Alt til hus og bolig Bergvarme

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nå har ikke snittprisen på strøm de siste årene vært i nærheten av 1,50/kWh.

Også forstår jeg det slik at du har etterisolertog skiftet vinduer - og da er må du regne besparelses opp imot hva det hadde kostet å varme dette huset med en L/L varmepumpe - ikke hva et like stort hus med isolering fra byggeår hadde kostet å varme med panelovner.

Men at det er en trygg og behagelig løsning skjønner jeg godt.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.596
Sted
Trondheim
Ja, det er mange ting som spiller inn, ikke bare varmeanlegget. Og jeg nevnte jo at den prisen jeg regnet er nå, og ikke den som har vært siden det ble installert (selv om den prisen jeg nevnte var totalprisen og ikke strømprisen - nettleie, selskapenes påslag, mva etc skal jo med).
Med en levetid på pumpen (som vel er den delen som man må regne med å skifte) på 30 år har anlegget kostet 375 000/30 = 12500 kr i året fram til pumpen evt må skiftes, altså litt over 1000 kr/mnd. Investeringen i å bore varmebrønn, legge vannledninger i gulvene, installere egne strømkretser etc. trengs jo ikke gjøres igjen.

Selv om huset i utgangspunktet er fra 1971 ble det i praksis bygd på nytt i 2013/4 (totalrenovering) med TEK10 standard og passivhus-standard så langt det lot seg gjøre. Renoveringen kostet ca 6 mill :) (omtrent det vi fikk for det huset vi flyttet fra og som da var nedbetalt) hvor varmeanlegget stod for litt under 500 000 (- de 100 000 fra enova). Egentlig var det billig - 23 000 kr/m2 - det var rimelig selv i 2014.

Som du sier - trygg og behagelig løsning. Om den er økonomisk over tid er jo egentlig kun avhengig av strømprisen og levetiden på varmepumpen.

Og som vanlig har vi beveget oss et stykke bort fra det som var det egentlige temaet for tråden :D

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OMF

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.129
Torget vurderinger
1
Joda, lån og renter kommer jo i tillegg. Det er jo bare et veldig omtrentlig overslag. Gamle priser (2014) og montering i et i praksis nybygg. De 475 000 (og som sikkert ville være en del høyere nå) som jeg har regnet med var totalkostnaden - utstyr, boring av varmebrønn, rørleggerarbeid og elektrikerarbeid. Selve pumpen, som vel er det som i praksis vil måtte skiftes, koster vel ikke så mye - 35-50000 kanskje? Hva det ville koste i dag og om man får like stor støtte fra enova vet jeg ikke.
Innsparingen er jo også veldig avhengig av strømkostnaden, og den har jo vært lav fram til nå, så innsparingen på 27 000 kr/år over perioden er helt sikkert for høy, men at det gjennom systemets levetid vil gå i pluss er jeg rimelig sikker på.
For egen del ble tillegskostanden for hele systemet ca 500 000 etter Enovastøtte. Disse pengene ville gitt ca 50 000 i årlig avkastning i et vanlig norsk indeksfond siden jeg installerte systemet. Man gir derfor bort en slik gevinst for å spare 10-20 000 kr i året på strøm. Man skal altså bruke enormt mye strøm for at dette skal gi en ren økonomisk gevinst. Jeg tror mange blir lurt av psykologien at en halv million er som en pølse i slaktetiden når man bygger eller bygger om, og at en årlig besparelse oppleves gunstigere enn det faktisk er. Jeg hadde som sagt ikke installert noe slikt igjen da jeg egentlig ikke ser noe personlig fordel av dette hverken økonomisk, praktisk eller komfortmessig. For strømnettet vil det nok kanskje være en liten fordel.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.596
Sted
Trondheim
Ja, det er mye man kan gjøre økonomisk som sikkert er lurere enn et slikt system. Som du sier kunne jeg satt de pengene i et indeksfond og betalt økte strømkostnader med avkastningen.
For meg er/var økt komfort og redusert forbruk som var det jeg ønsket. Og det har jeg fått. Ville jeg gjort det igjen? Antagelig.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
504
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Takk til dere som kom med både konkrete erfaringer og refleksjoner. Nå skal jeg litt i tenkeboksen

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.706
Har tatt over et hus fra 1974 med vannbåren varme. Nesten hele 1. etg med gulvvarme. Radiatorer i 2. etg. Per nå er fyring via 15kw varmeelement, men har nettopp fått boret 250m hull. Pumpe og resten av installasjon skal etter planen komme om ca. 3 uker. Blir spennende å se. Beregningene som foreligger for min bolig tar utgangspunkt i byggeår og lokasjon. Estimert forbruk 41000kwh før varmepumpe. 11000 etter i installasjon. Eneste jeg vet så langt er at det første tallet ser ut til å stemme 😉
Om jeg tar utgangspunkt i at tallene stemmer jevnt over og at strømprisene i 2021 er noe vi vil se mer av i fremtiden sparer jeg dette glatt inn i løpet av systemets levetid. Kanskje flere ganger.
Hovedmomenter for oss var likevel økt forutsigbarhet i månedlige utgifter, å slippe å jage barn og ungdom med kjedelig enøk-mas når de tar seg en dusj eller bader, samt komfort. Og ikke minst å slippe å ha luft-luft blåsehelvete i stua. Liker ikke during og støy.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.334
Å skule gå fra 41k til 11k fordi man borrer et hull synes jeg virker veldig optimistisk. Har i det hele inntrykk av at de som driver med slike systemer lover i overkant mye.

• Liker
Reaksjoner: MML

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.596
Sted
Trondheim
Det skal nok noe mer til enn bare varmepumpen for å redusere strømforbruket, men at den faktisk har en ganske bra effekt avhengig av hvor mye strøm du bruker til oppvarming er ganske sikkert. Hvis du bor et sted der det sjelden er kuldegrader og huset er godt isolert hjelper den nok relativt lite på strømforbruket.
Her jeg bor har jeg ca 50% av strømforbruket jeg statistisk sett skulle hatt uten bergvarme. Ifølge statistikk fra SSB skulle jeg brukt ca 36 000 kWh i året. Denne statistikken gjelder nok hele landet og er ikke regional SVJV. Jeg bruker ca 18 000 kWh.

Men det reduserer jo kun forbruket til oppvarming. Strømforbruket til vaskemaskin, oppvaskmaskin, dusj, elbillading og alt annet som ikke har med oppvarming å gjøre blir jo ikke påvirket.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.334
Hurra for alt som unngår luft-luft blåsehelvete i stua. Ser også ut til å lønne seg.
Jeg har en L/L - diskusjon med samboeren. Jeg vil ha, hun vil ikke ha. Hennes innvendinger er blåseoramaet og estetikk. Jeg har prøvd meg med å kontre med at den, der hvor den eventuelt skal stå, i praksis kan være i drift i all hovedsak når det ikke er folk tilstede. Som f.eks å programmere den til å starte opp en gang på natten, slå seg av når det er forkosttid og så kjøre på dagtid mens vi uansett er borte osv.

Vi har forsåvidt en L/V allerede men den er ganske underdimensjonert og bidraget er litt såder når det blir skikkelig vinter. På plussiden fikk jeg den omtrent gratis etter Enova-støtte da å montere en av sorten var et krav for å utløse den støtten.

Topp Bunn