Beogram 4000

Bent1970

Fersking
Ble medlem
28.09.2024
Antall liker
0
Sted
Volda, Norge
Hei,

Jeg er ny her og usikker på om jeg skriver i rett avdeling, men jeg prøver meg..... Jeg har en Beogram 4000 som jeg har fått et problem med. Den ble kjøp av Frede Kristensen i Classic Audio i Danmark i 2017 og var da nyrestaurert. I den senere tiden har den begynt å spille falskt, dvs. variere opp og ned i hastighet, ca 15 min etter oppstart. Den begynner alltid med å spille normalt. Lar jeg den stå en times tid starter den på nytt å spille fint, men altså....

Er det noen som har erfaringer med dette problemet? I tilsvarende modell, andre B&O modeller eller andre platespillere?

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.580
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan være en million ting. Akkurat 4000 - 4002 & 4004 er ikke for hvermand å skru i.
Starte med det mest simple først. Motoren på disse kan bli "trøtt". Det kan ha flere årsaker. Drit som igjennem
mange år er sunket ned i bronzeleie og klemmer om akslen, når den blir varm. Straks mere vanskeligt,
når det er elektronikken.
Som sakt..... den må "på benken" for å pinpointe den exakte feilen. Begynner du å bytte ut "på må og få",
da blir det fort aaaaaallt for dyrt ;)

Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.835
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.311
Sted
Oslo
Har ikke B&O kjøpt opp eldre beogram 4000 serie for å renovere de hfor salg på ny ?
Kanskje mann kunne få noen gode tips fra B&O selv siden de har renovert en del ( hvis det er tilfelle ) ?
Hva med Frede Kristensen i Classic Audio hvor den er kjøpt ?
Jacob Jensen. Beogram 4000 Record Player. 1972 | MoMA

Mvh
Joda, og de ble vel solgt for 100k , om det var DKK eller NOK veit jeg ikke.
50 år +/- elektronikk er ikke bare bare å tukle med.
Om det bare er å rense mekanisk, good for you, er det den elektroniske styringen, not so much.
I teorien er en tangential arm ideell, i praksis har de ofte større sporings feil enn de fleste radial armer

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.835
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Joda, og de ble vel solgt for 100k , om det var DKK eller NOK veit jeg ikke.
50 år +/- elektronikk er ikke bare bare å tukle med.
Om det bare er å rense mekanisk, good for you, er det den elektroniske styringen, not so much.
I teorien er en tangential arm ideell, i praksis har de ofte større sporings feil enn de fleste radial armer
Fanden så flott den er Beogram 4000c - Recreated limited edition | B&O (bang-olufsen.com)
https://beolover.blogspot.com/p/beogram-4000-restoration.html
Morro se ned pakking av spiller sniktitt på innmat :)

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.863
Sted
Sunndalsøra
Det er en tysker på tuben som kan mye om disse tangentiale B&O platespillerne i 4000 serien, som justering, problestillinger. Gjør mye bra arbeid på disse avanserte styringer på Tangentarmen. Er nok ikke noe å tukle med hvis man ikke har noe innsikt. En moderne design var det på tidlig 70 tal. Husket godt når den kom:) se på www.beolover.blogspot.com Her er også en del teknisk! Som jeg kan se, så var de AC synkron motorer på den gamle Beogram 4000 spillerne og DC motorer på nyere modellene.
Tror en ikke man får noe mere omfattende og detaljert restaureringing enn for disse spillerne. Mange deler på disse spillerne. Han (beolover)skifter også ut og oppgraderer deler. Kanskje ikke så rart at det blir dyrt å la B&O gjøre en slik grundig jobben. Det er de som er villig til å ta den kostnaden. Jeg liker heller ha det som er enkelt laget. Keep it simpel ;)

Sist redigert:

hifiml

Medlem
Ble medlem
16.01.2008
Antall liker
61
Torget vurderinger
1
Elektrisk Bureau i Fredrikstad har vel jobbet med et par av disse spillerne.
Kanskje en ide å sjekke med de ?

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
18.603
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.530
Torget vurderinger
0
I Huskvarna finns en man som heter Roger Gustavsson. Han kan en del om B&O platespillere.
Hans mobilnummer är offentligt och finns på
”hitta.se”

Sist redigert:

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.505
Hei,

Jeg er ny her og usikker på om jeg skriver i rett avdeling, men jeg prøver meg..... Jeg har en Beogram 4000 som jeg har fått et problem med. Den ble kjøp av Frede Kristensen i Classic Audio i Danmark i 2017 og var da nyrestaurert. I den senere tiden har den begynt å spille falskt, dvs. variere opp og ned i hastighet, ca 15 min etter oppstart. Den begynner alltid med å spille normalt. Lar jeg den stå en times tid starter den på nytt å spille fint, men altså....

Er det noen som har erfaringer med dette problemet? I tilsvarende modell, andre B&O modeller eller andre platespillere?
Her hadde jeg kontaktet Frede var jeg deg, han som har vært i den sist og kan gi deg en pekepinn, alternativt ta den inn på service.
Dersom du er god på å skru, lodde og måle kan du opprette bruker på beoworld og spørre der, mange dyktige mennesker vil gi gode svar.
I Norge ville jeg kun stolt på Teletor dersom han fortsatt holder på. Jeg har noen Beogram 4000 og etter at sentrum tv video på Sinsen la ned er han den eneste jeg har hatt den hos som virkelig kan de her i landet.

• Liker
Reaksjoner: ePi

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.293
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
I fortsættelse fra HasseBasse:🍻
Har oplevet fra min læretid på radioværksted at remhjul på motoren kan løsne sig, med wow til følge.
Har også en gang oplevet at kabelbundtet til tonearms slæden netop skraber på undersiden af sub tallerken. (det store remhjul som pladetallerken hviler på)
Det gav sig udslag i at der opstod kraftigt WOW efter ca. 10 minutters spille tid. Det var netop her at kabler netop kunne skrabe på...

Ellers har B&O nok lyst til at fixe den, for 85.000,- Dk Kr. :ROFLMAO:

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.580
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Elektriske/elektronisk- drevne tangentialarmer er flere ting.
B&O´s er langsomme å reagere, pga. de er drevet av reim. Det (kan) gi sporingsfeil. Beogram 4000 var den eneste, der
armen kunne kjøre både "ut" og "inn", om platen var usentrert. Dette var med til å minimere feil.
De senere modellene kunne bare kjøre "inn" ved "Play", hvilket faktisk gjør dem dårligere.
Som motsettning kan man ta en Pioneer PLL-1000, der armen kjører på "Magnetic Rail", kann kjøre både ut og inn og
reagerer lynfort. Veljustert har en sånn i praksis tett på ingen sporingsfeil ;)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.505
Elektriske/elektronisk- drevne tangentialarmer er flere ting.
B&O´s er langsomme å reagere, pga. de er drevet av reim. Det (kan) gi sporingsfeil. Beogram 4000 var den eneste, der
armen kunne kjøre både "ut" og "inn", om platen var usentrert. Dette var med til å minimere feil.
De senere modellene kunne bare kjøre "inn" ved "Play", hvilket faktisk gjør dem dårligere.
Som motsettning kan man ta en Pioneer PLL-1000, der armen kjører på "Magnetic Rail", kann kjøre både ut og inn og
reagerer lynfort. Veljustert har en sånn i praksis tett på ingen sporingsfeil ;)
Her kommer et spørsmål, ikke en påstand: løste de ikke det på 8000/8002? Men alle post-8002 Beogram kan vel være utsatt for det du nevner der?

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.580
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nope......
Eneste Beogram, som har sensorer til både "frem & tilbake"-bevegelse på armen ved "Play" er 4000 ;)

Topp Bunn