Ethernet basert som ikke begrenses til 96/24.hansen48 skrev:ikke bry dere med avstemning,lurer bare på erfaringer.
I utgangspunktet ikke, men det kommer jo an på hva som er i andre enden av USB eller Firewire... altså hva slags lydinterface du skal bruke. Noen tanker om det?hansen48 skrev:lurer mest på utg.pc. usb kontra firewire kontra thunderbolt.
om det er lydforskjell ut fra disse utg. da med samme lydkort pc. og samme dac
pc som driverk.
USB 2.0 ja, det er jo mer enn nok kapasitet til omtrent hva man måtte tenke seg av digital audio. 480 Mbps er ganske mye...hansen48 skrev:takk for svar. mr-t. bruker du usb 2,0
PSA sin PWD kan man koble rett i PC'ens RJ45 port med krysset cat.5 kabel.Mr-T skrev:Det er vel PC-basert avspilling med DAC'en koblet rett i PC'en han spør etter, og ikke streaming?
Det er ikke noe som trenger stå i motsetning til HDD-avspilling av musikk. Ingen trenger har PC på for å dra nytte av det, sålenge du baserer deg på løsninger som f.eks. Squeezebox. Du har valget mellom tre alternativer: Du kan velge å ha en sentral server med multimediainnhold i et kott, men det betyr jo i og for seg å ha en pc slått på. Alternativ nummer to er kanskje det mest populære for tiden, en NAS som streamer trådløst til Squeezebox. Et tredje alternativ er å koble en USB-disk rett i Squeezebox Touch. Den har innebygget serverprogramvare, og er ikke avhengig av eksternt installert serverprogram på HDD eller servermaskin.Aubi skrev:Etter noen år med PC og lyd, så begynner dette å bli rimelig uaktuelt. PC'en er ikke lenger på nå jeg spiller musikk!
Tjaaa, vet ikke helt det da.diyAudio skrev:Problemet er vel så enkelt at det ikke selges PC eller Mac fra forhandler som er optimale for lyd.
Da er problemet løst. Det finnes som jeg skrev overganger fra USB til SPDIF som ikke koster skjorten. De andre husker sikkert navnet, for det er kjent italiensk produkt som gjør denne jobben for ca tusenlappen. Den er omtalt flere ganger, og firmaet har også en DAC som er blitt omtalt på sentralen.hansen48 skrev:har en dcs p8i,så jeg må ha litt kvalitet, ikke bare spille musikk.
den har spdif inngang,så jeg kan bruke den
M2Tech HiFacebaluba skrev:Er det ingen som husker hva disse USB-donglene som skulle være den optimale løsningen ifølge Stereophile heter?
De testerne hadde jo ikke hørt noe som var bedre før, så det bør vel holde for oss pakket da?
Der var den jo! Da regner jeg med at den fungerer bedre enn den digitale utgangen i Apples eget lydkort? Uansett så tilsier alle rapporter at det blir ikke noe bedre enn det i dag, selv hvilke teoretisk tanker man måtte ha om saken. Praksis er det som teller, og denne løsningen fungerer som en kule ifølge alle som har testet den. Du er et godt eksempel på det.digiman skrev:M2Tech HiFacebaluba skrev:Er det ingen som husker hva disse USB-donglene som skulle være den optimale løsningen ifølge Stereophile heter?
De testerne hadde jo ikke hørt noe som var bedre før, så det bør vel holde for oss pakket da?
http://www.m2tech.biz/
Har en slik selv og fungerer utmerket på Macen til Rega Dac![]()
Is Fire-Wire better than USB?
A. It doesnt matter if the interface is USB, Fire-Wire, Ethernet or something else. What really matters is the true asynchronous mode of operation. The external device (interface or DAC) should come with a memory buffer that has enough data stored away from the PC to perform the PCM streaming without interruptions and using its own precise clocks.
Har selv ikke hatt mulighet til å sammenligne direkte i mellom optisk fra Macen og Hi-Face. Kan ikke forstå hvorfor det teknisk skulle bli bedre en Hi-Face med noe annet, så jeg kommer ikke til å bry meg om andre løsninger fra Macen.baluba skrev:Der var den jo! Da regner jeg med at den fungerer bedre enn den digitale utgangen i Apples eget lydkort? Uansett så tilsier alle rapporter at det blir ikke noe bedre enn det i dag, selv hvilke teoretisk tanker man måtte ha om saken. Praksis er det som teller, og denne løsningen fungerer som en kule ifølge alle som har testet den. Du er et godt eksempel på det.digiman skrev:M2Tech HiFacebaluba skrev:Er det ingen som husker hva disse USB-donglene som skulle være den optimale løsningen ifølge Stereophile heter?
http://www.m2tech.biz/
Har en slik selv og fungerer utmerket på Macen til Rega Dac![]()
Det er vel asynkron USB jeg snakker om, ja. I og med at dette skal være et alternativ til asynkron resampling så synes jeg det er ganske misvisende. Skulle ønske noen fant et bedre navn!baluba skrev:Jeg er ikke helt sikker på om du bifaller det jeg skriver, eller om du mener noe annet. Hvis den teknologien med det fine navnet er asynkron USB så er vi på rett vei. En donglen jeg skriver om eliminerer vel disse problemene ganske effektivt, og Stereophile var i alle fall nesten panegyriske.
Det spørs vel hvilke testere det dreier seg om, det. ;DEr det ingen som husker hva disse USB-donglene som skulle være den optimale løsningen ifølge Stereophile heter?
Det er vel det samme om USB-delen av systemet befinner seg nær pc-en enn i selve DAC-en. Eneste grunn til at trådstarter bør velge den løsningen jeg foreslår er at han har en god DAC med SPDIF allerede, og trenger en måte å få det digitale signalet ut av maskinen i full oppløsning. Alternativet må være å kjøpe en ny DAC der den asynkrone USB-inngangen er i selve DAC-en, men hvorfor skal han velge det? Jeg kan ikke se noen gode grunner til å velge noen annen løsning enn m2tech slik situasjonen er nå. Eneste alternativ er hvis han har en digitalutgang i pc-en som fungerer fint.Bx skrev:Det er vel asynkron USB jeg snakker om, ja. I og med at dette skal være et alternativ til asynkron resampling så synes jeg det er ganske misvisende. Skulle ønske noen fant et bedre navn!baluba skrev:Jeg er ikke helt sikker på om du bifaller det jeg skriver, eller om du mener noe annet. Hvis den teknologien med det fine navnet er asynkron USB så er vi på rett vei. En donglen jeg skriver om eliminerer vel disse problemene ganske effektivt, og Stereophile var i alle fall nesten panegyriske.
Det spørs vel hvilke testere det dreier seg om, det. ;DEr det ingen som husker hva disse USB-donglene som skulle være den optimale løsningen ifølge Stereophile heter?
Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne eliminere overføringsjitter ved å lage et ekstra ledd mellom USB og SPDIF.
digiman skrev:Sakset fra HiFace sin specsheet:
hiFace uses, in place of a PLL, two highest stability, very low phase noise crystal oscillators. In standard environmental conditions, the precision is around 2,5ppm: this means that they derive no more than 2,5Hz for every MHz of their output frequency. The maximum error at 192kHz will thus be 0,5Hz! On the contrary, a PLLs error can be up to 2-5%: this means that at 192kHz a change of nearly 10kHz is not uncommon. We think were listening to the right sampling frequency, but actually we listen to a different sampling frequency and all instruments are out of tune. Another problem with PLLs is the phase noise. It is the main responsible for jitter. The oscillators used in hiFace have incredible performances on phase noise: -78dBc at 10Hz and as low as -140dBc at 1kHz. Thus, the signal S/PDIF out of hiFace suffers of almost no jitter, also thanks to the use of a high performance S/PDIF transmitter, the Burr-Brown/Texas DIT4192. Obviously, jitter can be worsened by using a non suitable cable (a non-75 Ohms one, and/or without a suitable shielding), or by the scarce performance of the DACs S/PDIF receiver. For this reason, we do not suggest evaluating the interface jitter by analyzing sine tones out of the DAC: they could be affected by problems not due to the interface itself that overshadow its own performance. Best is to analyze the eye diagram on the line; alas, a dedicated laboratory instrument is required to do so. The suggestion is: trust your ears.
Greit det. Men ser du noen annen alternativ løsning som er bedre/enklere? Uten noen egen erfaring vil jeg tro at utover billige netbooks/minilaptop-er så tror jeg ikke det med strøm er noe stort problem. Det skal litt til for å få nok styrke i USB-ene, noe som en bruker av en netbook fikk erfare for et år eller to siden. Han fikk støy som forsvant med en vanlig laptop. Jeg tror ikke noen bedre strømforsyning kunne gitt noe bedre resultat enn det min relativt vanlige Acer gir. Det er nok et enten eller, tror jeg.Bx skrev:digiman skrev:Sakset fra HiFace sin specsheet:
hiFace uses, in place of a PLL, two highest stability, very low phase noise crystal oscillators. In standard environmental conditions, the precision is around 2,5ppm: this means that they derive no more than 2,5Hz for every MHz of their output frequency. The maximum error at 192kHz will thus be 0,5Hz! On the contrary, a PLLs error can be up to 2-5%: this means that at 192kHz a change of nearly 10kHz is not uncommon. We think were listening to the right sampling frequency, but actually we listen to a different sampling frequency and all instruments are out of tune. Another problem with PLLs is the phase noise. It is the main responsible for jitter. The oscillators used in hiFace have incredible performances on phase noise: -78dBc at 10Hz and as low as -140dBc at 1kHz. Thus, the signal S/PDIF out of hiFace suffers of almost no jitter, also thanks to the use of a high performance S/PDIF transmitter, the Burr-Brown/Texas DIT4192. Obviously, jitter can be worsened by using a non suitable cable (a non-75 Ohms one, and/or without a suitable shielding), or by the scarce performance of the DACs S/PDIF receiver. For this reason, we do not suggest evaluating the interface jitter by analyzing sine tones out of the DAC: they could be affected by problems not due to the interface itself that overshadow its own performance. Best is to analyze the eye diagram on the line; alas, a dedicated laboratory instrument is required to do so. The suggestion is: trust your ears.
Jeg tviler ikke på at det kommer et bra SPDIF signal ut av hiface. Av tråden jeg linket ovenfor framgår en del plunder og heft med å få alt til å fungere, men når det er oppe og sviver som det skal så har man nok normalt en meget god transport. Sannsynligvis på høyde med svært kostbare high end transporter. Det likner definitivt på et røverkjøp. jeg tror dog ikke man skal ta for gitt at en hvilken som helst PC med en hvilken som helst strømforsyning gjør jobben as good as it gets.
Men skal man ta den helt ut må man gå for en løsning der signalet klokkes i konverteren og bare der. Så lenge man en vanlig SPDIF overgang så blir signalet reklokket i konverteren og det er noe helt annet. (og i parantes bemerket: En digital overføring med korrekt karakteristisk impedans i kabel såvel som terminering. SPDIF med phonoplugger er ikke godt nok i så måte. Det må være aes /ebu eller bnc terminering)
Er det på vei ut ? Jeg spør fordi Weiss er kanskje ikke helt enig med deg.Mr-T skrev:Firewire er på vei ut og SP/DIF er begrenset til 2 kanaler og 192/24.
Jeg tror hiFace + DCS kan fungere kjempebra. Like bra som en tipp topp transport + DCS.baluba skrev:Kan du se noen mer fornuftig løsning enn å bruke en m2tech hiFace som et mellomledd mellom maskinen og DCS-en?
EnigÅ bruke et vanlig USB-lydkort som digital interface er ikke noe jeg kan gå 100 prosent god for som en fullverdig løsning ut fra min erfaring.
Men den tråden jeg linket til rapporterer masse problemer med klikking og popping og så videre. Teknisk plunder og heft med å få det til å virke. Og at man er bundet til foobar med kernel streaming om man ønsker bitperfekt avspilling (fram til SPDIF-utgangen) og kjører Windows. Kernel Streaming er en relativt skjør og ustabil greie, og et risikomoment i denne sammenheng. Asio er mye bedre, men det kan man ikke bruke. Direct Sound er mye mer stabilt, men da blir signalet tuklet med av Windows OS.Den italienske løsningen borger nok for en mer garantert problemfri løsning enn en som ikke er testet av noen av oss enda. Vi vet at hiFace fungerer slik det skal, og vi vet at andre løsninger kan medføre støy/klikk over digitalutgangen som forer DAC-en.
Jeg vet ikke om vi er forbi det teoretiske stadiet enda. Asynkron SPDIF overføring er i teorien perfekt, men det gjenstår å se om det er perfekt i praksis. Da Benchmark USB kom så var denne så jitterundertrykkende at den kunne koples til nær sagt hva som helst uten at det forringet lydkvaliteten. Og det strømmet på med anmeldelser og brukererfaringer som bekreftet at det spiller ingen rolle hva man kopler den opp til. Lyden er bra uansett. Man finner mange slike uttalelser her på HFS også om man graver litt tilbake. Slik var det ganske lenge inntil Stereophile testet den og oppdaget at den var meget følsom for strømforsyningsstøy i PC-en. I dag er dette bildet enda mere nyansert.Når det gjelder det siste så vet jeg selvsagt ikke om det dykker opp noen som har erfaring med en annen måte å få det digitale signalet inn i DCS. Kanskje du har testet en løsning du ikke har fortalt om enda? Pøs på med erfaringer, for jeg antar at trådstarter ønsker seg konkrete forslag om løsninger etterhvert. Teorier om hva som hypotetisk sett er best har vi vel lagt bak oss nå?
Jeg synes dette er en god anbefaling og absolutt verdt å prøve.baluba skrev:Greit det. Men ser du noen annen alternativ løsning som er bedre/enklere?
Ifølge mine opplysninger så har firewire vært i ferd med å bli faset ut av hardwareprodusentene i et par år eller deromkring.johnnygrandis skrev:Er det på vei ut ? Jeg spør fordi Weiss er kanskje ikke helt enig med deg.Mr-T skrev:Firewire er på vei ut og SP/DIF er begrenset til 2 kanaler og 192/24.
Som nevnt ved flere anledninger i denne tråden anbefales Hi-Face løsningen av mange vel renommerte fagtidsskrifter og i diverse utenlandsforum.LMC skrev:hvordan kan noen anbefale et ledd som gjør om usb til s/pdif
lite troverdig konklusjon
kjør exa med asynkron usb til I2S istedet om mulig
mvh
Leif
Vi er nok helt enige når alt kommer til alt. Og jeg leser med interesse det du skriver om asynkron USB, fordi for meg er USB-løsninger fremtiden. Jeg velger system nå, og er strengt tatt på scratch med A-DAC som min første moderne DAC. Og fem meter USB vil jeg gjerne holde meg til i fremtiden også, og da helst rett i DAC. Så problemfri som Abrahamsen har vært i mitt selskap så frister det mest å fortsette med USB for enkelthetens skyld, men i høyere bitrate neste gang. Grace og lignende er litt langt over mitt leie, men det finnes jo mye å velge i klassene mellom også.Bx skrev:Jeg synes dette er en god anbefaling og absolutt verdt å prøve.baluba skrev:Greit det. Men ser du noen annen alternativ løsning som er bedre/enklere?