for at det skal kunne virke, rom med store vinduer eller åpninger i sideveggene virker ikke like bra.

Det ideelle er å dekke hele frontveggen med lydkilder, slik at det rent akustisk virker som om hele frontveggen er en høyttalermembran.
    Men det virker også med færre lydkilder, fx to subwoofere kan onk også gi et slags resultat, fordi kun to lydkilder også vil nærme seg idealet når frekvensen blir lav nok og bølgelenden lang i forhold til dimensjoner på veggen og avstand mellom subwooferene.

Det går an å sette opp to subwoofere langs bakvaggen for å kansellere.
    Disse settes opp med 180 grader/invertert fase og tidsforsinkelse som tilsvarer rommets lengde.
    Den totale virkningsgraden er ikke håpløs, fordi lyden speiles av sideflatene (vegger tak gulv), det blir vesentlig mere output enn i 2pi.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet selvsagt ikke, men jeg tror ikke det er noe problem å ha difussorer på bakveggen om det er det du tenker på?
    Tenker fornuftige tiltak generelt. Med SBA så har du all dempingen, men kun så massiv demping vil låte både dødt og trykkende. Og gjøre noe av det reflekterende kan være en løsning hvis avstanden til bakvegg er god. Det beste er å kombinere det med diffusjon, men det vil igjen kreve at rommet er veldig stort da kombinasjonen bassfelle av porørs materiale og diffusorer bygger ut veldig mye. Såkalte slats, som jeg regner med Kvålsvoll tenker på, gir ikke noe homogen diffusjon men sprer i lyden i det minste noe.

Hvis det er riktig (leser litt ulike tilbakemeldinger) at avstander fra elementene til flatene skal være 1/4 med DBA, så betyr det at de kommer i omtrentlig ørehøyde.
    DBA.jpg

Er f.eks rommet 2,4 m i høyde, så havner midten av elementet 60 cm over gulvet. Tar man med 10-25 cm (øvre del av elementer) så vil plassering av diffusorer her havne for høyt (70-85 cm over gulvet). Alternativet er å plassere mellom noen, men det blir uansett fort begrenset. Elementene stjeler plass hvor man egentlig har behov for å gjøre tiltak til øvre frekvensområdet.

Sånt sett egner kanskje prinsippet seg best i et stort hjemmekino rom hvor kritisk lytting til musikk ikke er et mål. Selvsagt også et spørsmål hvor man legger listen.

8

8x12_TOM

Gjest
    Har nye planer om bassløsning i rommet mitt som vil bli nøye dokumentert med målinger og diverse besøk. Håper også noen av dere andre som sitter inne med ekstreme mengder teori, også bidrar med bygging og dokumentering av gode bassløsninger. Synes det er ganske mange her som messer teori, og ikke er så interessert i vise et endelig resultat - Mye bla-bla egentlig. Dette gjeller f.eks, ikke sluket og LMC......de har jo ettertrykkelig bevist hva de sitter inne med av kunskap og gjennomføringsevne.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer teori....

Fra Spade Audio:
    A DBA is effective to a point determined by 172 / distance between subs.

In a room that is 4.5m wide this will be

172 / 2.25m = 76 Hz (horizontally)
    172 / 1.35m = 127 Hz (vertically) for 2.7m ceiling height

In other words, in a room that size, we can bring in the subs at 80 Hz and the array will work over the entire bandwidth. Bass traps are not only unnecessary in this case, they are also undesirable. However, above the sub crossover of 80 Hz, we still have room modes typically from 80 - 200 Hz. That range can be treated with small broadband bass traps which are ineffective below 80 Hz.
    Utifra dette så betyr det da at effektiviteten til DBA altså er avhengig av rommets bredde og høyde. Det sies ikke nøyaktig hva som er definisjonen på effektivt her, men det taper seg i alle fall under frekvensene som rommet støtter.

Både her og et annet sted registrerer jeg at DBA skal ha et reflekterende rom i frekvensene det brukes. Og da lurer jeg på hvor påvirkelig DBA er dersom man har en del absorpsjon i disse frekvensene. Skal man nemlig behandle frekvenser over cirka 80-100 Hz eller der man bruker DBA, så vil man jo også få en del demping under. Det er komplett umulig å få absorpsjonen til og plutselig stoppe ved en gitt frekvens.

En annen utfordring jeg ser er at det kan bli vanskelig å dele noe særlig høyere enn 80-100 Hz. Løpetidskorrigere og integrering til frontene kan bli vanskelig med store avstander. Vel og merke hvis man ikke har frontene felt inn på veggen også eller tett plassert til frontvegg. Og man får ikke stereo.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke helt problemen her orso. Ja det er noen rammebetingelser som må være oppfyllt, men utover det så er det tut og kjør.

Det er rett at lengde/bredde spiller en rolle. Høyeste frekvens hvor DBA virker "perfekt" innenfor er den frekvensen som tilsvarer halve bølgelengden av avstanden mellom driverne. Så flere drivere (tettere grid) trengs for å utvide anvendbart frekvensområde. Men så er det også en grense for hvor høyt i frekvens en skal/bør bruke DBA siden bassen avspilles mono. Tettere grid gir også fordelen av økt kapasitet.

Jeg kan ikke se at normal demping av flater skal ha betydning. Bølgefronten som oppstår fra frontveggen er tilnærmet plan sålenge man holder seg under denne halve bølgelengden mellom driverne. Evt. absorbenter på restarealet på frontveggen eller bakveggen skulle ikke kunne ødelegge for direktebølgen som genereres fra driverne på frontveggen eller absorberes av driverne på bakveggen. Når bølgen ankommer bakveggen så vil den fortsatt være tilnærmet plan forutsatt at den ikke har blitt hindret av store reflekterende flater i rommet på sin vei. Det bakre gridet må da tilsvarende tidsforsinkes og nivåjusteres til akkurat å absorbere bølgefronten fra frontveggen, intet mer, intet mindre. Da vil det ikke være restenergi i rommet som bouncer mellom veggflatene.

Jeg er ikke bekymret for at evt. absorbenter på sidevegger/tak som skal ta førsterefleksjoner fra satelittene skal kunne herpe til responsen fra DBA bassystemet. Energitapet gjennom slike absorbenter kan relativt lett kompenseres for i DSP, hvis de da har betydning overhodet.

Løpetidskorrigering til frontene/satelittene er heller ikke et reelt problem IMO, sålenge vi ikke snakker veldig store rom/haller/saler. Å løpetidskorrigere et par meter eller mer fikser DSP-en lett. Man behøver kun å løpetidskorrigere ift. avstanden fra satelittene til frontvegg og ekstakt tidsforsinkelse fremskaffes best med måling.

Og til 8x12: Bla-blaing kan ofte være nyttig for å skaffe detaljert nok forståelse til at en til slutt gutser og tester. Så kan jeg berolige deg med, at siden du selv pyser ut :cool:, at du vil kunne se resultat fra et heftig DBA oppsett om ikke fælt lenge. Mer kan jeg ikke si enda.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Og til 8x12: Bla-blaing kan ofte være nyttig for å skaffe detaljert nok forståelse til at en til slutt gutser og tester. Så kan jeg berolige deg med, at siden du selv pyser ut :cool:, at du vil kunne se resultat fra et heftig DBA oppsett om ikke fælt lenge. Mer kan jeg ikke si enda.
    Er ganske kjent for å pyse ut jeg, men da er det godt det er andre som har litt baller. Det blir spennende å følge med på dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn