best lyd fra pc

firewire

• usb

Stemmer: 0 0.0%
  • thunderbolt

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
hei,lurer på og gå over til pc lyd.hva gir meg best lyd;usb2.0.usb3.0.firewire.
thunderbolt.lurer på mac,med thunderbolt.(bare pioneer foreløpig)
ønsker masse innspill og erfaringer.

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
ikke bry dere med avstemning,lurer bare på erfaringer.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Spørsmålet krever flere DAC`er med alle disse inngangene som du lister, til direkte samenligning, for å kunne gi noe i nærheten av et generelt svar. De fleste DAC`er har bare en eller noen få av disse inngangene. Produsentene har sikkert valgt inngangstype ut i fra kostnad, egen overbevisning og markedshensyn (for å nevne noe).
Noen har i tidligere tråder hevdet å kunne høre lydmessige forskjeller mellom optisk og coaxial inngang (til fordel for coaxial).
Det er antagelig forskjellige tekniske løsninger for alle disse overføringsteknikkene. Når det gjelder USB overføring er asynkron overføring teknisk overlegen adaptiv løsning. Men det er ingen tvil om at adaptive løsninger også kan låte bra. Spørsmålet er derfor vanskelig å gi noe eksakt svar på.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
hansen48 skrev:
ikke bry dere med avstemning,lurer bare på erfaringer.
Ethernet basert som ikke begrenses til 96/24.
Eksempelvis uPnP server og DAC renderer som kommuniserer trådløst over 802.11n m/feks. Ipad som iDevice (controller).
Sjekk ut PS Audio sin PerfectWave DAC m/Bridge modul:
http://www.youtube.com/v/QKm6zDAb7G4&autoplay=1
Din PC blir da uPnP server og mediabibliotek for streaming av innhold opp til 192/32.
Kongelyd 8)

M

Mr-T

Gjest
Det er vel PC-basert avspilling med DAC'en koblet rett i PC'en han spør etter, og ikke streaming?

Men jeg er enig med de som mener spørsmålet er for løst formulert og omtrent umulig å svare på.

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
lurer mest på utg.pc. usb kontra firewire kontra thunderbolt.
om det er lydforskjell ut fra disse utg. da med samme lydkort pc. og samme dac
pc som driverk.forx. kan du kjøre 192/24 med usb

M

Mr-T

Gjest
hansen48 skrev:
lurer mest på utg.pc. usb kontra firewire kontra thunderbolt.
om det er lydforskjell ut fra disse utg. da med samme lydkort pc. og samme dac
pc som driverk.
I utgangspunktet ikke, men det kommer jo an på hva som er i andre enden av USB eller Firewire... altså hva slags lydinterface du skal bruke. Noen tanker om det?

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
mr-t. noen dacer har firewire/spdif noen usb.
vist en dac har alle 3 hva blir det best lyd med(oppløsning)

M

Mr-T

Gjest
Oppløsning: både USB, Firewire og SP/DIF støtter med riktige drivere opp til 192/24 så du får neppe noe problem der for å si det sånn.

Selv bruker jeg USB, da det er litt mer fremtidsrettet. Firewire er på vei ut og SP/DIF er begrenset til 2 kanaler og 192/24.

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
takk for svar. mr-t. bruker du usb 2,0

O

Oblivion

Gjest
Det er størst forskjell mellom forskjellige PC og Mac (på lydkvaliteten).
Deretter er det forskjell på den enkelte PC og Mac på USB, SPDIF etc.
Det viktigste er å velge et avspiller program som er bitperfekt og den avspiller hardwaren
som har den beste strømforsyningen og til slutt en USB eller SPDIF løsning.
Thunderbolt fungerer for øyeblikket til disk og bilde - kanskje kommer det noe brukbart til lyd etterhvert.

Med en PC / Mac med en strømforsyning du er nødt til å bygge selv (for å få den bra nok) vil lydkvaliteten være nesten helt identisk med USB kontra en SPDIF løsning..
Dette fordi forskjellene ligger i at SPDIF er mye mer følsom for strømforsynings støy og når den blir eliminert og både USB od SPDIF er bitperfekte så blir forskjellene mikroskopiske.

Problemet er vel så enkelt at det ikke selges PC eller Mac fra forhandler som er optimale for lyd.

M

Mr-T

Gjest
hansen48 skrev:
takk for svar. mr-t. bruker du usb 2,0
USB 2.0 ja, det er jo mer enn nok kapasitet til omtrent hva man måtte tenke seg av digital audio. 480 Mbps er ganske mye...

Men - det er mange USB lydkort som ikke har egne drivere, og baserer seg på USB Audio drivere i Windows. Disse vil være problematiske, så det bør man styre unna. Velg et profesjonelt eksternt interface som har egne spesifikke drivere, da er du mer sikkert på at ting fungerer ordentlig, og du er mer uavhengig av PC/MAC maskinen.

Jeg bruker selv RME Fireface UC, som er er multikanals USB lydinterface. Kan anbefales!

M

Mr-T

Gjest
Som diyAudio over også sier (tror jeg): ikke velg et lydkort som sitter i PC'en. Bruk noe eksternt.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Mr-T skrev:
Det er vel PC-basert avspilling med DAC'en koblet rett i PC'en han spør etter, og ikke streaming?
PSA sin PWD kan man koble rett i PC'ens RJ45 port med krysset cat.5 kabel.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Etter noen år med PC og lyd, så begynner dette å bli rimelig uaktuelt. PC'en er ikke lenger på nå jeg spiller musikk!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Aubi skrev:
Etter noen år med PC og lyd, så begynner dette å bli rimelig uaktuelt. PC'en er ikke lenger på nå jeg spiller musikk!
Det er ikke noe som trenger stå i motsetning til HDD-avspilling av musikk. Ingen trenger har PC på for å dra nytte av det, sålenge du baserer deg på løsninger som f.eks. Squeezebox. Du har valget mellom tre alternativer: Du kan velge å ha en sentral server med multimediainnhold i et kott, men det betyr jo i og for seg å ha en pc slått på. Alternativ nummer to er kanskje det mest populære for tiden, en NAS som streamer trådløst til Squeezebox. Et tredje alternativ er å koble en USB-disk rett i Squeezebox Touch. Den har innebygget serverprogramvare, og er ikke avhengig av eksternt installert serverprogram på HDD eller servermaskin.

Det er altså ingen grunn til å bruke "pc-en er av når jeg lytter" som et argument mot HDD. For meg, som ikke har råd til svinedyre drivverk, så har HDD vist seg å være gull verdt. Min løsning pt er noe så enkel som Abrahamsen A-DAC til 900 spenn fra Bergen Musikkhandel. En fantastisk inngangsport til HDD, forutsatt at du ikke har en knallgod cdp som stiller den lille fra Abe i skyggen lydmessig. Det er ikke lurt å ha en DAC som ligger for langt etter den som står i din cd-spiller, som jo blir referansen din.

Fortell oss hvilken cd-spiller systemet ditt skal hamle opp med. Da vil vi vite mer hvilke DAC-er som er aktuelle. I min prisklasse (den laveste) er det USB som er greiest. Det fungerer problemfritt, og med litt mer penger ville jeg fått asynkron USB og høyere bitrate enn redbook. Da måtte jeg ha brukt 1100 mer på en Hegel, for eksempel. Vet ikke helt om den er asynk, men leverer i alle fall ekte 24 bit. Abe bare oppsampler redbook.

Vil du legge mye det så er det jo endel som hyller enkelte USB til SPDIF-interfacer, som du da bruker i kombinasjon med en mer tradisjonell DAC uten USB. Her kan det være endel gullkorn å finne på brukten, noe som kan gjøre det til et mer vellydende alternativ til en ny med USB innebygget. Du finner endel om de interfacene her på sentralen, under Data.

Men igjen, det er noe som gjenspeiles i prisen på systemet. Ekstra komponenter koster mer penger, selv om det ikke trenger være stort mer enn en høvding ekstra. Men uansett så tror jeg det er nyttig for oss å vite både hvilket budsjett du satser på, og hvilken cdp som er referansen i huset pt.

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
har en dcs p8i,så jeg må ha litt kvalitet, ikke bare spille musikk.
den har spdif inngang,så jeg kan bruke den

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
hansen48 skrev:
har en dcs p8i,så jeg må ha litt kvalitet, ikke bare spille musikk.
den har spdif inngang,så jeg kan bruke den
Da er problemet løst. Det finnes som jeg skrev overganger fra USB til SPDIF som ikke koster skjorten. De andre husker sikkert navnet, for det er kjent italiensk produkt som gjør denne jobben for ca tusenlappen. Den er omtalt flere ganger, og firmaet har også en DAC som er blitt omtalt på sentralen.

Har du en god DAC er det ingen grunn til å ikke satse på den. Da tilpasser du heller pc-en, slik at den kan levere SPDIF. Mange av dagens pc-er har digitalutgang i hodetelefonutgangen. I noen tilfeller leverer pc-en bare kringlyd, slik som i mitt tilfelle. Din pc kjenner jeg ikke. Bruker du Mac så har de i alle fall vanlig optisk SPDIF i nevnte jack.

Men jeg har en følelse ut fra det jeg har lest i Stereophile at løsningen til disse italienerne er bedre enn å bare plugge en optisk kabel inn i pc-en. Andre kan garantert komme med supplerende opplysninger om alternativene når de våkner. Og jeg tror de fleste vil anbefale det samme, nå som de vet at du allerede har en god DAC. Digitalt signal er digitalt signal hvis det behandles riktig, og da trenger du ikke bry deg med forskjeller på de forskjellige oppkoblingene. DAC-en avgjør hvilken løsning du skal velge i ditt tilfelle.

Å satse på en ekstra DAC som ikke er bedre enn din DCS er bare tull. Forskjellene på USB og SPDIF er i alle fall ikke så mye til USBs fordel at det trumfer det faktumet at du har en DAC som forlanger SPDIF. Dessuten er jeg sterkt tvilende til at USB skulle ha noe overtak på SPDIF lydmessig. Det er bare sabla greit for oss i de lavere divisjonene. Om du flytter USB-delen nærmere pc-en har vel ingen betydning? For uansett så blir det en USB-greie med SPDIF til DAC du kommer til å ende med. Velger du noe annet betyr det enten at du oppgraderer til en enda bedre DAC for både cd og pc, eller at du har mistet grepet på virkeligheten. ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Jeg har egentlig alltid hatt størst tro på et innebygd lydkort med digitale utganger og synk til eksterne da konvertere. Vanlig SPDIF uten klokkesynk er definitivt dårligere og vanlig USB er enda dårligere. Firewire er jeg mer usikker på, men det regnes ikke som en beste løsning i proff segmentet så vidt jeg hadde forstått.

For en tid tilbake begynte det å dukke upp diverse usb dac-er med dataoverføring som styres av dac-en. Teknologien har et fint navn som jeg ikke husker i farten, men det burde i teorien bøte på en av de tradisjonelle utfordringene. Noe av problemet med vanlig SPDIF er at signalet klokkes med to forskjellige klokker på to forskjellige steder, henholdsvis transport og konverter - og at den driftingen som skjer mellom de to klokkene vil forårsake mer eller mindre jitter. Samme prinsipp med standard USB - men da ofte ved hjelp av Microsoft USB Audio driver som er laget for low fi formål.

Med denne nye metoden skal farta på datastrømmen styres av konverteren. Dette kan skje på en av to måter: At buffere med data oversendes på en fast rate men at dac-en kan regulere størrelsen på bufferen løpende. Eller at dac-en både styrer størrelse og timing på bufrene som overføres. I teorien høres dette ut som det skal bli så bra som det kan bli. Og jeg var egentlig ganske overbevist. Men så leste nettopp en test av Grace Design 903. Dette er en sak som kan fores både med SPDIF og usb og som har en slik avansert usb overføring. Men konklusjonen var like fullt at vanlig spdif låt bedre.

På den bakgrunn holder jeg fortsatt en knapp på digitalt lydkort pluss ekstern konverter med klokke synkronisering. Det er mulig at USB kan bli like bra en gang i fremtiden, men det er ingen grunn til at det skal kunne bli bedre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke helt sikker på om du bifaller det jeg skriver, eller om du mener noe annet. Hvis den teknologien med det fine navnet er asynkron USB så er vi på rett vei. En donglen jeg skriver om eliminerer vel disse problemene ganske effektivt, og Stereophile var i alle fall nesten panegyriske.

Trådstarter har ekstern DAC. I alle fall SPDIF inn på sin cdp, noe som går ut på det samme. Så da er problemet å få signalet tatt ut i SPDIF-format. Hvis maskinen er stasjonær så er det beste å kjøpe et rent SPDIF. Og det har jeg glemt å spørre om, noe som jo er kjempeviktig: er dette en laptop eller stasjonær.

For er det stasjonær kan du glemme hele saken med USB, og kjøpe et rent digitallydkort. Mine råd gjelder mest hvis det er en laptop, eventuelt en mini-pc som ikke har plass til noe ekstra lydkort. Som nevnt har i alle fall alle Mac-ene vanlig optisk ut med 3,5 jack. Så sjekk data på maskinen du har. Det er mulig du ikke trenger å gjøre noe annet enn å kjøpe deg en optisk kabel.

Men ikke spør selgerne i butikken. Jeg spurte i en tilfeldig el-butikk om dette, og tilfeldigvis hadde selgeren make til min maskin. "Bare kjøp kabel og koble opp. Det går brillefint, for slik gjør jeg det." - Med en vanlig tokanals DAC?
"Jada". Jommen sa jeg smør, for ikke en lyd kom det ut. Det viste seg at selgeren ikke hadde den ringeste anelse om at digitalt signal til kringlyd ikke er det samme som til to-kanals.

Er det ingen som husker hva disse USB-donglene som skulle være den optimale løsningen ifølge Stereophile heter?
De testerne hadde jo ikke hørt noe som var bedre før, så det bør vel holde for oss pakket da?

S

Stereo_Mono

Gjest
baluba skrev:
Er det ingen som husker hva disse USB-donglene som skulle være den optimale løsningen ifølge Stereophile heter?
De testerne hadde jo ikke hørt noe som var bedre før, så det bør vel holde for oss pakket da?
M2Tech HiFace

http://www.m2tech.biz/

Har en slik selv og fungerer utmerket på Macen til Rega Dac :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
baluba skrev:
M2Tech HiFace

Der var den jo! Da regner jeg med at den fungerer bedre enn den digitale utgangen i Apples eget lydkort? Uansett så tilsier alle rapporter at det blir ikke noe bedre enn det i dag, selv hvilke teoretisk tanker man måtte ha om saken. Praksis er det som teller, og denne løsningen fungerer som en kule ifølge alle som har testet den. Du er et godt eksempel på det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kommer ann på implementeringen. Både USB, firewire og andre grensesnitt kan fungere glimrende. Og er det gjort skikkelig, så ville jeg tro det fungerer akkurat like bra. Klokkesynkronisering er stikkordet her og det kan gjøres på ulike måter.

Analogt ut fra et bra lydkort fungerer også utmerket. Jeg har både det og en ekstern løsning.

Is Fire-Wire better than USB?
A. It doesn’t matter if the interface is USB, Fire-Wire, Ethernet or something else. What really matters is the true asynchronous mode of operation. The external device (interface or DAC) should come with a memory buffer that has enough data stored away from the PC to perform the PCM streaming without interruptions and using its own precise clocks.

S

Stereo_Mono

Gjest
baluba skrev:
digiman skrev:
baluba skrev:
M2Tech HiFace

Der var den jo! Da regner jeg med at den fungerer bedre enn den digitale utgangen i Apples eget lydkort? Uansett så tilsier alle rapporter at det blir ikke noe bedre enn det i dag, selv hvilke teoretisk tanker man måtte ha om saken. Praksis er det som teller, og denne løsningen fungerer som en kule ifølge alle som har testet den. Du er et godt eksempel på det.
Har selv ikke hatt mulighet til å sammenligne direkte i mellom optisk fra Macen og Hi-Face. Kan ikke forstå hvorfor det teknisk skulle bli bedre en Hi-Face med noe annet, så jeg kommer ikke til å bry meg om andre løsninger fra Macen.

Jeg ville ha mulighet til å kunne spille av 24/192 til Rega Dacen, samt med en 10m kabel strekk fra Mac til Dac følte jeg en godt skjermet coax digitalkabel ala Supra EFI var å foretrekke. Fungerer aldeles utmerket uansett oppløsninger.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
baluba skrev:
Jeg er ikke helt sikker på om du bifaller det jeg skriver, eller om du mener noe annet. Hvis den teknologien med det fine navnet er asynkron USB så er vi på rett vei. En donglen jeg skriver om eliminerer vel disse problemene ganske effektivt, og Stereophile var i alle fall nesten panegyriske.
Det er vel asynkron USB jeg snakker om, ja. I og med at dette skal være et alternativ til asynkron resampling så synes jeg det er ganske misvisende. Skulle ønske noen fant et bedre navn!

Det spørs vel hvilke testere det dreier seg om, det. ;D

Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne eliminere overføringsjitter ved å lage et ekstra ledd mellom USB og SPDIF.

S

Stereo_Mono

Gjest
Sakset fra HiFace sin specsheet:

hiFace uses, in place of a PLL, two highest stability, very low phase noise crystal oscillators. In standard environmental conditions, the precision is around 2,5ppm: this means that they derive no more than 2,5Hz for every MHz of their output frequency. The maximum error at 192kHz will thus be 0,5Hz! On the contrary, a PLL’s error can be up to 2-5%: this means that at 192kHz a change of nearly 10kHz is not uncommon. We think we’re listening to the right sampling frequency, but actually we listen to a different sampling frequency and all instruments are “out of tune”. Another problem with PLL’s is the phase noise. It is the main responsible for jitter. The oscillators used in hiFace have incredible performances on phase noise: -78dBc at 10Hz and as low as -140dBc at 1kHz. Thus, the signal S/PDIF out of hiFace suffers of almost no jitter, also thanks to the use of a high performance S/PDIF transmitter, the Burr-Brown/Texas DIT4192. Obviously, jitter can be worsened by using a non suitable cable (a non-75 Ohms one, and/or without a suitable shielding), or by the scarce performance of the DAC’s S/PDIF receiver. For this reason, we do not suggest evaluating the interface jitter by analyzing sine tones out of the DAC: they could be affected by problems not due to the interface itself that overshadow its own performance. Best is to analyze the eye diagram on the line; alas, a dedicated laboratory instrument is required to do so. The suggestion is: trust your ears.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
baluba skrev:
Det er vel asynkron USB jeg snakker om, ja. I og med at dette skal være et alternativ til asynkron resampling så synes jeg det er ganske misvisende. Skulle ønske noen fant et bedre navn!

Det spørs vel hvilke testere det dreier seg om, det. ;D

Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne eliminere overføringsjitter ved å lage et ekstra ledd mellom USB og SPDIF.
Det er vel det samme om USB-delen av systemet befinner seg nær pc-en enn i selve DAC-en. Eneste grunn til at trådstarter bør velge den løsningen jeg foreslår er at han har en god DAC med SPDIF allerede, og trenger en måte å få det digitale signalet ut av maskinen i full oppløsning. Alternativet må være å kjøpe en ny DAC der den asynkrone USB-inngangen er i selve DAC-en, men hvorfor skal han velge det? Jeg kan ikke se noen gode grunner til å velge noen annen løsning enn m2tech slik situasjonen er nå. Eneste alternativ er hvis han har en digitalutgang i pc-en som fungerer fint.

Men det er også et problem. Jeg har nemlig ikke funnet noen lang kabel med 3,5 mm jack i den ene enden. Det er en løsning som normalt er brukt for å koble til ting som står i kort avstand fra hverandre kan det virke som. Ellers henviser jeg til materialet de andre har gravd fram.

Kan du se noen mer fornuftig løsning enn å bruke en m2tech hiFace som et mellomledd mellom maskinen og DCS-en?

Vi vet jo enda ikke om han skal bruke laptop eller stasjonær maskin, så da går jeg ut fra at det er en pc der det ikke er mulig å sette inn et lydkort med digitalutgang. Et alternativt eksternt lydkort vil ikke bli stort billigere enn hiFace, og ikke nødvendigvis like problemfritt heller. Noen småproblemer jeg har hatt med klikk i lyden når laptop-en drives av strømnettet forsvant etter at jeg gikk over til ren USB-DAC. Å bruke et vanlig USB-lydkort som digital interface er ikke noe jeg kan gå 100 prosent god for som en fullverdig løsning ut fra min erfaring. Problemet med støy/klikking er kun hørbart over den digitale utgangen, og ikke på de analoge utgangene til mitt lydkort.

Den italienske løsningen borger nok for en mer garantert problemfri løsning enn en som ikke er testet av noen av oss enda. Vi vet at hiFace fungerer slik det skal, og vi vet at andre løsninger kan medføre støy/klikk over digitalutgangen som forer DAC-en. Det finnes ingen garanti for at en løsning er problemfri før noen kan verifisere det. Brukerne av hiFace kan opplyse oss om at det er problemfritt. Den har fått tommelen opp av Stereophile. Og sist, men ikke minst, det er en av de billigste løsningene trådstarter kan velge. Derfor kan jeg ikke se at det finnes noen mer rasjonell løsning i sikte som er testet ut og kan garanteres av noen andre brukere.

Når det gjelder det siste så vet jeg selvsagt ikke om det dykker opp noen som har erfaring med en annen måte å få det digitale signalet inn i DCS. Kanskje du har testet en løsning du ikke har fortalt om enda? Pøs på med erfaringer, for jeg antar at trådstarter ønsker seg konkrete forslag om løsninger etterhvert. Teorier om hva som hypotetisk sett er best har vi vel lagt bak oss nå?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
digiman skrev:

hiFace uses, in place of a PLL, two highest stability, very low phase noise crystal oscillators. In standard environmental conditions, the precision is around 2,5ppm: this means that they derive no more than 2,5Hz for every MHz of their output frequency. The maximum error at 192kHz will thus be 0,5Hz! On the contrary, a PLL’s error can be up to 2-5%: this means that at 192kHz a change of nearly 10kHz is not uncommon. We think we’re listening to the right sampling frequency, but actually we listen to a different sampling frequency and all instruments are “out of tune”. Another problem with PLL’s is the phase noise. It is the main responsible for jitter. The oscillators used in hiFace have incredible performances on phase noise: -78dBc at 10Hz and as low as -140dBc at 1kHz. Thus, the signal S/PDIF out of hiFace suffers of almost no jitter, also thanks to the use of a high performance S/PDIF transmitter, the Burr-Brown/Texas DIT4192. Obviously, jitter can be worsened by using a non suitable cable (a non-75 Ohms one, and/or without a suitable shielding), or by the scarce performance of the DAC’s S/PDIF receiver. For this reason, we do not suggest evaluating the interface jitter by analyzing sine tones out of the DAC: they could be affected by problems not due to the interface itself that overshadow its own performance. Best is to analyze the eye diagram on the line; alas, a dedicated laboratory instrument is required to do so. The suggestion is: trust your ears.

Jeg tviler ikke på at det kommer et bra SPDIF signal ut av hiface. Av tråden jeg linket ovenfor framgår en del plunder og heft med å få alt til å fungere, men når det er oppe og sviver som det skal så har man nok normalt en meget god transport. Sannsynligvis på høyde med svært kostbare high end transporter. Det likner definitivt på et røverkjøp. jeg tror dog ikke man skal ta for gitt at en hvilken som helst PC med en hvilken som helst strømforsyning gjør jobben as good as it gets.

Men skal man ta den helt ut må man gå for en løsning der signalet klokkes i konverteren og bare der. Så lenge man en vanlig SPDIF overgang så blir signalet reklokket i konverteren og det er noe helt annet. (og i parantes bemerket: En digital overføring med korrekt karakteristisk impedans i kabel såvel som terminering. SPDIF med phonoplugger er ikke godt nok i så måte. Det må være aes /ebu eller bnc terminering)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
digiman skrev:

Jeg tviler ikke på at det kommer et bra SPDIF signal ut av hiface. Av tråden jeg linket ovenfor framgår en del plunder og heft med å få alt til å fungere, men når det er oppe og sviver som det skal så har man nok normalt en meget god transport. Sannsynligvis på høyde med svært kostbare high end transporter. Det likner definitivt på et røverkjøp. jeg tror dog ikke man skal ta for gitt at en hvilken som helst PC med en hvilken som helst strømforsyning gjør jobben as good as it gets.

Men skal man ta den helt ut må man gå for en løsning der signalet klokkes i konverteren og bare der. Så lenge man en vanlig SPDIF overgang så blir signalet reklokket i konverteren og det er noe helt annet. (og i parantes bemerket: En digital overføring med korrekt karakteristisk impedans i kabel såvel som terminering. SPDIF med phonoplugger er ikke godt nok i så måte. Det må være aes /ebu eller bnc terminering)
Greit det. Men ser du noen annen alternativ løsning som er bedre/enklere? Uten noen egen erfaring vil jeg tro at utover billige netbooks/minilaptop-er så tror jeg ikke det med strøm er noe stort problem. Det skal litt til for å få nok styrke i USB-ene, noe som en bruker av en netbook fikk erfare for et år eller to siden. Han fikk støy som forsvant med en vanlig laptop. Jeg tror ikke noen bedre strømforsyning kunne gitt noe bedre resultat enn det min relativt vanlige Acer gir. Det er nok et enten eller, tror jeg.

På tide vi får noen livstegn fra trådstarter igjen. Vi vet jo enda ikke hvilken pc som skal brukes.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Mr-T skrev:
Firewire er på vei ut og SP/DIF er begrenset til 2 kanaler og 192/24.
Er det på vei ut ? Jeg spør fordi Weiss er kanskje ikke helt enig med deg.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
baluba skrev:
Kan du se noen mer fornuftig løsning enn å bruke en m2tech hiFace som et mellomledd mellom maskinen og DCS-en?
Jeg tror hiFace + DCS kan fungere kjempebra. Like bra som en tipp topp transport + DCS.
Å bruke et vanlig USB-lydkort som digital interface er ikke noe jeg kan gå 100 prosent god for som en fullverdig løsning ut fra min erfaring.
Enig
Den italienske løsningen borger nok for en mer garantert problemfri løsning enn en som ikke er testet av noen av oss enda. Vi vet at hiFace fungerer slik det skal, og vi vet at andre løsninger kan medføre støy/klikk over digitalutgangen som forer DAC-en.
Men den tråden jeg linket til rapporterer masse problemer med klikking og popping og så videre. Teknisk plunder og heft med å få det til å virke. Og at man er bundet til foobar med kernel streaming om man ønsker bitperfekt avspilling (fram til SPDIF-utgangen) og kjører Windows. Kernel Streaming er en relativt skjør og ustabil greie, og et risikomoment i denne sammenheng. Asio er mye bedre, men det kan man ikke bruke. Direct Sound er mye mer stabilt, men da blir signalet tuklet med av Windows OS.

Jeg har ikke så mye kjennskap til Mac men antar at avspillingsproblematikken er enklere her.
Når det gjelder det siste så vet jeg selvsagt ikke om det dykker opp noen som har erfaring med en annen måte å få det digitale signalet inn i DCS. Kanskje du har testet en løsning du ikke har fortalt om enda? Pøs på med erfaringer, for jeg antar at trådstarter ønsker seg konkrete forslag om løsninger etterhvert. Teorier om hva som hypotetisk sett er best har vi vel lagt bak oss nå?
Jeg vet ikke om vi er forbi det teoretiske stadiet enda. Asynkron SPDIF overføring er i teorien perfekt, men det gjenstår å se om det er perfekt i praksis. Da Benchmark USB kom så var denne så jitterundertrykkende at den kunne koples til nær sagt hva som helst uten at det forringet lydkvaliteten. Og det strømmet på med anmeldelser og brukererfaringer som bekreftet at det spiller ingen rolle hva man kopler den opp til. Lyden er bra uansett. Man finner mange slike uttalelser her på HFS også om man graver litt tilbake. Slik var det ganske lenge inntil Stereophile testet den og oppdaget at den var meget følsom for strømforsyningsstøy i PC-en. I dag er dette bildet enda mere nyansert.

Jeg synes det er en tankevekker at det nå også er sådd tvil om fortreffeeligheten i asynkron USB i en test av Grace Design m903, der det hevdes at SPDIF låter bedre. Men bevares, det kan godt hende at anmelderen tok feil her. I enkelte settinger vil mer jitter låte glattere og mere skånsomt i diskanten.

Vi vet at tradisjonell SPDIF ikke gir bitperfekt dataoverføring. Så hvis man er på jakt etter det beste så skal man lete etter en løsning som ikke benytter SPDIF med phonoplugger.

Alt dette er flisespikking kanskje. Konsument hifi har vært gjennomsyret av middelmådige løsninger på digitalfronten siden 1983. Man er ikke akkurat bortskjemt med en god signalvei fra CD til konverter selv om det burde være en smal sak å gjøre denne perfekt.

Tittelen på tråden er "beste lyd fra PC" og jeg svarte ut fra det. Man får best lyd med et bra lydkort med en bra digitalutgang som er slavet mot en bra dac som har funksjonalitet for å være master klock. Og selvfølgelig med AES / EBU eller BNC terminering slik at lydsignalet kan overføres med rett karakteristisk impedans. I teorien kan man få best lyd med andre løsninger også. Men for meg i hvert fall gjenstår det å se om det fungerer like bra i praksis.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
baluba skrev:
Greit det. Men ser du noen annen alternativ løsning som er bedre/enklere?
Jeg synes dette er en god anbefaling og absolutt verdt å prøve.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
johnnygrandis skrev:
Mr-T skrev:
Firewire er på vei ut og SP/DIF er begrenset til 2 kanaler og 192/24.
Er det på vei ut ? Jeg spør fordi Weiss er kanskje ikke helt enig med deg.
Ifølge mine opplysninger så har firewire vært i ferd med å bli faset ut av hardwareprodusentene i et par år eller deromkring.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hvordan kan noen anbefale et ledd som gjør om usb til s/pdif
lite troverdig konklusjon
kjør exa med asynkron usb til I2S istedet om mulig
mvh
Leif

S

Stereo_Mono

Gjest
LMC skrev:
hvordan kan noen anbefale et ledd som gjør om usb til s/pdif
lite troverdig konklusjon
kjør exa med asynkron usb til I2S istedet om mulig
mvh
Leif
Som nevnt ved flere anledninger i denne tråden anbefales Hi-Face løsningen av mange vel renommerte fagtidsskrifter og i diverse utenlandsforum.
Hi-Face er forøvrig en Asynkron USB løsning også. Dog bruker den Kernel streaming, som sikkert også kan diskuteres i det uendelige av ASIO huer ;) Uansett så er det visst ikke snakk om noe form for re-sampling og alt er «bit perfect» med Hi-Face.

Uansett valg, så låter i mine ører Hi-Face svært godt her hjemme.

hiFace driver is a proprietary driver made to directly interact with a player in Kernel Streaming mode at a low level. It makes without any other driver and allows for audio data to reach the peripheral easily and without any undesired change by the system; moreover, small netbooks with Atom 270 CPU can also be used to listen to “bit perfect” 192kHz files without any problem.
We have so far told about problem and solutions related to Windows. We’ll see that even with Mac’s and Linux PC’s, which don’t have the kernel mixer, hiFace represents an improvement on internal audio cards.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
har en hiface s/pdif versjon til overs, om noen vil ha en billig
plastskallet er plukket av, men den fungerer perfekt
send pm ved interesse
mvh
Leif

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
baluba skrev:
Greit det. Men ser du noen annen alternativ løsning som er bedre/enklere?
Jeg synes dette er en god anbefaling og absolutt verdt å prøve.
Vi er nok helt enige når alt kommer til alt. Og jeg leser med interesse det du skriver om asynkron USB, fordi for meg er USB-løsninger fremtiden. Jeg velger system nå, og er strengt tatt på scratch med A-DAC som min første moderne DAC. Og fem meter USB vil jeg gjerne holde meg til i fremtiden også, og da helst rett i DAC. Så problemfri som Abrahamsen har vært i mitt selskap så frister det mest å fortsette med USB for enkelthetens skyld, men i høyere bitrate neste gang. Grace og lignende er litt langt over mitt leie, men det finnes jo mye å velge i klassene mellom også.

Men nå er det ikke mine fremtidige løsninger som skal diskuteres her. :)

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
takker for alle svar.fikk mange gode ideèr. så på m2tech sin side,der hadde de en sak med world clock.
hiface evo.noen som har prøvd den.har world clock på dcs.er i tvil om stasjonær eller a-mac.
men det er en annen side. så takk igjen for svar.(har en gammel stasjonær pc som må byttes ut)
tenkte jeg kunne bruke den,nye som lyd avspiller i tillegg.

Topp Bunn