Beresford har kommet med en ny DAC - Beresford Bushmaster. Noen som har fått lyttet til denne?
Beresford TC-7530DC Bushmaster
Ja, fikk låne en slik av en kompis i noen dager.
Kortversjonen er at Beresford fortsatt leverer utrolig mye for pengene.
Jeg sammenliknet den med min modifiserte Lite DAC60 (rør), som låter like bra som en CD-spiller til nesten 30.000,-.
Anlegget mitt er neppe det mest avslørende, men høyttalerne koster tross alt ca.30.000,- (T+A TA25 transmisjonslinje med ringradiatorer).
Funker bedre enn mye annet jeg har testet.
Bushmaster'n mangler litt punch helt nederst, men det er nok mest fordi DAC60'en har spesielt mye trøkk der.
Man kan vel si at Beresford'en er noe slankere, uten at det mangler noen frekvenser. Fin balanse, rett og slett.
Ellers er mellomtonen oppløst, detaljert og fin, men en tanke mer grovkornet enn min rør-DAC. Forskjellen er overraskende liten, dog.
Ikke mye å utsette her, egentlig.
Som DAC + hodetelefonforsterker er Bushmaster helt kurrant. Bra med trøkk og dynamikk.
Den faller litt igjennom sammenliknet med mitt faste oppsett, men det er ikke så rart siden det er Meier Audio Concerto + StageDAC, som koster nærmere 8.000,-.
Den gjør ingenting galt, lydbildet blir bare litt mindre og sammentrykket. Hadde jeg ikke hatt noe å sammenlikne med, hadde jeg ikke hatt mye å utsette på denne dingsen til under 2.000,-.
Den største ulempen er at volumpotmeteret er litt for lett/følsomt og det blir noe ubalanse når du skrur volumet veldig lavt.
Hodetelefonene jeg testet med var Beyerdynamic DT990 (32 ohm) og T70 (250 ohm).
Ellers vil jeg si at det estetiske har tatt seg opp fra de forrige Beresford-modellene.
Kassa er penere og føles solid og fin.
Bushmaster har også fått en auto-funksjon på inngangene, slik at den låser seg på den første inngangen med signal.
Slår man av denne kilden og starter en ny, skal den automatisk gå over til denne. Tror jeg, da jeg bare prøvde med en kilde.
Lysene slår seg automatisk av noen sekunder etter den får lås på en signalkilde. Ganske så praktisk.
Den kan ikke brukes som forforsterker.
Alt i alt synes jeg Beresford leverer utrolig mye godlyd for pengene.
Mitt testeksemplar var helt nytt, så det kan godt hende lyden blir enda bedre etterhvert.
Artig at man kan få såpass oppegående hifi-saker til under 2.000,-.
Får å si det sånn; jeg hadde heller kjøpt en Bushmaster og lagt 8000,- ekstra i høyttalere, enn en DAC til 10.000,-.