OMF
Æresmedlem
Hei!
Her følger en liten rapport fra Bergen Lydlaug sitt besøk hos Audiofreaks her i Bergen fredag 10 mars.
Jeg kom litt senere enn de andre og musikken var allerede satt på da jeg entret sofaen.
Det ble spilt på en Edge G Cd spiller og en platespiller jeg ikke vet navnet på (Avslører her med en gang at jeg ikke er vinylmann), preampen var selvsagt CJ ACT 2, Edge NL 12.1 effektforterker og Avalon Sentinel høytalere. Signalkabler fra Argento og Renaissance, høytalerkabler fra Argento og nettkabler fra Transparent. Racket var et Finite Elements Pagode.
Prismessig ligger vel dette litt over snittet her på sentralen hvor høytalerne alene koster 1 200 000,-, elektronikken koster vel ca 350 000,- til sammen (Platespilleren har jeg ingen anelse om) og jeg tror du får en ålreit nybil hvis du summerer veiledende priser på kablene i oppsettet.
Rommet var stort, men T formet så rommet er ikke optimalt. Vi ble plassert i to sofaer i god avstand fra anlegget. Rommet var lite dempet. Det skal og bemerkes at Peter var midt i en oppussing og hadde hatt litt problemer med strømbrudd som hadde slettet innstillingene på delefiltrene til subbene. Så uten å drøfte dette mye frem og tilbake tror jeg anlegget har mer iboende enn det vi hørte i går.
Kvelden gikk fort. Det ble spilt musikk hele tiden. Litt diplomatisk kan jeg si at Peter er en ivrig ambassadør for klassisk musikk, og for meg som er ukjent med dette kildemateriellet så gav det innblikk i noe av det som finnes blant Peters 3000 LPer. Bakdelen er at det er vanskeligere å skille hva som innspilling og hva som er anlegg når man er totalt ukjent med musikken.
Likevel spilte vi også noen av mine medbrakte CDer. En veldig artig sammenligning var når jeg spilte min medbrakte Pink Floyd The Final Cut (Remastered), og Peter var en kjapp tur i kjelleren og fant samme plate i en Japansk pressing (LP). Jeg tror jeg kan si at vi var samstemte (De andre gjestene får arrestere meg hvis ikke) i at LPen var best. Mer definisjon og kropp på stemmer, kan jeg bruke indre glød?, og en følelse av at dynamikken skjøt mer frem mot lytteposisjon. (som CD tilhenger må jeg skyte inn at resultatet er gyldig kun i nevnte oppsett og ikke nødvendigvis allmenngyldig, håper jeg).
Vi prøvde også å grille Peter litt om hvor høytalerne skulle, og alt vi fikk vite var de skulle over til Østlandet. Om utstyret sa Peter det benyttede Edge effekttrinnet var det første han hadde hørt uten den vanlig transistorforvrengningen og fortalte også om bruk at laserbias og korte signalveier. Han mente Edge spilte bedre enn CJ 350SA.
Så kommer kanskje den viktigste delen. Hvordan låt dette? Jeg begynte lytteseansen i bakerste benk, og det første som slo meg var jo at dette spilte utrolig oppløst, uantstrengt og bassen er den tyngste og dypeste jeg har hørt (I stuer vel og merke). I denne perioden var jeg litt hemmet av at kildemateriellet var helt ukjent for meg. Det ble hele tiden spilt ganske høyt og dynamikken i anlegg var helt på topp. Det skal også nevnes at anlegget var sosialt som Peter kalte det (godlyden var ikke forbeholdt sweetspot). I det store og hele synes jeg det spilte veldig bra, og det toppet seg under trommesoloen på Jacques Loussier Plays Bach. Jeg har aldri hørt en så realistisk gjengivelse av slagverk fra noe anlegg. Spesielt basstrommen fremstod som helt ekte, med skikkelig slag i mellomgulvet. Holografien på dette opptaket var imponerende trommen svevde rundt i rommet. Imponerende! Tror de fleste satt og måpte under denne soloen.
Så flyttet jeg frem på første benk og spilte noe musikk jeg selv hadde med (Jonas Fjeld, Pink Floyd og Shelby Lynn). På denne musikken var ikke anlegget like overbevisende.
Her bør jeg kanskje si litt om mitt oppsett slik at dere vet hva jeg sammenligner med. Jeg lytter i nærfeltet og har et rom som er ganske mye dempet. Definisjon, presisjon og roen i lydbildet (Som jeg har prioritert høyt)var ikke helt på høyde her, og jeg synes også å avdekke noe mangel på definisjon i bassen. (Her kan det godt hende at jeg blir lurt av dypbassen da mine høytalere ikke spiller nevneverdig under 30Hz og derfor virker utrolig raske og definerte.)
Så for å oppsummere lyden så oppfatter jeg dette anlegget som et fantastisk anlegg for reproduksjon av orkesterverk med realistisk klang, dynamikk og størrelse på lydbildet. Mens for mine preferanser så er klangen litt for livlig (dette skyldes nok i stor grad rommet) og lydbildet litt for stort. (Har for øvrig ikke 1,2 mil på kontoen heller sist jeg sjekket).
Vil også presisere at når jeg foretrekker et tight lydbildet og lytting i nærfeltet, mens oppsettet til Peter mer har en mer livlig klang og en helt annen størrelse på lydbildet, så er dette snakk om lyttepreferanser, og ikke en diskusjon om kvaliteten på utstyret. Jeg er overbevist om at Sentinel hjemme i min stue, med mer demping og vinkling inn mot lytteposisjon hadde dratt lyden langt mot min preferanse. (Selv om bassen kanskje hadde blitt litt dominerende i mitt lytterom)
Vil avslutte med å takke Peter for en hyggelig kveld, og for de som ønsker musikken gjengitt med realistisk klang og dynamikk bør ta en telefon til Peter før disse høytalerne sendes over fjellet!
Så noen bilder
Preampen CJ ACT 2
Edge NL 12.1 (Personlig må jeg si at jeg liker designet veldig godt på disse!)
Dette er de aktive bassforsterkerne som ifølge Peter var mye bedre enn Classe forsterkerne som opprinnelig var med Sentinel.
Hvis du trodde at disse høytalerne er store, så er de det.
Her har vi deltakerne. Foran fra venstre Sigurdur og Ivar, og Lars på bakerste benk. Undertegnede var ikke tilstedet da bildet ble tatt.
CDen med trommesolo! Forstod også at dette var en av Peters favorittartister, og at han hadde gjestet Bergen for nesten 20 år siden.
Bildet fra lytteposisjon. (Er det bare meg som får litt Darth Wader assosiasjoner??)
Her ser vi anlegget og eieren som blar i platebunken.
Et siste bilde av høytralerne. Finishen på disse er suveren!
Mvh
OMF
Her følger en liten rapport fra Bergen Lydlaug sitt besøk hos Audiofreaks her i Bergen fredag 10 mars.
Jeg kom litt senere enn de andre og musikken var allerede satt på da jeg entret sofaen.
Det ble spilt på en Edge G Cd spiller og en platespiller jeg ikke vet navnet på (Avslører her med en gang at jeg ikke er vinylmann), preampen var selvsagt CJ ACT 2, Edge NL 12.1 effektforterker og Avalon Sentinel høytalere. Signalkabler fra Argento og Renaissance, høytalerkabler fra Argento og nettkabler fra Transparent. Racket var et Finite Elements Pagode.
Prismessig ligger vel dette litt over snittet her på sentralen hvor høytalerne alene koster 1 200 000,-, elektronikken koster vel ca 350 000,- til sammen (Platespilleren har jeg ingen anelse om) og jeg tror du får en ålreit nybil hvis du summerer veiledende priser på kablene i oppsettet.
Rommet var stort, men T formet så rommet er ikke optimalt. Vi ble plassert i to sofaer i god avstand fra anlegget. Rommet var lite dempet. Det skal og bemerkes at Peter var midt i en oppussing og hadde hatt litt problemer med strømbrudd som hadde slettet innstillingene på delefiltrene til subbene. Så uten å drøfte dette mye frem og tilbake tror jeg anlegget har mer iboende enn det vi hørte i går.
Kvelden gikk fort. Det ble spilt musikk hele tiden. Litt diplomatisk kan jeg si at Peter er en ivrig ambassadør for klassisk musikk, og for meg som er ukjent med dette kildemateriellet så gav det innblikk i noe av det som finnes blant Peters 3000 LPer. Bakdelen er at det er vanskeligere å skille hva som innspilling og hva som er anlegg når man er totalt ukjent med musikken.
Likevel spilte vi også noen av mine medbrakte CDer. En veldig artig sammenligning var når jeg spilte min medbrakte Pink Floyd The Final Cut (Remastered), og Peter var en kjapp tur i kjelleren og fant samme plate i en Japansk pressing (LP). Jeg tror jeg kan si at vi var samstemte (De andre gjestene får arrestere meg hvis ikke) i at LPen var best. Mer definisjon og kropp på stemmer, kan jeg bruke indre glød?, og en følelse av at dynamikken skjøt mer frem mot lytteposisjon. (som CD tilhenger må jeg skyte inn at resultatet er gyldig kun i nevnte oppsett og ikke nødvendigvis allmenngyldig, håper jeg).
Vi prøvde også å grille Peter litt om hvor høytalerne skulle, og alt vi fikk vite var de skulle over til Østlandet. Om utstyret sa Peter det benyttede Edge effekttrinnet var det første han hadde hørt uten den vanlig transistorforvrengningen og fortalte også om bruk at laserbias og korte signalveier. Han mente Edge spilte bedre enn CJ 350SA.
Så kommer kanskje den viktigste delen. Hvordan låt dette? Jeg begynte lytteseansen i bakerste benk, og det første som slo meg var jo at dette spilte utrolig oppløst, uantstrengt og bassen er den tyngste og dypeste jeg har hørt (I stuer vel og merke). I denne perioden var jeg litt hemmet av at kildemateriellet var helt ukjent for meg. Det ble hele tiden spilt ganske høyt og dynamikken i anlegg var helt på topp. Det skal også nevnes at anlegget var sosialt som Peter kalte det (godlyden var ikke forbeholdt sweetspot). I det store og hele synes jeg det spilte veldig bra, og det toppet seg under trommesoloen på Jacques Loussier Plays Bach. Jeg har aldri hørt en så realistisk gjengivelse av slagverk fra noe anlegg. Spesielt basstrommen fremstod som helt ekte, med skikkelig slag i mellomgulvet. Holografien på dette opptaket var imponerende trommen svevde rundt i rommet. Imponerende! Tror de fleste satt og måpte under denne soloen.
Så flyttet jeg frem på første benk og spilte noe musikk jeg selv hadde med (Jonas Fjeld, Pink Floyd og Shelby Lynn). På denne musikken var ikke anlegget like overbevisende.
Her bør jeg kanskje si litt om mitt oppsett slik at dere vet hva jeg sammenligner med. Jeg lytter i nærfeltet og har et rom som er ganske mye dempet. Definisjon, presisjon og roen i lydbildet (Som jeg har prioritert høyt)var ikke helt på høyde her, og jeg synes også å avdekke noe mangel på definisjon i bassen. (Her kan det godt hende at jeg blir lurt av dypbassen da mine høytalere ikke spiller nevneverdig under 30Hz og derfor virker utrolig raske og definerte.)
Så for å oppsummere lyden så oppfatter jeg dette anlegget som et fantastisk anlegg for reproduksjon av orkesterverk med realistisk klang, dynamikk og størrelse på lydbildet. Mens for mine preferanser så er klangen litt for livlig (dette skyldes nok i stor grad rommet) og lydbildet litt for stort. (Har for øvrig ikke 1,2 mil på kontoen heller sist jeg sjekket).
Vil også presisere at når jeg foretrekker et tight lydbildet og lytting i nærfeltet, mens oppsettet til Peter mer har en mer livlig klang og en helt annen størrelse på lydbildet, så er dette snakk om lyttepreferanser, og ikke en diskusjon om kvaliteten på utstyret. Jeg er overbevist om at Sentinel hjemme i min stue, med mer demping og vinkling inn mot lytteposisjon hadde dratt lyden langt mot min preferanse. (Selv om bassen kanskje hadde blitt litt dominerende i mitt lytterom)
Vil avslutte med å takke Peter for en hyggelig kveld, og for de som ønsker musikken gjengitt med realistisk klang og dynamikk bør ta en telefon til Peter før disse høytalerne sendes over fjellet!
Så noen bilder
Preampen CJ ACT 2
Edge NL 12.1 (Personlig må jeg si at jeg liker designet veldig godt på disse!)
Dette er de aktive bassforsterkerne som ifølge Peter var mye bedre enn Classe forsterkerne som opprinnelig var med Sentinel.
Hvis du trodde at disse høytalerne er store, så er de det.
Her har vi deltakerne. Foran fra venstre Sigurdur og Ivar, og Lars på bakerste benk. Undertegnede var ikke tilstedet da bildet ble tatt.
CDen med trommesolo! Forstod også at dette var en av Peters favorittartister, og at han hadde gjestet Bergen for nesten 20 år siden.
Bildet fra lytteposisjon. (Er det bare meg som får litt Darth Wader assosiasjoner??)
Her ser vi anlegget og eieren som blar i platebunken.
Et siste bilde av høytralerne. Finishen på disse er suveren!
Mvh
OMF