Juss og økonomi Beregning av skatt ved eiendomssalg

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.833
Torget vurderinger
1
Google har mange tips, men det er vanskelig å sortere ut treffene. Skatteetaten har jo også en veileder, men denne er så grunnleggende at den egentlig ikke gir svar på spørsmålene.
2. Beregne gevinst eller tap
Gevinsten eller tapet er differansen mellom utgangsverdien og inngangsverdien.

Svigers skal selge et hus de har hatt i nesten 30 år og som i alle år har vært utleid. De vurderer å flytte inn et år, men dette skaper masse praktiske problemer. Det er sikkert noen her inne som har stått i akkurat samme problem, så kanskje noen har tips? Spørsmålet er hvordan man beregnere inngangsverdien. Ingen har fakturaene fra byggingen i 1996, selv om de har en viss formening om hva det faktisk kostet. Hvordan går man da frem for å beregne dette? Huset ble satt opp på en arvet tomt, men man bruker vel sikkert en tomtepris allikevel som inngår i inngangsverdien?

Det er vesentlig å finne ut av dette først, slik at man har noen konkrete summer slik at man kan vurdere om det er verdt jobben med flytting for å spare skatt.

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.575
Torget vurderinger
2
Det er jo ganske oversiktlig.
Inngangsverdi er anskaffelseskost, pluss hva man har gjort av oppgraderinger/utbedringer, etc. Noe har det vel vært i løpet av 30 år.

Utgangsverdi er netto hva man får, etter salgsomkostninger, avgifter. Skatten er 22% av gevinsten. Du slipper skatt dersom du har bodd ett år i eiendommen innen den avhendes. Da regner jeg med at de ev. flytter tilbake til sin nåværende eiendom etterpå, slik at man opparbeider skattefritak der også?

Og kanskje vurdere at det man har mottatt i leie og hva det har muliggjort av utbedringer oppveier for hva man ev. må betale i skatt, siden det koster å flytte frem og tilbake og kan være upraktisk. Men om eiendommen ligger i et attraktivt strøk vil man ha opparbeidet en del verdi i løpet av 30 år, selvsagt, så jeg skjønner hvorfor det telles på knappene.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.833
Torget vurderinger
1
Joda, regelverket er jo enkelt. Men hvordan beregner man i praksis inngangsverdien når man ikke har fakturaer og en eksakt sum? Det er dette som er problemet og som jeg lurte på om noen har erfaring med. Jeg har ikke dette selv fra mitt 10 år gamle nybygg, og det er opplagt at slik dokumentasjon ikke foreligger for 30 år gamle hus.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.201
En inngangsverdi på 1 mill. kr for 30 år siden er over 2 mill i dag, indexregulert, så jeg håper det poenget kan inkluderes i regnestykket men vet ikke.
Utgifter til oppgradering kan trekkes fra i gevinstberegning, men ikke lett oppussing og vedlikehold/ maling har jeg lest på Skatteetatens sider. Kun påkostet oppgradering av boligen, nye dører, vinduer, nytt varmeanlegg, elektriske forbedringer, nye bad og kjøkken etc.
Man skal ikke sende kvitteringer i første omgang men kan bli bedt om dokumentasjon eller forklaring før godkjennelse.
Jeg solgte i jan -24 og ikke bodd der siste 10 år. Om mitt regnestykke blir godkjent får jeg vite høsten -25.

• Liker
Reaksjoner: MML

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.201
Joda, regelverket er jo enkelt. Men hvordan beregner man i praksis inngangsverdien når man ikke har fakturaer og en eksakt sum? Det er dette som er problemet og som jeg lurte på om noen har erfaring med. Jeg har ikke dette selv fra mitt 10 år gamle nybygg, og det er opplagt at slik dokumentasjon ikke foreligger for 30 år gamle hus.
Vil tro takstfolk kan anslå en inngangsverdi selv om det er 30 år siden.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.833
Torget vurderinger
1
Da har jo du nettopp gjort det samme. Fant du noen informasjon om prosessen? Er alt kun skjønnsmessig og noen må manuelt vurdere dette?

I dette tilfellet er det såpass mye penger at det vil gi en sekssifret månedslønn å flytte inn et år.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.505
Da har jo du nettopp gjort det samme. Fant du noen informasjon om prosessen? Er alt kun skjønnsmessig og noen må manuelt vurdere dette?

I dette tilfellet er det såpass mye penger at det vil gi en sekssifret månedslønn å flytte inn et år.
Jeg hadde ikke vært redd for å ringe skatteetaten og spørre. Dersom det er gode grunner til at dere ikke ønsker å ringe dit kan jeg anbefale å ringe 21027200, de har en etasje for slikt.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.201
Jeg har ikke exact og pålitelig informasjon, kun samtaler med noen som tror de forstår seg på det og mulig de gjør det.
Jeg vurderte også flere ganger å flytte inn 1 år men orket ikke uansett. Mye styr med det også, og man skal faktisk ha bodd der og ha en annen begrunnelse enn å spare skatt. Mistenkelig med botid 1 år før salg.
Huset var utleid i 9 år for 52 000,- pr. mnd. så jeg var i grunn fornøyd med hele greia.
Det virker så langt at noe beror på tidligere tinglysing av eiendommen og så kvitteringer for oppgradering hvis slik finnes, og hvis ikke skjønn /befaring.
Jeg leter fortsatt etter god informasjon om gevinst ved salg og skattlegging og hvis jeg finner noe nyttig kan jeg publisere det her.

• Liker
Reaksjoner: MML

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.833
Torget vurderinger
1
Pussig at det skal være så vanskelige å finne eksakt informasjon om dette. Skulle tro det var en relativt vanlig problemstilling? Eller kanskje de aller fleste "flytter" for å utnytte vår meningsløst generøse boligbeskatning.

Topp Bunn