Best å glemme?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
879
Jeg debatterer alle tema som det passer meg, hva du legger i det driter jeg i. Jeg kan ikke si at jeg ser så mange slagferdige argumenter fra din hånd heller.
Jeg synes du kan prøve å være kritisk til egne kilder. Det blir for lettvint slik du gjør dette nå. Det er så stor enighet blant klimaforskerene og det skal mere til enn noen enkle argumenter belagt med noen tvilsomme referanser fra din side for å drive en interessant debatt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Problemet for Løkken er at de forskerene han oppgir ikke har egen empiri, i motsetning til de fleste seriøse klimaforskere som faktisk jobber med dette temaet på egenhånd. Løkkens forskere er slike som er ute etter publisitet, noe som kan drive forskere veldig langt. Det har vi erfart med Sudbø saken, og nå også på den gamle landbrukshøyskolen.
Hva med de andre forskerne? Alle forskere er avhengig av å vise til et resultat for å få nye forskningsmidler. Klart det da er fristende å hause opp ting for å skremme og få mer penger til å forske på¨dette med CO2. Vi hadde for noen hundre år siden en liten istid, det har også vært andre perioder med mer varme, det er naturlige svingninger med her og ingen vet hva som skyldes det ene eller det andre. Skal vi tro ukritisk på noen forskere som hevder at jorden ikke har vært så varm på 1 million år, når det er så mye annet vi ikke vil tro på?
Hva skjer om jorden blir litt varmere? Vil det få noen alvorlige effekter for menneskene? Noen områder vil kanskje bli ubeboelig, mens andre kanskje vil bli beboelig, dette vil skje over lang tid. Hva er det verste som kan skje her, så langt ser jeg bare at vi har hatt en lang, varm og flott sommer..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
25 m. høyere vannstand p.g.a. at deler av isen ved nordpolen smelter vil bli et stort problem. Da er nok ikke tomtene i strandsonen så mye verdt lenger. Blir nok mer attraktivt å klore seg fast i en eller annen fjellgård da.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
25 m. høyere vannstand p.g.a. at deler av isen ved nordpolen smelter vil bli et stort problem. Da er nok ikke tomtene i strandsonen så mye verdt lenger. Blir nok mer attraktivt å klore seg fast i en eller annen fjellgård da.

Blir dette til neste år, eller i 4006?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Vannstanden blir ikke høyere om nordpolen smelter, den ligger ikke på fast grunn. Med andre ord fortrenger den en vannmasse tilsvarende sin egen vekt og selv om hele sulamitten smeltet ville vannstanden blitt akkurat den samme.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Vannstanden blir ikke høyere om nordpolen smelter, den ligger ikke på fast grunn. Med andre ord fortrenger den en vannmasse tilsvarende sin egen vekt og selv om hele sulamitten smeltet ville vannstanden blitt akkurat den samme.

Testa bare om du følger med. ;D

P

Parelius

Gjest
Ørkenen Sypolen derimot, med rundt 90% (?) av all is i verden, den kan gjøre vei i vellinga vel?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Ja men den er da så langt vekk.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Og dessuten nederst på kloden. Vann renner vel ikke oppover?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ørkenen Sypolen derimot, med rundt 90% (?) av all is i verden, den kan gjøre vei i vellinga vel?
Men sydpolen har ikke blitt varmere de siste årene, men tvert om kaldere. Det er en naturlig dynamikk mellom polene, når den ene blir varm, blir den andre kald, slik har det alltid vært. Derfor er issmelting i nord alene ikke tilstrekkelig for å fastslå global oppvarming.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Vi har utslipp av klimagasser. Det er vel ikke tvil om at det fører til global oppvarming. Forøvrig, når det gjelder smelting på Nordpolen, blir vannet varmere, det vil føre til høyere vannstand

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Vann har høyest egenvekt ved ca 4 grader, jeg tviler på at vannet ved nordpolen blir særlig varmere enn det. Grønlandsisen kan bidra til vannstigning, men det er uansett lite i den store sammenheng. Redusert utståling som følge av drivhusgasser gir høyere temperatur ja, men hvorfor er det så galt selv om jorden blir litt varmere? Det er ikke som om den ikke har vært det før, under Eem-tiden var den atskillig varmere enn nå. Det vil føre til en perturbering av naturkretsløpene, men de er uansett aldri statiske. Det gjør ikke akkurat noe for oss om våre breddegrader blir mer dyrkbare, mens konkurrerende breddegrader blir mindre dyrkbare.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Vann har høyest egenvekt ved ca 4 grader, jeg tviler på at vannet ved nordpolen blir særlig varmere enn det. Grønlandsisen kan bidra til vannstigning, men det er uansett lite i den store sammenheng. Redusert utståling som følge av drivhusgasser gir høyere temperatur ja, men hvorfor er det så galt selv om jorden blir litt varmere? Det er ikke som om den ikke har vært det før, under Eem-tiden var den atskillig varmere enn nå. Det vil føre til en perturbering av naturkretsløpene, men de er uansett aldri statiske. Det gjør ikke akkurat noe for oss om våre breddegrader blir mer dyrkbare, mens konkurrerende breddegrader blir mindre dyrkbare.

Tror du vannet ved nordpolen bare blir liggende og plaske der oppe ? Vann er i bevegelse. Og hvis det er den eneste bekymringen at det blir mindre dyrkbart på konkurerende breddegrader (hva nå det må være), da har vi jo ingenting å bekymre oss for da. Duverden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg orker ikke å finlese tråden, langt mindre alle sidene det linkes til.

Men hva er det du prøver å fortelle oss Ivar? Trenger vi ikke å bekymre oss for klimaendringer? Skal vi alle kjøpe hus og tomt med strandlinje? Skal vi alle kjøpe SUV og kjøre hvor vi enn skal, uten dårlig samvittighet?

Jeg forbeholder meg retten til å være en bittesmule engstelig.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Men hva er det du prøver å fortelle oss Ivar? Trenger vi ikke å bekymre oss for klimaendringer? Skal vi alle kjøpe hus og tomt med strandlinje? Skal vi alle kjøpe SUV og kjøre hvor vi enn skal, uten dårlig samvittighet?

Jeg forbeholder meg retten til å være en bittesmule engstelig.
Du gjør akkurat hva du vil, det skal ikke jeg legge meg bort i. Jeg bare sier at jeg ikke er bekymret og at jeg hadde kjørt en SUV uten dårlig samvittighet. Tomt med strandlinje tror jeg ikke blir aktuelt, jeg er en landkrabbe og har aldri skjønt behovet for hverken å plaske i vannet eller å oppholde seg i en flytende balje av noe slag. Hva andre gjør, mener eller føler har jeg ingenting med.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Bare-jeg-kan-gjøre-som-passer-meg-best-så blåser-jeg-i-andre tanken byr meg imot. Hvis vi vet om ting som kan være skadelig for fremtidens klima er det en selvfølge at vi gjør tiltak.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Men sydpolen har ikke blitt varmere de siste årene, men tvert om kaldere. Det er en naturlig dynamikk mellom polene, når den ene blir varm, blir den andre kald, slik har det alltid vært. Derfor er issmelting i nord alene ikke tilstrekkelig for å fastslå global oppvarming.

Det er omdiskutert, Løkken, hvorvidt det har blitt varmere på Sydpolen eller ei. Derimot er problemet betydelig mindre i Antarktis enn i Arktis, ettersom temperaturen er så mye lavere der året igjennom. Vi ser på en gjennomsnittlig temp (på årsbasis) på ca - 30, hvilket innebærer at nedsmelting er uaktuelt innenfor overskuelig fremtid.
I Arktis skjer derimot oppvarmingen akselererende, og forskerne klør seg litt i hodet over mekanismene her, og hastigheten dette skjer med. Et beslektet problem er jo dette med at havet tar opp i seg alt for store mengder CO2, dette forsurer miljøet og kan få tragiske følger på alt for kort tid. Det burde holde med å peke på vassdragene på Sørlandet, om du har vært i fjellet der en sommerkveld og skuet ut over et vakkert vann uten et eneste vak, så vet du hva jeg snakker om. Det satt igjen et dypt sjokk i meg etter første gang jeg opplevde dette. Skjer noe lignende med havet, kan du rolig glemme SUV'n din, Løkken.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg har intet ønske om noen SUV, en Porsche 911, en Ferrari F430, en bruksbil (Audi eller BMW) og en motorsykkel, så er alle mine kjøretøydrømmer oppfylt. Jeg er enkel å tilfredsstille.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Begrepet "klimagasser" er i beste fall upresist, i verste fall helt feilaktig. det er all grunn til å dempe massehysteriet. Hva er galt med klimaendring?
Husk: Angsten eter sjelen!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg har intet ønske om noen SUV, en Porsche 911, en Ferrari F430, en bruksbil (Audi eller BMW) og en motorsykkel, så er alle mine kjøretøydrømmer oppfylt. Jeg er enkel å tilfredsstille.
Det har seg dessverre slik, Løkken, at enkelte temaer dreier seg om temaer utenfor din person. Jeg tror ikke dine bilpreferanser er det som diskuteres i denne tråden, SUV var klippet rett ut av ditt forrige innlegg, og benyttet som et eksempel, et perspektiv.
Har du heller ingen interesse av en brutal forsuring av verdenshavene? Kan du med særlig logisk sammenheng forklare hvordan havet forsures uten at dette må ha direkte relasjon til menneskelig aktivitet?

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det har seg dessverre slik, Løkken, at enkelte temaer dreier seg om temaer utenfor din person. Jeg tror ikke dine bilpreferanser er det som diskuteres i denne tråden, SUV var klippet rett ut av ditt forrige innlegg, og benyttet som et eksempel, et perspektiv.
Har du heller ingen interesse av en brutal forsuring av verdenshavene? Kan du med særlig logisk sammenheng forklare hvordan havet forsures uten at dette må ha direkte relasjon til menneskelig aktivitet?

Honkey
Det er du som har bevisbyrden her, Honk.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Forsuring av havet:

http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=44875fcccdee35.32068059
http://www.cicero.uio.no/fulltext.asp?id=4110
http://www.opendemocracy.net/xml/xhtml/articles/2480.html
http://odin.dep.no/md/norsk/tema/forurensning/nyheter/022001-210192/dok-bu.html
http://www.asoc.org/info_news_063005.htm
http://bellona.no/norwegian_import_area/energi/fossil/co2_fjerning/41147

altså... jeg kan linke til flere tusen slike sider...
Ignorance is bliss.

Honkey

edit: Bare tar med denne linke også, det faktisk slik at dette med havets forsuring er det punktet vi lettest kan bevise hva våre forbruksmønstre forårsaker. Dette er betydelig mer alvorlig enn en diffus terrortrusel:
http://www.carnegieinstitution.org/news_releases/news_0506_30.html
Egentlig jævelig å måtte innse at det ikke er "dem" men "oss" selv som er vår egen fiende. Men vi vil ikke se.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Noen har gjemt igjen humøret på nattbordet i morges skjønner jeg.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Noen har gjemt igjen humøret på nattbordet i morges skjønner jeg.
Nå vel. Muligheter for klodens endeligt setter ikke akkurat humøret i sving først og fremst.
Svar meg heller på hvordan det har seg at Ph-verdien i havet synker med urovekkende tempo, du, Løkken. Så kan vi sette oss og se på seilbåtbrosjyrer sammen i stedet for bilblader! :)

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Fulle bergensere som pisser ved brygga? Ikke vet jeg. Seilbåtbrosjyrer er uinteressante, jeg oppholder meg ikke i båt med mindre det er nødvendig for å komme seg til et sted jeg ikke kommer meg til på land eller i luften.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Fulle bergensere som pisser ved brygga? Ikke vet jeg. Seilbåtbrosjyrer er uinteressante, jeg oppholder meg ikke i båt med mindre det er nødvendig for å komme seg til et sted jeg ikke kommer meg til på land eller i luften.
Ja, dette var opplysende. Humørløst eller ei, dette er ikke særlig mye av et bidrag til en debatt som faktisk er særdeles viktig. Dette er faktisk det virkelig store spørsmålet innen få år. Ignorance is bliss, som sagt.

Sakset fra Løkkens innlegg i en annen tråd:
Fornektelse er det første skritt på veien til selvutslettelse.
Synes den passet jævlig bra her. :)

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Fornektelse? Jeg er avventende. Jeg gir meg med det, så kan dere fortsette diskusjonen som dere vil.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Avventing er fyrste steget mot ignorering, og likegyldige menneske er verre å få i tale og gjort noko med enn dei som nektar av full hals (eller pc)
Avventing kan og vera første steget mot innsikt.
Trur ikkje ein kan kalle Ivar-L for likgyldig. Trur du?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
http://www.forskning.no/Artikler/2006/september/1158236747.68

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juni/1115633463.15

http://www.forskning.no/Artikler/2006/mai/1148898456.59

For ikke så mange år siden var det mye snakk om sur nedbør, er dette nå helt glemt? Var det ikke dette som førte til sure vassdrag?
Bra linker, digga spesielt den om drivstoff fra CO2.

Sur nedbør; her har du litt info og historikk:
http://www.miljostatus.no/templates/themepage____2149.aspx

Sur nedbør er relatert til Sulfat (svovel) og Nitrøse forbindelser (NOx) og lignende. Om du er gammel nok husker du 70-tallets gulmøkkete snø, sånn er det heldigvis ikke lengre. Sånt gir faktisk et visst håp, menneskene makter oppgavene når det hersker konsensus. Ruhr og England renser bort det meste av slikt i disse dager, dessuten er en god del av den forurensende produksjon flyttet til verdens fattigste; det er fortsatt en fordel å bo blant folket i det rike vesten.

Nå står det altså om et enda verre scenario, havet er jordas desidert største spisskammer og livgivende "organ", det er galemattis å neglisjere det som nå skjer. Vi MÅ stanse vår måte å bruke det fossile brennstoffet på, og ikke bare det, vi må finne en måte å reversere prosessen. Dette er bokstavelig talt et brennhett tema!

Honkey

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.435
Torget vurderinger
1
Interessant program på NRK2 no.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Frosset vann har større volum enn flytende vann, og fortrenger nøyaktig det volum som det vil oppta i flytende form. Derfor vil ikke havet stige om isen på nordkalotten smelter, forutsatt at all isen flyter. Men ligger ikke ganske mye av isen på landfast jord også?

Men om isen på sørpolen smelter ligger huset mitt under vann :'(. Mye større problem, men ok, så er det bare å flytte.
Hva med endringene i vær og vind som også vil følge kommer til å ha som konsekvenser er vel større? Stormene vi har sett herje i USA er vel bare en liten forsmak på det som vil komme om intet gjøres? Stormer påvirker nok ikke oss i samme grad, men vi har sett hva flommer gjør, og nedbør blir det masse av om havet både blir varmere OG stiger (større overflate å dampe av fra)

Det er dårlige odds i flere aspekter også,
Hvis ikke CO2 tar knekken på livet i havet, så greier vel vi å fiske opp det som er spiselig, eller kanskje er det atomforurensing fra anrikningsannlegg som skal gjøre jobben, om ikke CO2 forurensing vil være ”først”.

Alt det vi mennesker holder på med ser ut for å virke negativt inn.
Det er nok på høy tid å tenke mulighetene for å begrense antallet mennesker, og akkurat det er noen godt i gang med planer allerede (se konspirasjonsteori-tråden)

Vi kan jo håpe på at linken til Komponenten blir realitet http://www.forskning.no/Artikler/2006/september/1158236747.68
kanskje vi tilogmed engang i fremtiden får underskudd på CO2.... men det føles som et halmstrå å klamre seg til

Du har min fulle støtte Honkey, noe må og bør gjøres.
Hvordan kan vi, her på HiFiSentralen bidra?

En konspirasjonsteori-video er antakeligvis en dårlig ide ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Konspi-tilhengerne vil sikkert få det til at Illuminati faktisk styrer CO2-utslippene, og at dette er tidenes største prdikerte massedrap.
Min teori går nok mer i retning av at Moder Jord fikser dette relativt greit alene. I det øyeblikket "hun bestemmer seg", så gjør hun rent bord.
Grønlandsisen er selvsagt et tema, lomt. Der er det bundet seriøse mengder vann. Antarktis kan vi foreløpig slappe av på; der er det en snittemp på rundt -30.

Honkey

Topp Bunn