Jeg tror faktisk at det er prisforskjellene og ikke kvalitetsforskjellene som skaper de heftigste følelser i debatten om ICEpower
Når man tester, er det vesentlig moment: hva er den personlige referanse? Hva er det man i utgangspunktet vil bevise?
Mellom rør og transistorleirene hersker det i dag stort sett våpenhvile. Hvorfor? Fordi man har innsett at de to teknologier utfyller hverandre, alt etter hva man søker. Rør tilpasses bestemte høyttalere og transistor gjerne andre typer høyttalere. Rør gir en form for signatur, transistor en annen. Er det ikke naturlig at man må se på ice fra tilsvarende vinkling?
Bør ikke en slik erkjennelse også medføre bestemte valg av kombinasjoner av utstyr når man tester ice?
Er delvis på linje med deg her, Back_Door. Synes likevel det er vesentlig å ta med seg at det kan være like store variasjoner INNENFOR hver teknologibås også, som det er mellom båsene (tenker da i denn diskusjonen klasse A/AB/D og rør/transistor/IC effekttrinn). Det er f.eks. et slags tankekors at flere skribenter har bemerket innledningsvis at det minner lydmessig om godt rørutstyr når de har testet enkelte modeller av ICEpower-basert utstyr.
Jeg vil derfor hevde at matching er viktig per produkt. Det holder ikke å inndele matching i forhold til grovt inndelte teknologibåser. Grunnen er at ulike produsenter har ulike lydidealer som delvis går på tvers av teknologivalgene.
Eller for å si det på en annen måte. Følgende utsagn er IKKE gyldige:
"Har du hørt en AB-forsterker, så har du hørt dem alle".
"Har du hørt en klasse A-forsterker, så har du hørt dem alle".
"Har du hørt en klasse D-forsterker, så har du hørt dem alle".
"Har du hørt en rørforsterker, så har du hørt dem alle".
"Har du hørt en transistorforsterker, så har du hørt dem alle".
"Har du hørt en IC-basert forsterker, så har du hørt dem alle".
...og til slutt...
"Har du hørt en ICEpower-basert forsterker, så har du hørt dem alle".
Hifi-verdenen er heldigvis mer nyansert og spennende enn som så, og for min del synes jeg det er lettere å finne lydmessige likheter mellom ulike teknologier anvendt i ulike modeller innenfor samme varemerke enn mellom ulike produkter med samme teknologi på tvers av varemerker. (Dette er selvfølgelig OGSÅ en regel med en haug av unntak).