Beregning av glød og B+

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Hei!
Jeg planlegger å bygge en kloning av Audio Note M10 i tiden fremover. Siden jeg har planer om å fjerne phonodelen, mistenker jeg at det blir feil å bruke alle verdiene fra PSU i skjemaet. Vil gjerne ha litt tanker om hvordan dette best kan gjøres, samt verdien for choken. Sitter og prøver meg frem i PSU designer, men tror nok det er folk her inne med mer peiling på slikt enn meg.

http://www.drtube.com/schematics/an/m10.gif

Mvh.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Måtte få mye hjelp til beregning av B+ i mitt PP el34 prosjekt, men noe erfaringer herfra er:

Glød/ strømtrekk - her finnes det verdier for strømtrekk i rørets datablad. Bare å gange opp med antall rør og kanskje legge på litt ekstra.

Strømtrekk B+ vet jeg ikke hvordan man beregner, men det er vel avhenig av kretsen?

Når det er mulig å finne et max strømtrekk, måtte jeg så vurdere om det var hensiktsmessig med en egen trafo til glød, eller om det holdt med en tapping fra HT trafoen. Det blir vel et spørsmål om HT blir "stivt" nok om man trekker glødestrøm herfra.

Å beregne antall H i choken får du vel litt hjelp til fra PSUD, men også her er vel både strømtrekk og max volt viktig å ta hensyn til.

Du får ta dette med en klype salt da jeg er nokså grønn på feltet. Andre kan sikkert gi bedre tips.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Spenningen i "A" og "B" er like. Dersom du utelater phonodelen (den lengst til venstre på skjemaet?), har du egentlig ikke bruk for "A". Jeg ville likevel laget PS slik som det er på skjemaet. Benyttet "A" til den ene kanalen og "B" til den andre. Choken er ikke kritisk. Ville forsøkt med 5-10 Henry.
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Ok, var slik jeg tenke å gjøre det. Likevel trekker phonodelen flere volt siden den har tre rør, eller er jeg ute å kjøre?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Likevel trekker phonodelen flere volt siden den har tre rør, eller er jeg ute å kjøre?
Strøm regnes i ampere. Hvor høy spenning (volt) hvert rør skal ha på B+ må bestemmes ut i fra kretsen/bruk.
(saltklypa, ikke glem den)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Siden "A" og "B" kommer fra samme kilde og filtreres med like komponenter, antar jeg at strømtrekket slik det opprinnelig er blir omtrent likt. Du behøver ikke bekymre deg for om phonodelen trekker mer eller mindre enn utgangstrinnet. Slik jeg har foreslått kommer to utgangstrinn til å belaste "A" og "B" likt. Jeg kan ikke bedømme om du vil få korrekt glødespenning ut i fra det som er oppgitt på skjemaet. Mål før du setter inn rør! Så er det gjort slik at glødespenningen er løftet opp på et nivå som er mer likt katodespenningen. Vet ikke om det er nødvendig, men ok dersom det er gjort riktig.
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Ok, så når jeg bestiller deler til strømforsyningen burde jeg kjøpe en del forskjellige effektmotstander så jeg kan tilpasse verdiene?
Er det mest glød som påvirker rørets levetid? Vil gjerne ha litt lave verdier så jeg ikke griller av 4 nos rør hver helg! ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg ville valgt en annen løsning for regulering av glødespenningen. En som er justerbar. Så slipper du å tilpasse med diskrete komponenter. Dersom det er snakk om 6.3 V glødespenning, kan du legge deg et sted mellom denne og 6.1 V. Du kan også vurdere om du bør spandere drossel / choke i stedet for de to motstandene på 2 kohm som sitter etter den opprinelige drosselen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
http://www.basaudio.net/pubs/dhtrob_psu.pdf

Har du kikket på denne linken om best mulig psu i en pre?
Dette er nok i meste laget for en nybegynner. Og litt for mye "babble" for min egen del. Interessant at han bruker silver mica kondensator (tvers over sekundæren). Ikke nettopp at den sitter over sekundæren, men at det benyttes en slik kondensator. Det har jeg "aldri" sett i HiFi konstruksjoner før.
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Fikk tips om justerbar motstand til glød i en annen tråd, virker som en god løsning. Det blir vel et CRC filter til rør med justerbar R, men hvilke verdier burde kondensatorene ha?
Og hvordan tilpasser jeg spenningen når jeg bytter ut motstandene med choker i B+? PSU-designer?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fikk tips om justerbar motstand til glød i en annen tråd, virker som en god løsning. Det blir vel et CRC filter til rør med justerbar R, men hvilke verdier burde kondensatorene ha?
Og hvordan tilpasser jeg spenningen når jeg bytter ut motstandene med choker i B+? PSU-designer?
Jeg kaller dette med rør for "trailing edge techology". Men ideen med justerbar motstand for å tilpasse glødespenningen er definitivt gått ut på dato. Det beste er en regulator som ikke påvirkes ved rørbytte. Det vil si at den gir konstant spenning selv om strømmen endrer seg ved eventuelt bytte av rør. Det er jo allerede en regulator på skjemaet. Jeg vil bare anbefale at den gjøres justerbar på en enkel (og en smule elegant) måte.Jeg husker ikke om det var oppgitt B+ spenning på skjemaet. Ville ikke bekymret meg om dette før forsterkeren er ferdig og klar for test. Det blir ingen for stor forskjell.
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Ok, forstår hva du mener nå.
Er ganske forvirrende å begynne med diy når man ikke har en fast "mentor" som forteller deg alt. Virker som om verden står på hell om man prøver f.eks. med regulator hvis en fyr på et eller annet forum har bestemt seg for at en enkel løsning uten regulator er best.

Må uansett bygge en headsetforsterker før jeg begir meg ut på noe annet. Får lite plass til stort anlegg fremover. Blir ganske sikkert å kjøpe en Mapletree Ear+ og Grado 325i. De skal passe bra sammen, så får jeg eksperimentere med forskjellige løsninger og testet hva som låter bra.
 
Topp Bunn