Benz Gold og Silver, hva skiller?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Er det noen som kjenner til disse to?
Hva er det egentlig forskjellen mellom de?
Er det bra picup'er til prisen, (2000) eller er det andre der ute som gir mer for pengene?
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
442
Antall liker
174
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Silver har høyere spenning ut,passer derfor bedre om du har MM inngang
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.672
Antall liker
1.422
Torget vurderinger
2
Silver kan i noen tilfeller også oppleves som litt mer dynamisk,mens Gold kan virke mer detaljert og oppløst
IMHO

Har eid en Gold og synes den var meget bra til prisen, men lot den gå med når jeg solgte spilleren min.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Jeg har også Gold, og er meget godt fornøyd. Den låter behagelig, med god detaljeringsevne og diskant som ikke blir slitsom. Bassen er godt definert, men jeg kan forestille meg at det er andre pu'er som gir enda strammere bass, og som er mer "vill". Noe av det mest imponerende i mine ører, er fraværet av plateknitringen.
Det skal bemerkes at jeg ikke har stort sammenlikningsgrunnlag, og jeg kan ikke skille sikkert hva som stammer fra pu og hva som stammer fra arm/drivverk.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Er nok Gold jeg også har sett på som mest aktuell, har hørt at den skal låte litt mer varmt og fyldig. Det passer meg bra i såfall. Har tidligere hatt Benz MC20 (High output) og den synes jeg fungerte bra på en Rega jeg hadde.

Men vil Gold'en fungere i min Ariston-arm som jeg mener er av den middels tunge eller lette typen? I hvertfall lettere enn Rega...

Synspunkter?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.672
Antall liker
1.422
Torget vurderinger
2
Gold vil fungere bra i den armen tror jeg. Det er en skikkelig "all Rounder"
IMHO
;D
 
T

theStig

Gjest
Jeg hadde en MC Silver... var grei nok den. Mitt råd er å skrape sammen litt mer gryn og gå for en Glider eller L2/M2/H2, det er mye å hente lydmessig på det gitt!
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg hadde en MC Silver... var grei nok den. Mitt råd er å skrape sammen litt mer gryn og gå for en Glider eller L2/M2/H2, det er mye å hente lydmessig på det gitt!
Du sier det ja...
Ja jeg er fristet til å ta det skrittet, men så er det vel ikke akkurat noen referanse-spiller jeg har da.
Har jeg mye og hente selv med min Ariston RD-40 tro?
Har ikke sammenlignet denne med andre enn min forrige spiller (Planar2), men det føltes som et enormt lydmessig sprang mellom disse to! :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Glider L2 er et godt alternativ om du er villig til å gå litt opp i pris.
Hvorfor ikk handle brukt, disse kryr det av?
 
T

theStig

Gjest
Pickupen er den viktigste komponenten i en spiller, så jeg ville lagt litt penger der, nesten uansett. Forskjellen mellom en L2 og en MC Gold er betydelig for å si det mildt.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Denne http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=382 koster litt mer, men kan fås på tilbud her http://www.vassagohifi.com/main.php?site=tilbud

Bruker den selv på en gammel Kenwood med standard tonearm, og i mine ører fungerer det glimrende. jeg antar at at Dynavecoren vil fungere enda bedre i bedre arm/drivverk, men det var virkelig en solid oppgradering fra Grado prestige red som jeg hadde tidligere. Det eneste jeg har gjort er å legge noe greier på headshellet for å øke massen (Dynavectoren har litt lav compliance). Har aldri hørt Benz Gold/silver så jeg vet ikke hvordan Dynavectoren presterer i forhold til disse.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Glider L2 er et godt alternativ om du er villig til å gå litt opp i pris.
Hvorfor ikk handle brukt, disse kryr det av?
Hva er normal bruktpris for feks. en Glider som ny koster ca 6000? Er litt skeptisk til brukt pu, da man liksom ikke vet hvor mye som "er igjen" av den...?
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Denne http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=382 koster litt mer, men kan fås på tilbud her http://www.vassagohifi.com/main.php?site=tilbud

Bruker den selv på en gammel Kenwood med standard tonearm, og i mine ører fungerer det glimrende. jeg antar at at Dynavecoren vil fungere enda bedre i bedre arm/drivverk, men det var virkelig en solid oppgradering fra Grado prestige red som jeg hadde tidligere. Det eneste jeg har gjort er å legge noe greier på headshellet for å øke massen (Dynavectoren har litt lav compliance). Har aldri hørt Benz Gold/silver så jeg vet ikke hvordan Dynavectoren presterer i forhold til disse.
Er ikke denne high output? Vil passe heller dårlig hos meg da er jeg redd..
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Er ikke denne high output? Vil passe heller dårlig hos meg da er jeg redd..
Den har 2,5 mV, omtrent samme output som Benz Micro MC20E2, og behøver ikke mer gain enn en standard MM-pickup. Den har også samme anbefalte belastningsimpedanse, >1000 Ohm (den skal også kunne fungere med 47 KOhm). Hos meg er RIAA satt på 1000 Ohm.
Det som overrasket meg mest når jeg fikk montert denne var den lave støynivået og at de fleste platene som tidligere hadde dårlig lyd ble friskmeldt. Jeg slet en del med den gamle Gradoen (se http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1124803919;start=0;showall=true)
Med Dynavectoren forsvant alle problemer, vinylmagien kom tilbake og livet ble herlig igjen ;)

Gjør et søk på PU-alternativene dine her :
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/bbs.html
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Problemet er at MM og High output MC blir sabla HØYT hos meg! Doxa'n skal man kunne justere, men jeg hørte ikke forskjell da jeg forsøkte.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Nå kjenner jeg ikke til denne RIAA'n, men det kan virke som om gain er innstilt på Low output MC.
Hvis det ikke lar seg gjøre å redusere gain bør du vel satse på en Low output MC.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Hva er normal bruktpris for feks. en Glider som ny koster ca 6000? Er litt skeptisk til brukt pu, da man liksom ikke vet hvor mye som "er igjen" av den...?
Mener du kan få denne ny for 5000 (Glider L2, M2 og H2)
Den bør kunne skaffe brukt fra utlandet for 2-2500 kr.

Jeg har god erfaring med å kjøpe pu brukt. Statistisk tror jeg du tjener på det, garanti har du selvsagt aldri.

At du treffer mht output og belastning er vesentlig for å få maks ut av pu. Jeg lånte en tid en Dynavector 17D2, veldig god pu, men har du riaa med for lite gain og gir den dårlige vilkår låter den langt fra optimalt. Og da snakker jeg langt unna også. Så, match er alfa og omega.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.946
Antall liker
17.280
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Graver opp denne. Har en Gold pt (ca 150 timer på seg), sammen med Tecnoarm. Synes det er mye knitring. Noen ideer om hvordan dette kan bedres?


Tar også gjerne imot forslag om andre PU som passer armen bedre, selv om jeg vet slikt gjerne er subjektivt.

Jeg har også Gold, og er meget godt fornøyd. Den låter behagelig, med god detaljeringsevne og diskant som ikke blir slitsom. Bassen er godt definert, men jeg kan forestille meg at det er andre pu'er som gir enda strammere bass, og som er mer "vill". Noe av det mest imponerende i mine ører, er fraværet av plateknitringen.
Det skal bemerkes at jeg ikke har stort sammenlikningsgrunnlag, og jeg kan ikke skille sikkert hva som stammer fra pu og hva som stammer fra arm/drivverk.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.745
Antall liker
58.969
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hei.
Du har ikke MC riaa eller step-up?
De elementene jeg nevner nedenfor er ikke avhengig av MC-inngang/ MC riaa/ step-up.

Jeg har hatt både BENZ MC gold og ACE blå -High Output.

ACE liker jeg veldig godt, og er en stor forbedring fra Gold som raskt ble tatt av armen den tida den ble prøvd.
Begge skal vel passe fint i armen din.

Ellers er det Grado som ofte er litt varme og behagelige , men kan ha litt lite luft og topp i lyden.

Ortofon 2M black er også en god pick up, men med en annen lydkarakter.

Valg av pick-up er selvsagt svært avhengig av anleggets sammensetning ellers.
Hva spiller det sammen med?

Knitrer det mye på nye plater også?
Det skal det ikke gjøre.

Et problem kan være statisk elektrisitet, men du merker forskjell på den slags knitring og slitasje eller støv og smuss i rillene.
Tørr luft kan bidra til statisk el. Grønne planter, lufte hvis du fyrer mye med strøm osv. kan hjelpe.
En antistat-pistol kan være brukbar.

Ellers er det vel slik med knitring, at for det første er det lurt å ha mulighet til å vaske platene.
En "SPIN CLEAN" er et utmerket og rimelig alternativ.

Ellers er det slik at en pick-up som regel er tystere jo mer avansert og forfinet sliping nåla har.
Dette har som regel sammenheng med pris på plogen!

Mvh
 
Sist redigert:
Topp Bunn