Den første økta der vi fikk lyttet på F205+T6 her hjemme var fantastisk moro. Vi var sikkert farget av forventning og spenning og alt sånt ved første gangs oppkobling, men herregud dette systemet fremsto som et mesterverk av et lydsystem.
Det var utrolig moro å sette lyd på foran familien. Alle hadde bare haka nede på brystet og så på meg med store øyne. Det ble lyttekveld med en kompis etter hvert, og familien min kom og gikk som ettersom de også hadde lyst til å høre mer. Vi sendte mange gode ord sørover mot Ålesund den fredagskvelden.
Jeg var ganske spent på om lyden i den lille TV-stua i ville bli til å leve med i og med de små dimensjonene på rommet. Med mine forrige ht har det vært vanskelig å få til. Det er ca 310x310 cm grunnflate med 250 takhøyde. Hos Kvålsvoll i september hørte jeg to sett med front-HT i hans noe større rom som også er godt «dempet og diffusert» akustisk sett, (ref. min beskrivelse av lyden i første innlegg her), og selv om produktene kunne kjøpes kan ikke TV-stua mi behandles akustisk på tilsvarende.
Dette bekymrer meg lite nå. F205+T6 spiller helt fantastisk bra her hos meg, og minner langt på vei om det store systemet Kvålsvoll demonstrerte i september. Systemet har så mye skyv og smekk og opplevelse av «romfølelse» i musikken at det er en fryd. Det er helt enormt bra kapasitet og det strekker seg homogent og flott fra øverst i diskanten og dypt, dypt ned i bassen. Det er en kvalitet i F205+T6 som langt overgår alt jeg tidligere har hørt av hifi-anlegg enten hos meg selv, hos venner, på butikker eller på messer. Det er rett og slett helt superbra lyd nede i Tv-stua nå.
For min del fremstår F205+T6 er som noe helt nytt. En ny type lyd som kommer fra en ny og bedre teknologi enn hva jeg har hatt før. Som da man gikk fra skrivemaskiner til PC-er, for å bruke en dårlig analogi.
For eksempel når volumet skrus opp så endrer ikke lyden karakter til å bli masete og anstrengt. Den blir bare mer og bedre. Og aller mest så er det lydens «karakter» som er helt annerledes. Det er så homogent og «korrekt» det som kommer ut av høyttaleren, og det fremstår som «uforstyrret» eller uberørt, uten en type anstrengt karakter jeg alltid har hatt her. Det er litt magisk rett og slett. Igjen er den beste sammenlikningen jeg kommer på at dette minner aller mest om lyden man hører i topp moderne kinosaler der de har jobbet lenge med å få god lyd.
Det lille rommet mitt har masse type bassproblemer, romnoder og den slags, og selvsagt ikke så god kapasitet aller, aller nederst som Kvålsvoll sine store systemer. Og så «sitter» ikke bassen på samme vis som i Ålesund, men jeg håper å kunne måle/ ratte meg frem til bedre respons med prosessoren i Hypex modulene (og med støtte fra Kvålsvoll) utover nyåret.
Uansett romnoder/basstrøbbel så dominerer den herlige kvaliteten i lyden nede i TV-stua. «Så herlig crispy lyd» sier min bedre halvdel. Alle som har fått en demo ila juleferien så langt har stemt i og det har vært et populært innslag i juleselskaper og ta en tur innom, selv ungene har tatt med sine venner. Herlig når de kryper opp i sofaen og lar seg omfavne av flotte, tunge basstoner. Denne taktile karakteren i bassen har jeg ikke hatt her hjemme før.
Håper å få lagt ut målinger og flere rapporter etterhvert her.