Høyttalere Beryllium kompresjonsdrivere på vei ut av markedet?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.593
Det er en del som tyder nå at kompresjonsdrivere med beryllium kan være på vei ut av markedet. Jeg vet at Radian har problemer med forsyningen med Truextent beryllium og selger nå ut det de har til høyere priser. 18Sound ser også til å ha samme forsyningsproblemene.

Årsaken er uviss, men det jeg har hørt som rykte fra folk som har kontakt med Materion som leverer Truextent er at Materion vil gå over til å fokusere på å levere beryllium til hodetelefoner og øreplugger. Noe som ikke ville være overraskende med tanke på dagens marked. Det er noen som ha prøvd å investere i større antalle berylliums membraner direkte fra Materion, men uten hell foreløpig.

Så kanskje vi ser slutten på salg av kompresjonsdrivere med beryllium.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.652
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Dette ser ut til å stemme godt med endringer gjort for flere produsenter av elementer og ferdig-høyttalere de siste årene. Ikke morsomt å sette seg i en situasjon hvor du er prisgitt en vanskelig og uforutsigbar leverandør.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.593
Ja, vi har jo utviklet en hornhøyttaler med Radian 951BePB. Har ventet på en DSP før lansering. Ikke direkte krise siden aluminiums membranen eksisterer til samme element og er heldigvis også veldig god (bedre enn alu membranene som satt i JBL sine), men allikevel ikke ideelt.

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
407
Torget vurderinger
24
Kanskje vi skulle prøve oss på et power buy her på HFS? Jeg har et par 2450/51 med Truextent men hadde vært kjekt med et sett på lur. Ekorn style a la @Sluket 😊

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.823
Torget vurderinger
1
Det var som pokker.
Kanskje jeg allikevel må sette inn en kondensator i serie med mine TAD 4003 drivere. De blir vel vanskelig å skaffe nye membraner til, hvis uhellet er ute?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.593
Kanskje vi skulle prøve oss på et power buy her på HFS? Jeg har et par 2450/51 med Truextent men hadde vært kjekt med et sett på lur. Ekorn style a la @Sluket 😊
Kjøp direkte fra Materion kan du nok bare glemme. Dette vil være en minibestilling for de, og en større aktør har allerede prøvd å gjøre et større kjøp uten hell foreløpig.

Og Radian ser ut til og kun selge restlageret igjen til høy pris, har vært i kontakt med de.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.819
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Det var som pokker.
Kanskje jeg allikevel må sette inn en kondensator i serie med mine TAD 4003 drivere. De blir vel vanskelig å skaffe nye membraner til, hvis uhellet er ute?
Samme her.
Vet du hvilken verdi? I serie med + terminalen?
E

Topp Bunn